jaarling alleen in wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

jaarling alleen in wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:57

Hallo,
Ik krjjf binnenkort een shetlander . is een jaarling nu net 1 jaar. ik heb een weitje gevonden. Veel ruimte en een stalletje . maar hij staat alleen. ik kan af en toe wanneer het mag van de eigenaar mijn verzorg paard erbij zetten. maar snachts staat hij alleen. Waarschijnlijk is dit voor maximaal 2 maanden. dan gaat hij naar een andere wei met meer paarden. Is het erg als hij savonds alleen staat ?

Ragdollcat

Re: jaarling alleen in wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:59

Ja ik vind van wel.

Het is een jong dier he en die gaat meteen met je mee en dan ineens in een wei alleen.

Ik zou gewoon wachten tot het gelijk naar die andere stal kan met meer paarden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:00

Tja.... paard alleen is eigenlijk al not done, maar een van 1 jaar alleen is echt niet goed!
Dus of koop er een bij of zet hem ergens anders neer!
Geen vriendinnetje die ook een stalletje zoekt?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:11

Nouja, als het voor maximaal 2 maanden is en je daarna zeker weet dat hij samen met soortgenoten komt te staan, kan het wel. Ja tuurlijk, het is niet ideaal en ik raad het ook niet aan, maar voor een korte periode zou het eventueel kunnen, ook omdat je dat andere paard er bij kan zetten. Maar dan moet je wel zeker weten dat het niet ineens nog langer gaat duren.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:15

Zou ik zeker niet doen! Ik vind 2 maanden geen korte periode! Een week ook niet ideaal maar oke, langer echt niet. Ze hebben soortgenootjes nodig en zeker jonge paardjes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:16

Kun je er geen shetje bij zetten voor gezelschap? Helemaal zo'n jong dier moet je niet moederziel alleen op een landje zetten..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:32

Kan je je shet niet bij je verzorgpony zetten die 2 maand?

Simone_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:03

Ik zou inderdaad wel proberen hem bij een andere shetlander in de wei te zetten.
Een jonge pony alleen is echt niet goed.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:14

ik zie geen problemen. Zolang als je hem maar vaak genoeg kunt bezoeken, mijn pony staat al vanaf dat hij 8 maanden is alleen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:17

Zou het niet doen is erg sneu, paarden moeten leren sociaal zijn als je ze op jonge leeftijd al alleen zet is echt zonde. Het is maar 2 maanden maar het is ook niet helemaal eerlijk om hem eerst alleen te zetten en dan als jong en onzeker ding tussen de andere paarden te droppen toch?
Zeker een jong paard heeft behoefte aan veiligheid van andere zonde om hem dat niet te geven.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:18

Fennadev schreef:
ik zie geen problemen. Zolang als je hem maar vaak genoeg kunt bezoeken, mijn pony staat al vanaf dat hij 8 maanden is alleen.

Ik mag toch hopen dat dit een grap is.....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:20

Ik zie wel een probleem.
Een paard is een kuddedier wat een mens nooit kan vervangen. Niet in taal maar ook niet als voldoende tijd.
Al ben je er 4 uur op een dag is hij er nog 20 alleen.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 18:24

Het allereerste wat ik leerde toen ik in de paardenwereld terecht kwam, is dat een paardje eigenlijk nooit alleen mag staan. Nou denk ik dat jouw jaarling voordat ie bij jou komt wel in een andere kudde heeft gestaan? Om hem dan opeens in zijn eentje te zetten lijkt me geen goed plan. Krijgt het arme ding ook ineens een cultuurshock. Is het geen optie om jouw eigen verzorgpaardje voor die 2 maanden bij hem neer te zetten?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 22:27

Gewoon 2 maanden wachten met ophalen en dan is het plekje meteen goed geregeld ;) (hoe moeilijk ook om geduld te hebben hihi).
en anders idd de eigenaar van je verzirgshetje vragen of de jaarling die 2 maanden daar onderdak mag hebben?

Veel succes en gefeliciteerd met je nieuwe maatje :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:17

Fennadev schreef:

;( ;( ;(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:21

Fennadev schreef:

Je bent (gelukkig) een van de weinigen die daar geen problemen in ziet.. Mijn merrie heeft zelfs tijdens een revalidatie periode samen met mijn shetje gestaan.
Kun je je dan niet inbeelden hoe dood ongelukkig zo'n jong diertje zich voelt.. Weg bij de merrie, zonder de bescherming van de veilige kudde, alleen op een weilandje zonder contacten.. Oh ja.. Het baasje komt een keertje per dag een aaitje geven.. |o . Dat maakt het minder erg..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:41

Wie zegt hier dat Alex geen contacten heeft?
Hij heeft twee hele vriendelijke buurmeisjes.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:49

Ik schrik toch wel van dit soort topics. Als je een paard of pony koopt zorg je toch dat je basiskennis hebt :)* . Je weet dan toch dat je jonge paarden/pony's niet alleen moet laten staan in een weitje. Je hebt geluk als hij niet beslist over de afrastering te springen. Ik snap echt niet dat dit overwogen wordt. Er zou een leeftijdsgrens gesteld moeten worden voor het houden van paarden.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:50

Geen een paard hoort alleen op de wei is mijn mening..

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:54

Een volwassen paard is wat meer gewend, heeft al wat meer gezien. Over het algemeen staat die wat makkelijker even alleen. Ik ben er ook geen voorstander van maar als een weidemaatje weggaat en je een paar dagen nodig hebt om vervanging te zoeken voor een volwassen paard of pony, vind ik het wat anders. Maar het ligt vooral aan het paard of het überhaupt wel veilig is en dus ook mogelijk is. Bij jonge paarden moet je daar gewoon niet aan beginnen.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 19-06-12 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:06

Paarden zijn kuddedieren en kunnen chronische stress en angst ervaren als ze alleen zijn. Ze rusten minder goed uit omdat ze altijd op hun hoede moeten zijn. Normaal gesproken lossen ze de wacht af. Daarnaast zijn er nog veel meer redenen waarom je een paard/pony niet alleen moet houden. Al helemaal geen jong dier die alles nog moet leren.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:30

Gedragsdeskundige Drs. Machteld van Dierendonck;

Het gezelschap van andere paarden en pony's is heel erg belangrijk voor paarden. Er zijn zelfs structuren in de hersens die er voor zorgen dat paarden steeds maar weer het fysieke gezelschap van andere paarden op blijven zoeken. En dan is eigenlijk vlak naast elkaar staan ook niet genoeg: paarden moeten fysiek met elkaar kunnen "frutten".

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:33

Fennadev schreef:

Wat verschrikkelijk ;( , arm beest, echt verdrietig

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:35

Je mag er wel eentje van mij lenen tijdelijk, no problemo:P

Overigens ben ik van mening zoals bijna iedereen denk dat een paard niet alleen hoort en op zijn minst aangrenzend met anderen hoort:)
In de buurt hier staat een sportpaard met geen anderen om zich heen, komt een paar uur per dag dik ingepakt (lees: peesbeschermers etc) de wei op en voor de rest soms gereden.
Vandaag reed ik er langs en hij stond doodongelukkig in de verte te staren waar hij in het klein net anderen ziet.
Ik vind het banketstaaf voor het paard maar blijkbaar vinden anderen het normaal...
Hun zeiden overigens dat hij anders helemaal knettergek word, volgens mij is het eerder andersom gezien de situatie.

Nee ik zou dus proberen met zon kleintje in ieder geval te zorgen dat hij snuffelende buren heeft of er een tijdje eentje bij kan:)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:45

Fennadev schreef:

En daar heb je al zoveel reacties en tips over gekregen in andere topics, en nog open je je ogen niet. Dit is toch die pony die zomer eczeem heeft maar die geen deken krijgt omdat dat 'te duur' is?