Zware rijbak, goed of slecht voor je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Zware rijbak, goed of slecht voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:10

Hey bokkers,

Sinds een aantal maanden sta ik op een andere stal. Deze heeft alleen een buitenbak. Daar heb ik geen problemen mee, maar de bodem is erg zwaar (dik zand). Op de stal waar ik eerst stond was de bodem ook niet perfect, maar hier is het toch wel heel erg. Ik merk het omdat mijn paard, die altijd erg voorwaarts is en een beetje onder je uit kan lopen, een stuk trager is in deze bak. Ze doet erg haar best maar ik heb het gevoel dat ik haar constant vooruit moet 'schoppen'. Dit vind ik dus echt helemaal niet relaxed rijden! Ze is helemaal gezond, daar ligt het probleem niet; als ik met haar een buitenrit rijd heb ik direct mijn voorwaartse paard weer terug. :)
Wat is wijsheid? Gewoon maar doorgaan met ploegen? Ik heb ook niet veel keus, maar is het slecht voor de banden en pezen van je paard om in zulk zwaar zand te moeten werken?

Janedieene

Re: Zware rijbak, goed of slecht voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:13

Ik persoonlijk vind het slecht voor een paard, heel af en toe is het wel goed, zodat ze andere spieren gebruiken. Maar over het algemeen denk ik dat het voor de meeste type rijpaarden simpelweg te zwaar is, waar ze later ook last van gaan krijgen in de achterhand.
Tuurlijk verschilt het ook per paard, maar zoals ik jou nu ook heeft jou paard het ook niet erg makkelijk in die bak.

Somebitch

Een zware bak is slecht voor de pezen.

Evelijn

Zeker je training op aanpassen. Ze heeft er dus duidelijk moeite mee... en een te zware bodem kan zeker blessures veroorzaken. Voorzichtig dus.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:16

Ik zou het in elk geval opbouwen omdat het zo hard werken is voor je paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:17

Een zware bak is slecht voor je paard, heel belastend voor de pezen.
Zware bak kan alleen goed zijn voor af en toe afwisselend, hier worden ze namelijk wel heel sterk van qua spieren maar voor jonge paarden is het heel slecht.
Als ze ietsje ouder zijn kan afwisselen van bodems juist wel goed zijn, zware en harde bodems afwisselen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:21

Het is inderdaad belastender voor de pezen. Maar wat ik laatst las op bokt was dat juist paarden die veel lopen op een lichte bodem, eerder blessures krijgen.
Bij ons is de bak wisselend. We trekken de bak wel, maar besproeien het niet. Het hangt dus af van hoeveel regen er is geweest bepaalde tijd. Wanneer de bak zwaarder is pas ik mijn training erop aan, maar ik rijd wel gewoon hoor. Niets mis mee met een iets zwaardere bak.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:23

beetje blond misschien, maar hoe pas je dan je training aan? Want voorwaarts zijn is imo de basis van elke training.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:25

Mijn paard heeft overigens totaal geen moeite met een buitenrit op zwaar terrein, maar dan rij je natuurlijk heel anders. Welke klachten kan ze krijgen mbt de achterhand?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:27

Pas zeker op voor peesblessures ik heb het vaker fout zien gaan met zware rijbakken, vaker buiten rijden is misschien wijzer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:29

Ja dat doe ik zoveel mogelijk, alleen kan ik daar geen dressuur rijden (niet echt) omdat mijn paard niet goed in haar eentje naar buiten durft (dan niet ontspannen is). In een rit met een ander paard gaat ze soms heel relaxed nageeflijk lopen en dat is natuurlijk top, maar ik wil toch ook graag dressuur blijven rijden.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:35

Las tijd terug een artikel van een vrij bekende dierenarts, dat een zware bak niet eens heel verkeerd is om in te trainen. maar dat die paarden van tegenwoordig vrijwel niks meer gewend zijn met al die agterberg (en soortgelijke) bodems :+ dus als ze dan eens op een slechtere of iets zwaardere bodem moeten lopen ze sneller blessures hebben.
Vond ik best wel wat in zitten, maar je hebt natuurlijk zwaar en zwaar ;)

Onze bak wil ook wel snel wat zwaar worden, en mijn paard had het daar in het begin ook best moeilijk mee. en nog merk ik wel wat verschil hoor op les loopt ie 10x makkelijker weg. maargoed als het even kan dan ga ik wel weer op het land rijden, wel zo prettig lekker de ruimte en geen omheining. Leren ze mooi van op eigen benen te lopen.
Maargoed weet niet of dat voor jou een mogelijkheid is natuurlijk.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:36

Nee vind zeker niet slecht om dat zo nu en dan te doen met gezonde paarden (dus geen bekende beenproblemen). Net zoals asfalt rijden en andere 'beruchte' ondergronden. Maar je hebt natuurlijk rijden en rijden, mul en mul.
Weet alleen niet hoe het zit met hoefijzers, zonder ijzers kunnen paardenbenen best wel een stootje aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:37

" magiclover, begrijp ik nu van jou dat het ook een kwestie van wennen is? Dat ze na verloop van tijd in een zwaardere bak ook beter uit de voeten kunnen?
Op het land rijden is geen optie. (de boer vermoord me).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:39

Mijn paard heeft geen ijzers.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:43

Als onze bak te droog wordt dan is hij ook zwaar. Ik pas mijn training aan door los en uit te stappen op de weg. Verder galoppeer ik wat meer dan dat ik draaf en rijd korter. Heb de indruk dat de galop voor het paard makkelijker gaat dan draven in een rulle bodem.

Ik denk dat het bewegen op verschillende ondergronden inderdaad het beste is voor paarden, net als veelzijdig en gevarieerd werk.

Tegenwoordig hebben we een grondwaterpomp en wordt er gesproeid in droge periodes.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:45

Nikass schreef:
" magiclover, begrijp ik nu van jou dat het ook een kwestie van wennen is? Dat ze na verloop van tijd in een zwaardere bak ook beter uit de voeten kunnen?
Op het land rijden is geen optie. (de boer vermoord me).

wel een beetje. toen mijn paard daar vorig jaar net op stal stond stond ie na (simpel) rijden echt op apegapen... Nou kan ik best stevig trainen zonder dat ie helemaal op is. ook stukje conditie, en gewenning vast ook wel ja hij was een All weather tuft bodem gewend dus dan was het wel even omschakelen :+
Maar wat ik al zij, kan nog wel merken dat ie op les makkelijker weg loopt (ook soort van agterbergbodem).

Uitstappen doe ik in tegenstelling tot "vroeger" nu wel vaak over het harde/de weg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:49

het grappige is dat ik na het rijden niet merk dat ze kapot is. Als ik daarna namelijk de polder inga loopt ze alsnog weer als een trein. Het is gewoon tijdens het rijden dat het voelt alsof het heel veel moeite kost om haar voorwaarts te houden. Even galoperen in het begin helpt wel om haar wat sneller voorwaarts te krijgen, maar als ze echt goed gaat lopen (achterhand onderbrengt) wordt het ook in de galop wel zwaar.

Uitstappen doe ik overigens altijd aan de hand op het asfalt, of in de polder.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:52

magic_lover schreef:
Las tijd terug een artikel van een vrij bekende dierenarts, dat een zware bak niet eens heel verkeerd is om in te trainen. maar dat die paarden van tegenwoordig vrijwel niks meer gewend zijn met al die agterberg (en soortgelijke) bodems :+ dus als ze dan eens op een slechtere of iets zwaardere bodem moeten lopen ze sneller blessures hebben.

Onze bak wil ook wel snel wat zwaar worden, en mijn paard had het daar in het begin ook best moeilijk mee. en nog merk ik wel wat verschil hoor op les loopt ie 10x makkelijker weg. maargoed als het even kan dan ga ik wel weer op het land rijden, wel zo prettig lekker de ruimte en geen omheining. Leren ze mooi van op eigen benen te lopen.

hier ben ik het mee eens.
door rustig op te bouwen op deze ondergron krijg je juist sterkere pezen en dus
minder kans op blessures. maar ga nu niet ineens volle bak een uur in die bak rijden! bouw het rustig op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 17:57

Dank je wel. Ik hoop dat het positief uitpakt. Ik rij inmiddels drie kwartier per dag. Ik vind het wel jammer dat ik voor mijn gevoel vaker moet drijven en dat mijn paard meer moeite heeft met de tempowisselingen, die ik erg belangrijk vind. Even op een diagonaaltje flink naar voren is nu maar een béétje naar voren. Maar goed als het ook een kwestie van wennen is zal ik geduld betrachten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:05

Leer jezelf en je paard niet aan om iedere pas te drijven. Hoe de bodem ook is, jij bepaalt het tempo en daarin leer je je paard lopen totdat je iets anders vraagt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:21

magic_lover schreef:

ik heb dat artikel ook gelezen, maar daar stond niet in dat het niet slecht is om in een zware bodem te rijden ;)
er stond inderdaad in dat paarden van tegenwoordig niks meer gewend zijn en verwend zijn met agterbergbodems. maar er zit nog wel een verschil tussen zwaar en zwaar. een echte zware bodem is gewoon erg slecht. ik heb vroeger ook in zware bodems gereden en mijn pony heeft op vrij jonge leeftijd last van artrose gekregen. volgens mijn DA had ze dit ook gekregen zonder zware bodem, maar uit het zich wel eerder door een zware bodem. met een goede bodem had ze misschien nog wel wat jaren langer mee gekund....
ik zou mijn paard dus nooit meer dagelijks trainen in een zware bodem.

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:40

je paard moet ook even wennen aan de bodem. dat voorwaartse komt wel. ze zal toch meer conditie moeten gaan krijgen. probeer wel consequent te blijven in het voorwaartse. niet iedere pas been, je paard moet lopen. het kan zijn dat voor jouw gevoel je paard langzamer loopt, maar dit kan ook komem doordat ze in deze bodem dieper wegzakt waardoor het langer duurt voordat ze haar been weer vooruit kan zetten als op een hardere bodem. hetzelfde effect krijg je als je door het water draaft.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:41

lopen door water is echt niet te vergelijken met lopen door zwaar zand.
juist dat diep wegzakken is zo slecht voor de pezen.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:49

Mijn pony heeft een peesontsteking opgelopen in een te zware bak. Nu is ze pas na twee jaar weer helemaal de oude. Ik rijd dus nooit meer in een te zware bak. Een ander paard die ook vaak in die bak reed kreeg ook een peesblessure.

Als je niet ergens anders kunt rijden, spoel dan na het werk de benen goed na met koud water. Als het paard zichzelf niet aantikt ook geen peesbeschermers omdoen.