Paard met vliegenkap: de reacties van voorbijgangers.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Paard met vliegenkap: de reacties van voorbijgangers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:55

Mijn Welsh A merrie, bruin sabino, heeft dus een wit/roze neusje en helaas raakt dat bij haar wel héeeel erg snel verbrand.
Afbeelding

Aangezien ze zonnebrand/sudocreme geen strak plan vind (ze heeft er een hekel aan en ze veegt net zo lang met haar neus tot het eraf is) heb ik vorig jaar voor haar een Cashel Crusader gekocht. Hier heeft ze overigens ook echt een hekel aan, gaat meteen overdreven briesen etc. als ze hem net op heeft en ze probeert hem ook af te krijgen. Helaas lukte haar dat ook steeds, dus zit er nu een halster strak omheen én een touwtje aan het 'kopstuk' van de kap en die dan weer in een vlechtje ingevlochten in haar manen.

Afbeelding

Maar ze verbrand écht extreem snel. Afgelopen dagen was het natuurlijk zonnig, maar de afgelopen weken was er verder wel héel weinig zon. Toen heeft ze hem niet altijd op gehad. En na een dag met een héel klein beetje af en toe zon, had ze toch weer velletjes bij haar neusvleugels...... Dus heeft ze hem nu gewoon dag en nacht standaard op, of het moet echt hele dag bewolkt en regenachtig zijn. Zo wendt ze er ook weer meer aan.

Wat altijd wel erg vervelend is, zijn de reacties van voorbijgangers. Dat gaat van 'DIERENBEUL!!! KIJK DAT MENS HEEFT HAAR PAARD GEBLINDOEKT!', tot 'kijk een ridderpaard..... die is vast vals ofzo!', of 'zeg waarom maakt u uw paard blind met zo'n kap?! zielig hoor! >;) '.
Een enkeling is zo eerlijk en 'dapper' om gewoon naar me toe te komen en netjes te vragen 'waarom dat paard zo'n rare kap om de kop heeft' en 'kan ze dan wel zien?!?!?!'.

Tuurlijk, uiteindelijk interesseert het me geen biet wat mensen er van denken........ 't is toch overduidelijk dat ze niet zomaar overal tegen aan knalt e.d. en volgens mij kent iedereen het concept van 'horregaas' ook wel......... En als mensen willen denken dat ik m'n pony's mishandel of iets, doen ze dat maar lekker. Wordt ook soms naar me geschreeuwd als ze lekker 24/7 buiten staan met schuilstal in de winter en/of bij regen.....

Maar toen ze haar kap nét voor 't eerst dit seizoen op had, heb ik binnen een uur tijd wel 10 reacties gehad. En 't blijft maar doorgaan. Wordt er zó moe van. Ben ik even druk om snel-snel te voeren voor ik moet werken, krijg je dat gezeur weer..... Na de 100ste reactie wordt ik er toch echt wel flauw van en kan ik het soms niet meer op brengen om nog normaal te reageren.

Zit er nu over te denken om bovenstaande foto van haar te lamineren met de tekst: 'NEE, ik ben NIET geblindoekt, ik kan prima zien! Die kap heb ik op omdat anders m'n neus verbrand en da's pas zielig!'. Of iets. Heb al zelfgemaakte, gelamineerde bordjes met grappige tekstjes dat mijn pony's niet gevoerd mogen worden, dus misschien is dat wel een idee.

Maar ik vroeg me nu dus eigenlijk af: die vliegenkappen (met/zonder neusflap, maakt niet uit) zie je toch best wel héel erg veel. Hebben jullie nou ook zo'n last van al die reacties of zijn ze alleen hier in de omgeving zo bekrompen?

Edit: Ik woon trouwens in Overijssel, paarden zijn er hier echt genoeg in de omgeving, en ook in omliggende dorpen zie ik wel vaak een paard met vliegenkap....... dus of 't daar aan ligt.....
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 22-05-12 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Re: Paard met vliegenkap: de reacties van voorbijgangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:58

Ik krijg nooit reacties. Hier zijn mensen het wel gewend en ze weten wat het is. Waarschijnlijk zijn er weinig paardenmensen bij jouw pony in de buurt klopt dat?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 20:59

Helaas, dat is het dus niet. Woon in Overijssel, in een mooi dorp, met veel 'boerendorpjes' en platteland, en héeeeel veel paarden. Dorp verderop zie ik er ook zat paarden mee lopen, en ook hier in 't dorp wel in het buitengebied.....

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:59

Vreemd dat er dan zo op wordt gereageerd.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:04

Och hou op. Ik reed mijn paard met kappen over oren, ogen en neus en nog een netje vanwege pollenallergie.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:08

Hier idem, mensen denken ook echt dat ze er niets door kunnen zien, dus ik begrijp die reacties ook wel.
Dat ze het zielig vinden dat ze dan "blind" zijn.

Als mensen het vragen, leg ik gewoon uit dat ze er doorheen kunnen kijken en dat het tegen de vliegen is.

Overigens briest mijn zwarte ook als een malle als je hem er 1 met neusflapje op doet.
(overigens ook met neusriem doet hij dat).
En ja, hij probeert ze ook af te krijgen.
(en kreeg daarbij vorig jaar hulp van mijn veulen en de haflinger, nadat hij daar dan eerst het graasmasker af trekt, leuk paarden samen in de wei....)

En die maskers zijn jammer van je foto's... hier trouwens een neuzloze op zijn hoofd.
Blind paard, neemt greppeltje... :D :+
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:35

Ik heb hem ook wel eens op, pony laat hem zelf wel zitten, maar vorig jaar had ze een veulen die hem eraf sloopte en het wel een heel leuk speeltje vond. Deze zoek ik ook al een tijdje, mijn pony's hebben wel vaker eens last van een verbrande neus, waar heb je deze weg? Deze lijkt echt perfect.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:42

Cemlys schreef:
Ik heb hem ook wel eens op, pony laat hem zelf wel zitten, maar vorig jaar had ze een veulen die hem eraf sloopte en het wel een heel leuk speeltje vond. Deze zoek ik ook al een tijdje, mijn pony's hebben wel vaker eens last van een verbrande neus, waar heb je deze weg? Deze lijkt echt perfect.

De Cashel maskers staan bekend om hun goede pasvorm en comfort. Er wordt ook gezegd dat dit het enige masker is dat 70% van de UV-straling tegenhoud.

Helaas heb ik waarschijnlijk nét een maatje te groot genomen. Nu is me geadviseerd door een importeur van Cashel om een maatje kleiner te nemen. Ik heb nu een maat Yearling/Pony en ik zou dan maat Weanling/Small pony moeten hebben. Dan valt het klittenband wat hoger op de kaak en kan ze hem minder makkelijk afkrijgen. Alleen is de neusflap volgens de maattabel op de site dan wel ineens 10 cm. korter. Op zich is het ook niet de bedoeling dat de neusflap zo lang is; hij hoort redelijk kort te zijn en dan door de schaduw zal het niet verbranden, of iets. Maar ik vind 10 cm. toch wel heel kort.

Dus ik twijfel nog even of ik deze verkoop en een nieuwe, maatje kleiner koop, of deze gewoon houdt.

Je kan ze hier bestellen:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&Section= ... bCatID=150

Ik heb de Cashel Crusader Extented (met neusflap) en met oren.
Al schijnt het dat hij minder makkelijk is af te krijgen als er géen oren aan zitten.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:43

Ook ik heb dat denken dat ik me paard blinddoek idd...eentje maar want de rest nergens last van. Het is de liefste die erbij staat maar mensen denken daar anders over met haar mooie vliegenkapje. Ik zie er de humor wel van in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:45

CarinaR schreef:
Och hou op. Ik reed mijn paard met kappen over oren, ogen en neus en nog een netje vanwege pollenallergie.

Pff ja daar zal je dan vast ook wel véeel reacties op krijgen ja...... :=

@ Sjolvir: Ja hier schijnen sommige mensen dat dus ook écht te denken. Ik snap echter niet wáarom ze dat denken: kent dan niemand het concept van horregaas? Gewoon fijn gaas waar je prima doorheen kan kijken? Daarbij is volgens mij toch duidelijk dat m'n peerd niet blindgemaakt is; loopt nergens tegen aan en weet perfect de beste grasjes en de waterbak te vinden....

Ik denk idd dat dat briesen te maken heeft met het neusflapje. Maar goed, juist daar is het mij om te doen, dus heeft ze mooi pech. Ze 'kreunt' ook wel eens een tijdje als ze hem net op heeft, om vervolgens héeeel overdreven te gaan briesen. Zelfs als ze soms het netje dubbel heeft zitten en ik doe hem weer goed. Aansteller :+

Masker is idd jammer van de foto's. Maar eigenlijk maak ik de laatste tijd niet meer zoveel foto's. In iedergeval geen 'onverwachte' foto's want heb niet zomaar de camera op zak, enkel als ik het al van plan was, dus dan gooi ik hem wel ff af.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:47

frangelica schreef:
Ook ik heb dat denken dat ik me paard blinddoek idd...eentje maar want de rest nergens last van. Het is de liefste die erbij staat maar mensen denken daar anders over met haar mooie vliegenkapje. Ik zie er de humor wel van in.

Klopt, hier ook alleen de welsh merrie. De 2 shetten hebben een zwart/grijzig neusje en nooit ergens last van. Heb hier nog wel een Cashel liggen zonder oren en neusflap, puur tegen de vliegen dus. Mijn shetruintje heeft meestal niet zo'n last van vliegen in de ogen, aangezien hij z'n voorpluk tot z'n onderlip heeft hangen. Mijn shetmerrie heeft de voorpluk een stuk korter en dus wel last van vliegen soms, misschien dat ik die andere kap haar dan nog wel op zet.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:11

Switch heeft zn vliegenkap nog niet op maar hou mn hart vast :+.

Ben de reacties wel gewend, mensen vinden het ook zielig als je met een pony gaat fietsen.

Terwijl als ze ergens alleen staan zonder eten en drinken. Hoor je de mensen niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:11

Scheelt dat er bij jou niet zo héel gek veel mensen langs komen, en volgens mij zijn ze vanaf het pad ook moeilijk tot niet te zien, toch?
Tenminste, ben er laatst nog ff met de wagen langs gereden en kon ze vanaf het pad niet zien.

Hier aan de rand van het dorp komt er heel wat langs.

Fietsen heb ik eigenlijk nooit echt reacties op gekregen. Wel verwonderde blikken. Maar ik fietste idd heel veel met Switch; vind'ie geweldig!

P.s. je avater is erg leuk! :D

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:24

Hier kunnen ze er ook wat van, maar bij ons vragen ze het ook vaak als we toevallig in het land lopen. 'ziet dat paard wel wat?! Wat zielig'. Heb de neiging dit jaar maar gewoon een bordje te plaatsen: ja het paard kan alles nog zien! :')

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:49

Ik snap het wel hoor, als je echt niks van paarden kent ziet het er een beetje gek uit
maar volgens mij zijn de paarden er ons alleen maar dankbaar voor ;)
Niks van aantrekken dus
Of een bordje hangen met: Gaas is doorzichtig mensen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:55

ik had ook zo'n gevoelige neus paard maar zij had alleen een neusflapje, dus dat viel wel mee.

Maar ik heb ooit een paard gereden dat blind was en haar ogen moesten tegen UV beschermt worden. Zij had dus altijd zo'n uv-werende vliegenkap op.

tja... de reakties:
ridderpaard!
zielig!
ziet hij nou nog wel iets?
doe dat ding eens af!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:58

Jep krijg altijd reacties waarom ik mijn paard niets mag zien, maar mijn reactie is dan altijd: nou zonder kap ziet hij ook niets hoor. En de reacties die je daar op krijgt gaan van lachwekkend tot vreselijk irritant, van een open mond tot ach wat zielig waarop ik weer moet zeggen dat hij niet zielig is enz. Paard is namelijk blind, heeft een kap op omdat hij maar één oog heeft en de andere niet blootgesteld mag worden aan de zon/vuil.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 20:16

mn ponys staan niet aan een doorgaande weg dus wat ze op of om hebben zien mensen niet,
maar vorig jaar liep ik op een paardenevenement wat gratis toegankelijk was, het was in het stadspark.
Daar liepen ook paarden met van die kappen op zonder neusstuk, waarop een kindje vroeg aan dr pa:

papa wat heeft dat paard op?
waarop pa antwoorde: dat is een zonnebril, zo heeft hij geen last van de zon in zijn ogen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:15

PP --> VSW

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:18

Ik gebruikt er geen tijdens het rijden, maar wel in de wei (in combinatie met eczeemdeken). Er zijn wel vaak mensen die wanneer ze langs lopen 'aggos' zeggen.. :+ En ook wel mensen die vragen waarom ze dit heeft, want het is toch zulk lekker weer? :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:19

Gewoon een briefje lamineren: "Ik ben niet geblinddoekt, het is een kap tegen de vliegen"

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:22

Mijn pony staat op een manege, en daar krijg ik ook echt een hoop verschillende reactie's. Sommige die het wel gewoon durven te vragen, maar andere die achte me rug zeggen van ooh kijk! dat paard is geblindoekt! of zal die daar wel door heen kunnen kijken? Je zou toch zeggen dat de meeste manege kinderen wel eens van een vliegenmasker gehoord hebben, maar blijkbaar niet dus :+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:29

Herkenbaar! :D..Hier staan ze midden in het dorp, komen altijd intelligente opmerkingen langs van toeristen..

Staan 2 burka paarden hier incl hoofdkap

Als mensen netjes vragen ben ik in staat netjes te antwoorden..
Maar op domme vragen komt een domme opmerking:
Wat sneu/zielig (let op:) DIE paard zit helemaal niks meer! Dat klopt :j , ze heeft straf }>.. Gevolgd door een doodse stilte

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:30

Mijn kap krijg ik dalijk binnen en ik ben al heel erg benieuwd naar de reacties..

Bij mij heeft ook alleen mijn welshje er last van.. Ook zijn die vliegen echt enorm vervelend, hij heeft ook om zijn oogje roze heen dus dat verbrand ook, en dan ook nog die vliegen die er in gaan zitten is ook geen pretje..

Ik denk dat je het beste gewoon die foto kan lamineren en dan die tekst eronder kan schrijven. Dan wordt het misschien iets duidelijker voor de mensen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 12:32

Ja bij mij kwam een keer toevallig de politie langs. Ze zeiden met een scherp en serieus gezicht. Hé, kan dat paard wel zien? Met een gezicht alsof ik mn pony mishandelde
:')