Verzorging van een shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

steefxxx

Verzorging van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:10

hallo,
ik ga binnenkort een shetlander kopen en jaja k weet waar ik aan begin!
nou wilde ik weten wat ze nou precies nodig heeft en hoeveel dat per maand kost.
ik heb een aardig stukje land met vers groen gras en een maatje. wat heeft ze verder nog allemaal nodig??
alvast bedankt!
xxx

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:36

Als je de zoekmachine gebruikt, kom je veel topics tegen waar dat allemaal staat (:

steefxxx

Re: Verzorging van een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:45

ik weet niet hoe dat moet xx

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:48

ik snap hem al. ik weet niet waarop jij zoekt want ik kan niks vinden xxxxx ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:14

Vers water, liksteen (liefst enkel zout ivm snel ijzeroverschot) en mineralen brokje (marstal force bv), want niet alle mineralen zitten (voldoende) in gras en gewone brok worden de meeste shetten alleen te dik van. Daarnaast goede afrastering, want lang niet elke shet heeft respect voor draad. Plekje om spulletjes kwijt te kunnen voor uitmesten land, paar emmers, etc. is erg handig. Aanbindpaal/plek om veilig te kunnen poetsen en liefst verhard ivm altijd bruikbaar en ook geschikt voor bekappen/altijd droge staplek ongeacht het weer.

Van onbeperkt gras worden veel shetten gevaarlijk te dik, dus overweeg iets als paddock, strookbegrazing, graasmasker om te voorkomen dat het zo erg wordt. Leren bodyscoren ( http://www.youtube.com/watch?v=u9dVeVNt ... plpp_video en waarom http://www.youtube.com/watch?v=NvDKgzWD ... 2E40EFCD74 ) en regelmatig meetlint gebruiken om gewicht in de gaten te houden is ook aan te raden.

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 08:21

hier kan ik heel veel mee ! bedankt!! ze hebben dus geen hooi nodig?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:24

Jawel, zeker als je een paddock maakt. In de winter zul je sowieso moeten bijvoeren, dan zit er te weinig in het gras.

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 08:26

en hoeveel brokken per dag voor 2 shets? okee dus zomer: geen hooi winter wel maar hoeveel??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:29

Zomer: hooi wanneer er niet voldoende gras is of als ze in de paddock staan. Een paard moet over de dag verspreid ruwvoer kunnen eten, anders kunnen ze last krijgen van maagzweren enz. Ik voer onbeperkt graszaadhooi in de winter, in de zomer bijna. Maar daar zit weinig in, als je rijk hooi hebt dan zul je minder moeten voeren omdat ze anders te dik worden. Ik voer het in hooinetten, zodat ze er langer mee doen.

Brokken ligt eraan welke je voert. Hier krijgen ze een handje safe and sound en 20 gram marstall force.

Assie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:35

Hoi Steef!
Ik heb ook sinds drie maandjes een shetlander!! Hij staat samen met mijn Fell pony. En ja ik weet waaraan je begint, maar het is tot nu toe alles meegevallen.. Soms eigenwijs en eeeernstig nieuwsgierig.
Ik heb een redelijk goedkope en makkelijke werkwijze met mijn pony's. Ik heb 2 opties:
1. overdag wei 1 (09.00-19.00) - handje bix - s'nachts op de verharde paddock (met allebei een hooinet om bezig te blijven en het natuurlijke eetritme niet te verstoren)
2. Heel de dag op de wei en rond 19.00 een handje bix als hij gewerkt heeft (grondwerk of een rondje lopen/fietsen)

Wat heb ik nodig voor mijn pony's en wat kost dat:
Eenmalig, ruime schatting: € 400,-
Stalling: kruiwagen, IBC tank voor water, voer- en drinkbakken, liksteen, hooinetten, prikpaaltjes voor stripbegrazing, scheppen, voertonnen
Verzorging: borstels, halster, ehbo setje

Maandelijks
Bix +/- €20
Hooi zomer € 10, winter €25

Jaarlijks
2 x wormenkuur a €10,-
3 x bekappen a € 25 per keer
1 x inenting € 30

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:33

Sorry hoor, je zegt dat je weet waar je aan begint, maar ondertussen weet je niet eens welke basisbehoeften een paard nodig heeft...... ik denk dat je je echt wat meer moet gaan verdiepen voordat je er aan gaat beginnen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:34

Assie89 schreef:
Hoi Steef!
Ik heb ook sinds drie maandjes een shetlander!! Hij staat samen met mijn Fell pony. En ja ik weet waaraan je begint, maar het is tot nu toe alles meegevallen.. Soms eigenwijs en eeeernstig nieuwsgierig.
Ik heb een redelijk goedkope en makkelijke werkwijze met mijn pony's. Ik heb 2 opties:
1. overdag wei 1 (09.00-19.00) - handje bix - s'nachts op de verharde paddock (met allebei een hooinet om bezig te blijven en het natuurlijke eetritme niet te verstoren)
2. Heel de dag op de wei en rond 19.00 een handje bix als hij gewerkt heeft (grondwerk of een rondje lopen/fietsen)

Wat heb ik nodig voor mijn pony's en wat kost dat:
Eenmalig, ruime schatting: € 400,-
Stalling: kruiwagen, IBC tank voor water, voer- en drinkbakken, liksteen, hooinetten, prikpaaltjes voor stripbegrazing, scheppen, voertonnen
Verzorging: borstels, halster, ehbo setje

Maandelijks
Bix +/- €20
Hooi zomer € 10, winter €25

Jaarlijks
2 x wormenkuur a €10,-
3 x bekappen a € 25 per keer
1 x inenting € 30

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Jij hebt je paardjes waarschijnlijk bij huis staan, want ik ben nog 60 euro per maand kwijt voor 365 euro per jaar weidegang!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:19

Je verzorgd je shetlander gewoon net als een groot paard :))

Ik denk dat jij nog niet toe bent aan een pony, en dus ook niet aan een shetlander. Aangezien je nog niet eens de basis behoeften van een paard weet. Zoek een leuke verzorgpony, daar leer je veel van!

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 21:27

ik weet niet hoor maar ik heb een d-pony die int rabotalententeam zit. ik heb alleen niet zoveel verstand van wat shets nodig hebben. en ik vroeg niet om commentaar maar om advies.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:31

Wat heeft het ermee te maken dat je pony in het talententeam zit als het om verzorging gaat? Als je al een pony hebt dan weet je ook wat een shet nodig heeft, want een shet is ook een paard, zij het dan wat kleiner :)

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 22:15

ik kan mijn paard ook echt wel verzorgen maar ik hoorde.
van veel mensen met een eigen shet iedere x iets anders
dus wilde k het even hier vragen. dus het heeft er niks mee te maken dat ik er niks vanaf weet

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 07:18

bij ons mag de shetlander 's middags op de wei en krijgt 's ochtends een half blikje muesli en hooi (ongeveer een kwart van het hooinet) en 's avonds een half blikje biks en een hoeveelheid hooi afhankelijk van hoe lang hij op de wei heeft gestaan.

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:52

oke bedankt kyk daar heb ik wat aan !! thx xx

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:55

ik heb niet de mogelijkheid een echte stal of harde ondergrond te plaatsen maar wel kan ik een grote wei maken met een schuil stalletje. een hooinet kan k ook wel voor regelen. hebben ze perse brokken nodig? ik ken veel shets die leven op vers water, hooi en afentoe brood.

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:59

Die shets zijn niet persé gezond, en hoe je rijd heeft niks met je verzorging te maken. Blijkbaar weet je níet waar aan je begint, want je weet niet hoe je een paard verzorgd, hoe je hem moet stallen & voeren. Ik zeg haal een boek bij de bibliotheek, of zoek op google. Bokt.nl vragen kan ook, alleen moet je dan niet zeggen dat je weet waar je aan begint, want dat is dus niet zo ;)

Verder veel succes met je shetlanders, ik kan je niet verder helpen. Behalve je aan te raden de tips van bokkers hier op te volgen :)

steefxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:02

de shets zijn wel gezond ik reed er vaak op ook wedstrijden

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:05

Lijkt me sterk, aangezien wat ze kregen niet helemaal klopt.
En heb je ze laten onderzoeken door een dierenarts? Want dan weet je pas of ze écht gezond zijn ;)

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:07

Ik zie op je profiel dat je al een eigen pony hebt...
Waarom nog een shet??? En waarom weet je nog niks???

Assie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:40

Mijn pony's staan inderdaad vlakbij huis Brendaaa, ideaal :Dl! Ik snap niet waarom onder het kopje 'informatief' zo aanvallend en oordelend wordt gereageerd op een vraag...? Dit forum is er toch om elkaar te helpen?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:54

Assie89 omdat ze zegt dat ze weet war ze aan begint. Terwijl ze niet weet, wat een paard moet eten, wat wel en niet moet. Etc. En zegt dat ze ervaring heeft omdat ze paardrijd? Maar ik bedoel kom op, paardrijden is echt totaal iets anders dan het verzorgen van paarden op zichzelf :)

Vandaar.