24/7 buiten: hooi vertrapt in de winter, oplossingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

24/7 buiten: hooi vertrapt in de winter, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 12:56

Ik ga het er hier toch nog even op wagen :)

Ik sta op een stal waarbij een groepje van zo'n 12 paarden 24/7 buiten staan, waaronder mijn pony. De paddock blijft bij flinke regenbuien zoals afgelopen week goed droog, maar als het in de winter een paar weken prutweer is dan wordt hij toch echt wat natter.

We hebben 5 grote hooiruiven staan waarbij het hooi in grote netten zit die goed dichtgemaakt worden. Toch valt er natuurlijk altijd wat hooi uit. In de winter (of andere natte perioden) lopen we tegen het probleem aan dat het hooi rondom de ruiven in de grond getrapt wordt en het water niet goed meer wegloopt, gevolg, natte drek rondom de ruiven.

We scheppen iedere dag het hooi rondom en onder de ruiven weg en verzetten de ruiven zoveel mogelijk, maar helemaal voorkomen kunnen we het niet. Daarnaast is het hooi wegscheppen in natte drek zwaar en lastig.

We zoeken oplossingen om het voor onszelf iets minder zwaar te maken.
Oplossingen waar we al over nagedacht hebben:

- Rubber matten onder de ruiven: hebben we ervaring mee, deze gaan als het erg nat wordt schuiven en verdwijnen zelf in de bagger
- Stelton platen: wordt toch erg duur aangezien om elke ruif minstens 4 platen moeten en wij dit zelf moeten bekostigen. Daarnaast hebben we toch ook de angst dat dit glad wordt bij bevriezing, als ze dan op een kluitje om een ruif staan lijkt ons dit niet veilig.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit oplossen, wie weet kunnen wij er ideeen mee opdoen om voor de herfst een betaalbare en veilige oplossing te hebben gevonden :)

LadyMadonna

Re: 24/7 buiten: hooi vertrapt in de winter, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:58

Ik heb ooit een ruif gezien (was volgens mij voor schapen) met een metalen opvang bak eronder. Hier viel het gemorste hooi in, en bijkomend voordeel: Krachtvoer kon ook hieruit gevoerd worden.

Wat ook kan is een grote bak, met daarop gaas, wat mee zakt zeg maar

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:59

Soort van opvangzeiltje onder de netten?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:00

Ja zoiets heb ik wel eens gezien, zal er wat meer informatie over opzoeken!
Het probleem is meer om de ruiven heen, wat de paarden uit hun mond laten vallen en op de grond beland en wat daar neervalt bij het verwisselen van de hooinetten.
Voor onder de ruiven zou het best een idee wezen!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:07

Zoiets als dit is natuurlijk heel mooi en handig maar dan blijf je dus het hooi er omheen houden wat op de grond valt, en daar gaat het ons nou net om!
Eronder moeten we ook iedere keer wel weghalen maar dat kunnen ze natuurlijk niet vertrappen.
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:08

Ik voer mijn pony's op een bestraat stuk.
Heb er nog maar 1 gehad die eens onder uit gegaan is, zonder schade behalve de schrik (tja, als je als jonge hengst als een debiel te keer ga en op de tegels 180 graden om wil draaien in galop terwijl er wat opgedroogd los zand op licht wil dat niet zo handig).

Het werkt zo veel schoner en makkelijker.

Mocht je stelton platen (of gewone tegels) te glad vinden zijn misschien van de gras-tegels wat (die kunnen ook prima in zand), tussenweg tussen verhard en zand.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 13:12

Gras-tegels zal ik ook eens naar kijken!

Gewone tegels/grote platen hebben we overwogen maar ook vanwege de prijs even laten zitten. Het moet wel leuk blijven :)
Daarnaast gaf de pensionhoudster al aan dat dan ook eerst de grond gevlakt moet worden wil je dat netjes krijgen en ook dat kost geld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:15

anne_bento schreef:
Zoiets als dit is natuurlijk heel mooi en handig maar dan blijf je dus het hooi er omheen houden wat op de grond valt, en daar gaat het ons nou net om!
Eronder moeten we ook iedere keer wel weghalen maar dat kunnen ze natuurlijk niet vertrappen.
[ Afbeelding ]

Dan zou je iets moeten hebben waarbij de opvangbak breder is dan de ruif.
Of een ruif waar ze met het hoofd echt in gaan om te eten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:17

een stuk egaliseren, liefst nog wat wit zand erop en aantrillen en dan die rubber matten gebruiken, maar met bandjes (stoeprandjes) eromheen.

of gewoon een stuk bestraten met tegels en daaromheen bandjes.

rubber matten heb je al schrijf je, dus dat kost niks. stoeptegels kun je overal in nederland gratis ophalen, dus dat kost je alleen tijd en je moet ff ergens een trailer of aanhanger regelen. bandjes kun je ook proberen aan te komen via marktplaat en anders zijn ze ook helemaal niet duur via de steenhandel, bij mij waren ze nieuwe net zo duur als dat ze tweedehands aan werden geboden op marktplaats.
Laatst bijgewerkt door loulou op 08-06-12 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:18

Ik voer mijn paarden uit houten kuubkratten. En daarbij wordt er eigenlijk zo goed als helemaal niets gemorst naast de bak (dat kan ook alleen als ze dan met een pluk hooi zouden weglopen).

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:18

Idd rubbermatten of tegels eronder en dan kan je het opvegen en nog geven of weggooien

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:10

loulou schreef:
een stuk egaliseren, liefst nog wat wit zand erop en aantrillen en dan die rubber matten gebruiken, maar met bandjes (stoeprandjes) eromheen.

rubber matten heb je al schrijf je, dus dat kost niks. stoeptegels kun je overal in nederland gratis ophalen, dus dat kost je alleen tijd en je moet ff ergens een trailer of aanhanger regelen. bandjes kun je ook proberen aan te komen via marktplaat en anders zijn ze ook helemaal niet duur via de steenhandel, bij mij waren ze nieuwe net zo duur als dat ze tweedehands aan werden geboden op marktplaats.

Rubber matten hebben we niet, we hebben het eens geprobeerd met 1 mat, dat is alles wat we hebben maar waar die inmiddels gebleven is zou ik niet weten.

Stuk betstraten kan, maar je zit dus met de ondergrond vlakken, wat gewoon alweer tijd en geld kost. We hebben er best wat voor over hoor, dat is het niet, maar het moet leuk blijven voor iedereen.
Het is geen ramp als we niks bedenken, het is puur om het onszelf iets gemakkelijker te maken :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:11

Op wat voor een grondsoort zit je? :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:11

Angela schreef:
Ik voer mijn paarden uit houten kuubkratten. En daarbij wordt er eigenlijk zo goed als helemaal niets gemorst naast de bak (dat kan ook alleen als ze dan met een pluk hooi zouden weglopen).

Dat komt eigenljik op hetzelfde neer als onze ruiven (met net nog er omheen dan). Ik denk dat wij gewoon ontzettend slordige ponys hebben :D maar bij ons ligt het overal en nergens eind van de dag.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:12

TurdusMerula schreef:
Op wat voor een grondsoort zit je? :)

Ik heb geen idee :D ik zit richting de kust, wat voor grond het is durf ik echt niet te zeggen, daar ben ik niet zo in thuis :+

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:17

Je zou er dan natuurlijk meerdere neer moeten zetten voor 12 paarden, maar mij bevalt deze contstructie erg goed:

Het enige wat daarmee wordt gemorst zijn de kleine hooideeltjes die door de drainagegaatjes in de bodem vallen (hebben wij er zelf ingemaakt), maar die hoopjes zijn makkelijk op te scheppen met het verplaatsen van de bak. Die van mij staan ook 24/7 buiten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:19

Heb je ruiven of bakken. Mijn ervaring is dat met bakken de paarden beter boven hun bak blijven eten, dan bijvoorbeeld met netten. Ze moeten dan plukken en bewegen hun hoofd en morsen meer.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:31

Bestraten hoeft niet zo duur te zijn..
Het enige is dat het wat zand kost, vaak kun je dat ook ergens goedkoop ophalen.
Ik heb zelf het stuk voor mijn uitloopstal met grindtegels betegeld, gratis overal op te halen via marktplaats..
Die leg je er ondersteboven in zodat je de egale kant boven hebt, zijn wat groter en zwaarder dan stoeptegels dus net even wat steviger voor paarden.
Het is wel wat werk maar duur is het zeker niet, met een beetje hulp heb je dat in een weekendje gelegd!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:31

Mac: het verschil wat ik bij jou en ons zie is dat de bak aardig groot is en de netten klein, en ze netjes met hun hoofd in de bak blijven. Bij ons zijn de netten net zo groot als de ruiven (ik zal voor het idee eens een foto maken) en de ruiven zijn van staal en open. Dat zal denk ik ook al het verschil maken.
Dan zou een oplossing dus wezen grotere bakken/ruiven (Waar vind je die?)
Kleinere netten is eigenlijk geen oplossing, we hebben 5 hele grote netten die iedere dag door 1 persoon gevuld worden, als dat er 10 kleintjes worden wordt het wel erg veel werk!

Duidelijk filmpje in ieder geval en zo zie ik ook duidelijk hoe het zo netter kan blijven als bij ons, ga er even over brainstormen :)

Dinopino: Wij hebben grote ijzeren ruiven en dan het hooi nog eens in grote netten (slowfeeders). Ze moeten inderdaad plukken om het eruit te krijgen en zo valt er dus altijd wat uit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:32

MirandaFuego schreef:
Het enige is dat het wat zand kost, vaak kun je dat ook ergens goedkoop ophalen.
Ik heb zelf het stuk voor mijn uitloopstal met grindtegels betegeld, gratis overal op te halen via marktplaats..
Die leg je er ondersteboven in zodat je de egale kant boven hebt, zijn wat groter en zwaarder dan stoeptegels dus net even wat steviger voor paarden.
Het is wel wat werk maar duur is het zeker niet, met een beetje hulp heb je dat in een weekendje gelegd!

Heb je van te voren gevlakt?

Grindtegels nog niet over nagedacht, is een goeie! :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:35

Misschien kun je van houten (of ander materiaal, betontriplex bijvoorbeeld) schotten 1 hele lange bak maken met voldoende hoge randen waar ze allemaal omheen kunnen en dat je daar grote netten in vastklikt?

Ik heb er nu ook grotere netten inzitten dan op het filmpje, maar moet ze wel alsnog twee keer per dag vullen ja.

Wel 1 opmerking bij deze bak: het is een palletbox en we hebben hem met houten balken verzwaard omdat ze hem anders optilden tijdens het eten :D .

Grindtegels werken idd prima. Ik heb ze op het plaatsje voor de inloopstal liggen :-) .

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:40

anne_bento schreef:
loulou schreef:

Rubber matten hebben we niet, we hebben het eens geprobeerd met 1 mat, dat is alles wat we hebben maar waar die inmiddels gebleven is zou ik niet weten.

Stuk betstraten kan, maar je zit dus met de ondergrond vlakken, wat gewoon alweer tijd en geld kost. We hebben er best wat voor over hoor, dat is het niet, maar het moet leuk blijven voor iedereen.
Het is geen ramp als we niks bedenken, het is puur om het onszelf iets gemakkelijker te maken :)

als je maar één rubber tegel hebt geprobeerd dan snap ik dat het niet blijft liggen en gaat verschuiven, dat kan natuurlijk ook niet anders ;) :D

een ondergrond vlakken kost echt niet zoveel geld. een loonwerker kost 50 euro per uur en in een uur kun je heeeel veel vlakken. als dat het probleem al is dan komt het op mij eerlijk gezegd niet over alsof je er iets voor over hebt. je wilt het probleem oplossen, of je wilt het niet 8-)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 14:46

Ik bedoelde bij 1 ruif, niet 1 tegel :D Het is alweer een poos geleden, maar was volgens mij geen tegel maar een rubberen mat.

Ik heb geen idee wat een loonwerker kost en hoe hij dat doet :D We hebben er wel wat voor over hoor, zijn met redelijk wat mensen en iedereen is bereid wat bij te dragen :)

Ik neem julie ideeen allemaal mee hoor, moet het natuurlijk allemaal overleggen met de rest van de groep en het belangrijkst, de pensionhoudster, die moeten het er ook mee eens zijn!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:47

Geen mogelijkheid om er stenen onder te leggen/beton onder te storten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:56

anne_bento schreef:
MirandaFuego schreef:

Heb je van te voren gevlakt?

Grindtegels nog niet over nagedacht, is een goeie! :)

Wij hebben het alleen met de hand gedaan, zonder vlakmachines ofzo, zand erop en recht harken, als je een stevig randje eromheen maakt kan het misschien wat verzakken maar blijft het wel op de plaats.
Het is voor de hoeven ook ideaal, zo staan ze lekker droog.
Je zou eens kunnen informeren bij een loonwerker, want volgens mij zijn de prijzen heel verschillend.