Paard wordt sober gevoerd, staat in training en TOCH te dik?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard wordt sober gevoerd, staat in training en TOCH te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:18

Hoi,

mijn haflinger staat 24/7 buiten, maar op een zandpaddock.
Elke dag krijgt ze 's ochtends 2 dikke plakken hooi en 's avonds 3 dikke plakken hooi.
Ook krijgt ze een handje vol Pavo Nature's Best.

Ze wordt 2x per week gereden en 2x per week gelongeerd.
(heb zelf momenteel rugproblemen en iemand vinden die haar kan rijden was moeilijk, dus ben blij met de 2x per week)

Toch staat ze momenteel te dik.
Haar singel die 8 weken terug wel paste past nu amper nog!

Ik krijg van de omgeving de tip om haar minder hooi te voederen, maar ze moet toch 'iets' binnenhebben op een dag?

Ik ben eventjes het Noorden kwijt nu :')

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:20

Mijn D-pony krijgt in de winter van een klein pak hooi 3 tot 4 plakken per dag. Daarbij ongeveer een kleine halve kg brokjes. Ik ga uit van ongeveer 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht.
Dit zou je ongeveer morgen vergelijken aangezien jouw pony nu ook geen gras krijgt.

Je zou er wel voor kunnen zorgen dat ze wat langer met het hooi moet doen zoals met een slowfeeder of hooinet met hele fijne mazen.

Angela

Re: Paard wordt sober gevoerd, staat in training en TOCH te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:28

Hoe "rijk" is het hooi? Wellicht een optie om veel armer hooi te gaan voeren? Dan krijgen ze wel iets binnen, maar toch niet (als je begrijpt wat ik bedoel). En hoe lang en intensief wordt er gereden en gelongeerd?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:31

Hmm.. blijft een lastig probleem inderdaad bij koudbloeden. Ze zal inderdaad om en nabij 450 a 500 kg wegen, naar de gemiddelde haflinger, dus dan zit je met 5 plakken hooi netjes. Van ruwvoer worden paarden inderdaad voller, het neemt vocht op, zorgt ervoor dat de darmen gevuld zijn en dus een vollere buik krijgen. Maar dit is dus geen ´hard vet´.

Hoe intensief is de training? Is het enkel beweging geven of wordt er daadwerkelijk een beroep gedaan op de spierkracht? Je zou met longeren bijvoorbeeld balken kunnen neerleggen en haar met dubbele longe longeren, zodat ze haar lijf moet gebruiken; haar buikspieren aanspannen en het achterbeen er onder zetten. Zorg dat ze hierbij goed in haar vitaminering zit. Een probleem bij het enkel geven van ruwvoer is dat er een tekort kan ontstaan aan vitaminen en mineralen en het lichaam hier ook op kan reageren door ´vol´ te blijven. Een handje volstaat bij licht tot geen werk, of een ´Pavokoek´. Zorg dat er een gezonde krachtvoergift tegenover staat, bijvoorbeeld Pavo Liga. Als ze namelijk alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben om daarmee de spieren aan te spreken, zal ze de spieren optimaal benutten en zo ook vet verbranden.
Té schraal is namelijk ook niet goed.

Ik zou de zwaarte van de training wat ophogen, bijvoorbeeld in de zin van krachttraining (kort) en duurtraining (lang), waardoor ze haar reserves meer gaat aanspreken. Vet wordt alleen verbrand als dit aangesproken wordt, de gezondste manier is door beweging en niet door zo min mogelijk te voeren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:32

Kijk als een paard te dik is kan hij met minder voer toe.

Ik zou eerst`s avonds ook 2 plakken doen
en mocht dat niet werken `s ochtends 1 plak. Dan scheelt het al 2 per dag

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 14:36

Ze krijgt het nu ook gevoerd in een slowfeeder :j
Zal het hooi vanavond eens wegen, nu krijgt ze dagelijks ongeveer een 3/4de bot hooi.
Zal haar vanavond dan al eens een plak minder geven.

Het hooi is stengelvormig hooi van vorig jaar.
Wil haar niet té arm hooi gaan voeren omdat ze ook haar vitamines nog moet binnenkrijgen?
Ik heb al 4 jaar in de planning staan om haar 2de snit hooi te voeren, maar er zijn geen boeren
in onze ruime omgeving te vinden die 2de snit maken in kleine pakjes (heb geen optie om grote pakken te stockeren).

Er wordt 30min gelongeerd en rijden is steeds 45min tot een uur.
Paard is aan de luie kant tijdens het rijden, maar dan wel weer een bommetje aan de longe.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:42

Ik vind het echt veel hooi hoor, mijn warmbloed staat overdag op kort gras en krijgt `s avonds 2 plakken hooi. Als het gras ècht kaal is krijgt hij er `s ochtends 1 plak hooi bij

Pavokoeken is wel een idee voor vitamines maar er zit ook veel suiker in ;)
Ik denk dat hij best zonder krachtvoer kan op dit moment (genoeg reserves ;) )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:50

wegen is inderdaad verstandig.
5 plakken is hier ongeveer 10kg. Voor een dik paard aan de hoge kant...

Je zou terug kunnen naar vaker per dag minder plakken, bijvoorbeeld 's ochtends 1 plak, 's middags 1 plak en 's avonds 2 plakken.

Je zou ook een deel van het hooi kunnen vervangen door een deel stro.
Ik voer uit fijnmazige netten en vooral voor de nacht komt er een halve tot hele plak stro bij in.
's ochtends krijgen ze nu een halve tot hele plak hooi, dan uurtje of 5 op de wei en dan rond etenstijd een half plakje hooi of stro afhankelijk van hoe lang ze al uit de wei zijn en hoe laat ik verwacht de laatste voerbeurt te doen en voor de nacht krijgen de pony's 1,5 plak hooi en mijn paard en slanke oudere pony 2 plakken hooi met allemaal dus knabbelstro er bij.

op stro moeten ze meer kauwen, er zit minder voedingsstoffen in en omdat ze het meestal minder lekker vinden dan hooi eten ze het minder snel achter elkaar op.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:52

Ik zou dezelfde hoeveelheid voer over 3 of 4 porties per dag verdelen. Veel gezonder voor het dier.

Ik zie nu dat boven mij 't zelfde word gezegt. Stro erbij kan ook maar let goed op de kwaliteit van het stro.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:04

Ik heb helaas niet de mogelijkheid om meer dan 2x per dag naar mijn paard te gaan,
met een fulltime job en een huishouden wordt dat praktisch onmogelijk.

's Avonds ben ik er wel vaak 2u, dus zal haar 1 plak hooi geven om 7u30, 1tje om 16h30 en dan 2 om 18h30.

Pavokoeken, daar krijgt ze extreme jeuk van dus die geef ik niet.
Het is een zomereczemer dus moet zowiezo oppassen met wat ik haar geef.

Ze heeft ook een zout en mineralenliksteen in haar stal liggen waar ze vaak aan likt.

Als ik stro in kleine pakjes kan vinden kan ik haar ook nog een schel extra stro geven uiteraard.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:13

mijn haf is momenteel ook aan de dikke kant, maar ben bezig met intensieve beweging. staan met drieen 24/7 op de wei. hebben geen gras momenteel. het zijn twee shetten en een haflinger, ouderwets type.
krijgen met zijn 3-en `smorgens 2 plakken hooi en emmertje oud brood en `s avonds het zelfde. heb ze naast dit een aantal weken teveel appels ect gevoerd naast hun normale voer en de haf heeft veel stil gestaan. toen werd me een seintje gegeven dat ik met haf in gevarenzone dreigde te komen. krijgen nu hun normale eten en verder niks. ook wordt de haf 2 maal gereden en 2 maal aan de longe. daarnaast nog even met drie rennen door de wei. probeer ze nu zoveel mogelijk beweging te geven. als dit hooi op is gaan ze op wei met gras. dan doen we strookbegrazing. en `s avonds weer in andere wei. blijven nu ook meer bewegen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:16

Nou vind ik 4 keer in de week wat doen niet heel veel aan training.
Heb je geen schrale weide waar ze op kan, zo kan ze overdag knabbelen en dan zou ik minderen in de hoeveelheid hooi die je bijvoerd. Door op een weide te staan geven ze zichzelf al meer beweging dan in een zandpaddock, daar is niks te doen. Dan eten ze des te harder in het hooi wat ze krijgen en moeten de darmen veel verwerken in 1 keer. Als je ze op een weide hebt staan waar ze wat kunnen scharrelen zijn de darmen ook veel meer actief, wat ook beter is.

Nobbels24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:22

De hoeveelheid hooi die je geeft is netjes hoor. Anders krijg je allerlei vervelende dingen als maagzweren etc (spreek uit ervaring). Is het misschien een idee om wat meer moeite te laten doen voor een deel van het hooi? Ik heb pas gelezen over tonnen waar hooi in ging met gaten erin, dan moeten de ton steeds draaien en de paarden steeds de ton rollen om eten eruit te krijgen. Of bijv de waterbak/liksteen/hooibak verder uit elkaar, zodat het paard zowiezo meer moet bewegen om alles binnen te krijgen. Succes! Het blijft lastig!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:25

Misschien is iets als heel arm hooi of graszaadhooi een idee, of het hooi mengen met wat stro en dan in de slowfeder.
Het blijft gewoon een heel moeilijk probleem bij dit soort paardjes.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:30

@belle_boef: ik heb momenteel zware rugproblemen, mijn paard is géén braaf paard, het is een heel temperament en ik ben al héél blij dat ik iemand gevonden heb die haar 2x per week wil rijden :-)

Dus al bij al ben ik héél blij met die 4x beweging per week.

Mijn paard heeft zomereczeem en aangezien het gras nu héél veel fructaan bevat kan ze gewoon niet op de wei,
ik heb geen afgevreten stuk waar ze opkan, anders had ik dat uiteraard al lang gedaan :-)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:16

Zomerecxeem kan je heel goed homeopatisch behandelen en ze voor de schemer binnen zetten natuurlijk.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:20

homeopathisch? Die smeersels helpen alleen tegen de jeuk en niet tegen de mugjes, het beste is een deken erover smijten. Alleen een lichte eczemer wil dat misschien bij helpen.

Wat is fructaan eigenlijk?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 20:28

Zomer exceem paarden hebben vaak ook meer last van jeuk als ze in overconditie zijn.

Zou goed kijken naar de kwaliteit van het hooi, als het heel mooi kwalitatief hooi is,
allicht een deel vervangen door armer hooi.
Kan ze wel eten, maar zit er minder in.

Snap dat je niet zelf kunt rijden en blij bent met dat iemand hem doet, maar 4 x in de week is niet echt hard werken.
Hoe intensief je paard wordt gereden is dan ook nog van belang, als ik mijn fjord mee geef aan een 14 jarige
die gewoon leuk door de bak hobbelt heeft ze in half uur lang niet zoveel calorietjes verbrand als dat ik er
zelf op ga zitten en veel meer van haar vraag.
Dus dat is ook nog overweging waard.

Als je kwalitatief goed hooi hebt, hoef je ook geen handje brokjes oid bij te voeren.

Ken het probleem hoor, in betere tijden stond mijn fjord vol op op het land en kreeg 3 kg krachtvoer bij, was niet te dik..
Is nu pensionado (van ellende dus nu maar meer gaan rijden en in opbouw) eet alleen gras (geen kv) en is te dik.
Zitten momenteel op om de dag dik half uur intensief rijden. (moet opgebouwd naar minstens 45 minuten)
(tel dan het in en uitstappen over de weg niet mee, dat is nog een keer 2 x ca 5 tot 10 minuten)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:08

als ik ga rijden ben ik 2 tot 3 uur weg en dan rijden we ook stukken intensief en weer rustige stukken. als ze bij ons op gras gaan krijgen ze verder niks meer bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:15

Tja Haflinger is eigenlijk een ras wat je echt dagelijks lekker aan t werk moet zetten, en niet maar 2 x per week wat rijden en 2 x per week longeren, dat stelt niks voor en is absoluut niet in training, maar meer gewoon heel licht recreatief. Ik snap wel dat ie te dik is.

Haflingers moet je echt wat mee gaan doen en elke dag beweging/werk. Daar is ie ook voor gebouwd/gemaakt.

Als je niet rijden kan ivm je gezondheid of wat dan ook, waarom dan niet voor de sulky beleren en dan lekker ermee aan t werk.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:30

ik zou absoluut stoppen met het krachtvoer.
Daar zitten veel te veel extra in wat een paard dik maakt, zo ook pavo koeken, erg veel suiker!!
daarvoor in de plaats kun je heel goed wiesencobs(marstall) of geweekte grasbrok bijvoeren om genoeg vitaminen en mineralen te verstrekken (ipv het krachtvoer dus)

2e snede hooi is vele malen beter dan 1e snede en let ook op de hoeveelheid fructaan in het hooi.
let op dat een paard continue eten in de darmen moet hebben, dus maximaal 4 uur zonder eten kan staan. zo kun je kijken of je misschien iets kan minderen van hoeveelheid van het hooi.
voeren in een slowfeeder met kleine mazen (5cm of kleiner!)
Je zou het eventueel nog kunnen weken in water, zodat de meeste suikers eruit zijn, maar de vitaminen en mineralen blijven.
een goede liksteen (paardnatuurlijk blok) zeer zeker aanbieden en veel meer (aktief) trainen, zo ga je dit paard af laten vallen.

liksteen hooi en water zo ver mogelik uit elkaar zetten zodat het paard aangezet wordt tot meer bewegen
Laatst bijgewerkt door cindybijl op 11-06-12 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:33

Pavo natures best zit nog behoorlijk wat zetmeel in, dat wordt in het lichaam omgezet naar een soort suiker als ik me niet vergis. Je hooi kun je idd wegen, want onbewust voer je teveel. Zelf voer ik graszaadhooi bij, daar blijven die van mij mooi van op gewicht, terwijl ze de hele dag wat te knabbelen hebben.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:33

ik zag hier net een gewicht schatting van 450a 500kg, maar als je een haf hebtdie niet van het type tank is zou je met die schatting zo een 50 tot 100of zelfs nog meer kg te ruim kunnen zitten . heb al eerder hafjes gezien die bij daadwerkelijk wegen een pak minder wogen dan gedacht. dus echt wegen is een goeie, dan kijken hoeveel ze echt te zwaar is en op basis daarvan eens kijken wat er kwa hooi echt nodig is

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-12 08:05

Mijn paard is geen type tank, is eerder een sportief model dat gewoon wat vetjes te veel heeft ;)

Ik heb geen geldboompje hoor mensen, dus ga me ook echt niet 'vlug' eventjes een sulky aanschaffen en haar daarin trainen :')

Ik hoop woensdag van de dokter groen licht te krijgen dat ik haar zelf terug mag rijden,
maar momenteel moet ze het écht wel doen met die 4x beweging in de week :j

En die beweging is intensief hoor! Ze wordt écht wel aan het werk gezet.

Mijn hooi is kwalitatief zeer mooi hooi. Ze krijgt nu grofstengelig hooi, en het nieuwe hooi van dit jaar is van prachtige kwaliteit! Het is niet dat ze extreem te dik is, maar denk dat er toch wel 50 kilo af mag!

Ik ga overschakelen naar Subli dieetmix, maar aangezien dat niet in België te verkrijgen is moet ik nog even zien wanneer ik naar Nederland kan rijden.

Het is een eczemer maar momenteel heeft ze geen jeuk, godzijdank.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:31

De hormoonhuishouding van paarden verandert in het voorjaar waardoor ze makkelijker vet opbouwen als reserves voor het najaar en de winter. Dit kan ook meespelen. Er staat een duidelijk artikel hierover in de paardensport van deze maand.