Dazenval?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

Dazenval?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:32

:wave:

Omdat mijn paarden erg last hebben van de dazen ben ik op zoek naar een oplossing daarvoor.
Eerst zat ik te denken aan dekens maar dat is zo'n gedoe, en dan hou je natuurlijk nog plekken over waar ze wel gestoken kunnen worden.

Toen las ik wat over een dazenval. Het zijn erg dure dingen dus nu wil ik graag weten of het ook echt werkt? En zo ja, hoe? Hebben jullie gemerkt dat de dazen ook daadwerkelijk minder werden?

Alvast bedankt! :evaw:

Edit: ik vond net een site waarop je zo ook zelf kunt maken? Werken deze goed?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 18:59

ik heb drie jaar geleden er 1 gemaakt. Het eerste jaar ving ik er ruim honderd per dag. Vorig jaar en dit jaar beduidend minder. Elke daaz die je vangt zorgt niet meer voor nakomelingen. Vorig jaar kon ik gewoon rijden zonder vliegwerende middelen.
dit jaar heb ik een nieuwe moeten maken, omdat het muskietennet helemaal kort geworden was. Maar het werkt wel.

Yane

Re: Dazenval?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:02

Wij hebben er 2 jaar terug een gekocht. Best prijzig. Maar ik zag ze ook op marktplaats staan voor minder geld

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:33

Een dazenval voorkomt niet dat dekens nodig hebt en verlost je ook niet van AL je dazen.
een dazenval haalt het aantal dazen dat je paard lastig valt naar beneden en helpt om de voortplanting en dus uitbreiding-overlast van het aantal dazen te verminderen.

Ik heb geloof ik hier al 3 seizoenen dazenvallen staan en merk de laatste 2 jaar dat er minder dazen zijn dan de voorgaande jaren en dat de paarden er graag bij in de buurt gaan staan. Ben benieuwd hoe het dit nieuwe seizoen zal gaan. De eersten zijn al gesignaleerd, maar nu is het weer omgeslagen en hebben we er even geen last van.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:34

Dit topic volg ik even.
Hoe maak je in hemelsnaam zelf een dazenval? :D

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:36

Goh, ik wou er binnenkort ook een gaan maken omdat mn pony's er best wel last van hebben. Heb ik ook mooi wat te doen in de vakantie :P
Dus lees even mee ;)

Edit: ga naar google en typ in paarden hobby site. Ga naar crea's en dan dazenval ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 11:38

Wij hebben hier al een jaar 3 of 4 twee staan. Wel zelf gemaakt.
Het eerste jaar heel veel gevangen niet echt vermindering op dat moment maar het is wel wat je merkt dat het de jaren erna minder wordt.
Het is meer voor de lange termijn. Maar je merkt het zeker wel. Minder dazen na een aantal jaren. Dit jaar is nog even wat afwachten maar hier zijn ook veel mensen die paarden hebben die er ook een hebben staan schilt natuurlijk ook want als je de enige in de omgeving bent zul je denk ik het verschil minder merken.
Maar ben benieuwd van het jaar heb er nog maar enkele gezien en de dazenval is nog niet opgesteld als het goed is vandaag dus ben ook wel benieuwd wat we gaan vangen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 20:47

Tigra_ schreef:
Het is meer voor de lange termijn. Maar je merkt het zeker wel. Minder dazen na een aantal jaren.

Dat het op de lange duur minder wordt, geloof ik ook wel.
Maar ik heb geen dazenval en hier waren ze vorig jaar ook minder dan het jaar daarvoor. Kan dus ook met het weer te maken hebben. En dit jaar zijn ze erg laat. Heb mijn paardjes nu nog steeds zonder deken lopen. Eind vorige week pas de eerste daas gezien.
3 jaar geleden waren ze er eind mei al.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:10

chaanttaall schreef:
:wave:

Omdat mijn paarden erg last hebben van de dazen ben ik op zoek naar een oplossing daarvoor.
Eerst zat ik te denken aan dekens maar dat is zo'n gedoe, en dan hou je natuurlijk nog plekken over waar ze wel gestoken kunnen worden.

Toen las ik wat over een dazenval. Het zijn erg dure dingen dus nu wil ik graag weten of het ook echt werkt? En zo ja, hoe? Hebben jullie gemerkt dat de dazen ook daadwerkelijk minder werden?

Alvast bedankt! :evaw:

Edit: ik vond net een site waarop je zo ook zelf kunt maken? Werken deze goed?

Ik zou zeggen kijk in het buitengebied van ruurlo eens rond hoeveel van die dingen er in de wei staan en ga eens kijken hoeveel er in zitten dan weet je of het werkt.
Ik heb er zelf ook èèn in de wei staan en ik was verbaasd hoeveel er op die bal afkomen, ik heb hem niet zelf gemaakt maar gekocht.

Henk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:08

branki schreef:
Tigra_ schreef:
Het is meer voor de lange termijn. Maar je merkt het zeker wel. Minder dazen na een aantal jaren.

Dat het op de lange duur minder wordt, geloof ik ook wel.
Maar ik heb geen dazenval en hier waren ze vorig jaar ook minder dan het jaar daarvoor. Kan dus ook met het weer te maken hebben. En dit jaar zijn ze erg laat. Heb mijn paardjes nu nog steeds zonder deken lopen. Eind vorige week pas de eerste daas gezien.
3 jaar geleden waren ze er eind mei al.

Misschien veel mensen in de omgeving die er wel hebben?
Ik weet niet moet zeggen dat bij de shetten die thuis staan we eigenlijk nooit geen last hebben van dazen. Maar die staan ook niet dicht bij het bos.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:11

moet er in een dazenval (niet die je zelf maakt) een vloeistof in ofzo??
zit eraan te denken een dazenval aan te schaffen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:38

Hier ook nog maar 2 dazen gezien, pony heeft dus nog nergens last van gelukkig.
En nogmaals, hoe maak je zelf zo'n val dan?

Vraagje, steken dazen ook mensen?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:41

Tigra_ schreef:
Misschien veel mensen in de omgeving die er wel hebben?
Ik weet niet moet zeggen dat bij de shetten die thuis staan we eigenlijk nooit geen last hebben van dazen. Maar die staan ook niet dicht bij het bos.

Hier zie je nauwelijks dazenvallen. En dazen zitten er op bepaalde plekken ook nog meer dan genoeg hoor. Maar in de wei bij ons is het een stuk minder dan in het verleden. Die slechte zomer is dus toch nog ergens goed voor.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:43

xDeena_ schreef:
Vraagje, steken dazen ook mensen?

Jazeker steken ze mensen. Je krijgt er van die hele grote bulten van en het jeukt ook.
Ze steken zelfs dwars door je kleren heen.
Daarom verwonderd het mij ook dat de paarden met die dunne dekens geen last hebben.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:43

ik wil ook wel weten hoe je zoiets zelf maakt.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:08

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:09

Die dekens bewegen als het paard beweegt, dus kunnen ze moeilijker door het vel heen bijten.
Bij mensen bijten ze vooral door strakke kleding heen, een paardrijbroek, of strak shirtje en zo. En natuurlijk vooral blote armen, benen, nek etc.

Tip tegen die dikke bulten: Gelijk schoonmaken en ontsmetten zodra je "geprikt" bent! Dat scheelt echt heel veel in het wel of niet ontstaan van een dikke bult en de mate van jeuk. Ik ontsmet met sterilon. denk dat alcohol of dettol of ander betadine misschien ook wel kan helpen, maar wij hebben thuis sterilon in de EHBO doos zitten, dus daarmee heb ik hele goede ervaringen!

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 21:10

mijn moeder had van iemand gehoord dat je een pot moest vullen met citroenmelisse en dan 1/3 vullen met gin en de rest met zonnebloem olie. deksel erop en 3 weken laten staan.
wij zijn het nu ook aan het uitproberen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 09:13

dieuwertje_ schreef:
mijn moeder had van iemand gehoord dat je een pot moest vullen met citroenmelisse en dan 1/3 vullen met gin en de rest met zonnebloem olie. deksel erop en 3 weken laten staan.
wij zijn het nu ook aan het uitproberen.

En wat is de bedoeling dan dat je ermee doet? Openzetten en dazen komen, bulten insmeren of preventief smeren dat ze niet komen?

MyselfandI

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 15:14

Je kan dat toch ook zelf maken?
Ik zag eens zo'n topic voorbijkomen, zal eens kijken of ik hem nog kan vinden ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:44

staat al een linkje hierboven, maar ik begrijp niet alles daarvan helaas.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:51

Ik was van plan één te maken maar hij staat nu niet thuis.
Heb nu gisteren de eerste daas gezien hier voor dit jaar.

Dacht dat je zo een jolly bal moest kopen en zwart spuiten.
Was ook iets met halve flessen een net en ik denk een hoepel/stuk buis.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:00

de link staat in dit topic al. Zij doen dat met een skippybal, dat is aardig wat goedkoper dan een jollybal

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:04

Hier staat er ook een en er zijn er afgelopen zomer (toen de eerste dazen zich hier al in april lieten zien) echt veel in beland en een stuk minder last van gehad dan zonder dat ding. Wat hier overigens het allerbeste helpt: heggen kortknippen of weghalen. Is natuurlijk niet voor iedereen een mogelijkheid, maar dat scheelt echt een heel eind.

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 11:44

Ik wil er binnenkort eentje gaan maken. We hebben nog een blauwe klamboe liggen, heeft iemand een idee of dat verschil maakt met een witte?