tips voor het kopen van een pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

tips voor het kopen van een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 12:10

Als dit niet goed staat: graag veplaatsen mods..

Ik ga morgen kijken bij een pony omdat dat misschien iets zou kunnen zijn voor mijn dochtertje. Ik neem een paardenfokker (met veel verstand van zaken en jarenlange ervaring) mee om mij te helpen.

Hebben jullie nog tips, waar moet ik op letten? Kan ik bv vragen of ze de pony willen longeren zodat ik hem kan zien lopen? Is het gek dat ik aan zijn benen voel en zijn voetjes even optil of kan ik dat gewoon doen? Kan ik zijn rug even aftasten bv of is dat raar als ik dat doe?

Hoe kan ik controleren of ie gechipt is (ik heb niet zo'n apparaatje) of kan ik er vanuit gaan dat als er een paspoort is dat ie ook gechipt is?
En als ik besluit hem te kopen (ga ik niet morgen gelijk beslissen hoor) hoe komt ie dan eigenlijk op mijn naam?

heb vast nog meer vragen maar voor nu was dit het.

Graag jullie tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:14

Volgens mij kan je alles vragen & voelen wat je maar wil. Als ik zou verkopen zou ik het niet gek vinden dat de mogelijke kopers zoveel mogelijk proberen hoor, juist goed zelfs, dat is een teken dat ze er serieus mee bezig zijn ;)

Mbt de chip, volgens mij kan een DA dat wel controleren? Die hebben normaal altijd zo'n apparaat denk ik. Als je de pony zou willen kopen zou ik er sowieso een DA laten bijkomen voor een keuring (en dan niet de DA van daar, maar je eigen DA of een onafhankelijke DA). Die kan dan ook meteen controleren of de chip klopt (doen ze volgens mij standaard). Hoe die op jouw naam komt is afhankelijk van de pony, of het een stamboekpony is of niet (hier in België werk je dan met een equipas en van de rest heb ik eigenlijk geen verstand). En verder zou ik altijd kopen met een aankoopcontract, dat is namelijk volgens mij het enige echte bewijs dat je de pony gekocht hebt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:12

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht eigenlijk met de expertise van de fokker die met me mee gaat en die van mezelf (ahum) geen DA te laten komen voor een keuring.
De "klinische" keuring kan de fokker namelijk zelf doen en een rontgenologische (schrijf je dat zo?!) keuring was ik niet van plan te doen, behalve bij twijfels over het een en ander... Hoe moet dat dan met die chip-controle?

En ik was niet van plan te gaan proefrijden eigenlijk, maar is het verstandig om toch een cap mee te nemen (en rijkleding aan te doen) voor het geval dat...?

Mocht ik interesse hebben gaan we sowieso nog een keer kijken (ook met mijn man en kind) en wellicht kunnen dochter en ik dan wel gaan proefrijden, maar in eerste instantie moet ik er een goed gevoel bij hebben en ervan overtuigd zijn dat het een lieve, brave, gezonde pony is! Spannend hoor!

renatemh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:20

Als de pony voor jouw dochter is, zal ik haar toch laten proefrijden. Ook haar zelf de pony uit stal of wei laten halen en zelf laten poetsen. Het moet toch vertrouwd en veilig zijn. Heb ik mijn zoontje van 8 ook laten doen. Het rijden begint al voor men erop stapt. Ook de "randgebeuren" zijn belangrijk.
Ook kijken of pony stilstaat bij opstappen en afstappen. Of er een goed rem op zit. Ho is ho.
Tijdens poetsen ook hoefjes bekijken.
Als de pony gechipt is, dan staat er een chip-/transpondernummer vermeldt in haar paspoort. Let op: paspoort en chip zijn verplicht vlgs wetgeving.

Succes bij het kijken en beslissen.

max66

Re: tips voor het kopen van een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:35

maar hoe check ik of de chip in de pony overeenkomt met het paspoort (ik heb zelf niet zo'n apparaatje namelijk)?

Natuurlijk moet mijn dochter dan gaan proefrijden enzo, maar ik ga morgen eerst alleen (met de fokker) kijken. Pas als ik enthousiast ben ga ik nog een keer met man en dochter.

Ik wil dus morgen ook al voetjes laten geven enzo, kijken of ie dat allemaal braaf doet (voordat dochterlief meegaat dus) en inderdaad of de hoeven er goed uitzien.

Bedankt voor je reactie in ieder geval

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 14:41

als je geen klinische keuring uit wilt laten voeren zul je er ook niet achter komen of de chip overeenkomt met het paspoort. nu zou ik me daar persoonlijk niet zo'n zorgen over maken. als de rest van het paspoort klopt en de mensen komen betrouwbaar over... een klinische keuring kun je niet zelf doen. dus ik zou dat toch laten doen door een da. de buigproef is een precies klusje en je moet goed weten hoe en wat je buigt. doe je dat niet goed dan kun je blessures krijgen. als er mensen zoh komen voor mijn paard en die gaan zelf prutsen dan mogen ze direct het erf verlaten!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 14:50

ik kan dat zelf ook niet, maar de fokker die met me meegaat wel. Hij gaat dit dus doen.
Ze moeten toch ook kunnen laten zien of en wanneer er entingen gegeven zijn (staat dat ook in het paspoort?).

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:08

maar de fokker is toch geen dierenarts? hoe weet jij of hij wel goed buigt en niks verrekt? ik zou dat dus echt niet toelaten als verkopende partij! een dierenarts heeft daarvoor geleerd een fokker niet. entingen staat in het paspoort ja. zou er een enting ontbreken is dat ook niet zo'n ramp. je dierenarts kan dat voor je bijwerken. toch zou ik een klinische keuring doen. als er daarna een verborgen gebrek blijkt te zijn sta je redelijk sterk. zonder keuring ( ook niet als de fokker een "keuring" doet) maak je geen schijn van kans als de pony iets blijkt te hebben. een dierenarts kijkt alles na. ademhaling, hart, ogen, staart en onderzoekt de benen zeer uitgebreid en nauwkeurig. maar ook de botten worden gevoeld. knap als jouw fokker dat kan en weet of iets goed is of niet. dan had ie beter dierenarts kunnen worden denk ik...
om een hoop ellende te voorkomen laat je een pony/paard op zijn minst klinisch keuren.
ook is het verstandig om bloed te laten trekken. zo weet je zeker dat de pony echt zo braaf is en niet ingespoten is met het een of ander.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 15:14

oke, bedankt voor de tips, heb ik wat aan!

Tja, de fokker zit natuurlijk al zijn hele leven lang in de paarden (hij is nu bijna 80) en zeker vroeger lieten ze niet voor ieder wissewasje de DA komen. Hij deed ook altijd zelf bekappen bv en keuren (klinisch) deed ie altijd zelf (en het is ook altijd goed gebleken, hij heeft nooit een paard aangekocht met (verborgen) gebreken.
Vandaar dat ik het volste vertrouwen in hem heb...

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:39

ik snap het wel. ik sta zelf ook bij een oude man die nog van de oude stempel is. die doet ook alles zelf. houd er wel rekening mee dat niet elke verkoper ermee acoord zal gaan dat jullie hem zelf "keuren".
een paard kopen zonder gebreken is toch echt ook heel veel geluk hebben. zeker in deze tijd. er worden een hoop paarden aangeboden die wat mankeren. denk aan ocd, spat, kissing spines enz enz.
zelf heb ik een paard gekocht, is helemaal gekeurd rongenologisch en klinisch, en was helemaal gezond. na een maand rijden kwamen er toch wel erg veel problemen naar boven waardoor ik foto's heb laten maken van zijn rug. ( dit word niet gedaan bij keuringen) paard had op 8! wervels kissig spines. is klinisch gewoon volledig goedgekeurd! ik wil hiermee aangeven dat je nog zo goed kunt keuren, kijken en onderzoeken, je toch pech kunt hebben. een dierenarts houd tijdens een keuring met alle mogelijke aandoeningen rekening. verdenkt hij een paard op iets kan hij verder onderzoek dmv foto's doen. ik dacht er eerst ook wat simpeler over; een keuring hoeft niet want ik kon zelf ook wel zien of hij goed liep of niet. nu dat ik dit meegmaakt heb word elk paard bij mij rongenologisch en klinisch gekeurd. ook wil ik rugfoto's! mocht er dan achteraf toch problemen zijn, dan maak je een goede kans bij de rechter.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 15:49

wil je niet afschrikken haha maar heb zelf veel in de handel gezeten, particulier en bij handelaren. ik koop regelmatig jonge paarden en word toch steeds voorzichtiger. nu heb ik wel een ander gebruiksdoel als jouw dochtertje maar pas aub op! kijk goed naar hoe de pony overkomt, hoe hij beweegd, hoe hij rijd en met wat voor verkopende partij je te maken hebt. zelf kun je al veel onderzoek doen. laat voor de ret dan je fokker met een secuur oog kijken. dan komt het vast wel goed;)
als de pony wedstrijden heeft gelopen kun je dit eventueel ook opvragen bij de knhs. zo weet je ook meyeen of het chip nummer klopt.
succes!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:04

Ik heb mijn eerste paard vorig jaar gekocht.

Ik heb gekeken hoe hij liep, (los en aan het halster). En of hij ook braaf was met stoppen en stilstaan.
Daarna ook gekeken naar zijn benen en hoeven en rug ( is prima dat je dat doet, je wilt toch zelf ook kijken of er niks mis is).
En daarna ook even proef gereden.
de 2e keer (was voor contract tekenen ) Ben ik buiten met hem gaan lopen.
en de 3e keer heb ik hem opgehaald.

Hij is overigens wel klinisch gekeurd. ik wou dit zelf eerst niet, maar heb dit op aanraden van 2 collega's toch gedaan. ja het kost misschien €100 ongeveer, maar een DA weet toch waar hij naar moet kijken. Die van mij had lichte droge mok, en lichte rotstraal. En de chip word ook gelijk gecontroleerd

Overigens toen ik voor hem aan het kijken ben geweest was hij heel braaf, maar hij heeft toen ik hem had nog wel een paar truckjes op mij uitgehaald, om te kijken hoe ver hij kon gaan bij mij.

Ik heb zelf een tinker, en bij het tinker stamboek kan je je paspoort opsturen, met een lijstje die je in moet vullen (adres vorige eigenaar + handtekening en jou adres + handtekening ). samen met 5 euro koste het volgens mij. en na een week kreeg ik mijn stamboek terug en stond hij op mijn naam.

Succes!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:06

renatemh schreef:
Als de pony voor jouw dochter is, zal ik haar toch laten proefrijden. Ook haar zelf de pony uit stal of wei laten halen en zelf laten poetsen. Het moet toch vertrouwd en veilig zijn.

Dat zou ik ook doen, maar pas nadat de eigenaar het heeft voorgedaan en voorrgereden heeft en je hebt gezien dat het veilig is.
N.a.v. een topic van een tijd terug van iemand die een pony voor d'r dochter zocht en haar dochter erop zette zonder dat er was voorgereden --> pony bleek niet braaf, dochter knalde er keihard vanaf.

Dus ik zou ook niet ZELF de voetjes optillen, rug voelen etc. Weet jij veel wat die pony doet! natuurlijk 99% van de pony's doet niks, maar je wil het toch eerst ff zien. Vraag dus aan de eigenaar of hij de voetjes wil optillen, op de rug wil drukken, etc.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 16:25

wat een goede tips allemaal, dank jullie wel!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 17:47

Nog een tip: laat de pony op het harde draven, zowel linksom als rechtsom. Mankeert er wat aan hoeven of benen, komt het er dan bijna altijd wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 21:10

Zoals anderen zeggen toch zeker door een DA laten keuren, of kan die fokker ook naar hart & longen luisteren? Toch ook geen onbelangrijke dingen ... En een buigproef moet ook niet zomaar iedereen bij mijn pony komen uitvoeren := (als het verkeerd wordt gedaan is het niet alleen zinloos, ook een risico voor blessures). Dingen die de pony moet kunnen eerst laten voordoen voor de veiligheid, dan zelf kijken en dan dochter ook nog eens, aangezien zij met de pony om moet kunnen.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 23:03

Uit je verhaal begrijp ik dat je toch meerdere keren wilt gaan kijken, zeker geen slecht idee om nu met die fokker te gaan kijken die er meer oog voor heeft. En gewoon overal aanzitten bij die pony, hij is immers bedoeld voor je dochter, dus die pony moet niet ineens gekke dingen gaan doen als je aan zn hoeven of achterbenen zit bijvoorbeeld. Let op hoe de pony klaar staat als jullie komen, als hij al helemaal opgetuigd op de poetsplaats klaar staat zou ik me wel afvragen hoe hij is als je hem uit de wei wilt halen, of als hij los in de stal staat, en hoe reageert hij op het borstelen en opzadelen? Je moet er een goed gevoel bij hebben omdat het een kinderpony moet zijn natuurlijk!

En als dat allemaal bevalt dus nog een keer proefrijden, maar zoals eerder gezegd voor je tot een verkoop over gaat toch echt aan te raden om even een klinische keuring te laten doen door een DA. Die fokker zal echt wel een goed beeld hebben door jarenlange ervaring, maar zo'n dierenarts evengoed. En die is er ook nog voor opgeleid. Die controleert dus ook gelijk of de chip en paspoort overeenkomen. Luistert naar het hart en de longen in rust en na beweging en je krijgt een keuringsrapport nadien. Het kan je echt veel ellende achteraf besparen, en het is een kleine uitgave als je het vergelijkt met de aanschaf van de pony en het stallingsgeld/onkosten wat je er daarna voor gaat betalen. Het is ook heel gebruikelijk om met de verkoper af te spreken dat de keurings kosten voor zijn rekening zijn mocht de pony afgekeurd worden

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 18:18

Ik ben vandaag wezen kijken!
De pony stond op stal. Ik ging met de eigenaar de stal in en heb hem daar geaaid en betast over haar hele lijf. Haar voetjes opgetild (was braaf). Daarna naar buiten, even op het harde gestapt en gedraaft ("mijn" fokker keek hoe ze liep).
Daarna heb ik er even opgezeten en op het harde gestapt en gedraaft. Pony liep goed. Fokker heeft even naar de tanden gekeken. De eigenaar heeft een vraagprijs genoemd, als de koop doorgaat komen we daar wel uit.

Ik ben van plan volgende week nog een keer te gaan kijken met mijn dochtertje. Dan wil ik graag dat zij hem poets en opzadelt (met mij erbij natuurlijk) om te kijken of dit allemaal makkelijk toegelaten word en ik wil dat zij er even mee gaat rijden aan de longe, eventueel kan ik er eerst even op (voor de zekerheid). Dan wil ik graag met de pony de straat op (dat mag ook gewoon) om te checken of ze inderdaad verkeersmak is, zoals mij werd verteld. Er werd niet veel gedaan met de pony, volgens eigenaar kun je er gewoon weer op, ook al is de pony maanden niet bereden. Ze deed ook niet raar toen ik erop stapte.

Van de eigenaar mag ik haar na een maand zo terugbrengen als er iets mee is of als het niet bevalt, ze zijn vooral op zoek naar een goed huisje en willen niet dat de pony de handel in verdwijnt. Het klonk allemaal wel goed. Pony is niet geent (moet dus nog) heeft geen gebreken, is nooit ziek geweest (in de zes jaar dat ze hem hebben) en heeft geen stalondeugden. Gaat eens per drie maanden naar de hoefsmid en wordt netjes ontwormd.

Ik denk dat ik haar dan toch klinisch laat keuren trouwens, op jullie aanraden :D

Wat vinden jullie, klinkt het goed allemaal?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:23

klinkt leuk, heb je geen foto?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:25

Probeer volgende keer ook even te kijken hoe ze zich op de wei gedraagt. Per ongeluk een half uurtje te vroeg komen wil ook nog wel eens extra informatie geven ;) .

Kijk héél goed naar het gebruiksdoel en wordt niet verliefd op die lieve oogjes/guitige snoetje enz. Houd het wat dat betreft zakelijk.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:37

Als je haar wel koopt vertrek dan niet zonder dat je haar paspoort hebt. Dat gaat ook nogal eens mis.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 18:47

ik kan wat dat betreft emoties goed aan de kant zetten en bekijk het inderdaad zakelijk. Het moet gewoon een brave kinderpony zijn en afstamming e.d. maakt me niks uit. Het lijkt een brave pony te zijn (zeggen de eigenaren ook). Ik wil alleen nog kijken hoe ze het ohz doet en of ze niet TE pittig is voor mijn dochtertje (want dat idee had ik een beetje, maar ik heb er nauwelijks opgezeten).Er rijdt af en toe een meisje van 12 op, dit schijnt wel goed te gaan.
De eigenaren zijn oudere mensen (70 ofzo) en het wordt ze teveel, de kleinkinderen hebben ook geen interesse, ze lijken me wel te goeder trouw hoor. Ze zeggen ook dat ze echt geen pony gaan verkopen aan een meisje van 10 (mijn dochtertje) als ze niet zeker weten dat het veilig en vertrouwd is. Ik geloof ze ook wel.

(heb wel foto maar daar staat mijn fokker bij op en die zet ik niet op internet, na het volgende bezoekje zal ik een foto proberen te plaatsen)

LyannevH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:49

Gewoon voelen waar en wat je wilt! het is helemaal niet raar! Het gaat erom dat het een goede pony voor je dochtger is, en vann voelen word die pony echt niet slechter.
Als je bij de hals voelt kun je vaak wel een bobbeltje ontdekken van de chip. meestal zijn paspoortpony`s wel gechipt.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:02

Handelaren weten dingen goed te brengen ( in hun straatje) ze willen het beestje verkopen he.
altijd een keuring laten doen aangezien een fokker niet kan horen wat een dierenarts kan horen en of zien! Zij hebben hier voor geleerd. En dan kun je dus ook nooit zeggen jij hebt dat niet gezien of gehoort. Aangezien hij geen dierenarts is. en ik betaal liever een beetje bij, dan na een half jaar een pony te hebben die door pijn of wat dan ook me kind er steeds afkiepert.en de DA kan ook gelijk naar de chip kijken en dan weet je alles dus zeker, voor de rest ga op je gevoel af dan zit je meestal wel goed. Maar laat je dochterje er op rijden want als zij er op moet, en zij vind hem niet "lekker rijden" dan heeft ze er ook niks aan en wil ze straks er niet meer op. En zo kun jij ook kijken of ze bij elkaar passen:) Veel succes met je zoektocht. en hoop dat je wat leuks vind!

l_iesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:17

Ik zou gewoon een uur eerder gaan met een smoesje. Dan is de kans kleiner dat de pony wat is ingespoten met rustgevend spul, dit komt heel vaak voor. Dan kom je thuis met pony en dan is het beestje helemaal niet braaf. Niet de pony meenemen en het paspoort laten opsturen, dan kun je er naar fluiten en is er geen paspoort. Vragen of de pony even op stal mag staan en ga er eens bij kijken, een tijdje, voor eventuele stalgebreken