Hoe vaak moet je je paard wassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam_x

Hoe vaak moet je je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:45

Hoi!

Het seizoen om je paard te wassen is weer aangebroken en gister heb ik mijn paard weer schoon geboend :)
Hij zweet vaak nu en rolt buiten in het zand en de wei. Hoe vaak zou ik hem dan moeten wassen?
Dank jullie wel alvast!
Groetjes, Mirjam

myk_en_shant

Re: Hoe vaak moet je je paard wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:52

na het rijden afspuiten of afsponzen is voldoende, zal niet te vaak(tenzij je op concours gaat) gaan wassen. dan haal je te vaak de beschermende vetlaag van de huid.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:54

Idd moeten wassen is niet echt de bedoeling.
Wassen alleen als je wedstrijd hebt, en verder zo weinig mogelijk.

marleen_usar

Ik heb mijn paard nog nooit gewassen.

Donna89

ik doe ook elke dag na het rijden even afspuiten. wassen echt met zeep alleen de benen voor cc. en het lijf als de dekens er net af zijn. voor de dekens er weer op gaan of als hij er echt niet meer uit ziet, niet te vaak dus ivm huidvet

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:03

ik zit me het ook af te vragen, want mijn pony heeft nu ontzettende jeuk en was hem met een speciale shampoo, hoeveel tijd moet er minimaal tussen zitten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:06

Wassen doe ik zelden, enkel bij een belangrijke wedstrijd oid, of als ze aan de diarree zijn geweest. Als ze jeuk hebben dan was ik ze weleens met teatree shampoo, maar in normale omstandigheden was ik dus nooit. Wel na het rijden even het zweet afspoelen, maar dat noem ik geen wassen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:08

ivm eczeem, jeuk etc kun je het beste advies vragen aan een deskundige / da. ik kijk meestal naar als mijn paard weer erg begint te krabben / schuren.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:16

en dat advies kost zeker weer geld?
dan kan het namelijk niet. Is 1x in de 2 weken te veel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:17

Fennadev schreef:
en dat advies kost zeker weer geld?
dan kan het namelijk niet. Is 1x in de 2 weken te veel.

Telefonisch vaak niet. Maar paarden houden kost nu eenmaal geld als je het een beetje goed wilt doen ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:19

hoeft helemaal geen geld te kosten, je belt gewoon er naar toe en de assistenten weten al heel veel. desnoods stuur je er een mailtje er naar toe met je vragen. doe ik met regelmaat en krijg gewoon antwoord terug. voor vaste klanten willen ze nog wel wat doen.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 18:30

Oke, bedankt voor de reacties! Daar kan ik wat mee :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:08

Fennadev schreef:
ik zit me het ook af te vragen, want mijn pony heeft nu ontzettende jeuk en was hem met een speciale shampoo, hoeveel tijd moet er minimaal tussen zitten?

Wat voor behandeladvies staat er op het etiket? Of stuur een mailtje naar de fabrikant.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 11:27

Geldt het trouwens ook voor de staart en manen dat je het niet te vaak moet wassen?
Die zien er namelijk niet uit en ik ben nu heel erg bezig het schoon te houden.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:28

Als kan niet wassen
VAn mij mogen ze niet wassen heel af en toe de staart omdat ze(de meiden) het zo leuk vinden maar verder moeten ze er af blijven

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 12:02

Ik vindt het wel leuk om af en toe mijn paard te wassen gewoon lekker alle stof en viezigheid eruit. En daarna zet je ze in de wei en huppa lekker in het zand rollen. het effect duurt maar erg kort maar acht het is wat anders maar meer als 5 keer per jaar was ik haar niet hoor. Af en toe met erg warm weer gewoon helemaal met water afspuiten maar verder valt het mee. Of bv bij jeukende manen gewoon alleen de manen wassen. Verder niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:43

Mirjam_x schreef:
Geldt het trouwens ook voor de staart en manen dat je het niet te vaak moet wassen?
Die zien er namelijk niet uit en ik ben nu heel erg bezig het schoon te houden.

Als je hanteert dat wassen voor sukkels en speciale gelegenheden is, dan zit je aardig goed }:)
Iets minder plat gesteld: je wast niet tenzij daar een speciale aanleiding voor is.
Waarbij dan bedoelt wordt: wassen met schampoo.

Voor wedstrijden: een jury ziet niet of het paard gewassen is, tenzij het een smerige schimmel is. Datzelfde geldt voor staart en manen.
Vaak werkt afsponzen of afspuiten, eventueel met lauw water, voldoende om vieze plekken eraf te krijgen.

Bij medische redenen: houdt je aan het advies van de dierenarts; bij twijfel, overleggen.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:49

Wij spuiten hem lekker af na het rijden als die erg gezweten heeft, maar ik heb een schimmel en als die dan vies is met bruine vlekken dat doe ik warm water en het er af sponzen en als ik wedstrijd heb was ik hem met paarden shampo dus meestal gewoon met water!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:53

Heb mijn paarden nu zo'n 10 jaar en heb ze nog nooit gewassen. Wel eens de staarten (1 of 2 x p. jr) maar dan eigenlijk alleen de onderkant. Ik doe geen shampoo of sop op de huid, bij de staartwortel. Verder doet een beetje Equishine of Cowboy Magic ook wonderen in een vieze staart :j

Wondjes was ik met Betadineshampoo.

Nu moet ik er ook wel eerlijk bij vertellen dat mijn paarden bruin en donkerbruin zijn. Als je een schimmel of een bont paard hebt moet je misschien vaker wassen. Alleen zou ik dan ook alleen maar de vieze plekken doen en niet het hele paard wassen.

In de zomer spons ik ze wel even af na het rijden en daarna laat ik ze even lekker rollen in de bak. Komen helemaal "gepaneerd" weer te voorschijn.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:56

Gewoon afspuiten met water, dan spoel je al het vuil van je paard af. Mijn schimmel was ik eigenlijk nooit, als ik gewoon de spuit erop zet dan spwordt al het vuil eraf gespoeld, paard laten drogen en schoon is je paard. Benen en staart was ik alleen voor een wedstrijd.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:39

Die van mij (bruin) was ik eigenlijk ook nooit... Laatst de andere (zwarte) 1 keer gewassen omdat ze echt, echt, echt heel vies was, maar voor de rest was ik nooit... Misschien een uitzondering met wedstrijd dat ik even witte voetjes was en staart, maar meer niet. Afspoelen doe ik wel na het rijden als het warm is, alleen zweetplekken afsponsen als het kouder is :)

Xannee100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:44

na het rijden of als die heel erg zweet even lekker afspuiten! wassen max een maal per week

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 21:06

Wassen doe ik bijna nooit, alleen als ze uit het land komen en als het hard nodig is (manen/staart/benen vooral!)

Maakt het voor jullie nog verschil of jullie het met echte paardenshampoo doen of gewoon kruidvat eigen merk (bij wijze van spreken)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:46

Ik was haar 1x per jaar helemaal compleet met sop. (toevallig gisteren gedaan)
Verder met hele warme dagen, spoel ik haar af met de tuinslang.
De staart was ik vaker per jaar, maar die is wit, dus die mag wel wat vaker haha.

Claudiad19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:27

Als het heel warm is spuit ik haar af, en als ik op wedstrijd ga zorg ik gewoon dat de beentjes mooi wit zijn met wat water en groene zeep.
Helemaal wassen heb ik volgensmij nog nooit gedaan ;)