andere stal kiezen, of niet..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thuesday

andere stal kiezen, of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 11:43

Ik sta nu op een stal waar me paard iedere dag de hele dag lekker buiten staat. Super aardige man enzo.
Maaar de bak is echt SUPER zwaar en heel klein, waardoor de wendingen moeilijk te rijden zijn.
Ik betaal 150 euro, mest zelf uit.. voer excl en hooi en stro incl.

Nu was ikk even wezen kijken en kan ik dus naar een stal waar een stapmolen aanwezig is, en voer incl is etc.. mesten nog steeds zelf en een bak van 20 bij 60 en gewoon een goeie ondergrond.
Maar dan komt me paard niet elke dg lekker op het land, ja wel buiten.. maar in de paddock. Wel ook 150 eu

Ik zit zo in dubio, want je weer nooit waar je dan weer terecht komt en of ze hun beloftes waar maken.
Maar de bak is zo slecht bij ons nu.. Op t land rijden kan ook heel af en toe, als het goed droog is, en niet te lang..

Hope some advice.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:46

Komt je paard op de nieuwe stal helemaal niet op de weide of maar een deel van de week en de rest op de paddock?

En wordt je paard wel bijgevoerd op de paddock.

Mits ze wel buiten komt en ook bijgevoerd wordt op de paddock zou dat voor mij geen belemmering zijn. Mijn paard gaat zelfs bewust niet elke dag de weide op, die wordt tonnetje rond anders. Staat om de dag op de paddock met haar maatje en de andere dag in de weide.

Wij hebben ook een zware bak maar wel met goede afmetingen, ik kan dus wel normaal trainen alleen doe het rustiger aan als de bak heel zwaar is en ga dan meer naar buiten. Nu is dat als recreatie ruiter prima te doen maar als je meer wilt kan ik me voorstellen dat je voor een stal kiest met een betere bak.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:47

Zijn er geen andere opties?

Voor mij zou stal 2 meteen afvallen als ze dus elke dag enkel in een paddock zou kunnen staan en niet op t land

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:49

Als er helemaal geen weidegang is op die andere stal zou ik het niet doen, maar voorlopig nog even verder zoeken. Het nadeel van op de paddock staan vindt ik dat als ze met meerdere staan er toch vaker blessures zijn omdat ze uit verveling met elkaar gaan knokken, terwijl als ze er in hun eentje in staan ze niet genoeg sociaal contact hebben. Bij ons op stal staan ze in de winter op de paddock en in de zomer op de wei en we slaken toch weer een zucht van opluchtig als ze zonder ernstige blessures de winter "overleeft" hebben.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:51

Als er goed gevoerd wordt, en ze niet alleen op de paddock staan (dus met maatjes), dan zie ik voornamelijk paddock niet als een probleem. Wel fijn als ze in de zomer af en toe het land op mogen, maar zou voor mij niet een must zijn dat het het hele jaar rond is. Daarbij vind ik een goede bak wel heel belangrijk. Ik heb mijn paard om hem te rijden, en wil daar dus ook goede voorzieningen voor.

Ik zou dus wel voor stal 2 gaan, maar wel eerst wat anderen mensen daar spreken over hoe het bevalt, en of het daarmee klikt.

Is anders naar een andere bak rijden geen optie voor je?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:52

Jij stelt je eigen belang dus boven dat van je paard. Simpel gezegd.

Ik zie 100 keer liever mijn paard op het land dan zelf een mooie bak en mijn paard op de paddock.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:53

Het ligt eraan hoe groot de paddocks zijn. Als die heel ruim zijn zodat ze wel lekker kunnen rennen en voldoende ruwvoer krijgen dan is het geen ramp dat ze niet op de wei mogen vind ik. Door hoefbevangenheid komen mijn pony's ook maar zeer beperkt op het gras. Ze hebben wel altijd een kale wei tot hun beschikking en hooi en ik heb niet het idee dat ze ongelukkig zijn omdat ze niet op het gras mogen. Knokken doen ze hier niet overigens, ze staan heel de dag te eten, wandelen wat rond, zoeken naar grasspietjes, kriebelen wat, slapen enz.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:55

@upendo: Het hele jaar niet op het land, dat zou ik niet willen, maar altijd op het land, dat is geen must. Rijden in een zware bak is een dikke kans op blessures, en daar is mijn paard ook niet bij gebaat..

Heb mijn paarden trouwens thuis, op paddock en wei, en rij naar een binnenbak toe. Maar als dat niet zou kunnen, dan ga ik liever voor een goede bodem, en een goede paddock, dan mijn paard kapot rijden in een slechte bak.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:57

Komt het paard weleens op de wei of hebben ze echt alleen een paddock en verder inderdaad worden ze bij gevoerd op de paddock zeer belangrijk en ook dat ze daar water hebben. Sommige stalhouders geven niet eens water in een paddock en naast dat hoe lang kan het paard dan buiten?
Verder ben ik niet zo voor een paddock maar goed als ze daar onbeperkt hooi krijgen en de paddock heeft een goede ruime afmeting en ze staan met een paard of 4 is het een overweging waard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:58

upendo schreef:
Jij stelt je eigen belang dus boven dat van je paard. Simpel gezegd.

Ik zie 100 keer liever mijn paard op het land dan zelf een mooie bak en mijn paard op de paddock.

Kortzichtig antwoord iedereen heeft zijn paard in eigenbelang ook jij.
Bovendien als je paard door die kleine te zware bak een peesblessure oploopt wat ben je dan...... stom dat je wilde rijden want daar zijn paarden niet voor.

Ts
Wat is je doel met het paard? Ik zou verder zoeken beide stallen bieden niet wat ik graag zou willen zien.

thuesday

Re: andere stal kiezen, of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:43

Ze komen wel op het land in de zomer hoor, maar waar ze nu staat komt ze gewoon elke dag buiten, en staat ze gewoon het hele jaar door op het land.. Wat ik ook wel erg fijn voor er vind. Ik ben nog niet op gesprek geweest bij die andere stal, dus voorderest weet ik natuurlijk ook niet precies hoe het daar gaat.. Er staat indien mogelijk op het land en anders gewoon in de paddocks met groepjes.

Verder vind ik mijn paard véél belangrijker dan me eigen eisen, maar om nou in de bak te ploegen en ik merk dat sommige delen in de bak gewoon véél te zwaar zijn.. Vind ik ook niet echt bevordelijk voor de spieren van me paard. Ik zij op het moment B dus niet echt boeiend ofzo, maar daar gaat het mij niet om. Ik wil gewoon een prettige bak hebben. Maar waar ik nu sta mag ik wel alles, ik ben namelijk de enige pension klant en de boer waarbij ze staat maakt echt nergens een probleem van..

Aaaaahh! Moeilukkkk

capopjekop

Re: andere stal kiezen, of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:44

Kun je de boer anders niet lief aankijken of hij de bak een keer wil slepen? Dat kan ook al verschil maken.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:46

Ik zou toch voor altijd buiten staan gaan.
Is er niet een andere oplossing voor de bak? Of iemand in de buurt met een goede bak of weitje om in te rijden? En je zegt dat je de enige pensioen klant bent, optie om de bak zelf t verbeteren? (ook al is dat verschikkelijk duur meestal)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:47

Of hem nog liever aankijken en kijken of hij kokosvezels door zijn zware bak wil vrezen. Dan wordt de bak een stuk lichter en hoeft je paard niet te verhuizen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:48

Probeer eerst met je pensionhouder in gesprek te gaan want het gras lijkt elders altijd groener en uit ervaring kan ik je vertellen dat dat vaak vies tegenvalt!

Mocht je niet tevreden zijn en mocht je pensionhouder niks willen/kunnen veranderen zou ik in het belang van mijn paard verder gaan kijken en daar ook de tijd voor nemen!

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:49

Ja als ik het geld had om een eigen bak aan te leggen dat had ik dat natuurlijk allang gedaan :D

Verder is hij net een maandje geleden gesleept, toen was de rechtkant heel zwaar, na het slepen is het midden weer heel erg zwaar..
Helpt kokosvezel ook als het geen gedraineerde bak is?
Er licht trouwens oook niet overdreven veel zand in de bak ofzo, want als het een x geregend heeft(goed) dan kan je zo het zand weg schrapen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:52

Zijn er geen bakken in de buurt waar je tegen een kleine vergoeding gebruik van mag maken?
Ik vind een paddock prima voor dagdelen, maar verder wel erg hersendodend... er is weinig te doen....

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:54

Ninx schreef:
Zijn er geen bakken in de buurt waar je tegen een kleine vergoeding gebruik van mag maken?
Ik vind een paddock prima voor dagdelen, maar verder wel erg hersendodend... er is weinig te doen....

Nee woon op het platteland, haha dus eerstvolgende is dan alweer een stuk verder.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:55

En vragen of je pensionhouder de bak IN ORDE wil maken? Alleen een keer in de maand slepen is geen bakonderhoud. Met de reden dat je er niet in kunt rijden nu. Misschien weet ie het zelf niet.

thuesday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:56

GamblersCup schreef:
En vragen of je pensionhouder de bak IN ORDE wil maken? Alleen een keer in de maand slepen is geen bakonderhoud. Met de reden dat je er niet in kunt rijden nu. Misschien weet ie het zelf niet.

Ik zal vanmiddag even overleggen!!

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:56

Ik ben zelf overgestapt van een manege met werkelijk alles erop en eraan, wel paddock geen weidegang, naar een kleinere stal met eigenlijk ook alles erop en eraan en daarnaast ook nog eens weidegang ('s-nachts op stal). Mijn ervaring met mijn paard is dat ze veel gelukkiger is en weer paard kan zijn nu ze in het land staat, is de beste keuze ooit voor ons geweest. Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een stal die beide weet te combineren. Persoonlijk zou ik ook liever niet rijden in een te zware bak met mijn paard, maar zoals al eerder gezegd zou je eerst een gesprek aan kunnen gaan met de pensionhouder voordat je de keuze maakt. Succes met je keuze!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:58

Als de bak gedraineerd zou zijn is dat natuurlijk helemaal mooi, maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan.
Ook zonder drainage zullen kokosvezels wel voor verbetering zorgen, natuurlijk wordt het niet optimaal, wel beter.
Als de laag dik genoeg is dan creeer je een meer verende laag waardoor je paard minder snel heen zakt in vergelijking met los zand. Het kan ook wat vocht opnemen en als het weer droog wordt duurt het dan langer voordat het water uit de bak is verdampt.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:00

Louise74 schreef:
Ik ben zelf overgestapt van een manege met werkelijk alles erop en eraan, wel paddock geen weidegang, naar een kleinere stal met eigenlijk ook alles erop en eraan en daarnaast ook nog eens weidegang ('s-nachts op stal). Mijn ervaring met mijn paard is dat ze veel gelukkiger is en weer paard kan zijn nu ze in het land staat, is de beste keuze ooit voor ons geweest. Je zou ook op zoek kunnen gaan naar een stal die beide weet te combineren. Persoonlijk zou ik ook liever niet rijden in een te zware bak met mijn paard, maar zoals al eerder gezegd zou je eerst een gesprek aan kunnen gaan met de pensionhouder voordat je de keuze maakt. Succes met je keuze!

Zelfde ervaring hier. Baal als een stekker dat ik dit plekje pas na een jaar heb ontdekt :D Ze bestaan echt ;) Geen luxe maar wel een fatsoenlijke bak, een pensionouder die meedenkt en het beste wil voor mijn paard. Nah die zijn uniek hoor!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:00

thuesday schreef:
Ik zal vanmiddag even overleggen!!

Ben benieuwd. Misschien is hij wel bereid er wat meer aan te doen om de bak weer rijdbaar te krijgen. Dan zou het zonde zijn om je paard te verhuizen ;)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:02

het is zo moeilijk een goede stal te vinden. waar ze goed voor je paard zorgen, waar je je happy bij voelt en ook nog eens lekker kan rijden voor een leuke prijs.
leg je probleem eens voor bij die boer. misschien zegt hij wel van joh pak dan toch maar een stukje in het land, als je niet contstant het zelfde rondje rijd, rij je de boel ook niet kapot.

Ik rij nu een paard, die staat bij mensen thuis.
hebben daar een 'bak' gemaakt, gras weg gehaald en de grond wat omgeploegd. nadeel is dat als het een x flink regent, is de bak spekglad. aangezien het paard op ijzers staat is dat niet te doen. in goed overleg rij ik dan in de wei (draai ik stiften in) of overlegt zij met de overburen of ik dan in de binnen bak mag.
Je moet roeien met de riemen die je hebt, als de stal je verder goed bevalt zou ik zeker niet zomaar verhuizen.
Maar kijken of je tot een oplossing kan komen op je huidige stal.