Zelf hoefvet maken, wie weet hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Zelf hoefvet maken, wie weet hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 18:11

Hoi Bokkers,
Ik wil graag zelf hoefvet maken, en het liefste vloeibaar.
Maar wie kan me helpen en zeggen hoe?
Ik heb al op internet rondgekeken, maar ik vond niets dat ik echt begreep.
Alvast bedankt!

Brittneyx

Re: Zelf hoefvet maken, wie weet hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:13

ik wil dat ook wel eens doen
maar kan dat ?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:10

Slaolie, zonnebloemolie. Hoef je niets aan toe te voegen en het is al vloeibaar.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:11

Zonnebloemolie en azijn, moet erg goed zijn.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:02

Oké, ik heb nu gewoon wat zonnebloemolie, olijfolie en azijn. Wil best, maar de hoefsmid komt Maandag ook.

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:05

_Apple_ Bedoel je dan zonnebloemolie, olijfolie en azijn samengevoegt of gewoon apart dus in aparte potjes? :o Ik wil het namenlijk ook wel eens proberen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 18:10

Samengevoegd, en dan moet het wel de kleur van de olijfolie hebben, maar in deze volgorde doe ik het:
- Azijn, zo'n laagje van ongv. 2 cm
- Zonnebloemolie, het moet net de azijn bedekken.
- Dan olijfolie, en daar doe je ook weer een laagje van ongv. 2 cm op.
Roeren, en erop doen.
Ik had het er gisteren opgedaan, en vandaag was het nog zichtbaar dat je er hoefvet op had gedaan, maar na het rijden zag je het niet meer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:12

Ik zou er wel mee uitkijken, hoefvet sluit de hoef af. Dus bij voorkeur eerst de hoeven goed nat maken voordat je het gebruikt en het niet te vaak opdoen. Ik gebruik het zelf nooit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:22

capopjekop schreef:
Ik zou er wel mee uitkijken, hoefvet sluit de hoef af. Dus bij voorkeur eerst de hoeven goed nat maken voordat je het gebruikt en het niet te vaak opdoen. Ik gebruik het zelf nooit.

Ik denk eerlijk gezegd dat een laagje azijn gemengd met zonnebloem-/ olijfolie de hoef zeker niet in op dezelfde manier afsluiten als hoefvet. Ben persoonlijk ook tegen hoefvet, maar ik zie in olijfolie een veel minder groot gevaar voor de hoeven van paarden waarvan de eigenaar het niet kan laten er iets op te smeren.

Ts, ik zou het als ik jou was gewoon bij olijfolie houden, is voedender dan zonnebloemolie, 2 soorten is overbodig. Gebruik dit mengsel overigens niet iedere dag zeker als de hoeven goed zijn, je kunt ze hier mee opweken en dat is niet het doel lijkt me. Denk maar aan je eigen nagels, je gebruikt ook niet iedere dag nagelolie, maar misschien 1 à 2 keer per week.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 19:41

En ik heb 2 pony's, dus doe ik dat 4x in de week. Straks bij mijn Shetlander. Vind trouwens wel dat de hoefjes er netjes uitzien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:53

Geen hoefvet gebruiken, dat sluit de hoef totaal af. Het maakt de hoeven dus alleen maar droger op den duur omdat ze geen vocht meer opnemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:59

Vet gebruiken kan wel, maar dan moet je heel goed op het weer en je bodem letten. Smeren heeft zin als je dat doet voor de droge periode begint, zodat je het vocht in de hoef houd. Als het al droog is heeft het geen zin meer en kan je de voeten beter 10 min in een emmer water zetten of een modderplek maken waar ze regelmatig moeten zijn.

Recept met olie en azijn is 1 deel (appel)azijn op 9 delen olie.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 22:59

Gewoon alleen zonnebloemolie, niet moeilijk doen. Dat maakt soepel en is weer snel genoeg van de hoef af zodat het niet afsluit.

Dat zegt onze smid ;)

Talitha000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 11:59

Door het insmeren van de hoef met olie of vet ontneem je de hoef de mogelijkheid om water op te nemen. Ingevette hoeven drogen dus eerder uit.
Je kunt beter zorgen dat jepaard gezonde hoeven krijgt door een natuurlijke bekapping en veel beweging op verharde ondergrond (bijvoorbeeld op een paddockparadijs, zie www.paddockparadijs.nl voor meer info).
Meer informatie over hoeven op www.hoefnatuurlijk.nl
Als je zo graag iets op de hoeven wilt smeren, vul dan een leeg potje met water en smeer dat er met een kwastje op, gaat net zo mooi glimmen. Hoeven insmeren met olie blijft ook maar een paar minuten mooi, binnen no time zit er allemaal stof op en is het viezer dan voorheen.
:)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:46

_Apple_ schreef:
En ik heb 2 pony's, dus doe ik dat 4x in de week. Straks bij mijn Shetlander. Vind trouwens wel dat de hoefjes er netjes uitzien.

Maar als de hoefjes er netjes uit zien, waarom wil je er dan persé iets op smeren? Dus eigenlijk wil je smeren om te kunnen smeren, zonder nut? Waarom gebruik je dan niet gewoon water en een borstel?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:47

Zonnebloemolie om te vetten, azijn voor de absorptie en vochtbalans. Geen gekke dingen eraan toevoegen. Zo houd je de hoeven fit zonder ze uit te drogen.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 20:00

Ik wil niet smeren om te kunnen smeren, maar ik zeg\bedoel alleen dat ik het resultaat mooi vindt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:04

_Apple_ schreef:
Ik wil niet smeren om te kunnen smeren, maar ik zeg\bedoel alleen dat ik het resultaat mooi vindt.

Maar wees nou eerlijk, alles wat je er op smeert trekt vuil aan en blijft misschien net 10 minuutjes mooi. Prima voor foto's, maar 4 keer in de week? Nogmaals, het mengsel wat je voorstelt kan dan niet zo veel kwaad, maar gewoon water is nog altijd beter. Maargoed ik zal wel praktischer dan esthetischer denken en daarom er het nut niet van in zien, sorry.

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 12:02

Ik maak ze wel eerst nat en dan smeer ik er een beetje op. Maar bijv. : Als ik het gister op zou hebben gedaan, dan zouden de hoefjes nu nog mat\ licht glansje zijn. Dus het is best goed. En in het begin zit er inderdaad wat vuil op, maar zodra het is ingetrokkken is het al niet meer plakkerig maar nog wel mat dus blijft er niks aan plakken.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:06

Mij is altijd vertelt, smeren doe je voor een wedstrijd of show, laat de hoef zijn natuurlijke gang gaan. De wormen in het gras boeit het echt niet dat zn hoefjes mooi glimmen. En het zal dan wel 'netjes' zijn. Maar het is gewoon het gezondst om eraf te blijven kwa smeersels :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:44

Azijn en olie doe ik al jaren na tip hoefsmid, gaat brokkelen in de zomer bij droogte tegen.
Honing moet ook goed werken.
Hoefvet gebruik ik alleen s winters aan binnenkant bij sneeuw, dan plakt t minder in de hoef vast.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 09:49

AustriaTrick schreef:
Mij is altijd vertelt, smeren doe je voor een wedstrijd of show, laat de hoef zijn natuurlijke gang gaan. De wormen in het gras boeit het echt niet dat zn hoefjes mooi glimmen. En het zal dan wel 'netjes' zijn. Maar het is gewoon het gezondst om eraf te blijven kwa smeersels :)

Eens. Dat je het er een keer in de zoveel tijd opsmeert zal vast niet zoveel kwaad kunnen, maar 4x in de week is toch wel een beetje veel vind ik. Een schoongewassen paard vind ik ook mooi, maar als ik geen wedstrijd heb dan was ik niet zomaar, want dat is helemaal niet goed voor de vetlaag. Dus enkel omdat het mooi is vind ik een beetje een slap excuus :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:58

ik begrijp werkelijk niet eens dat mensen het nog doen, hoeven smeren..... tja, voor show resultaat prima, maar voor de voeten zelf maakt het geen moer uit.
Gezonde voeten komen van binnenuit!!! Alles wat je erop smeert helpt niks..

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:50

Ik heb het net gemaakt, ik ga het woensdag uitproberen...

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 05:33

Mijn paard heeft ontzettend droge hoeven, dus die maak ik eerst goed nat, laat het intrekken en smeer er dan azijn/olie mengsel op. Ik doe het liever niet, maar anders brokkelen ze helemaal af. Nu blijven ze fijn gezond :j