Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tigra_ schreef:Nouja het is natuurlijk de vraag als je het altijd gratis aangeboden hebt je nu ineens boven de 100 euro kunt vragen. Heb je al eens besproken met die persoon dat ze geld moeten gaan betalen end. Buiten dat het natuurlijk normaal is dat er betaald wordt is het wel handig dat je weet dat ze bereid zijn 100 of meer te betalen. Ik zou overigens niet meer als 100 vragen. Want zoals ik begrijp is er geen rijbak?
75 lijkt me erg schappelijk maar eerst maar een gaan bespreken of ze willen betalen en misschien eens vragen wat ze zouden willen betalen voor wat je geeft.
Tigra_ schreef:Nouja het is natuurlijk de vraag als je het altijd gratis aangeboden hebt je nu ineens boven de 100 euro kunt vragen. Heb je al eens besproken met die persoon dat ze geld moeten gaan betalen end. Buiten dat het natuurlijk normaal is dat er betaald wordt is het wel handig dat je weet dat ze bereid zijn 100 of meer te betalen. Ik zou overigens niet meer als 100 vragen. Want zoals ik begrijp is er geen rijbak?
75 lijkt me erg schappelijk maar eerst maar een gaan bespreken of ze willen betalen en misschien eens vragen wat ze zouden willen betalen voor wat je geeft.
flashdance4 schreef:Tigra_ schreef:Nouja het is natuurlijk de vraag als je het altijd gratis aangeboden hebt je nu ineens boven de 100 euro kunt vragen. Heb je al eens besproken met die persoon dat ze geld moeten gaan betalen end. Buiten dat het natuurlijk normaal is dat er betaald wordt is het wel handig dat je weet dat ze bereid zijn 100 of meer te betalen. Ik zou overigens niet meer als 100 vragen. Want zoals ik begrijp is er geen rijbak?
nou dat is nou het probleem ze willen niet betalen het is een oude pony zij komen 1 x permaand een x langs ik doe ook de verzorging van de pony hoefsmidt regelen noem maar op eerst kon het uit nu de prijsen omhoog gaan niet nu gaat hun pony mij geld kosten
Bo_Cassey schreef:Gewoon kijken wat jouw kosten gaan zijn met de verhoogde prijzen, en dat in rekening brengen. Dat is alleen onkostenvergoeding, en het paard staat dan dus eigenlijk gratis omdat je geen winst maakt.
Dat lijkt me redelijk. Je bent geen liefdadigheidsorganisatie, kom nou toch..... Ik wou dat bij mij al het werk voor niets werd gedaan!
pmarena schreef:Waarom stond de pony eerst gratis dan, hoe zijn jullie tot deze overeenkomst gekomen, waarom heb je dat gedaan / hoe is dat gegaan...?
Het diertje heeft jou dan toch al een tijdje geld gekost , waarom vond je dat eerst geen probleem?
Natuurlijk is het niet "normaal" als jij voor andermans diertje op draait qua kosten en werk en je kunt voor wat je aanbiedt uiteraard gewoon minimaal een onkosten-vergoeding vragen, de kosten van wat het dier verbruikt aan spullen die jij in moet kopen voor zijn onderhoud is wel het minste!
Maar ik kan me voorstellen dat dat rauw op het dak valt van mensen met wie je bvb. destijds de afspraak hebt gemaakt dat het dier door jou gebruikt mocht worden (al is het maar als gezelschap voor je eigen pony) en dat jij dan de kosten van onderhoud zou betalen.
Maar zelfs dan kan de situatie natuurlijk veranderen...
SaskiaKa schreef:Ik denk dat je deze mensen gewoon rustig moet vertellen dat de prijzen van voer en zaagsel de laatste tijd erg gestegen zijn en dat je, nu de huurprijs ook verhoogd wordt, de extra kosten voor het onderhoud van hun pony niet meer kan opbrengen. Lijkt me stug dat mensen daar geen begrip voor kunnen opbrengen. Reken gewoon eens exact uit wat hun pony jou kost en leg dit aan de eigenaars voor. Doe een voorstel voor een schappelijke vergoeding aan de hand van deze berekening. Komen jullie er niet uit, dan zou ik ze voorstellen om een andere stal te zoeken zodat jij een betalende pensionklant kan nemen.
Succes!
flashdance4 schreef:ik hoef er niet op te verdienen dacht aan 100 euro permaand om de kosten een beetje te onder drukenSaskiaKa schreef:Ik denk dat je deze mensen gewoon rustig moet vertellen dat de prijzen van voer en zaagsel de laatste tijd erg gestegen zijn en dat je, nu de huurprijs ook verhoogd wordt, de extra kosten voor het onderhoud van hun pony niet meer kan opbrengen. Lijkt me stug dat mensen daar geen begrip voor kunnen opbrengen. Reken gewoon eens exact uit wat hun pony jou kost en leg dit aan de eigenaars voor. Doe een voorstel voor een schappelijke vergoeding aan de hand van deze berekening. Komen jullie er niet uit, dan zou ik ze voorstellen om een andere stal te zoeken zodat jij een betalende pensionklant kan nemen.
Succes!
nou dat is het probleem dat heb ik gedaan gebeld gemaildt ge smst maar geen gehoor ik ben 4 paken zaagsel kwijt permaand voor hun pony van 8 euro perstuk 20 euro kracht voer dan kuil er bij zeg maar nu in de zomer om bij te voeren 40 euro perbaal dit is permaand dan he dan heb ik niet over het werk hoefsmidt en noem maar op
Bo_Cassey schreef:Gewoon kijken wat jouw kosten gaan zijn met de verhoogde prijzen, en dat in rekening brengen. Dat is alleen onkostenvergoeding, en het paard staat dan dus eigenlijk gratis omdat je geen winst maakt.
Dat lijkt me redelijk. Je bent geen liefdadigheidsorganisatie, kom nou toch..... Ik wou dat bij mij al het werk voor niets werd gedaan!
Grit schreef:TS, gebruik alsjeblieft komma's, punten en hoofdletters. Vooral je laatste bericht is echt niet te lezen zo.
Het is natuurlijk jouw goedrecht een vergoeding te vragen, ik vind dat ook niet meer dan normaal.
Maar als je als excuus de prijzenstijgingen gebruikt, vind ik van 0 naar 100 euro niet realistisch. Ik kan me niet voorstellen dat je ineens 100 euro per maand per pony meer kwijt bent.
Buiten dat vind ik 75 euro wel realistisch voor ruwvoer, verzorging en gebruik van een paddock met schuilstal, maar zeg dan gewoon eerlijk dat je het niet goed had ingeschat om het gratis aan te bieden en dat je daarom een vergoeding gaat vragen.
Gewoon netjes tegen de eigenaren zeggen dat je het niet meer kosteloos doet en aangeven dat je voortaan per maand .. euro vraagt. Dan is het aan hun de keuze om dit te doen of de pony op te halen.
En jij hoeft nergens op te wachten, gewoon eerlijk zeggen hoeveel je gaat vragen en per wanneer (1 juli bijvoorbeeld).
Wij weten natuurlijk niet hoe de "gratis" stalling tot stand is gekomen en in hoeverre het daardoor komt dat de eigenaren daar nu even moeite mee hebben. Eventueel las je een overgangstijd in omdat je begrijpt dat het voor hun ook onverwacht is, eerst 3 maanden 50 euro en dan 75 euro ofzo. Roep ook maar wat hoor, de bedragen zal je echt zelf moeten bepalen.