Geen gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eline_r

Geen gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 08:45

Hoi bokkers /3 /3
Mijn pony heeft al haar gras uit de wei opgegeten en ik geef haar elke dag hooi.
Hoe moet ik het nou doen ?
- moet ik in de buurt om wei vragen.
- of haar dag en nacht in de stal zetten.
- ...

Groetjes Eline

Sim

Re: Geen gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:48

Heb je niet de mogelijkheid om de wei in tweeen op te splitsen? Dan kun je je pony eerst op het ene stuk zetten en als dat "op" is op het andere stuk, zodat het eerste stuk weer bij kan groeien.
In droge perioden wel 's avonds sproeien zodat het gras wel kan groeien!

eline_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 08:50

_Sim_ schreef:
Heb je niet de mogelijkheid om de wei in tweeen op te splitsen? Dan kun je je pony eerst op het ene stuk zetten en als dat "op" is op het andere stuk, zodat het eerste stuk weer bij kan groeien.
In droge perioden wel 's avonds sproeien zodat het gras wel kan groeien!

Ja dat kan wel Heel goed idee zelfs :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:16

Idd strookbegrazing of voor deze tijd nog op openbare stukken gaan maaien met de bosmaaier en dat in zakken meebrengen naar je paard(en).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:28

Hier krijgen ze ook geen gras, maar dat is omdat ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid. Ze mogen als de omstandigheden goed zijn een half uurtje grazen. Ik heb mijn weiland dus opgedeeld in een stuk waar ze zomer en winter lopen en waar niets staat (af en toe wel gras dat groeit, maar dat zijn enkele plukken), ze krijgen bijna onbeperkt hooi. En mijn andere wei daar lopen ze weinig op, dus daar groeit het gras als kool.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:44

Als je wei niet toereikend is voor volop weidegang kun je:

een extra weide zoeken of bijvoeren

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:47

Sowieso je pony 's nachts op stal zetten. Heeft de stal een uitloop of heb je de mogelijkheid om een uitloop aan te leggen? Dan heeft je pony toch net even wat meer bewegingsruimte.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:07

waarom sowieso op stal?
Hoeft niet, maar je zal wel moeten bijvoeren.
Hoe groot is je weiland?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:11

Weinig gras kan geen kwaad maar dan moet je wel hooi bijvoederen.
De weide opsplitsen is inderdaad het beste wa je kan doen, dan kan er een stuk "rusten" en wat bijgroeien.

Pony's hoeven hiervoor niet binnen, gewoon even hooi geven tot er weer wat gras staat.
Lekker buiten laten lopen ;)

eline_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 17:49

Bedankt :j

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:04

wij hebben ons halve weiland, wat nog best groot is, ook opgedeeld in 4ren voor onze shetlander, werkt prima.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:13

Lynn_Nikita schreef:
waarom sowieso op stal?
Hoe groot is je weiland?

Dan krijgt het gras meer de kans om te groeien en wordt het niet met worteltjes en al eruit getrokken...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:34

Denk niet dat enkel de nacht daar voldoende voor is eerlijk gezegd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:38

Voor het gras is korter laten begrazen en afwisselen met stal of zandpaddock inderdaad beter dan op het gras bijvoeren met hooi. Als je ze er op laat lopen knagen ze het tot/met de wortels af en elk sprietje dat durft op te komen wordt er gelijk weer afgegeten. Het krijgt dus geen kans om te herstellen.

Je land in een paar stukken verdelen en dan 1 stuk gebruiken voor een aantal uren per dag en dan rust geven met paard in paddock, zorgt dat dat stuk niet te snel kort wordt gegeten en ondertussen kunnen de andere stukken rustig bijkomen, eventueel bemest en gesproeid worden etc.

Bij droogt kun je 's avonds of 's nachts ook het stuk waar ze wel op lopen besproeien zodat dat ook blijft groeien.

Na een paar jaar heb je wel door hoe lang je ongeveer je pony's per dag op het land kunt hebben en hoeveel werk je er in moet steken om de hele zomer gras te hebben. Als je toch bijvoert, kun je dat net zo goed in de paddock doen...

ambrellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:05

Klein deeltje afspannen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:45

it_is_me schreef:
Lynn_Nikita schreef:
waarom sowieso op stal?
Hoe groot is je weiland?

Dan krijgt het gras meer de kans om te groeien en wordt het niet met worteltjes en al eruit getrokken...

Denk dat het heel weinig zin heeft om ze dan alleen 's nachts eraf te halen, gras kan dan echt niet voldoende herstellen.
Ik denk dat je met opdelen beter zit hier is de wei al een aantal maandjes afgesloten, gras dat erg kort af gegraasd is heeft veel tijd nodig om te herstellen. Veel nat en regen is de beste combinatie om het te laten groeien. En wat dan het handigst is om als het mogelijk is de wei in meerdere stukken op te delen zodat het gras niet elke keer helemaal kort wordt afgevreten. Maar je veel kan wisselen en zo zal de wei ook sneller herstellen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:51

Paddock paradise aanleggen! Is even investeren, maar als het eigen grond is, is het super om zowel zuinig om te gaan met je gras, als om tegenmoet te komen aan de bewegingsbehoefte van je paard.
Zie www.paddockparadise.nl

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:38

Alleen 's nachts op stal zal inderdaad niet voldoende zijn, maar dat zal het ook niet zijn als je alleen het land in stukken verdeeld. Ik denk dat een combinatie van beide het beste zal zijn. Of TS kan in de buurt ergens land huren, dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal...

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:47

Ik heb mn land verdeeld in 3 stukken van ca 15 bij 25 meter, en iedere week zet ik mijn paard op een ander stuk.
zo hebben de andere 2 landjes altijd 2 weken de tijd om weer te groeien

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 10:17

it_is_me schreef:
Lynn_Nikita schreef:
waarom sowieso op stal?
Hoe groot is je weiland?

Je kan ook een stukje afzetten en daar op laten en de rest laten groeien, ik heb een paddock en open stal, ze hoeven echt niet op stal om gras te laten groeien, moeten er alleen vanaf. En in 1 nacht groeit het niet voldoend ebij

Maar ts hoe groot is je stukje, als het een postzegel van 20 x 40 is, kun je afzetten wat je wil, het zla nooit voldoende zijn om alleen gras te laten eten dan

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:40

it_is_me schreef:
Alleen 's nachts op stal zal inderdaad niet voldoende zijn, maar dat zal het ook niet zijn als je alleen het land in stukken verdeeld. Ik denk dat een combinatie van beide het beste zal zijn. Of TS kan in de buurt ergens land huren, dan wordt het natuurlijk weer een ander verhaal...

Ik denk juist dat je daar aardig wat mee kan als je tenminste voldoende ruimte hebt om je weides goed af te zetten en ze niet na 2 dagen al weer kort zijn.
Als je dan van 1 grote weide 4 redelijke grote kan maken dan zit je vrij goed als ze bv 2 weken op 1 stuk kan zetten en dan volgende stuk ook weer 2 weken. Dan hebben de weilanden zeker 2 maanden om te bekomen en te groeien als het weer mee zit en het land dus niet te kapot is gelopen is dat best wel om te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:57

Dat is dus afhankelijk van de grootte maar als er maar 1 pony staat wat ze zegt en het kort is en niet groeit lijkt het me een klein stukje, maar TS reageerd niet op de vraag hoe groot het is, als het namelijk 1 hectare of groter is, kan het ook niet kaal zijn. Is het kleiner dan heb je als het in 4en gedeeld is niet echt grote stukken

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:43

Je kunt ook gras voormaaien. Weet niet of je 'schone' plekken bij je in de buurt hebt waar gras groeit.

Wij maaien bijvoorbeeld zomers het bospad, moet je wel eerst even controleren of er geen verkeerd onkruid (jacobskruiskruid) in staat of dat er hondenstront in ligt. Bermen kun je beter ook niet doen.
Met trekker en cyclomaaier (weet of ik het zo goed schrijf) gaat het wel het makkelijkst, maar ik weet natuurlijk niet of je daar toevallig over beschikt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:51

Wij hebben weides van 950m2 en wisselen zo doen de af dat we altijd meer dan voldoende gras hebben
Hier staan ze nu in bijna 50 cm gras :))

eline_r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-12 19:55

Oke bedankt :D