Waar zou jij je paardje eerder stallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Waar zou jij je paardje eerder stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 00:03

Hallo,

Ik heb twee verzorgpaarden op twee totaal verschillende locatie's, deze stallingen hebben allebei hun voordelen en nadelen. Maar waar zouden jullie voor kiezen? En dan voor jezelf en voor het paard, en waarom? Ik zelf vind het erg lastig.

Stal 1:
- Pensionstalling.

Faciliteiten:
- Stal 3x3. Iedere dag opgestrooid ( niet erg dik) en één keer per week uitgemest. Je mag zelf niet extra uitmesten en opstrooien etc.
Met elektrische drinkbak.
- Ongeveer 60 paarden.
- Overdekte binnenbak.
- Buitenbak.
- Paddock.
- Stapmolen
- Longeercirkel
- Kantine
- Zadelkast
- 12 hectare land, vanaf mei tot ongeveer oktober/november staan de paarden buiten van 9 tot 5.
Op zaterdag zelf binnen halen en zondag zelf buiten zetten en binnen halen.
In de winter alleen zelf op de paddock zetten als je er bij blijft en een mini weitje dat ter beschikking is.
In kleine kuddes, weides hebben genoeg gras.
Omheind met schrikdraad en hout.

Voeding:
- 's morgens max 2 kilo basisbrok met hooi.
- als ze niet buiten komen 's middags hooi
- als ze wel buiten komen om 6 uur hooi
- 9 uur nog een keer brok.

Overig:
- 300 euro per maand.

Stalling 2.
- Bij een boer.

Faciliteiten:
- Weide van 3000 m2 met altijd een weidemaatje. En nog buurpaardjes in naastgelegen weides.
Afgezet met schrikdraad.
- Schuilstal van 2x3, in de winter met stro, zomer zonder stro.
word in winter ongeveer 3 keer per week uitgemest/opgestrooid. Schuilstal is in de winter vaak vies doordat ze het als toilet gebruiken en niet iedere dag word uitgemest.
Zelf uitmesten en opstrooien mag.
- Weide uitmesten is voor eigen rekening.
- Verhard stuk voor de schuilstal.
- Zadelkast.
- Zomer en winter op hetzelfde land.
- Geen bak of verdere faciliteiten.

- Geen elektriciteit en stromend water.
- Water word bijgevuld, geeft in winter soms problemen als het vriest.

Voeding:
- 's morgens voor 8 uur hooi met brok ( brok is voor eigen rekening).
- In de winter rond 4 uur ivm donker, in de zomer rond half 7 nog een keer hooi.
- Doordat ze op hetzelfde land het hele jaar staan een schrale weide.
In de winter word ruim bijgevoerd en is het geen probleem als je nog wat extra hooi pakt.
In de zomer leven de meeste paardjes van het gras met een klein beetje hooi, hebben je paardjes meer nodig moet je zelf bijkopen.

Overig:
130 euro per maand, extra paard is een klein beetje bijbetalen voor het extra hooi.
Laatst bijgewerkt door ANOUKIEE op 27-05-12 00:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:06

Geen van beide. 1 staan ze teveel binnen in de winter. En stal 2 is de wei veel te klein vindt ik en dus moet je zelf al 2 paarden hebben om je paard niet alleen te hebben(??). Dus nee ik zou mijn paard op geen van beide locaties willen hebben.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 00:09

Tigra_ schreef:
Geen van beide. 1 staan ze teveel binnen in de winter. En stal 2 is de wei veel te klein vindt ik en dus moet je zelf al 2 paarden hebben om je paard niet alleen te hebben(??). Dus nee ik zou mijn paard op geen van beide locaties willen hebben.

Oke :), jij vind 3000 m2 te klein voor 2 pony's? Nee hoor dan kun je een weide delen met een ander paard. Heb het even anders geformuleerd in mijn beginpost!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:12

ANOUKIEE schreef:
Tigra_ schreef:

Oke :), jij vind 3000 m2 te klein voor 2 pony's? Nee hoor dan kun je een weide delen met een ander paard en word ook de prijs gedeeld.

Ik vindt dat te klein ja. Voor 2 shets prima maar niet voor grotere pony's of paarden. Zeker niet in combinatie met een schuilstal van 2x3.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 00:12

Citaat:
Ik vindt dat te klein ja. Voor 2 shets prima maar niet voor grotere pony's of paarden. Zeker niet in combinatie met een schuilstal van 2x3.

Oke dankjewel voor je mening :).

Anoniem

Re: Waar zou jij je paardje eerder stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:24

Er zijn al tig van dit soort topics. Gebruik de zoekfunctie eens.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:57

Ffortuna schreef:
Er zijn al tig van dit soort topics. Gebruik de zoekfunctie eens.

Wat zijn we toch aardig joh.

Ze vraag toch op welke stal jullie je paard zou stallen en dat je kan kiezen uit de stallen die zij noemt. Volgensmij kan daar onmogelijk een topic over zijn ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 01:15

als ik moest kiezen tussen deze twee stallen ga ik voor stal twee.
momenteel heb ik zelf mijn paarden als volgt staan:

paard 1, 17 jarig belgisch trekpaard
-dag en nacht buiten op 6 hectare; met 2-3 andere vriendjes
-goed onderhouden land = zomer en winter goed gras
- in de winter bijgevoerd met 2-4 kilo brok + wat voordroog (dat ze meestal laten liggen)
-schuilstal van 3*4
-schuilstal + verharde paddock van 10*6 + 10*6
-geen piste, wel maneges in de buurt
-150 euro per maand

paard 2, 3 jarige belg
-dag en nacht buiten
-winter op kleine modderpaddock (20*50)
-zomer overdag op kleinere kale weide, snachts op koeienweide, of dag en nacht op koeienweide
-alles zelf doen, mesten en voeren
-zelf korrel, hoefsmid voor mijn en hun paard en dierenarts kopen
-in de winter ook water brengen (gelukkig uit kraan dus maar +- 30 m)

-in de zomer ideaal, winter is letterlijk bagger
-prijs gratis, paard staat in ruil voor brok en hoefsmid van hun paard (+- 60 euro per maand)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 07:28

als ik hier een keuze uit moest maken koos ik voor stal 2.dan zou ik wel in de winter de uitloop van stal verkleinen en hooi bij kopen om tegeven.zo kan de wei bij trekken en heb je in de zomer tenminste gras

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:47

Ik vind stal 2 inderdaad een te kleine wei, en stal 1 te weinig buiten, ik zou ook geen van beide doen :n

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 08:50

Poeh, stal 2 klinkt op zich leuk, maar te klein. Je zou er in de winter een bestrate paddock bij moeten hebben, anders lopen ze alles kapot lijkt me.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:26

Gypsy schreef:
Poeh, stal 2 klinkt op zich leuk, maar te klein. Je zou er in de winter een bestrate paddock bij moeten hebben, anders lopen ze alles kapot lijkt me.

voor de stal was bestraat,dus ze hebben een uitloop

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:48

Ik zou voor stal 1 gaan. :D
Lekker lang naar buiten in de zomer en in de winter kunnen ze ook een aantal uur op de paddock.
Stal 2 vind ik echt not done.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 09:52

Tigra_ schreef:

Ondanks je aanpassing in de tekst; ik zou nog steeds op geen van beide willen staan.
Waar ik nu sta, hebben de paarden gemiddeld 3000m2 voor zichzelf (5ha voor 15 paarden).

Daarnaast wil ik per se dat mijn paarden in een grotere, gemengde groep staan. Paarden hebben uiteindelijk niet genoeg aan een maatje. Ik zie heel duidelijk aan mijn paarden dat ze met verschillende andere paarden in de groep contact hebben en waar hun voorkeuren liggen. Daarbj maakt het voor de merries ook nog eens uit of ze hengstig zijn (meer voorkeur voor de ruinen in de groep).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:19

ikke schreef:
Tigra_ schreef:

Ondanks je aanpassing in de tekst; ik zou nog steeds op geen van beide willen staan.
Waar ik nu sta, hebben de paarden gemiddeld 3000m2 voor zichzelf (5ha voor 15 paarden).

Daarnaast wil ik per se dat mijn paarden in een grotere, gemengde groep staan. Paarden hebben uiteindelijk niet genoeg aan een maatje. Ik zie heel duidelijk aan mijn paarden dat ze met verschillende andere paarden in de groep contact hebben en waar hun voorkeuren liggen. Daarbj maakt het voor de merries ook nog eens uit of ze hengstig zijn (meer voorkeur voor de ruinen in de groep).

Ja dat is inderdaad waar ik later aan dacht toen ik van bokt af was dat ik ook 1 maatje niet voldoende vindt. Mijn paard kan niet alleen staan en als het weidemaatje dan de wei uitgehaald wordt heb je een probleem mijn voorkeur gaat ook uit naar het minimaal 3 of 4 paarden. Zou wel kunnen als het weidemaatje nooit de wei uit komt en mijn paard dus nooit alleen staat.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:36

Ik zou voor stal 1 gaan, mijn paard staat nu ook op zo'n soortgelijke stalling.
Wil mijn paard niet 24/7 op de wei hebben staan dus stal 2 valt sowieso al af.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:39

Ik zou ook verder zoeken naar een andere stal. Geen van beide zijn ideaal. Ik zou zelfs nog eerder voor stal 1 kiezen dan voor stal 2 maar ik vind het voerschema niks.
Voor dat bedrag wil ik ook niet zelf binnen en buiten moeten zetten in het weekend.
En als je paard een mega smeerkeees is en je mag niet zelf wat extra schoonmaken in de stal dat vind ik ook niks.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:46

Ik vind stal 2 best wel duur. Ik sta voor 135 op een manege met 2 binnenbakken, buitenbak, longeercirkel, paddock,wasplaats. Ze mogen hier in de wei van mei tot oktober/november. Hooi en stro zit bij de prijs in. Ook heb je voor dat prijs een lidmaatschap van de rijvereniging. Je mag dan 1 x in de week de springles en 1 x in de week de dressuurles in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:51

Debbie00 schreef:
Ik vind stal 2 best wel duur. Ik sta voor 135 op een manege met 2 binnenbakken, buitenbak, longeercirkel, paddock,wasplaats. Ze mogen hier in de wei van mei tot oktober/november. Hooi en stro zit bij de prijs in. Ook heb je voor dat prijs een lidmaatschap van de rijvereniging. Je mag dan 1 x in de week de springles en 1 x in de week de dressuurles in.

Tsja, dat ligd aan waar je woont.. Hier in de buurt betaal je voor iets zoort gelijks als jou al gouw rond de 350 per maand....

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 12:59

Ik zou eerder voor stal 1 gaan..
Een rijbak (binnen of buiten) vind ik toch wel een belangrijk gegeven. Ook heb je gewoon meer bij stal 1.
Oké het is misschien jammer dat ze niet buiten kan maar ach.. als je echt moet kiezen tussen stal 1 of 2 kies ik voor 1

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:00

Ik zou kiezen voor de stalling bij de boer, ikzelf heb een shetlander en heb niet al die faciliteiten nodig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:03

ik ook voor stal 2, ik hoef niet te rijden op mijn shetlander en ben tevreden met heel weinig.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:17

Ik zou kiezen voor stal 1, op zo'n stal sta ik nu zelf ook, alleen staan ze in de zomer wat langer buiten, en wordt er wel dik opgestrooid. Paard heeft het prima naar zijn zin. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:45

Ik zou sowieso ook kiezen voor stal 1! Lijkt me een fijne pensionstalling, zo eentje zie je hier bijna nergens. Maar ik heb mijn paardjes thuis staan en dat vind ik het allerfijnst. Ze staan los in de bak de hele dag en in de winter zoveel mogelijk, maar als de bak zo gevaarlijk is dan staan ze gewoon binnen. Helaas geen weide maar wel een grote speeltuin waar ze ongeveer 4 uur per week in staan. Ik mag al blij zijn dat ze de hele dag los kunnen, veel paarden staan hier veel in stal
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 13-04-18 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Woonplaats op verzoek gebruiker verwijderd.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 19:30

Alou schreef:
Debbie00 schreef:

Tsja, dat ligd aan waar je woont.. Hier in de buurt betaal je voor iets zoort gelijks als jou al gouw rond de 350 per maand....

Ja dat is ook zo. Ik heb best wel geluk dat ik dit heb. Ik woon in de buurt van Zwolle.