kan een geit bij een shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ik heb ook een geit bij mijn pony (gehad)

ja
17 (60%)
nee
11 (39%)

Totaal aantal stemmen: 28

bartjeminoes

kan een geit bij een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 11:56

hallo bokkers,

ik had eerst 2 shetland merrie's en 1 shetlander hengst. (de merrie's had ik gekocht om op te knappen, de hoeven waren omhooggegroeid ect.) maar omdat ik bij mijn hengst geen merrie's kan houden i.v.m. dat ik dan elk jaar 2 veulens zou krijgen. nu zijn de merrie's verkocht en staat mijn hengstje alleen en wil er graag een geit (tje) bijzetten omdat dat minder tijd kost dan een pony. als ik er nog een shetlander bij neem wil ik hem natuurlijk niet voor jan l*l erbij hebben staan en ik wil er dan natuurlijk ook iets mee gaan doen maar dat kost natuurlijk ook weer tijd. en omdat een geit (tje) toch minder tijd kost qua bewegening zeg maar zou ik er dat graag bij willen als gezeldschap voor mijn shetlander hengstje.

nu is mijn vraag, eet een geit aan de manen en staart van een pony? (dit heb ik ooit gehoord)
kunnen een pony en een geit vaak goed samen?
zou iemand mij wat meer informatie over een geit kunnen vertellen wat een geit nodig heeft in de zomer/winter?

alvast bedankt,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 11:57

Ja een geit eet manen en staart van de pony. Dus als je dat niet wilt, geen geit bij je pony zetten. Ze kunnen verder wel goed samen....

Nickas

Re: kan een geit bij een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:01

Ik ken een geit die al jaren tussen paarden heeft gelopen en momenteel nog bij twee shetlanders staat. Hij is altijd keurig van de paarden en pony's afgebleven. Het kan dus wel...

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:08

oke bedankt voor de reactie's, maar in de omgang gaat het toch ook goed samen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:10

Hier in de buurt staat ook een geit al jaren bij een shetlander,dat gaat keigoed.
Ook deze geit knabbelt niet aan de manen en staart van de shet.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:10

Hier heeft 3 jaar een geit tussen de paarden en pony's gelopen. Dat gaat meer dan prima. Hij heeft niet aan de staarten gegeten. Hij rende mee door de wei als ze de gekke 5 minuten hadden.
Wel oppassen als ze hoorns krijgen, dan moet je die laten zagen door de DA.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:14

oke maar dus in principe zou er dan een geit bijkunnen. en weet iemand ook wat een geit voor verzorging nodig heeft? voer? bekapt? en heeft ie dan het hele jaar door voer nodig? ontwormen? (ik heb een groot weiland waar altijd gras te beschikking is.

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:16

Of een schaapje kan ook hoor

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:17

Geiten hebben (gemiddeld gesproken) een hekel aan regen, en zullen dus bij de eerste druppels binnen willen (kunnen) staan. Als ze niet naar binnen kunnen, gaan ze staan blèren (en dat houden ze dan lang vol).
En vooral 's winters staan ze graag binnen.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:17

Geitenvoer,gras en ja je moet ze laten bekappen en ontwormen deden wij ook.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:18

Ik heb een paard, een shetlander en 3 dwerggeiten bij elkaar lopen, dit gaat al jaren goed. De geiten eten ook niet aan de manen en staart van de shet ofzo. Het valt me wel op dat de paarden naar elkaar toe trekken en de geiten. En soms jaagt de shet achter de geiten aan ( met name als ik ze net nieuw hooi heb gegeven.)

Mijn mening: Als je goed gezelschap wil voor je shet zet er toch een andere pony bij ipv enkel een geit, bij mij zie ik in ieder geval niet dat de pony veel heeft aan het gezelschap van de geiten, hoewel ze elkaar wel tolereren. Mijn geitjes hebben allen trouwens gewoon nog hun horentjes en hebben nog nooit paard of pony ermee beschadigd.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:21

ik ben alleen bang dat ik dadelijk zo weinig met de nieuwe shet kan gaan doen. zal ik ook weer jammer vinden van het beesje. weet niemand anders een dier wat makkelijk te houden is bij een shet? ik kan niks anders dan een geit/schaap bedenken?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:25

Voor je pony zal een andere shet toch echt veel leuker zijn dan een geit. Je ziet vaak dat het wel goed gaat, maar in mijn ogen kan een geit geen pony vervangen. Je kunt ze toch om de dag laten werken/iets doen? Of ga tweespan rijden, dan kun je ze tergelijk mee nemen :D Voor een geit./schaap vind ik het ook sneu als ze alleen bij een pony moeten staan, vooral een geit vind het volgens mij leuk om met andere geiten te spelen/stoeien. Qua verzorging zal een shet erbij niet voor heel veel extra werk zorgen is mijn ervaring en iedere dag aan het werk hoeven die van mij ook niet, als ze hun natje en hun droogje krijgen zijn ze snel tevreden. Of anders iemand anders met een pony zoeken die hem bij jouw pony wil stallen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:26

Kan je niet iemand zoeken met een shet die een plekje zoekt en die bij jouw pony zetten?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:28

Maar met een geit/schaap doe je toch ook niets?
Dan is het toch praktischer om er een pony bij te zetten?
Die heeft hetzelfde onderhoud nodig (denk aan hoefsmid/ontwormen ed).

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:29

bedankt capopjekop, ik ga denk ik rondkijken voor een hengstveulentje (hij kan namelijk goed overweg met andere hengsten) of als ik een leuk ruintje tegen het lijf loop. alsvast bedankt iedereen.

twee span kan wel maar ik ben zelf nog redelijk groen met mennen dus ik moet eerst maar eens beter enkelspan leren rijden ;)

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:30

Je kan wel een paardje erbij nemen en er een verzorger voor zoeken. Er zijn maar zat paardengekken die een verzorgpaardje zoeken. Ik heb samen met mijn zus ook een mini te verzorgen en dat is heel leuk. Er zijn heel veel meisjes die niet oer se hieven te rijden hoor. Wij doen bijvoorbeeld buitenwandelen, vrijspringen, vrijheidsdressuur, longeren, de commandos stap draf en galop aanleren, gewoon lekker kroelen Enzo.

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:30

Wij hebben onze pony 2 jaar lang bij 4 geiten laten lopen, was geen probleem en ze konden ook goed opschieten met elkaar. Tot ik op een morgen een pony aantrof zonder staart -O-, sindsdien staat ze op een ander stuk weiland met ons nieuwe paard. Nu, een jaar later, is de staart nog bijna niks gegroeid dus heel erg zonde ! Ik zou er toch een andere pony neerzetten, of een veulen dan hoef je er nu nog niet veel mee te doen. Wie weet over dat je het over 3 jaar wel leuk vindt. Schapen eten de staart volgens mij niet snel op maar die bemoeien zich ook weinig met andere dieren (die van ons tenminste). Dus of je daar qua gezelschap wat aan hebt ..

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:30

ja ik zou eventueel op internet kunnen kijken of iemand een plekje zoek voor zijn/haar shetlander. alvast bedankt iedereen.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:34

Je moet er geluk in hebben ook, ik zit in een tinkerklets topic. Nu heeft iemand sinds deze week een tinker met een half afgegeten staart door de geitjes (is in 1 dag tot boven de sprong afgeknabbeld).

Hangt er van af of je het risico wil lopen, het kan goed lopen maar .... is een schaap geen optie ?

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:40

Schapen zijn leuk, knabbelen niet en heel goed voor het land.

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:48

maar je moet schapen toch ook scheren enso? heb van schapen eigenlijk helemaal geen verstand nog minder dan van geiten, maar schapen zijn vaak ook schuw toch?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:51

Shet-merrietje dat ik enkele maanden geleden er bij heb gekregen voor bij mijn (eenzame) Shet-ruin, heeft voordat zij hier bij mij kwam 1,5 jaar met een geit in het land gelopen. Geen punt! Helaas lag de geit op een dag dood in het land, daarna werd Shet-merrietje heel eenzaam, en zochten ze voor haar een nieuw thuis, liefst bij een andere Shet, zo is zij bij mij gekomen.
Beide Shetten was liefde op het eerste gezicht.
De geit heeft indertijd nooit aan staart/manen van de Shet-merrie geknabbeld: het waren dikke vriendjes!

Het kan dus wel, maar een andere Shet als maatje voor bij de jouwe is toch vele malen beter dan een geit, als je de kans/keuze hebt.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-06-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 12:51

Ik denk dat een pony veel makkelijker is, je moet immers toch al hooi, brok en smid enz voor je andere shet laten komen. Schapen moeten idd geschoren worden en ook bekapt en dat kan ook weer niet iedere smid volgens mij?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 12:57