Aangezien ze zonnebrand/sudocreme geen strak plan vind (ze heeft er een hekel aan en ze veegt net zo lang met haar neus tot het eraf is) heb ik vorig jaar voor haar een Cashel Crusader gekocht. Hier heeft ze overigens ook echt een hekel aan, gaat meteen overdreven briesen etc. als ze hem net op heeft en ze probeert hem ook af te krijgen. Helaas lukte haar dat ook steeds, dus zit er nu een halster strak omheen én een touwtje aan het 'kopstuk' van de kap en die dan weer in een vlechtje ingevlochten in haar manen.
Maar ze verbrand écht extreem snel. Afgelopen dagen was het natuurlijk zonnig, maar de afgelopen weken was er verder wel héel weinig zon. Toen heeft ze hem niet altijd op gehad. En na een dag met een héel klein beetje af en toe zon, had ze toch weer velletjes bij haar neusvleugels...... Dus heeft ze hem nu gewoon dag en nacht standaard op, of het moet echt hele dag bewolkt en regenachtig zijn. Zo wendt ze er ook weer meer aan.
Wat altijd wel erg vervelend is, zijn de reacties van voorbijgangers. Dat gaat van 'DIERENBEUL!!! KIJK DAT MENS HEEFT HAAR PAARD GEBLINDOEKT!', tot 'kijk een ridderpaard..... die is vast vals ofzo!', of 'zeg waarom maakt u uw paard blind met zo'n kap?! zielig hoor!

Een enkeling is zo eerlijk en 'dapper' om gewoon naar me toe te komen en netjes te vragen 'waarom dat paard zo'n rare kap om de kop heeft' en 'kan ze dan wel zien?!?!?!'.
Tuurlijk, uiteindelijk interesseert het me geen biet wat mensen er van denken........ 't is toch overduidelijk dat ze niet zomaar overal tegen aan knalt e.d. en volgens mij kent iedereen het concept van 'horregaas' ook wel......... En als mensen willen denken dat ik m'n pony's mishandel of iets, doen ze dat maar lekker. Wordt ook soms naar me geschreeuwd als ze lekker 24/7 buiten staan met schuilstal in de winter en/of bij regen.....
Maar toen ze haar kap nét voor 't eerst dit seizoen op had, heb ik binnen een uur tijd wel 10 reacties gehad. En 't blijft maar doorgaan. Wordt er zó moe van. Ben ik even druk om snel-snel te voeren voor ik moet werken, krijg je dat gezeur weer..... Na de 100ste reactie wordt ik er toch echt wel flauw van en kan ik het soms niet meer op brengen om nog normaal te reageren.
Zit er nu over te denken om bovenstaande foto van haar te lamineren met de tekst: 'NEE, ik ben NIET geblindoekt, ik kan prima zien! Die kap heb ik op omdat anders m'n neus verbrand en da's pas zielig!'. Of iets. Heb al zelfgemaakte, gelamineerde bordjes met grappige tekstjes dat mijn pony's niet gevoerd mogen worden, dus misschien is dat wel een idee.
Maar ik vroeg me nu dus eigenlijk af: die vliegenkappen (met/zonder neusflap, maakt niet uit) zie je toch best wel héel erg veel. Hebben jullie nou ook zo'n last van al die reacties of zijn ze alleen hier in de omgeving zo bekrompen?
Edit: Ik woon trouwens in Overijssel, paarden zijn er hier echt genoeg in de omgeving, en ook in omliggende dorpen zie ik wel vaak een paard met vliegenkap....... dus of 't daar aan ligt.....