Fjord trillend de wei afgehaald?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Fjord trillend de wei afgehaald?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:28

Hoi bokt..

Ik wou het toch even hier vragen..
Het was vandaag een erg regenachtige dag.. maar dat weerhoud mij er niet van om me paard niet buiten te zetten..
ik had haar wel even een regendeken opgedaan.. toen ik haar zo straks binnen ging halen en ik haar de deken er af haalde stond ze te rillen op de benen!?
dit heb ik bij haar nog nooit gezien, ze staat wel vaker in de regen en het is een fjord die moet toch wel tegen een " stootje "kunnen naar mijn weten.. ze stond gewoon letterlijk te shaken haar oren waren ijskoud en haar neus ook.. ik heb haar een lekkere dikke winterdeken opgedaan.
maar is dit normaal? Ik ga zomenteen terug naar stal om even te kijken hoe het nu is.. maar maak me toch een beetje zorgen.. :o

Caira

Re: Fjord trillend de wei afgehaald?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:29

Had ze wel voldoende ruwvoer?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:31

Dat hebben ze zeker ze stonden vandaag in de grote paddock met onbeperkt hooi.. dus daar zou het niet aan kunnen liggen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:32

Hier ook hoor, dus maak je geen zorgen.
Het is ineens weer zoveel kouder, ik haalde vanochtend de paarden en pony;s binnen, en de pony's stonden ook te rillen.
Ff zweetdekentje opgehad en toen ze droog waren was het over.
Is voor die dieren gewoon koud nu met die regen en hun zomervacht.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:32

zijn dat niet gewoon spiercontracties om zich warm te houden? Paarden hebben dat tien keer erger dan de mens

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:33

Ik zou even tempen! En een beetjr stro tussen haar en t deken doen.
En anders de da even bellen, als t niet over gaat

fokkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:34

Het is vandaag ook amper 10-12 graden.
Nat, koud weer...tja dan gaan ze toch rillen om zich warm te houden

KarinvdM

Gleyla schreef:
zijn dat niet gewoon spiercontracties om zich warm te houden? Paarden hebben dat tien keer erger dan de mens
Inderdaad, niks om je zorgen over te maken. Het lijkt zielig, maar dat valt wel mee.

Xjosee

Misschien was het probleem juist de regendeken waardoor het koud kreeg. Door de deken kunnen de haren niet meer omhoog gaan staan om zo te zorgen dat de warmte niet te snel ontsnapt. Als de deken alleen de regen tegen houd, maar niet de warmte vasthoud krijgt je fjord het alsnog koud.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:36

Ook mijn pony stond te trillen vandaag, maar hij had geen deken op.
Heb hem afgedroogd, even op stal gezet met wat voer, laten drogen en zijn regendeken opgedaan. En toen ging het wel weer beter.
Ik volg dit even, aangezien mijn pony het ook wel eens vaker heeft gehad.
Gewoon even goed in de gaten houden!

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:36

Xjosee schreef:
Misschien was het probleem juist de regendeken waardoor het koud kreeg. Door de deken kunnen de haren niet meer omhoog gaan staan om zo te zorgen dat de warmte niet te snel ontsnapt. Als de deken alleen de regen tegen houd, maar niet de warmte vasthoud krijgt je fjord het alsnog koud.

zou kunnen ja.. maar had extra de regendeken opgedaan zodat ze niet zo door en door nat zou worden op haar rug en lendenen..

en over spiertrillingen ja kan maar haar hele benen waren ook aan het shaken dus ik weet het niet hoor.. en het is inderdaad opeens zoveeel kouder ook wel erg verwarrend voor die dieren zo.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:37

jolmer20 schreef:
Ook mijn pony stond te trillen vandaag, maar hij had geen deken op.
Heb hem afgedroogd, even op stal gezet met wat voer, laten drogen en zijn regendeken opgedaan. En toen ging het wel weer beter.
Ik volg dit even, aangezien mijn pony het ook wel eens vaker heeft gehad.
Gewoon even goed in de gaten houden!

ja ik heb haar een dikke deken opgedaan dus.. ga er zo weer heen om te kijken hoe het is, ik neem aan dat ze dan niet meer trilt en als dat wel zo zou zijn dan is er wel wat mis..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:38

Gisteren stonden al mijn paarden te rillen. Even verplicht op stal gezet (ze hebben schuilstallen) en daarna weer gewoon zonder deken naar buiten.
Vandaag op kantoor een paar keer gedacht, oliebol, ik had in ieder geval bij m'n oudje en oudere een deken op moeten leggen. Kom thuis, stonden lekker in de wei in de regen, gepaneerd van het zand, en geen geril meer. Ondertussen dus kennelijk alweer gewend. Maar de overgang was gewoon erg abrupt voor ze.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 18:39

Ibbel schreef:
Gisteren stonden al mijn paarden te rillen. Even verplicht op stal gezet (ze hebben schuilstallen) en daarna weer gewoon zonder deken naar buiten.
Vandaag op kantoor een paar keer gedacht, oliebol, ik had in ieder geval bij m'n oudje en oudere een deken op moeten leggen. Kom thuis, stonden lekker in de wei in de regen, gepaneerd van het zand, en geen geril meer. Ondertussen dus kennelijk alweer gewend. Maar de overgang was gewoon erg abrupt voor ze.

Oke gelukkig.. :) ja het is inderdaad zo groot verschil het is hier 7 graden nu, vorige week was het 30! dat is echt een te groot verschil

roucha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:58

Jah hier ook.
Heb ze uurtje geleden ongeveer van de wei afgehaald maar ze hadden wel een regendeken op.
Stonden ook helemaal te trillen op hun benen, even een zweetdeken erop gedaan en dan zo weer even kijken hoe het dan gaat :P

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:00

Het verschil is inderdaad té groot!
Vorige week verbrandde je nog en nu verzuip je bijna, bij wijze van spreken..
Zeker als je pony al lekker uit zijn wintervacht is, is deze temperatuur niet prettig!

lisamabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:05

mijn pony is hier ook echt een miemel in , bij een(klein) regenbuitje staat mevrouw al van top tot teen te rillen. de eerts keer schrok ik me dood en had meteen haar dikke deken opgedaan en getemperatuurd en had meteen mijn instructeur gebelt, hij had dit al veel vaker gezien en vertelde dat ze het koud had en door te rillen zich weer opwarmt (spiercontracties). dus hoef je je er niet heel veel zorgen om te maken , maar natuurlijk is het niet fijn dat je pony/paard het koud heeft.

Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:09

Zelfs mijn shetlander had er vorige zomer, toen het ook zo koud en regenachtig was, last van!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:09

Mijn hond was vandaag ook helemaal aan het trillen in de regen toen ik 'm uitliet.
Is wel een chihuahuapup maar dan niet zo'n trutten-exemplaar dus gewoon een hond en loopt zo vaak in de regen en staat dan nooit te trillen maar vandaag was het zo'n temperatuursverschil en dan die koude rotwind en die regen erbij, brrr... hij stond helemaal te shaken.
Ik heb vanmorgen trouwens ook de kachel weer aangezet, mensen wat een kou in huis. En zit nu weer met m'n wollen poncho aan, zo eentje http://www.fashionchick.nl/p/jwlz-ponch ... /18431420/ Het is echt niet lekker in huis, maar vanmiddag met de zon op de ramen ging het wel dus ging de kachel weer uit en ik blijf niet bezig. Dan maar een laagje extra.
Gelukkig is het wel droog nu en met zo beroerd als vanmorgen.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 04-06-12 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:11

xLiezel schreef:
Xjosee schreef:

zou kunnen ja.. maar had extra de regendeken opgedaan zodat ze niet zo door en door nat zou worden op haar rug en lendenen..

en over spiertrillingen ja kan maar haar hele benen waren ook aan het shaken dus ik weet het niet hoor.. en het is inderdaad opeens zoveeel kouder ook wel erg verwarrend voor die dieren zo.

Een paard heeft helemaal geen regendeken nodig, die hebben ze zelf al! Door een deken op te gooien ga je kloten met het natuurlijke mechanisme van de vacht, en zullen ze het juist koud krijgen. Geen deken op doen dus, tenzij het paard geschoren is! (waar ik trouwens ook op tegen ben, maar dat is een heel andere discussie :P )

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:15

Volgens mij staan bijna alle paarden nu te trillen. Bij ons op stal gisteren ook. en zo gek is dat ook niet, want de wintervacht zijn ze kwijt, het is de afgelopen tijd tussen de 20 en 30 graden geweest en nu is het ineens maar 11 graden.

Persoonlijk denk ik dat je de paarden dit zelf moet laten oplossen en er geen deken op moet gooien, paarden kunnen zich heel goed aanpassen en ik verstoor dit liever niet. Paarden zijn een expert in het aanpassen in verschillende weersomstandigheden. en als een paard trilt is dat niet te vergelijken met als een mens trilt, we moeten onze paarden niet humaniseren. Voldoende ruwvoer, geen toch in de stal een een goede stalbodem. Meer hoef je volgens mij niet te doen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:18

mijne stond ook te trillen, maar dat doet hij altijd als het erg aan het regenen en waaien is. zowieszo als je in de stal komt is er weer een hele andere temperatuur en moeten ze daar weer aan wennen ofzo, en ik ga dan altijd even zweetmes erover halen en dan warm stappen. als hij minder kout is even longeren om lekker op temperatuur te komen en meestal is hij ook erg druk :P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:40

LauraMc schreef:
Een paard heeft helemaal geen regendeken nodig, die hebben ze zelf al! Door een deken op te gooien ga je kloten met het natuurlijke mechanisme van de vacht, en zullen ze het juist koud krijgen. Geen deken op doen dus, tenzij het paard geschoren is! (waar ik trouwens ook op tegen ben, maar dat is een heel andere discussie :P )

Tenzij je een paard hebt wat niet (meer) een goed werkend mechanisme in die vacht heeft. Wat is het probleem om het een paard net even wat gemakkelijker te maken? Bovendien is een bijkomend punt bij al die kou op dat lijf dat je die spieren ook niet meer wil gaan belasten met een ruiter.
Gisteren bij een ouder paard van een stalgenoot een regendeken opgegooid, ondanks dat hij onbeperkt gras kon eten kreeg hij zichzelf niet op een hebbelijke temperatuur doordat zijn vacht niet geweldig is. Mijn (iets oudere) merrie heb ik zonder deken in diezelfde wei laten lopen, dus wel met onbeperkt ruwvoer, maar zonder deken. Haar vacht is van veel betere kwaliteit.
Ons kwartje heeft ook een regendeken opgekregen, die krijgt eerder last van zijn spieren met die kou. Het heeft geen nut om hem te gaan pesten met zere rugspieren, daarom wel een dekentje voor hem. Het is gewoon afhankelijk van paard en omstandigheden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:43

LauraMc schreef:

Nee, een gezond paard met een aan het klimaat aangepaste vacht heeft geen (regen)deken nodig. Import uit droge gebieden kunnen lang niet altijd goed tegen nederlandse nattigheid en hebben dan hulp nodig. Niet alleen omdat de vacht niet waterdicht is, maar ook omdat ze zo staan te shaken dat ze stoppen met eten. Dan lukt zich warm eten niet meer.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:43

Bij mij stonden ze ook te trillen op hun benen, heb ze even helpen met opwarmen, ff uit de wind gezet, warme muesli en ff dekentje op, dat het eerste nat er van af is, daarna weer terug gezet. verder geen last meer gehad :)