Ik sta op een stal waarbij een groepje van zo'n 12 paarden 24/7 buiten staan, waaronder mijn pony. De paddock blijft bij flinke regenbuien zoals afgelopen week goed droog, maar als het in de winter een paar weken prutweer is dan wordt hij toch echt wat natter.
We hebben 5 grote hooiruiven staan waarbij het hooi in grote netten zit die goed dichtgemaakt worden. Toch valt er natuurlijk altijd wat hooi uit. In de winter (of andere natte perioden) lopen we tegen het probleem aan dat het hooi rondom de ruiven in de grond getrapt wordt en het water niet goed meer wegloopt, gevolg, natte drek rondom de ruiven.
We scheppen iedere dag het hooi rondom en onder de ruiven weg en verzetten de ruiven zoveel mogelijk, maar helemaal voorkomen kunnen we het niet. Daarnaast is het hooi wegscheppen in natte drek zwaar en lastig.
We zoeken oplossingen om het voor onszelf iets minder zwaar te maken.
Oplossingen waar we al over nagedacht hebben:
- Rubber matten onder de ruiven: hebben we ervaring mee, deze gaan als het erg nat wordt schuiven en verdwijnen zelf in de bagger
- Stelton platen: wordt toch erg duur aangezien om elke ruif minstens 4 platen moeten en wij dit zelf moeten bekostigen. Daarnaast hebben we toch ook de angst dat dit glad wordt bij bevriezing, als ze dan op een kluitje om een ruif staan lijkt ons dit niet veilig.
Ik ben benieuwd hoe anderen dit oplossen, wie weet kunnen wij er ideeen mee opdoen om voor de herfst een betaalbare en veilige oplossing te hebben gevonden