Hoe kunnen we dit voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Hoe kunnen we dit voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:12

Vandaag toen we langs de pony's reden zei mijn vriend opeens, Rola ligt (de 23 jarige).
Nou op zich niet erg natuurlijk maar er was dus wel iets mis, dus wij er naar toe.
Normaal als je naar hen toe gaat of hen roept is het hinneken en vrolijk kijken, naar je toen komen, dat soort reacties.
Maar nu bleef dit allemaal uit bij haar.
Nadat we de auto geparkeerd hadden en haar weer zagen stond ze al maar ze stond zo vreemd.
De staart hield ze raar haar linker achterbeen gebruikte ze niet goed en ze liet haar hoofd hangen en keek heel down,
ik stuurde haar van ons af om te zien hoe ze liep.
Ze liep zo vreemd.
Dat was niet goed.
Ik wou haar even aanlijnen en haar been goed nakijken en voelen, maar toen besloot mevrouw om telkens net iets te ver van ons te gaan staan zodat we der net niet kunnen pakken.
Omdat we niet wouden dat ze zich te veel ging inspannen haalde ik wat brok en de voeremmer en mijn vriend bleef bij de pony's.
Kom ik terug zegt hij, is het niet haar voorbeen?
Staat ze daar zo vreemd, net alsof ze dronken is en ze ontlast haar benen.
Ze leek ook niet goed haar evenwicht te kunnen behouden en ze begon te pompen.
We hebben der rustig meegenomen, naar een koele plek, water gegeven en afgespoten.
Nou ze knapte ziende ogen op!
Ze dook met der hoofd in de emmer met water.

Waar ik me dus druk om maak is, ze kunnen ten alle tijden onbeperkt drinken en vaak is er een schaduwplek, hoe kan ze dan zo'n enorme dorst krijgen en ze er verder zo erg aan toe zijn?
Mijn vriend ging vanavond weg en voor de tijd is hij gaan kijken bij de paarden en het ging goed met ze en vanavond gaat hij weer kijken.
Helaas hebben we ze niet aan huis staan, maar waar ik zo bang voor ben dadelijk gebeurd het misschien weer een keer en zijn we misschien een keer niet op tijd.

Heeft er iemand tips?

Een lang verhaal maar het was ook heel erg schrikken en we zijn bang voor herhaling.

Woeps

Re: Hoe kunnen we dit voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:15

ik zou de DA bellen

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:16

Niet gebeld eigenlijk en niet omdat we willen besparen, maar er was verder echt, nadat we der verzorgt waren niets meer aan der te merken, helemaal niets.
Toen had ik niet meer aan de da. gedacht.
En zonet toen mijn vriend ging kijken ging het ook goed.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:17

Oeh da's schrikken! (Voor)benen ontlasten, niet naar de waterbak willen lopen...
Haal er gauw een da bij, jouw beschrijving klinkt een beetje veel naar hoefbevangenheid!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:18

Hmm dacht eigenlijk ook wel een beetje aan hoefbevangenheid, ik zou als ik jou was toch wel even een da bellen, hoe eerder je erbij bent, hoe beter!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:22

Idd, hoe rapper je er bij bent, hoe groter de kans dat 'ie weer helemaal geneest (ook een ouder paard!)
Mijn ponie is vorig jaar hoefbevangen geweest, en ik was er gelukkig kort bij, en ze loopt weer gewoon goed, en zelfs hoefsmid ziet er niks meer van.
Gelijk bellen hoor R.X.!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:24

Bij bevangen staan ze toch op de toppen van de hoeven en daar horen de andere symtomen niet bij.
Ik vond het daar echt niet op lijken, anders hadden we echt gebeld want we bezuinigen nooit op da. kosten, nooit.
Dit kwam echt door de warmte want nadat we de gekoeld hadden waren de symtomen ook verdwenen.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:25

Dit wat je nu verteld, had mn pony ook pasgeleden, en ook hoefbevangen. Is ALLES nu echt weer over dan?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:29

Ja al tijdens het koelen begon ze der hoofd al weer op te tillen en keek ze al allert er uit der ogen.
Na het koelen en het drinken was alles weg.
Ook toen mijn vriend later dus nog ging kijken.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:30

Hmm okee, dan was het misschien te warm.
Maar houd het goed in de gate of er verder niks meer gebeurd, en anders toch nog even de da bellen!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:34

Ik verwacht eigenlijk eerder iets richting bevangen van de hitte, omdat ze na verkoelen in eens zo op knapt. Dat gebeurt niet bij hoefbevangenheid.

Wel zal ik haar dan dus op de heetste uren even binnen zetten of verplicht in de schaduw laten staan. Zeker omdat ze ook al wat ouder is. Oudere mensen hebben ook veel meer moeite met hitte, bij dieren is dit niet anders natuurlijk.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:34

hmm beetje apart misschien nog een waterbak erbij zetten bijv aan de andere kant van de wei?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:41

Voordat ze bij ons kwam had ze al heel erge angst als je water tegen haar deed, of je het nu met een spons deed of met de slang of het van je handen spatten, alles was heel erg eng.
Wat ben ik blij dat we dat in alle rust geoefend hebben.
We waren al zo ver dat ik der met de gieter haar benen nat mocht maken, maar nadat we vandaag de gieter over haar benen geleegt hadden hebben we het met de slang gedaan.
Ik kan veel bereiken met paarden en honden die angsten hebben en ik voelde dat het nu kon.
Ze liet zich zelf helemaal afspuiten als het maar niet zo veel kletter geluid maakte, dat liet ze het alsnog wel toe maar niet in totale ontpanning en dat is wat we wel willen.
Dat komt wel een andere keer dat ze van die angst af komt.
Ppfff daar waren we echt heel blij mee en zij ook!

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:44

Die laatste 2 tips zat ik ook al aan te denken.
Wat ik alleen moeilijk vind is waar ik beter aan doe, of op het heeste op stal of buiten.
Buiten is er nog een briesje namelijk en ook schaduw, maar ja ook zon.
Of op stal, geen briesje en niet rond kunnen lopen.
Die waterbak aan de andere kant van de wei doen we.
Dat andere ben ik nog niet uit wat beter is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:47

Ik zou ook denken aan hitte bevangen maar waarom bel je de da niet
dan als je aangeeft daar niet op te willen besparen?
hadden ze nog wel voldoende vers water?
lag er misschien mest in het water waardoor ze er niet van dronk?
hoop iig voor je dat dit niet meer voor komt.

oh en bij hoefbevangenheid staan ze niet op de toppen van de hoeven maar
juist meer op de ballen, naar achteren geleund...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:48

Heb je anders geen stuk in de wei waar op het heetst van de dag schaduw is en je haar daar "op sluit"?
Binnen op stal is inderdaad niet de beste optie, kan het vaak nog heter worden ook. Of je moet een buiten stal hebben, waar het dus door waait of geïsoleerd waar het niet te warm wordt.

Kans dat ze het zelf niet door heeft lijkt mij wel groot, maar ik zou het toch voorkomen. Dus even verplicht in de schaduw zetten, beste buiten.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:48

Hou haar in elk geval goed in de gaten. Een bevangen paard staat trouwens niet op de topjes van z'n hoeven maar juist achterover geleund om voorhoeven te ontlasten.
Succes!

edit: Zodiac was me voor...

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:52

zodiacje schreef:
Ik zou ook denken aan hitte bevangen maar waarom bel je de da niet
dan als je aangeeft daar niet op te willen besparen?
hadden ze nog wel voldoende vers water?
lag er misschien mest in het water waardoor ze er niet van dronk?
hoop iig voor je dat dit niet meer voor komt.

oh en bij hoefbevangenheid staan ze niet op de toppen van de hoeven maar
juist meer op de ballen, naar achteren geleund...

Waarom een da bellen als er niets meer aan de hand is?
Waarom hen dan in de avond storen?
Het was echt van de hitte.

Over het water, ja en nee, ze kan altijd binnen en buiten drinken en het zijn van die bakken waar altijd vers water uit komt.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:54

Quir schreef:
Heb je anders geen stuk in de wei waar op het heetst van de dag schaduw is en je haar daar "op sluit"?
Binnen op stal is inderdaad niet de beste optie, kan het vaak nog heter worden ook. Of je moet een buiten stal hebben, waar het dus door waait of geïsoleerd waar het niet te warm wordt.

Kans dat ze het zelf niet door heeft lijkt mij wel groot, maar ik zou het toch voorkomen. Dus even verplicht in de schaduw zetten, beste buiten.

Dit kan ik de boer wel vragen maar verwacht dat het antwoord nee is.

Op stal is het dan inderdaat ook niet zo koel nee.
Lastig.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:56

Van dat bevangen had ik me dan in vergist met op de toppen staan.
Gelukkig nog nooit met onze pony's en paard gehad.
Weer wat geleerd.

Alenteja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:56

Klinkt als zonnesteek. Het UV gehalte was vandaag heel hoog en die harde wind zorgt ervoor dat paarden in een mum van tijd uitdrogen. Zonnesteek kan een goede verklaring zijn voor een 'dronken loopje' omdat de hersenen niet goed werken en het paard de coordinatie van de benen niet voor elkaar krijgt. Ook werkt bij een zonnesteek het dorstsysteem niet goed en kan het zijn dat een paard niet uit zichzelf gaat drinken, ondanks dat het zwaar uitgedroogd is. Toch zorgen voor schaduw en als dat niet kan dan tijdig in de koelte zetten (op stal). Je kan uitdroging meten door een stuk paardenvel tussen je vingers te houden (bv bij de hals) en dat los te laten. Het vel moet meteen terugveren. Blijft er een soort heuveltje staan dan is het paard uitgedroogd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 21:56

zonnesteek? of kan dat niet bij een paard.... ik zou inderdaad toch even met DA overleggen. zou hier van schrikken zoals jij het beschrijft en bel toch ook niet snel.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 21:59

Zouden jullie dan alsnog bellen?

Ik vind het zo vervelend voor ze als ik hen s' vonds voor niets zou bellen namelijk, want we merken echt niets meer aan haar.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:02

Als je zekerheid wilt, kan je hem morgen ochtend gewoon even om advies bellen. Even het verhaal doen en vragen hoe je het kan voorkomen.

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:09

Als er nu niks meer aan de hand is en ze oogt allert en fit, dan zou ik gewoon even goed in de gaten houden. Mocht het weer voorkomen, dan zou ik wel meteen bellen en dan even afwachten wat de DA zegt wat je moet doen.
En je kunt natuurlijk altijd morgenochtend even bellen en het verhaal vertellen. Misschien komt het de DA bekend voor en kan hij/zij je telefonisch informeren.