hoeveel cm zand voor rijbak? Onderhoud zonder tractor tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

hoeveel cm zand voor rijbak? Onderhoud zonder tractor tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 09:12

Ik zou graag willen weten hoe dik de laag zand moet zijn voor een rijbak, waar paarden ook los in komen te lopen.

De ondergrond is van zand (dus geen klei/veen enz).

Deze gaan we egaliseren en daar bovenop komt eerst een laag grof korrelig zand (hoeveel cm is aan te raden)? Ik dacht aan 20 cm?

Daar komt als toplaag rivierzand (half grof) overheen, met kokosvezels er doorheen gefreesd. Hoeveel cm kan ik het beste voor de toplaag gebruiken? De kokosvezels moeten op 6-8 cm worden gefreesd dus de toplaag moet wel iets dikker worden dan dat lijkt me. Ik dacht aan 15 cm?

Dan zou ik totaal op 35 cm bak-zand komen. Is dat te veel? Ook in verband met graven en dergelijke zal het toch niet veel minder moeten worden?

De bodem is op zich mooi droog, ook na veel regen loopt het water prima weg, dus ik heb besloten om niet met drainagebuizen te gaan werken. In onze huidige bak hebben we dit ook niet en het verschil met de buren (die wel drainage hebben) is miniem te noemen. De kokosvezels werken ook drainerend heb ik begrepen dus ik denk dat dat wel afdoende is.

Dan het tweede deel van mn vraag: Als alles éénmaal aangelegd is, zitten we natuurlijk met het onderhoud van de bak. Nu vraag me af of dit ook mogelijk is zonder tractor, dus zijn er andere, iets minder grote apparaten waarmee ik de bak kan slepen straks? Ik las iets over een quad of zelfs zitmaaier? Wie heeft hier ervaring mee. Dit omdat een tractor eigenlijk te groot wordt op het terrein.

Pien28

Re: hoeveel cm zand voor rijbak? Onderhoud zonder tractor tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:21

Voor onze bak heb ik advies gevraagd aan de plaatselijke grondwerker.
Hij kent de grond hier in de buurt goed .Op zijn advies de ondergrond eerst omgezet en daarna een flink pak zand erop.Ruim 15 cm schat ik nadat het is ingeklonken.
De bak houd ik bij door zelf met een hark het zand rondom van buiten weer op de hoefslag te gooien en één van de paarden sleept met een oude eg daarna de bak weer vlak.

Wij hebben op advies van de grondwerker geen planken rondom de grond van de bak gemaakt, er zou dan ,wat ik inderdaad bij buren zie die wel planken hebben, water in de bak kunnen blijven staan.
Onze bak is inderdaad altijd droog en we hebben geen drainage erin hoeven leggen.

Wel voor het omspitten vooraf een zogenaamde klik melding gedaan om te kijken of er nergens leidingen liggen voor er gegraven gaat worden.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:36

Onderhoud zoals slepen doen wij met een paard. Is niet heel lastig en vind het zelf erg leuk.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:40

Even over het onderhoud. Op manege de burgth trekken ze de bak mey een quad. Daar doen ze er een sleep achteraan. Misschien kan je ze bellen of+ voor meer info?

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:42

Ik heb ooit ergens een oude eg op de kop getikt die ik door de pony laat trekken. Verder met de hark.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:44

Pien28 schreef:
Wij hebben op advies van de grondwerker geen planken rondom de grond van de bak gemaakt, er zou dan ,wat ik inderdaad bij buren zie die wel planken hebben, water in de bak kunnen blijven staan.
Onze bak is inderdaad altijd droog en we hebben geen drainage erin.

Hoe zit dat met die planken en nat worden ?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 10:53

Houdt kokos het vocht niet net vast ipv het af te voeren? De bodem blijft er wel luchtig mee.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-12 11:44

Hmm, mijn pony heeft wel voor de kar gelopen vroeger. Heeft iemand foto's van een sleepje die ik daar voor zou kunnen maken? En graag hoor ik ook nog andere ideeën :)

Dit staat op één van de websites van de kokos-verkopers:
Met kokosvezel kunt u de bodem van uw rijbak veerkrachtiger maken. Daarnaast draineert een bodem beter omdat de vezel voor een luchtigere structuur zorgt. Kortom Kokosvezels zijn geschikt voor elk type paardenbak. (ook voor een mullebak)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:56

gewoon een pallet werkt prima

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:07

Wij hebben 20cm gemengd rivierzand en de bak is echt veeeeel te zwaar bij droogte, daar zou zeker de helft vanaf mogen. Nat is hij goed, maar regent het te hard wordt het zuigend zand.

Onderhoud doen we met het handmatig slepen van een betonnet maar het is wel een pokkeklus en echt netjes wordt het nooit. Maar voor een zitmaaier, quad of auto is de baan echt te zwaar, dan rijden we ons hartstikke vast vrees ik.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 17:49

Als ik het bij kan houden, sleep ik de bak met een zitmaaier. Mijn man heeft een klein sleepje gemaakt. Gaat prima.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 18:03

Wij hebben voor de bak volgens mij de zwarte grond 40 cm uitgegraven en daar 60cm wit zand op.
We hebben een stal gebouwd en het witte zand dat daar uit kwam konden we mee ophogen.
We hebben later ook nog 2 karren van dat gelige zand erdoor gemengd en nu is ie supersnel droog en t duurt ook even voordat ie echt nat is zeg maar.
Ik sleep de bak elke week met quad en sleep erachter en 1 x in de maand harken we de kanten naar binnen. Dit werkt prima!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:51

Ik sleep met de auto met sleepje.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 09:42

pfoew, ik lees nogal verschillende berichten hier! Lastig haha..

Ten eerste over het aanleggen van de bak-bodem.. Is 20 cm grof zand en 15 cm half grof nu te veel of te weinig volgens jullie?

En ik denk dat ik gewoon even moet kijken hoe de baan is straks, ik denk met de kokosvezels dat hij op zich een vrij stabiele bovenlaag moet hebben, dus dan zou een quad of evt zitmaaier wellicht kunnen. Mn auto ga ik niet proberen, dat vind ik een beetje zonde.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:48

Jij zit op een mooie zandbodem en nu al laat de grond het water optimaal door.
Ik zou daarom helemaal niet duur doen met een nieuwe bodem aan te leggen.
Laat het loonbedrijf de boel omkeren waardoor het mooie zand bovenkomt, laat dat aanrijden (wiel aan wiel, soort aanstampen) en daarna kun jij rijden hoor. Eventueel kun je nog wat WOUDzand laten aanbrengen daar overheen.

Wij slepen onze rijbaan met een zitgrasmaaier van 18,5 pk en een licht sleepje. Eens in de zoveel tijd laten we het loonbedrijf even slepen met een iets grovere sleep. Kost dan per keer een 30 euro, daar ga ik zelf geen trekker voor kopen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 14:23

35 cm lijkt me erg veel. waarom wil je zoveel zand aanbrengen als hij nu al goed droog blijft?

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:30

Tyrcanol schreef:
Pien28 schreef:
Onze bak is inderdaad altijd droog en we hebben geen drainage erin.

Hoe zit dat met die planken en nat worden ?

Die planken ,op de grond, rondom je rijbak sluiten het water op in je bak.
De bak ligt hier iets hoger dan het land er omheen.
Omdat er geen planken om liggen om het zand op te sluiten, kan het water goed weg.

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:48

Wat wij hebben gedaan is rondom de bakrand een geul van zo een 20cm breed uitgraven en 20cm diep en die opgevuld met kiezelsteentjes, de kiezelsteentjes komen hoger dan het zand, hier hebben wij bovenop de planken bevestigd tegen de palen van de piste.

Wij hebben echt geen probleem met water die in de piste blijft werkt echt goed!

35cm zand lijkt mij erg veel, volgens mij gaat dat zwaar zijn in de zomer en blubberig in de winter.

Zoals de anderen al hebben gezegt raad ik je aan een loonwerker uit de buurt te contacteren, die zal je weten te zeggen hoeveel en wat je best gebruikt.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 11:55

wij hebben een rijbak bovenop de al bestaande klei/zand bodem gemaakt. ons land ligt hoger dan het akkerland dus het is van zichzelf erg snel droog. omdat de bodem hard is en egaal, hebben we die gewoon laten liggen zoals het is. omheining eromheen, planken aan de zijkant om het zand erin te houden. en vervolgens 10 tot 15 cm rivierzand (metselzand) erop gestort. uitgevlakt. duurt even voordat het zand ook werkelijk gesetteld is, maar nooit problemen met regen. ja als er 30 mm per uur valt, dan blijft er wel even water in staan, maar dat is meestal met een halve dag weggetrokken en de bak wordt er alleen maar fijner van om te rijden.

er zijn een paar stukken waar het zand 20 cm of meer is en dat is veel te zwaar, zeker als het droog is. maar we hebben dat zand nog nodig voor bestraten van een deel van het terras en opvulzand in het huis zelf, dus dat schrapen we langzamerhand van de toplaag af. en dan hebben we straks overal zo'n 10 cm en dat is goed.

de stukken waar ca 10 cm zand ligt, zijn fijn om te rijden. het vermengt zich nu langzamerhand ook een beetje met de onderlaag dus het begint steeds vaster te liggen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 12:09

Maar wanneer de paarden er ook los in lopen, en dus rollen, krabben enz. dan lijkt mij 15-20 cm veel te weinig? Dan graven ze toch zo het zwarte zand omhoog?

cha_mira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 12:18

Demijne lopen bijna constant in mijn piste, daar ligt zo een 15-20 cm. Bij het rollen geen probleem, graven is iets anders. Moet ik gewoon toe raken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:11

Wij hebben zo'n 20 - 25 cm zand liggen. Dat voldoet hier echt prima!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:58

Leorah schreef:
Maar wanneer de paarden er ook los in lopen, en dus rollen, krabben enz. dan lijkt mij 15-20 cm veel te weinig? Dan graven ze toch zo het zwarte zand omhoog?

Momenteel staan die van mij er 24/24 in en helaas voor mij dus niet. (moet wel zeggen:graven doen ze niet)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 14:45

Nou ja echt graven.. ik bedoel meer, wanneer ze willen rollen e.d. dan krabben ze vaak eerst in het zand. Echt gaten graven heb ik ze nooit zien doen.

Maar dan zou ik dus bijv. 15 cm grofkorrelig en 10 cm rivier/woudzand kunnen doen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:07

Oh, dat houdt mijn bak prima. Gewoon schrapen en krabben is geen probleem hier.
Ik heb 10 cm grof rivierzand en 10 cm fijn rivierzand. En mijn wens voor de toekomst is dus om er een laag awt erover te laten kiepen want mijn baan is echt superzwaar in de zomer, bij het sproeien loopt het water zo door naar beneden, als je 10 meter verderop bent is de eerste laag waarop je uren bezig bent geweest alweer kurkdroog grrrr.