Ijzers eraf bij oud weidepaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Ijzers eraf bij oud weidepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:38

Hoi bokkers,

Ik heb een 23-jarige kwpn waarbij dampigheid is vastgesteld... Ik heb dankzij bokt super veel en goeie tips gekregen om het hem zo draaglijk mogelijk te maken. Hiervoor wil ik hen nog even bedanken :j
Hij staat ondertussenop op houtkrullen en is bijna op het einde van zijn eerste kuurtje ventipulmin. Ook gaat hij minstens vijf dagen in de week heel de dag de weide op met een maatje, maar hij wordt op dit moment niet echt gereden. Dus nu was mijn vraag, kan ik de ijzers eraf halen zonder dat er verdere complicaties optreden?

Eventuele belangrijke info;
-hij loopt in de week misschien in totaal twee uur op asfalt
-hij staat heel de dag op de wei, maar 's avonds binnen
-hij staat in de stal op houtkrullen
-de pony waar hij bij staat heeft wel ijzers

Alvast bedankt!

Kitsolu

Re: Ijzers eraf bij oud weidepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:42

Dat moet geen probleem zijn. Tuurlijk is het in het begin even wennen, zeker als hij zijn hele leven op ijzers gestaan heeft, maar 2 uurtjes in de week over asfalt zonder ijzers, dat kan prima.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:42

Waarom zouden er complicaties optreden?
Als ze niet nodig zijn zou ik ze er zeker niet onder laten zitten.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:44

Goof schreef:
Waarom zouden er complicaties optreden?
Als ze niet nodig zijn zou ik ze er zeker niet onder laten zitten.

Mijn vriendin had een menpony gekocht om op te rijden en zij had de ijzers er ook afgehaald, ze moest twee weken lang de hoeven wassen om ontstekingen te voorkomen...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 11:45

Shahazai schreef:
Dat moet geen probleem zijn. Tuurlijk is het in het begin even wennen, zeker als hij zijn hele leven op ijzers gestaan heeft, maar 2 uurtjes in de week over asfalt zonder ijzers, dat kan prima.

Hij staat nog geen twee jaar op ijzers, is dat lang of niet? :'). Ik ben ook vooral bang dat als hij op de Wei een trap uitdeelt hij de andere pony bezeerd..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:46

Ja natuurlijk kan dat, als hij geen medische reden heeft waarom hij ijzers heeft tenminste.

Ik heb mijn paarden ook alleen in de zomer op ijzers wanneer ik wedstrijden rijd, in de winter gebruik ik geen kalkoenen dus gaan de ijzers er ook onder weg.
Blootsvoets lopen ze toch altijd het beste.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 11:47

In dat geval, gewoon de ijzers eraf halen als ik jou was.

En je loopt inderdaad het risico op verwondingen als ze elkaar niet leuk vinden en ze dragen ijzers.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 12:02

En moet ik dan ook zijn hoeven elke dag wassen of niet? Ik heb ook juist gelezen dat op asfalt lopen de hoefkwaliteit verbeterd :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 12:06

Nee hoor, gewoon de ijzers eronder vandaan en dan komt t vanzelf goed. Over het asfalt lopen stimuleert inderdaad de groei en de kwaliteit van de hoef.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:04

En hij mag dan ook gewoon van de ene op de andere dag terug naar buiten, want ik heb geleerd op bokt dat een dampig paard niet binnen moet staan :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:07

Waarom zou je zijn hoeven moeten wassen?
Je kunt ze er echt meteen af halen en hem gewoon weer op de weide zetten.
Misschien loopt hij een dag wat gevoelig omdat hij even moet wennen maar dat geeft niets.
Op asfalt lopen is idd goed voor de hoeven (en benen!) maar ze slijten daar ook snel van, houd daar wel rekening mee.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:09

ik zou de ijzers er ook weg halen, lijkt me niet dat ze nog nodig zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:12

Oké :) ik denk dat we ze er dan maar af zullen halen :)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:19

Gewoon er lekker vanonder halen.
En wassen? Ben ik misschien heel blond maar daar heb ik nog nooit van gehoord en ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom je iedere dag de hoeven zou moeten gaan wassen omdat er toevallig ijzers onder vandaan zijn gehaald :')

Maar goed, ik sta altijd open om te leren :)

En voor 2 uurtjes in de week zou je in principe geen ijzers onder hoeven doen, als de hoeven goed en sterk genoeg zijn natuurlijk.

Wij hadden een trekpaard, eerst op ijzers. Toen de ijzers eronder uit gehaald, beestje liep continue op eieren, liep zo scheef als wat om maar zoveel mogelijk in de buurt van de berm te komen enz enzo. Ze liep echt beroerd zonder.

Poosje aangekeken, laten wennen enzo maar het werd echt niet beter. Toen toch maar terug op ijzers gezet in overleg met de hoefsmid. Maar die liep ook (bijna) iedere avond een buitenrit waarbij er stukjes over het harde moesten worden afgelegd. Waren klein genoeg om het in principe zonder ijzers te kunnen maar dat was voor haar dus anders.

Maar normaal gezien moet het dus gewoon kunnen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:33

ashley1 schreef:
Gewoon er lekker vanonder halen.
En wassen? Ben ik misschien heel blond maar daar heb ik nog nooit van gehoord en ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom je iedere dag de hoeven zou moeten gaan wassen omdat er toevallig ijzers onder vandaan zijn gehaald :')

Maar goed, ik sta altijd open om te leren :)

En voor 2 uurtjes in de week zou je in principe geen ijzers onder hoeven doen, als de hoeven goed en sterk genoeg zijn natuurlijk.

Wij hadden een trekpaard, eerst op ijzers. Toen de ijzers eronder uit gehaald, beestje liep continue op eieren, liep zo scheef als wat om maar zoveel mogelijk in de buurt van de berm te komen enz enzo. Ze liep echt beroerd zonder.

Poosje aangekeken, laten wennen enzo maar het werd echt niet beter. Toen toch maar terug op ijzers gezet in overleg met de hoefsmid. Maar die liep ook (bijna) iedere avond een buitenrit waarbij er stukjes over het harde moesten worden afgelegd. Waren klein genoeg om het in principe zonder ijzers te kunnen maar dat was voor haar dus anders.

Maar normaal gezien moet het dus gewoon kunnen.

Ohw dus het zou kunnen dat hij daarna weer terug op ijzers moet?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:36

Meestal niet hoor. Maar deze was zo gevoelig dat zonder ijzers houden en buitenritten doen geen optie was.
Terwijl we ook pony's mee hadden lopen die nooit ijzers onder hadden gehad en nergens last van hadden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:36

Dat ligt aan het paard en hoe zijn hoeven zijn.
Het geval wat zij noemt was wss voor hij op ijzers kwam ook al zo gevoelig op de zool, mijn paard heeft dat ook maar heeft nog nooit op ijzers gelopen.
Weet je waarom hij destijds op ijzers is gezet?
Heeft hij een normaal ijzer of iets speciaals?

Het is heel simpel hoor, je haalt ze eraf, rijd er een paar keer mee en als hij na een paar weken nog niet lekker loopt laat je de hoefsmid ze er gewoon weer onder zetten als hij weer komt, niks geen probleem.
Je moet het ook niet moeilijker maken dan het is hé?
Als je het niet probeert zul je ook niet weten of hij zonder kan en zonder is uiteindelijk beter voor zijn voeten én voor jouw portemonnee dus waarom zou je het niet proberen?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:38

Precies anneliesdj :j

Gewoon er onder uit laten halen (en niks wassen :') ) en kijken hoe het gaat.
Het zal misschien heus wel even wennen zijn voor het paard maar je moet wel verbetering merken en niet -zoals bij dat trekpaard- dat hij beroerd blijft lopen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:44

Het is voor elk paard altijd lekker om een periode zonder ijzers te lopen, zeker als ze ook lekker het land op kunnen. Er zitten wel wat zwakke plekjes in de hoef, dat zijn de plaatsen waar de oude nagelgaten hebben gezeten. Daar kan het een beetje lelijk gaan brokkelen. (Niet van schrikken, komt vanzelf weer goed.)
Je hoeft de hoeven niet speciaal te wassen ofzo. Alleen af en toe uitkrabben.

Een dampig paard heeft last van zijn longen en natuurlijk is buiten dan veel prettiger voor het paard. Je zou je zelf ook prettiger buiten voelen als je iets aan je longen hebt, dat geld ook voor het paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:44

We hadden hem op ijzers gezet vanwege de wedstrijden en stiekem ook een heel klein beetje voor de show... Maar in eerste instantie voor de wedstrijden, vanachter is hij niet beslagen maar ik vind zijn hoeven vanachter ook een beetje een vreemde stand hebben eerlijk gezegd... Is het ook zo dat de houtkrullen minder snel "vastplakken" op een hoef mét ijzers dan op een hoef zonder ijzers? Want dat is denk ik ook een verhoogd risico op rotstraal... Tot drie dagen geleden stond hij op stro maar nu op houtkrullen dus ik ben bang dat hij dan rotstraal krijgt...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:45

HolyPope schreef:
Het is voor elk paard altijd lekker om een periode zonder ijzers te lopen, zeker als ze ook lekker het land op kunnen. Er zitten wel wat zwakke plekjes in de hoef, dat zijn de plaatsen waar de oude nagelgaten hebben gezeten. Daar kan het een beetje lelijk gaan brokkelen. (Niet van schrikken, komt vanzelf weer goed.)
Je hoeft de hoeven niet speciaal te wassen ofzo. Alleen af en toe uitkrabben.

Een dampig paard heeft last van zijn longen en natuurlijk is buiten dan veel prettiger voor het paard. Je zou je zelf ook prettiger buiten voelen als je iets aan je longen hebt, dat geld ook voor het paard.

Helpt invetten met van dat vet in die groene pot ook niet? Ben even de naam kwijt.. :')

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:49

Er bestaan heel erg veel hoef vetten, varieert van € 3,- tot ongeveer € 60,-.
Bij de ene werkt een pot van € 30,- maar jou paard reageerd misschien heel goed op een smeersel van € 3,- Laat gewoon de natuur z'n gang gaan, is veeeel beter. Wel uitkrabben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 13:54

Het is die van Effol die ik bedoel :) dus als ik hem gewoon zoals elke dag de wei op gooi komt het allemaal wel in orde? En de gate waar de nagels zaten groeien ook gewoon weer dicht?

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 13:57

Ja, die groeien er vanzelf weer uit als de hoef weer afgroeit en als de smid weer is geweest.
Gewoon lekker proberen en er niet teveel aan doen.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 14:00

Die gaten worden wel een beetje dichtgeduwd door de groei, maar die groeien eruit en worden weggekapt bij een volgende bekap beurt.
Je nagel groeit vanaf je nagelriem. Bij een paard komt de groei vanaf de kroonrand.