Pensioen op 14 ha weide, zonder schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Pensioen op 14 ha weide, zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:01

Na lang tobben heb ik besloten mijn 21 jarige pony met pensioen te doen. Hij heeft 3 maanden geleden peesblessure opgelopen, waarna ik goed ben gaan nadenken wat ik nog wilde. Ik wil graag meer rijden en verder komen en dat gaat met hem niet lukken, daarom krijgt hij van mij een welverdiende pensioen op 14 ha land met gras tot de knie, klinkt perfect! Mijn pony is gewend dag en nacht buiten te staan, er zit alleen een MAAR aan! 14 hectare is veel en het gras is mooi, maar er is geen schuilstal of iets dergelijks wel bomen. Denken jullie bokkers, dat mijn pony dat aankan? Hij staat uiteraard niet alleen, hij staat in een kudde.

Het lijkt mij namelijk een bijna perfecte plek..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:04

Mwah, mijn twenter loopt ook in een natuurgebied, zonder schuilstal. Wel bos... ze moeten de mogelijkheid hebben om te schuilen,niet alleen bij slecht weer, maar ook tegen bijv de zon. Bomen zorgen daar ook voor.
Ik denk dat 50% van de 24/7 buiten paarden geen schuilstal heeft

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:05

Kan je daar zelf geen schuilstal bij maken?

Zo ja en als het bij ons in de buurt is dan meld ik onze pony's er ook voor aan!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:05

Elk paard moet i.m.o. de keuze hebben of ze binnen of buiten willen staan.
Een weiland Zónder schuilplaats, bomen of desnoods een schutting vind ik eigenlijk niet kunnen.

mijn paarden kunnen altijd kiezen en ik merk toch dat ze bij extreme hitte liever binnen staan.
Of bij erg veel dazen/vliegen op het land staan ze ook in de stal.
Regen maakt ze niet zoveel uit maar bij zo'n dag dat het wetrkelijk de hele dag met bakken uit de lucht komt gaan ze ook binnen staan.

Ik zou het dus niet doen....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:06

Het is in Den bosch. Het is per maand 45 euro. Dus ik vind het zeker waard in principe..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:06

ElCamino schreef:
Elk paard moet i.m.o. de keuze hebben of ze binnen of buiten willen staan.
Een weiland Zónder schuilplaats, bomen of desnoods een schutting vind ik eigenlijk niet kunnen.

mijn paarden kunnen altijd kiezen en ik merk toch dat ze bij extreme hitte liever binnen staan.
Of bij erg veel dazen/vliegen op het land staan ze ook in de stal.
Regen maakt ze niet zoveel uit maar bij zo'n dag dat het wetrkelijk de hele dag met bakken uit de lucht komt gaan ze ook binnen staan.

Ik zou het dus niet doen....

Er zijn bomen, zijn die ook niet goed?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:09

Batlow schreef:
Het is in Den bosch. Het is per maand 45 euro. Dus ik vind het zeker waard in principe..

Balen dat het zover weg is!
Als er schuilstallen bij mochten komen gingen onze pony's daar zeker naartoe!
Denk er wel aan dat je met de schuilmogelijkheden dan rekening houd met het aantal paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:09

Moeilijk, ben zelf echt helemaal voor een schuilstal. Maar die bomen hoe moet ik me dat voorstellen? Kun ze er echt goed onder schuilen? Is het een rij of staan ze als een "bosje" bij elkaar of gewoon enkele verspreid?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:10

Bomen zijn prima tegen beschutting van regen,zon en wind.
Jou paardje krijgt het mooiste pensioen van zijn leven.
Hij heeft álle ruimte,staat lekker in een kudde,hij heeft de vrijheid.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:15

Er staan bomen aan de rand, een hele rij, dus opzich wel veel in principe. Maar dat is aan de rand, en valt erover. Midden in het weiland is er alleen gras geen bomen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:16

gohya schreef:
Bomen zijn prima tegen beschutting van regen,zon en wind.
Jou paardje krijgt het mooiste pensioen van zijn leven.
Hij heeft álle ruimte,staat lekker in een kudde,hij heeft de vrijheid.

En dat voor weinig geld... Ik had ook iets voor 135. Waar hij ook nog werd verzorgd. Alleen gras was er amper en stond dan s nachts met zijn alle in een grote stal. Vond het niet zo geschikt voor hem, zo op een kluitje s nachts....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:18

Klinkt inderdaad goed, theoretisch. Maar ervaring leert me toch dat bijvoorbeeld met extreme hitte, veel muggen etc. de paarden absolúút naar binnen gaan als ze die mogelijkheid hebben. Voor regen ben ik niet zo bang als er flink wat bos staat, maar de hitte en vooral de muggen is daar net zo erg.
Nadat ik dit van mijn eigen paarden, en die van vrienden en kennissen en bij ons op stal gezien heb, zou ik er dus niet meer voor kiezen.

En een nieuwsgierige vraag van mijn kant: is er toezicht, worden de paarden gecheckt of ze in orde zijn en of ze misschien wel bijgevoerd moeten worden, wordt er dan ook bijgevoerd? (omdat 14 ha behoorlijk groot is, paarden niet altijd in zicht staan en voor 45 euro mét bijvoeren erg goedkoop klinkt)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:26

Ja ik vindt het ook een heel moeilijke hier maken de paarden heel dankbaar gebruik van de schuilstal zowel met hele harde buien als met warm weer en het ontvluchten van dazen, dus ik weet het eigenlijk niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:27

Staan achter een huis. Er is 24 uur per dag toezicht en ze hebben daar een fokkerij. Er is daar altijd leven van mens en paard. Er zijn dus mensen met verstand van paarden en niet zomaar iemand die 14 ha land heeft wat kaal moet en dat dus maar aanbied waar paarden gezet kunnen worden. Dat was voor mij ook positief, dat er echt mensen zitten met verstand van paarden

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:28

Ik zou het eerst een tijdje aanzien, als hij het toch te koud/te warm krijgt kan je hem altijd nog naar die ander stal brengen. Mijn 19-jarige ijslander staat noot in de schuilstal, als het echt warm is staat ze soms onder een boom.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:28

Maar 14 ha is groot, worden de paarden gecheckt? Of ze in orde zijn, maar bijvoorbeeld ook of bepaalde paarden bijgevoerd moeten worden (gras tot de knie betekend absoluut niet altijd "genoeg" rantsoen, zeker niet voor oudere paarden, denk aan gebit en verwerking van het gras etc.).

Batlow

Re: Pensioen op 14 ha weide, zonder schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:31

Ja worden gecheckt. Ik kom zelf ook nog langs om te koekeloeren en voor de entingen/smid/wormenkuren

uleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:35

het lijkt mij wel een goede plek hij heeft beschuting voldoenden ruimte en eten en er is altijd wel iemand in de buurt en dat voor 45 euro per maand wat wil je nog meer :D als ik een paard kon betalen was ik verhuisd en had mijn paard daar neer gezet

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:38

Als jij er een goed gevoel bij hebt, doen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:38

uleon schreef:
het lijkt mij wel een goede plek hij heeft beschuting voldoenden ruimte en eten en er is altijd wel iemand in de buurt en dat voor 45 euro per maand wat wil je nog meer :D als ik een paard kon betalen was ik verhuisd en had mijn paard daar neer gezet

Haha ja ik heb goedkoop gezocht, want er komt voor mij een 2e paardje waar ik lekker mee aan de slag ga, maar eerst moet mijn pony op een goede plek staan voordat ik daaraan begin. Hij heeft zijn leven hard zijn best gedaan en nu mag hij genieten *\o/*

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:38

Mijn ponies hebben ook geen schuilstal, wel gelegenheid tot het zoeken van beschutting.
Alleen in de winter is dat minder natuurlijk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 14:39

Foutje :Y)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:40

Heerlijk lijkt mij.
Zeker als je zelf ook mag komen kijken hoe het met hem gaat en de winter kan je afwachten hoe het gaat.
Mijn fjord(24) staat ook gewoon buiten met bomen en een muur als schuil mogelijkheid en ik heb voor in de winter nu een regendeken
gekocht omdat ze veel energie stopt in de wintervacht en daardoor wat schraal de winter uit komt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:41

14 ha is inderdaad behoorlijk groot. Hoe zit het met toezicht? Woont er iemand vlak bij, of staan ze ook wel dagen zonder dat iemand gaat kijken?
Zeker in een groep moet er goed toezicht zijn en dat echt elke dag liefst 2 keer!
wat is b.v de omheining, sloten, schrikdraad of prikkeldraad, hout?? En hoeveel paarden lopen er op dat stuk, Is het verdeeld in meerdere stukken zodat als het gras kort word ze in een ander stuk kunnen?
45 euro is wel heel goedkoop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 14:43

Kan prima hoor, ik sta met mijn paard op een soortgelijke situatie, enigste nadeel vind ik dat ze in de zomer evengoed veel last hebben van dazen maar dan doe ik haar een vliegendeken op en in de winter met erge kou een deken, ben wel in overleg met de eigenaar van het land over een schuilstal, vooral dat ik haar dan niet elke keer van deken hoef te wisselen en ze in de winter overdekt hooi kan eten.