Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:16

N.a.v. dit topic, zie laatste pagina's, neem ik dan maar het voortouw om als paardenliefhebber ZELF eens een poging te doen om mensen wat meer bewust te maken van de behoeftes van paarden.

De website voorkompaardenleed.nl is op zich best leuk bedacht....maar slaat natuurlijk totaal de plank mis qua adviezen voor mensen die de lat wat hoger hebben liggen dan deze zeer minimale punten.

Mensen die GOED voor hun paard willen zorgen moeten makkelijk een website kunnen vinden met een soortgelijke opzet...maar dan met het welzijn van het paard als belangrijkste factor, en niet het belang van "de sector".

Als niemand anders het doet, dan zal ik het voortouw wel nemen, maar ik heb daar wel hulp bij nodig. Er zijn altijd genoeg mensen hier op Bokt die de mond vol hebben over een hogere standaard van verzorging, huisvesting, 5 vrijheden, allerlei onderzoeken.... laten we dat nu eens kort en bondig, overzichtelijk bundelen voor de paardenliefhebber die nog niet beter weet dan dat een paard op stal normaal is, een wei alleen maar af en toe voor de leuk is maar niet iets dat echt nodig is, dat een paard leeft op brokken en hooi maar extra is...enz.

Iedereen die er altijd de mond van vol heeft: dit is jullie kans om er nu eens echt wat aan te proberen te DOEN om mensen te bereiken :j
(en anders moet je misschien maar stoppen met zeuren als je dit er al niet voor over hebt... :P Het is bovendien wel handig om eens een goede, simpele, overzichtelijke, laagdrempelige website te hebben waar je mensen naartoe kunt verwijzen, zodat je niet meer hele verhalen hoeft te typen O:) )

Nu staat er op allerlei websites wat, en is het een heel gezoek...daar hebben mensen die denken dat het allemaal wel okee is voor hun paard, natuurlijk helemaal geen zin in...die moeten hapklare lijstje voorgeschoteld krijgen :j

Dus laten we het nu eens proberen !! :j

Hoe zou zo’n website er uit moeten zien vinden jullie? :)

Mij lijkt het het beste om hem gewoon heel overzichtelijk, kort en krachtig te houden, een echte tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl :j
Dus echt puntenlijstjes, en deze dan goed onderbouwd a.d.h.v. wetenschappelijke onderzoeken e.d. want dat maakt meer indruk dan een stel "zwevers" die vanalles willen verbeteren :P

Dus een advies, de oorsprong van dat advies (wetenschappelijke of andere serieus te nemen onderbouwing) en dan eventueel
aanklikbaar meer informatie / diepgaandere informatie.

Ik denk zelf aan een home-page met een boodschap in de trant van:

Welkom op deze website (....)

We willen allemaal goed voor onze paarden zorgen. Maar goede verzorging...wat houdt dat nu eigenlijk in?
Paarden worden op hele uiteenlopende manieren gehouden. Iedere eigenaar kiest zelf hoe hij zijn paard
wil huisvesten, verzorgen en trainen. Maar...wat is er nu eigenlijk belangrijk voor het PAARD?

De “paardensector” heeft enkele richtlijnen opgesteld welke je hier (link) kunt vinden.

Deze richtlijnen geven echter maar zeer minimaal ruimte aan de behoeftes van het paard,
en zijn voornamelijk gunstig voor “de sector” (bedrijven die hun inkomsten uit paarden halen) zelf.

Dit is geheel begrijpelijk, er zal immers geld verdient moeten worden. Weiland neemt veel ruimte in,
op die plek kunnen ook stallen en bakken gebouwd worden en daar betalen veel paarden-eigenaren
liever voor dan voor een stuk weiland. Er worden te veel paarden op een te kleine oppervlakte gehouden
waardoor de dieren nauwelijks nog mogelijkheden voor vrije beweging hebben.

De behoeftes van “de sector” en de ruiters, verdringen de behoeftes van het paard en de richtlijnen
van “de sector” zijn opgesteld om dit goed te praten.

Er zijn echter ook onafhankelijke richtlijnen ontwikkeld *verhaal over de 5 vrijheden*

Kortom: zoiets maar dan wat beter uitgewerkt.

En dan verwijzend naar een menu op de website, met knoppen die aangeklikt kunnen worden naar de verschillende onderdelen,
zoals: huisvesting – voeding – training ...enz.

En wellicht dan ook een knop naar de verhalen van paardenhouders, waarin ik en jullie en iedereen zijn verhaal kan vertellen.
Hoe je in aanraking gekomen bent met paard, hoe je je visie ontwikkeld hebt (wat je allemaal fout hebt gedaan :P ) en hoe
je nu op dit moment je paarden houdt...hoe je paard daardoor veranderd is....en wat je daar aan nog wilt verbeteren.

Lijkt jullie dit wat? :)

Ik heb ècht erg weinig tijd om dit allemaal zelf uit te gaan werken en vind ook dat een dergelijke website zijn charme haalt uit
een samenwerking van gewone normale paardenliefhebbers die samen iets moois maken (i.p.v. 1 iemand die zijn mening door de strot probeert te duwen :P ) :j

Dus doe je bijdrage, schrijf een mooie welkomstboodschap, maak een mooie lijst voor een onderwerp zoals “huisvesting”,
maak een mooi hapklaar verhaal van de totstandkoming van de 5 vrijheden, een mooi overzicht van interessante links met een klein stukje tekst
waarmee je de link omschrijft.... kortom: lever teksten en dingen aan waarvan je vindt dat die er bij horen op een dergelijke website
en dan ga ik er mee aan de slag....maar wees a.u.b. zo lief om echt even de moeite te nemen om het netjes uit te werken zodat
ik niet alsnog dagen ermee bezig ben voordat het op de website kan, want ik kom al om in het werk :)

Solleke_Noah

Re: Tegenhanger voor voorkompaardenleed.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:31

Ik lees even mee :) Vind het wel een goed initiatief van je, merk in mijn omgeving dat er vaak erg simpel gedacht wordt over paarden houden, het is al snel goed. Opzich bemoei ik mij er ook niet mee, leven en laten leven... maar als ik gewoon eens naar een website kan verwijzen, dat kan misschien nog wel werken :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:38

mooi Initiatief. ben erg benieuwd wat voor stukken je aangeleverd krijgt en zal eens kijken of ik tijd kan vinden iets te schrijven. Ben erg slecht in "bronvermelden" wat betreft onderzoeken, maar kan eens kijken welke onderzoeken ik nog op de pc heb staan die van belang kunnen zijn.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:40

Ja een goed initiatief!
Ik wil graag proberen een bijlage te leveren.
Het is mijn droom voor de toekomst dat ik op een of andere manier kan bijdragen aan een beter leefomgeving voor Nederlandse paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:41

Solleke: Ja, dat zou ik dus ook fijn vinden, gewoon een simpele website met feitenlijstjes...zonder een alternatieve bijsmaak, waar je mensen naartoe kunt verwijzen, scheelt heel wat typ-werk op Bokt :P

En dan moeten mensen zelf maar weten hoe hoog ze hun lat leggen...maar dan hebben ze in ieder geval eerlijke informatie heel laagdrempelig beschikbaar :)

Joyce: zou super zijn, dank je!

Swaatjuh: als we allemaal wat tijd er in steken, allemaal een goed, overzichtelijk en onderbouwd stukje aanleveren....dan moet het kunnen lukken :j

En anders hebben we tenminste ons best gedaan om niet alleen maar kritiek te hebben...maar daadwerkelijk proberen iets positiefs bij te dragen aan het verbeteren van het paardenwelzijn :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:41

Hier nog even de links die ik in het andere topic had geplaatst:

joyce B schreef:
Deze link is zeker de moeite waard. Zeer veel informatie en links naar voorbeelden van stallen met *** voor diervriendelijke huisvesting en uitleg over de verschillende huisvestingssystemen.
http://www.lag-online.de/

Afbeelding

joyce B schreef:
En dan natuurlijk nog de Bewegingsstallen:

Hit Actief Stal en Hit Uitloopstal
http://blog.aktivstall.de/

Schauer Bewegingsstal:
http://www.active-horse.com/

En Paddock Paradise Concept van Jaimy Jackson
http://www.paddockparadise.com
http://www.paddockparadise.eu

Hobbymatig zelf aan de gang?
http://www.paddockparadijs.nl met veel informatie, tips, adviezen, voorbeelden, ervaringen, en forum.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-06-12 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:43

Ik studeer aan van Hall Larenstein in Wageningen, ik kan prima daar in de bibliotheek zoeken naar wetenschappelijke artikelen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 13:46

Swaatjuh: klinkt geweldig, als je die investering er voor over hebt zou het super zijn +:)+

Joyce: bedankt nogmaals, fijn om het hier te bundelen :j

Ik ga nu weer verder aan de klus, ben benieuwd wat voor reacties er nog bij komen :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:48

joyce B schreef:
Hier nog even de links die ik in het andere topic had geplaatst:

joyce B schreef:
Deze link is zeker de moeite waard. Zeer veel informatie en links naar voorbeelden van stallen met *** voor diervriendelijke huisvesting en uitleg over de verschillende huisvestingssystemen.
http://www.lag-online.de/

[ Afbeelding ]

joyce B schreef:
En dan natuurlijk nog de Bewegingsstallen:

Hit Actief Stal en Hit Uitloopstal
http://blog.aktivstall.de/

Schauer Bewegingsstal:
http://www.active-horse.com/

En Paddock Paradise Concept van Jaimy Jackson
http://www.paddockparadise.com
http://www.paddockparadise.eu

Hobbymatig zelf aan de gang?
http://www.paddockparadijs.nl met veel informatie, tips, adviezen, voorbeelden, ervaringen, en forum.

Op zich zinvolle informatie, maar pas wel op dat je het niet als "zaligmakend" brengt, want dat is het zeker niet.

"Leven en laten leven" is een heel belangrijk punt bij een dergelijke site!

Wanneer je de site opbouwd rondom de feiten waarmee een paard gezond door het leven kan, dan zijn bovenstaande links slechts enkele van de mogelijkheden tot de invulling daarvan.
Dat onderscheid is erg belangrijk omdat er zoveel individuele factoren spelen die je niet kunt bedenken, dat je de invulling niet aan moet geven, doch het brengen als een potentiele mogelijkheid.

Houdt altijd in je achterhoofd: it all depends.......
Er is geen enkele oplossing heilig en er zijn zeer veel wegen die naar Rome leiden; in ieder geval meer dan wij met elkaar kunnen bedenken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:27

het gaat inderdaad om de uitvoering.
Wat wel belangrijk is is de wetenschappelijke onderbouwing van ideale omstandigheden.
Er zijn mensen die zo op het "natuurlijke kudden idee" gespitst zijn, dat ook een deel van de dag of nacht op stal niet als "goed" wordt ervaren.

Ik ben dan ook benieuwd welke maatstaven hier op deze site gehanteerd gaan worden wat dat betreft.
Alleen maar zelf in en uitlopen is goed, is dat de ideale situatie voor alle paarden Of zijn er paarden die toch meer gebaad zijn bij een aantal uren apart kunnen staan om rust te krijgen van de groep.

@ikke, meer van hetzelfde is denk ik niet de bedoeling, die informatie is er al genoeg. Ik denk dat het nu echt gaat om wat vanuit de aard van het dier bekeken, het beste is. Zowel voor luchtwegen als voor bewegingsapparaaat, als voor de psyche.

Daarom is het zo moeilijk om een echt goede site te maken met wetenschappelijk verantwoorde informatie.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:36

Zeker een goed initiatief :j

Mocht je financiële hulp nodig hebben voor je domein, pb me dan maar even. Ik weet weinig van websites onderhouden en technische aspecten, en er zijn mensen die paardenwelzijn stukken beter kunnen verwoorden dan ik, maar ik help graag mee.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:40

Heel goed initiatief, ik ga ook kijken of ik je ergens mee kan helpen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 18:04

Daarom wil ik ook geen geitenwollen-sokken-site van ZO moet je het doen, een situatie die als onhaalbaar en overdreven aanvoelt voor veel mensen, maar echt een website met een lijstje van de (onderbouwde) behoeftes van het paard, lichamelijk en geestelijk.

Zonder daar verder al teveel een bepaalde visie door te drukken, gewoon de feiten op een rijtje en dan bvb. tips erbij hoe je deze zaken kunt verbeteren.

Dus: wat is belangrijk voor een paard, waarom is dat, hoe is dat aangetoond (bron) en hoe kun je dit zelf in de praktijk brengen.

Denk aan de tips van slowfeeders met graszaadhooi zodat de paarden op een makkelijke en verantwoorde manier toch de hele dag kunnen eten zonder dat ze meteen 8x op een dag gevoerd hoeven te worden, een pad rondom je wei voor de extra beweging, het paddock-paradise concept... niet omdat dat zo zou moeten , maar omdat dat een mogelijke oplossing is om aan die behoeftes te voldoen.

Zeg maar bovenaan de pagina de (bewezen) behoeftes, en onderaan de pagina dan tips / voorbeelden hoe je hier in kunt voorzien. Een uitloop aan de stal bvb. , die naarmate je deze ruimer maakt en verder uitwerkt tot bvb. een paddock paradise of HIT-actief concept, steeds beter kan voorzien in de behoeftes van het paard.

Zodat je mensen op een idee brengt hoe het het helemaal fijn is....maar ook hoe ze een eerste beginnetje kunnen maken, door een uitloopje aan de stal te maken. Dat is een kleine vooruitgang maar desalniettemin vooruitgang en je zet het nadenken over het (verbeteren van) het welzijn in gang :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:20

joyce B schreef:
het gaat inderdaad om de uitvoering.
Wat wel belangrijk is is de wetenschappelijke onderbouwing van ideale omstandigheden.
Er zijn mensen die zo op het "natuurlijke kudden idee" gespitst zijn, dat ook een deel van de dag of nacht op stal niet als "goed" wordt ervaren.

Ik ben dan ook benieuwd welke maatstaven hier op deze site gehanteerd gaan worden wat dat betreft.
Alleen maar zelf in en uitlopen is goed, is dat de ideale situatie voor alle paarden Of zijn er paarden die toch meer gebaad zijn bij een aantal uren apart kunnen staan om rust te krijgen van de groep.

@ikke, meer van hetzelfde is denk ik niet de bedoeling, die informatie is er al genoeg. Ik denk dat het nu echt gaat om wat vanuit de aard van het dier bekeken, het beste is. Zowel voor luchtwegen als voor bewegingsapparaaat, als voor de psyche.

Daarom is het zo moeilijk om een echt goede site te maken met wetenschappelijk verantwoorde informatie.

Je geeft zelf de kern van het probleem, om vervolgens te zeggen dat meer van hetzelfde niet de bedoeling is.
Hhhmmm, tja.....

Alles, echt alles staat of valt bij de behoeften van het individu.
Maar in dezelfde zin wordt ook echt alles te pas en te onpas erbij gesleept om de wijze waarop men het paard houdt te rechtvaardigen, door ALLE partijen, van hard-core natural tot topsport!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:26

Goed idee!

Zou het wel onwijs knap vinden als het lukt om heel bokt eensgezind te krijgen over hoe je een paard hoort te houden..... Gezien de discussies over huisvesting e.d. waar niemand het ooit over eens lijkt te worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 19:29

O, maar heel Bokt hoeft het absoluut niet eens te worden :)

In feite kan het mij niks schelen wat "heel Bokt" denkt, maar puur qua paardenwelzijn zijn zaken op zich heel goed in te vullen welke behoeftes de dieren in hun algemeenheid hebben :j

Je hoeft niet exact het hele dagritme, de afmeting van de wei en de kleur van de muren te bepalen :P

Gewoon de 5 vrijheden, soorteigen behoeftes van het paard...en tips / voorbeelden hoe je hieraan tegemoet kunt komen. Eventueel in een soort trappetjes-systeem, bvb. qua huisvesting, het dier in een goede ruime en lichte stal met schoon drinkwater en voldoende ruwvoer.....een verbeterings-tip is een uitloop, een slowfeeder, een ruimere uitloop met zand om in te rollen , met maatjes...enz. zodat mensen zelf kunnen bepalen hoe veel stappen vooruit ze willen vanaf het hele dagen in de stal staan :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:01

@ikke, meer van hetzelfde bedoel ik de compromis die er zijn ivm sport en eigen belang ruiter.
Dus dat er duidelijk uitgegaan wordt van de paarden en hun verschillende behoeften die er kunnen zijn, maar niet dat het te lastig is voor bedrijven vanwege ruimtegebrek en investeringen om hun bestaande 3 bij 3 of 3 bij 3,5 stallen om te bouwen naar gotere boxen of allemaal stallen met een uitloop. En dat er genoegen wordt genomen met heel weinig uren buiten omdat het te duur is om voldoende paddockruimte te realiseren, of te weinig ruimte of... noem maar op.
Niet de minimale standaard vanuit de paardensektor, maar wat een paard nodig heeft om gelukkig en gezond te zijn en te blijven en problemen te voorkomen.

Maar ik ben bang dat daar nog niet zoveel onderzoeken naar zijn gedaan met concrete aantal uren of concrete uitloopgroottes of inrichtingen en zeker is elk paard een individu, dus misschien kun je dat ook wel niet precies zo zeggen en moeten we gewoon ergens voor onszelf die standaard stellen. Want als je realistisch kijkt dan heeft bijna geen enkel gedomesticeerd paard dezelfde bewegingsvrijheid als de vroegere wilde paarden. En behalve oppervlak, telt aanleg, inrichting en ligging/waterhuishouding ook mee...

Ik denk niet dat we hier op bokt 1 goede standaard zullen vinden omdat in elke discussie de eigen belangen weer naar voren komen.
De meeste mensen moeten ergens compromis sluiten in hoe ze hun paarden houden en als ze dat niet zouden kunnen of mogen, zou paarden houden wel heel lastig kunnen worden.

Wat Pmarena schrijft is een mooi uitgangspunt.
Wat heeft een paard nodig, en hoe kom je daar zo veel mogelijk aan tegemoet, met een oplopende gradatie van "tegemoet komen aan het kunnen uiten van hun natuurlijke behoeften"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:11

joyce B schreef:
@ikke, meer van hetzelfde bedoel ik de compromis die er zijn ivm sport en eigen belang ruiter.
Dus dat er duidelijk uitgegaan wordt van de paarden en hun verschillende behoeften die er kunnen zijn, maar niet dat het te lastig is voor bedrijven vanwege ruimtegebrek en investeringen om hun bestaande 3 bij 3 of 3 bij 3,5 stallen om te bouwen naar gotere boxen of allemaal stallen met een uitloop. En dat er genoegen wordt genomen met heel weinig uren buiten omdat het te duur is om voldoende paddockruimte te realiseren, of te weinig ruimte of... noem maar op.
Niet de minimale standaard vanuit de paardensektor, maar wat een paard nodig heeft om gelukkig en gezond te zijn en te blijven en problemen te voorkomen.

Maar ik ben bang dat daar nog niet zoveel onderzoeken naar zijn gedaan met concrete aantal uren of concrete uitloopgroottes of inrichtingen en zeker is elk paard een individu, dus misschien kun je dat ook wel niet precies zo zeggen en moeten we gewoon ergens voor onszelf die standaard stellen. Want als je realistisch kijkt dan heeft bijna geen enkel gedomesticeerd paard dezelfde bewegingsvrijheid als de vroegere wilde paarden. En behalve oppervlak, telt aanleg, inrichting en ligging/waterhuishouding ook mee...

Ik denk niet dat we hier op bokt 1 goede standaard zullen vinden omdat in elke discussie de eigen belangen weer naar voren komen.
De meeste mensen moeten ergens compromis sluiten in hoe ze hun paarden houden en als ze dat niet zouden kunnen of mogen, zou paarden houden wel heel lastig kunnen worden.

Wat heeft een paard nodig, en hoe kom je daar zo veel mogelijk aan tegemoet, met een oplopende gradatie van "tegemoet komen aan het kunnen uiten van hun natuurlijke behoeften"

Jawel, ik begrijp je punt volkomen.

Komt ie: ik heb twee paarden. De ene had een "typisch" sportpaardleven totdat ie bij mij kwam; moest daar erg aan wennen, maar is nu erg gelukkig met leven.
De andere had een prima leven (vond ie), voordat ie bij mij kwam, met overdag (van vroeg tot laat, 12 tot 16 uur per dag) buiten en 's nachts binnen. Die is niet echt blij met het leven, zomer 24/7 buiten en winter 's nachts binnen.
Twee paarden, twee keer hetzelfde leven, twee totaal verschillende reacties. Wie doet hier wat fout??

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:13

Ik had vandaag nog een boeiend gesprek met iemand over wat een paard houden (op de weide in de zomer, droge paddock en schuilstal, en voornamelijk hooi in de winter) nu in de praktijk kost, en ik vraag me af of het geen idee is om op de site ook wat realistische kostprijzen te zetten.
De problemen die ik hier 'op de buiten' zie zijn hoofdzakelijk 1. niet echt weten wat de noden zijn van paarden, maar 2. totale onderschatting van de basiskosten, waarna het maar heel even mis hoeft te gaan (ik zeg maar iets, een plotse dierenartsrekening van 500€) en de eigenaar zit in de problemen (en het paard ook).

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:23

Ik vind het een mooi plan! Maar ik denk dat je hiermee niet de mensen gaat bereiken, die je graag wilt bereiken. Vaak zijn het de mensen die hier al over na denken die je bereikt. (moeilijk om dit niet - generaliserend uit te leggen)
Mocht je nog een onderzoek nodig hebben. Wij hebben dit jaar een gedragsonderzoek gedaan naar het gedrag van paarden in verschillende soorten huisvestigingssytemen. Het is geen officieel wetenschappelijk onderzoek maar wellicht zijn de resultaten interessant genoeg om mensen nog meer te overtuigen.

Er is o.a onderzoek gedaan met een hartslagmeter, stappenteller en uiteraard is het gedrag geanalyseerd.

Als je van plan bent dit idee daadwerkelijk uit te werken; dan vind ik het wel heel leuk om hierbij te helpen. De tijd en de motivatie heb ik!

Hierbij ons onderzoek; voor het origineel kan je een pb'tje sturen!
http://pdfcast.org/pdf/huisvesting-en-gedrag

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:51

Bandida schreef:
Ik had vandaag nog een boeiend gesprek met iemand over wat een paard houden (op de weide in de zomer, droge paddock en schuilstal, en voornamelijk hooi in de winter) nu in de praktijk kost, en ik vraag me af of het geen idee is om op de site ook wat realistische kostprijzen te zetten.
De problemen die ik hier 'op de buiten' zie zijn hoofdzakelijk 1. niet echt weten wat de noden zijn van paarden, maar 2. totale onderschatting van de basiskosten, waarna het maar heel even mis hoeft te gaan (ik zeg maar iets, een plotse dierenartsrekening van 500€) en de eigenaar zit in de problemen (en het paard ook).

Dat is een goede! Alhoewel sommige basiskosten een beetje regiogevoelig zijn misschien?

Goed initiatief, ik weet niet of jullie ervaring hebben met het bouwen van een website, maar www.webklik.nl is erg makkelijk :)

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:44

Goed idee! Waar wel op gelet moet worden, imo, is dat er ook veel opties besproken worden die kunnen worden toegepast door mensen die voor de luxe hun paard op pension hebbe staan, maar wel iets voor hun paard willen doen. Want helaas wil/kan niet iedereen een paddock paradijs maken en is het paard gebonden aan stal. Met wat tips/ aanpassingen kan de situatie al iets verbeterd worden.
Pmarena, ik stuur even een pb'tje voor waar ik misschien kan bijdragen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:09

ikke schreef:

Komt ie: ik heb twee paarden. De ene had een "typisch" sportpaardleven totdat ie bij mij kwam; moest daar erg aan wennen, maar is nu erg gelukkig met leven.
De andere had een prima leven (vond ie), voordat ie bij mij kwam, met overdag (van vroeg tot laat, 12 tot 16 uur per dag) buiten en 's nachts binnen. Die is niet echt blij met het leven, zomer 24/7 buiten en winter 's nachts binnen.
Twee paarden, twee keer hetzelfde leven, twee totaal verschillende reacties. Wie doet hier wat fout??

Tja, wat is fout? Ideaal zou zijn als het paard zelf kan kiezen en zelf heen en weer kan lopen.

Hier ook verschillende paarden met verschillende behoeften...
Daarom ben ik blij dat ik nu mijn nieuwe stal zo heb aangepast dat ze zelf kunnen kiezen... De pony die graag binnen wil staan of slapen kan naar binnen, het paard dat graag buiten in het zand wil liggen kan buiten liggen. Beschutting tegen weer en wind, schaduw en droge bodem altijd voor handen...
Nadeel is dat ze in de praktijk toch wel erg veel binnen gaan staan als ze niet op de wei lopen en het strooisel als toilet gebruiken :P

Maar ja, dat is kostentechnisch en qua werk en mestafval gewoon minder leuk voor ons. Daar hebben de paarden geen boodschap aan :D

De weidegang moet ik qua toegang helaas wel beperken ivm Insulineresistent paard en snel te dik wordende pony's.

Dat zelf kunnen kiezen tussen binnen of buiten lijkt me dus het meest ideaal, idealer dan verplicht 24/7 op een wei zonder schuilgelegenheid.
Zit ik persoonlijk vooral nog met verschillende voerbehoeften en nog wat krappe uitloopruimte die ik verder wil uitbreiden (had graspaden, maar wil zandpaden en extra paddocks), maar dan moet het eerst even heel goed zomer worden zodat er vrachtwagens zand over het land kunnen rijden :P

Maar goed alles kan beter.
Voor ons was het beter geweest als we naast de schuur nog een ruime kapschuur hadden mogen bouwen als extra inloopstal. GEwoon met zandbodem zodat ze daar lekker kunnen liggen en je geen vies strooisel krijgt. Meerdere zeer brede doorgangen of een geheel open voorkant zodat ze elkaar niet klem kunnen lopen en altijd vrij naar buiten kunnen rennen. Een grotere paddock die natuurlijker is aangekleed met bomen en struiken zodat je wat meer verschillende ruimtes krijgt die niet in 1x te overzien zijn waardoor het interessanter is voor de paarden, je natuurlijke schaduw en beschutting hebt enz.

oh ja, en nog een individueel voersysteem erbij zodat de paarden zelf hun extra portie voer op kunnen halen wanneer zij daar behoefte aan hebben en je ze daarvoor niet uit de groep hoeft te halen

Je bent toch wel gebonden aan de regelgeving van de gemeente en provincie helaas...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 23:09

joyce B schreef:
Je bent toch wel gebonden aan de regelgeving van de gemeente en provincie helaas...

Dat is ook info die op de site mag, kan veel gedoe sparen als je daar vooraf eens naar informeert..

Met een idee van de basiskosten bedoelde ik eerder iets als een realistisch minimum. Ieder paard moet minstens ruimte om op te leven, eten, drinken, wat spullen, een bekapper, een reservepot voor de dierenarts, en goed gezelschap. Naargelang hoe je dat invult zal de echte kost wel verschillen en een bovengrens is er niet ;) , maar het moet mogelijk zijn om een idee te geven van het aller-minimum in €.
Daar lopen overigens wel verschillende topics over op bokt, het is een vraag die vaak terug komt 'wat kost dat nu?'.

Hetzelfde voor tijdsbesteding. Misschien is het wel een plan om via wat praktijkvoorbeelden op de site verschillende mogelijkheden weer te geven. Op een pensionstal met vol-pension en paarden die buiten lopen onder iemand anders' toezicht hoe je niet perse iedere dag zelf naar je paard, maar als je ze op een eigen weide hebt lopen zal als minimum een uur tijd voor de paarden per dag toch wel nodig zijn (zonder dat je er dan nog wat mee gaat doen). Het je die tijd er wel voor over? Lukt je dat nog na een werkdag van 10 uur? enz..

En als je dan vervolgens op zoek gaat naar huisvesting, en je hebt de 5 vrijheden al in je hoofd, dan kan je tenminste terwijl je rondkijkt bewust afwegen waar compromissen gemaakt zijn met het ideaal, en hoe veel.

Kortom, allemaal info die aan het creëren van meer paardenwelzijn vooraf gaat. Een goeie start is al veel waard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:21

ikke schreef:
joyce B schreef:

Of en wat er fout gaat dat valt natuurlijk niet zo makkelijk te zeggen zonder de situatie te kennen, en op preciese situaties of exacte omschrijvingen van hoe je je paard "zou moeten" houden, wil ik het niet spelen op die website want als het te radicaal aanvoelt dan zullen de mensen die je wilt bereiken, snel weer weg zijn ben ik bang :)