pony met luizen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danique115

pony met luizen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:16

Ik heb 3 shetlanders staan waarvan er 2 (moeder en dochter) luizen hebben. De moeder is 4 en het veulen is 1.
Ze hebben heel erg jeuk, en ik krijg ze niet weg.

Wat kan ik hieraan doen??

aslo

Re: pony met luizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:22

Scheren en dan wassen met teatree shampoo. Daarna insmeren met een oplossing met teatree olie. En anders je dierenarts raad plegen, deze kan een middel voorschrijven om ze te wassen. Doe er aub iets aan, want het is voor de pony's echt vervelend die jeuk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:24

Of bij de dierenarts sebacil halen. Daar heb ik mijn shetten en welsh toen ook mee behandeld 2x zonder te scheren en toen waren ze ervan af.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:26

Sebacil halen bij de Da. Je hoeft ze niet te scheren met een zomervacht.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:27

Gewoon de dierenarts laten komen, die schrijft dan een middeltje voor. Is makkelijk op te lossen hoor!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:48

Je kunt het vaak zelf prima oplossen door te scheren en goed te wassen, Teatree werkt daartegen heel goed en kalmerend voor de jeukende huid.
Bij twijfel de DA altijd raadplegen en die kan Sebacil aan je geven en daarmee behandelen werkt ook super.
Controleer wel ook de 3de shetlander, je kunt beter die ook mee behandelen voor het geval dat.

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 09:51

nouja ze hebben nog niet helemaal hun zomervacht. Maar ze staan altijd dag en nacht buiten dus durf het niet aan om ze te scheren.
Sebacil is wel een goede ja. Maar dat is toch heel giftig?
er is een probleem met de derde shetlander. Die zou ik ook graag willen behandelen, maar die is niet te vangen. Die ben ik nog mak aan het maken. Is hiervoor nog nooit in contact met mensen geweest en is dus heel schuw. .
Ik heb de shetlanders nu in ieder geval gewassen met dermol shampoo om de jeuk wat te verlichten dat heb ik nu 2 keer gedaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:11

Ik lees ook even het internet door over die sebacil, het is uit de markt, maar het heet nu byemite

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 10:43

okee nouja als ik de DA bel zal die het vast wel weten.
alleen aangezien ik die ene dus niet kan behandelen en die andere moeder met veulen is denk ik dat iets giftigs niet kan aangezien ze heel veel aan elkaar zitten.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:58

Nou ja dan moet je het mak maken maar even in een versnelde proces zetten misschien gewoon 1x vangen halster om en behandelen.
Heb je dan al wel gekeken of die al luizen heeft?
Als het mijn keuze was geweest had ik kosten wat kost die andere ook gevangen (hoe dan ook) en behandeld dan ben je er in 1x af.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 13:37

als je iets agressiefs gebruikt doe het dan in de juiste dosis en dan gaat er niks mis. Gewoon verdunnen, maar vraag je DA er maar na.

Naar mijn mening is de dosis van iets alleen maar giftig.

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:26

NienSCHaap schreef:
Nou ja dan moet je het mak maken maar even in een versnelde proces zetten misschien gewoon 1x vangen halster om en behandelen.
Als het mijn keuze was geweest had ik kosten wat kost die andere ook gevangen (hoe dan ook) en behandeld dan ben je er in 1x af.

jaa ik heb haar 1x kunnen vangen en zag toen ook dat ze luizen heeft. ben iedere dag met haar bezig, en het gaat wel beter. Heb de Da gebeld maar die wil eerst komen kijken en die kan pas volgende week. dus we gaan het zien wat die zegt hoe ik het moet behandelen.
als ik er dan wat voor heb vraag ik gewoon weer even of mijn vriend wil helpen met vangen, en dan behandel ik haar.
Dan zal ze wel weer even bang zijn maarja Ze MOETEN gewooon echt van die beestjes af.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:30

Als ik me niet vergis, dan komt Sebacil, net zoals enten met Dectomax, in de bloedbaan.
Komt het dan ook in de moedermelk?
Want als dat zo is, dan ben je misschien toch aangewezen op de (niet schadelijke?) teatree-behandeling?

De schuwe shet zou je wel kunnen laten enten met Dectomax.
Dan hoeft hij geen hele wasbeurt te ondergaan, wat erg sneu is als hij zo angstig is.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:45

danique115 schreef:
NienSCHaap schreef:

jaa ik heb haar 1x kunnen vangen en zag toen ook dat ze luizen heeft. ben iedere dag met haar bezig, en het gaat wel beter. Heb de Da gebeld maar die wil eerst komen kijken en die kan pas volgende week. dus we gaan het zien wat die zegt hoe ik het moet behandelen.
als ik er dan wat voor heb vraag ik gewoon weer even of mijn vriend wil helpen met vangen, en dan behandel ik haar.
Dan zal ze wel weer even bang zijn maarja Ze MOETEN gewooon echt van die beestjes af.

Dus ze hebben alle drie luis? want in je openings post stond dat er 2 luis hebben.
maar goed wel balen dat de dierenarts pas volgende week gaat komen.
Ja pech dan even voor die shet, maar goed altijd met luizen rond lopen is ook niet bepaald fijn.
En de kans dat de andere pony's het net zo hard weer krijgen is dan ook aanwezig ;).

zhippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:52

luizen? kan een paard echt luizen hebben? hmm wist ik niet!

sabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:12

Goed inspuiten met Veerust kan ook helpen! Mijn pony kreeg het eens in de winter waardoor ik hem niet kon wassen. Ik heb hem geschoren en daarna goed ingespoten met veerust en hij was er vanaf! Vergeet ook niet je eventuele dekens, borstels etc. te behandelen

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:06

mijn pony heeft het 3 jaar geleden ook gehad, veearts erbij gehaald en omdat hij toen nog niet veel woog (vanwege jonge leeftijd) heeft ze hem gewoon een vlooien pipet gegeven die je normaal aan een hond geeft boven de 40kg. Volgens mij heeft ze er wel 2 gegeven maar heeft zeker geholpen! Daarna nooit meer luizne gehad!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 23:12

Je zegt dat het steeds niet weg gaat.
En dat je 1 paardje niet goed kan behandelen.

Je zegt het veulen is 1, ik neem aan 1 jaar? (dus een jaarling) en de moeder is 4 en het andere paardje?

Je zegt dat je de luis niet weg krijgt, wat heb je al geprobeerd?
Want dat zie ik niet staan in het topic.

Ik neem aan dat je wel alle 3 de paardjes hebt behandeld?
Anders is het natuurlijk niet raar dat het niet weg gaat, zo te lezen hebben ze contact met elkaar.

Denk maar eens aan hoofdluis op een school, wandeld ook vrolijk van ene naar het andere kind.
Tevens je poetsspullen, dekjes etc. onder handen nemen.

Telefoontje aan je dierenarts zou je al stuk verder moeten helpen,
maar als ze bij elkaar staan, wordt het toch 3 paardjes behandelen (dus ook die die niet zo makkelijk is).

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 16:36

Sjolvir schreef:
Je zegt dat het steeds niet weg gaat.
En dat je 1 paardje niet goed kan behandelen.

Je zegt het veulen is 1, ik neem aan 1 jaar? (dus een jaarling) en de moeder is 4 en het andere paardje?

Je zegt dat je de luis niet weg krijgt, wat heb je al geprobeerd?
Want dat zie ik niet staan in het topic.

Ik neem aan dat je wel alle 3 de paardjes hebt behandeld?
Anders is het natuurlijk niet raar dat het niet weg gaat, zo te lezen hebben ze contact met elkaar.

Denk maar eens aan hoofdluis op een school, wandeld ook vrolijk van ene naar het andere kind.
Tevens je poetsspullen, dekjes etc. onder handen nemen.

Telefoontje aan je dierenarts zou je al stuk verder moeten helpen,
maar als ze bij elkaar staan, wordt het toch 3 paardjes behandelen (dus ook die die niet zo makkelijk is).

inderdaad het is een jaarling maar ook pas sinds kort dus moet er nog aan wennen haha..
ik had toen ik het bericht plaatste nog niks geprobeerd alleen gewassen met dermol shampoo om de jeuk te verlichten. wist gewoon niet wat ik eraan moest doen. heb inmiddels wel de behandeling met teatree geprobeerd en het is nu wel veel minder maar nog niet weg.

de dierenarts komt donderdag dus we gaan kijken wat die zegt.
en dan zijn ze er hoop ik snel vanaf

ik heb gewoon een beetje vrees voor die jaarling aangezien ik ze 'gered heb' van hun oude baasje.
zij drinkt nog steeds bij haar moeder, Dan wel niet zo veel maar wel nog een beetje. we zijn druk met ze bezig om het allemaal voor elkaar te krijgen. maarja verwaarloosde beestjes kosten een boel tijd om het allemaal weer goed te krijgen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:40

de jaarling hoort niet meer bij de moeder te drinken, zet ze eens apart.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:42

Ik heb mijn 2 hengsten gewoon behandeld afgelopen winter met luizeninsmeerspul voor mensen.
Werkte prima, 1x herhalen en weg waren ze.
Zorg wel dat je op tijd begint want die van mij had hel zijn nek kapot geschuurd tot een heel plakaat in 2 dagen.
Ik heb eventueel nog wel voor je in mijn koffer:P

En idd, haal de 2 uit elkaar.
Dat de jaarling nu nog drinkt is alleen maar meer aanslag op de moeder.
Zeker als ze verwaarloosd zijn.
Je zult zien dat de moeder dan zienderogen opknapt

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:56

Ik heb laatst neocidol van dierenarts hiervoor gekregen, lijkt op sebacil.
Heb genoeg, 1,5 ltr gekocht, duur spul, 3 keer wassen, 2e keer na 5 dg, 3e x 10 dg later.
Ook onze jaarling gedaan, fijn vond ze t niet maar ze moest ervan af.
Heb evt wel voor je ter overname, weet niet waar je woont?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:04

Ben benieuwd wat de dierenarts zegt ;)

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:30

Ik ook!
Die komt vandaag toch?

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 11:32

jaa de dierenarts komt straks als ik thuis kom uit mijn werk.
en ja anders wil ik wel wat van je overnemen kevje06
ik woon in schoorl