Probleem met de boer, Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_taane_

Probleem met de boer, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:11

Hallo bokkers!

Mijn zus, een paar vriendinnen en de vader van een vriendin zijn in het totaal in het bezit van 10 paarden.
Deze paarden staan gestald op een leuke gezellige knusse stal en we mogen absoluut niet klagen wat betreft stalling, hooi, stro en weidegang.
Er is alleen 1 probleem.

Sinds vorig jaar is onze rijbak (buitenbak) amper tot niet te berijden.
Vanaf vorig jaar zijn we dan ook al gespekken aan gegaan met de boer om deze bak te verbeteren.
Hellaas word er alleen niets aan gedaan,
De eigenaar van het stuk neemt alles voor lief, hoort onze gesprekken aan en doet er vervolgens niets mee.
Elke keer komt die met een argument dat hij niets aan de bak kan doen.
Het grootste probleem is dat de bak steeds zwaarder word en erg ongelijk is.
Het enige wat we nu nog kunnen gebruiken is de E B E
En ook dit word met de dag slechter, mijn zus kan niet meer met haar haf de bak in want zij zakt met haar knie in het grond.
Wij hebben wel grotere paarden maar gaan het niet meer wagen omdat de kans op blesure te groot word.

Hij komt elke keer met een tegen argument als: ik kan iets anders niet afvoeren
Maar slepen, spuiten en etc doet hij ook niet.
We hebben een vriend die het allemaal wil doen maar daarvoor krijgen we ook geen toestemming.

Nu heeft onze les instructeur al verteld dat er geen lessen meer komen omdat de kans op blesure te groot is.
We hebben geen andere bak in de buurt en in het weiland mag van de eigenaar ook niet gereden worden.

We willen dus weer met de eigenaar om de tafel maar wel met argumenten komen die hij aanneemt. Want elke keer als we zeggen op deze manier komen er blesure s en etc. neemt hij ons niet bepaald serieus.

Wij hopen dat jullie argumenten, meningen en etc hebben waar we mee naar hem kunnen gaan
Alsjeblieft help ons!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:30

Ik lees even mee, ben overigens de zus in het hele verhaal en inderdaad, gisteravond zouden de paarden allemaal gereden worden maar instructrice vond het te gevaarlijk om er in te rijden en wij zelf overigens zelf ook.

Vjestagirl

Re: Probleem met de boer, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:34

Wat staat er in jullie contract over waar je recht op hebt?

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:36

Vjestagirl schreef:
Wat staat er in jullie contract over waar je recht op hebt?

Voor het bedrag dat we betalen ( het contract overigens ook)
Behoord daar hooi,stro,weidegang en de bak bij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:36

Ik weet niet hoeveel jullie betalen maar je hebt je paard daar gestald omdat je ook gebruik kon maken van een goede rijbaan. De eigenaar levert niet waar je voor betaald en wat heb je aan een gestald paard als je er niets mee kunt doen. Ga eerst in overleg met de medehuurders en spreek gezamelijk af wat jullie gaan doen, werkt de eigenaar niet mee dan moet je het hard gaan spelen, geen geld betalen tot de bak goed is(risico dat je paarden niet goed verzorgt worden) of vertellen dat jullie allemaal de stalling opzeggen( met het risico dat hij juist daar op uit is)
Als de bak in het contract staat kun je ook gerechtelijke maatregelen treffen als hij totaal niet mee wil werken.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:39

bigone schreef:
Ik weet niet hoeveel jullie betalen maar je hebt je paard daar gestald omdat je ook gebruik kon maken van een goede rijbaan. De eigenaar levert niet waar je voor betaald en wat heb je aan een gestald paard als je er niets mee kunt doen. Ga eerst in overleg met de medehuurders en spreek gezamelijk af wat jullie gaan doen, werkt de eigenaar niet mee dan moet je het hard gaan spelen, geen geld betalen tot de bak goed is(risico dat je paarden niet goed verzorgt worden) of vertellen dat jullie allemaal de stalling opzeggen( met het risico dat hij juist daar op uit is)

Ja we hebben het met de medehuurdes ook besproken maar we zijn een beetje ten einde raad omdat we echt al een jaar bezig zijn met dit hele verhaal.
Ook hebben we al bedacht om minder te gaan betalen maar het risico dat hij ons op straat is is zo groot, en hier in de buurt is geen andere stalling waar we met 10 paarden terrecht kunnen,
De verzorging van de paarden doen we helemaal zelf want hij kijkt daar verder niet naar om, dus daar ben ik niet bang voor, maar meer voor het feit dat we zo op straat staan en niets hebben waar we heen kunnen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:43

misschien eens een advertentie op bokt of marktplaats zetten om te kijken of er niet een ander plekje in de buurt is. misschien op google maps rijbakken in de buurt zoeken en dan bellen of langsgaan of je daar kunt rijden. vaak denk je alles te weten over je omgeving maar blijken er toch alternatieven te zijn als je goed zoekt.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:48

We hebben zelf al alle mogelijke boeren/mensen met pensionstallen en/of weidegang benaderd maar we zijn gewoon met een groot aantal paarden. Zelf beschikken we al over 5 paarden en overal waar we naar toe belden gaven ze aan wel 1 of 2 plekken te hebben en niet meer.
Verder hebben we hier alleen en manege maar daar kan 's avonds niet gereden worden ivm lessen en overdag werken we allemaal dus dat is helaas ook geen oplossing.
We willen proberen bij de stalhouder een oplossing te vinden voor de te zware rijbak. Zelf had ik al enkele mogelijke oplossingen aangedragen als houtsnippers maar dat mocht niet want dat ging rotten. Polyvlokken of tapijtvezel mocht ook niet omdat dat niet meer af te voeren was.
Ik zelf kan niet nog meer opties bedenken waardoor de bak wat stabieler zou worden want nieuw zand vindt de stalhouder te prijzig.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:49

Je kan misschien toch voorstellen er snippers of zo op te gooien. Het argument, mag ik niet afvoeren is zo van tafel geveegd, want als je je snippers tzt op marktplaats zet dat er altijd wel iemand is die ze uit je bak wil komen halen en meenemen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:49

Raar dat hij er zelf niks aan wil/kan doen,maar dat je dan ook die kennis die het wel wil doen niet mag inschakelen...
Vervelende situatie zo.
Heb je het idee dat hij van jullie af wil?

Is cocosvezels niets?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:51

We zijn inderdaad op zoek naar tegenargumenten als de stalhouder de oplossingen van tafel veegt door opmerkingen als: 'kan niet worden afgevoerd'.

Zelf had ik al uitgezocht dat kokosvezel en megatop natuurproducten waren en dus wel af te voeren waren. Deze tegenargumenten willen we verzamelen en zo voorkomen dat al onze oplossingen van tafel worden geveegd waardoor we dus niet meer kunnen rijden.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:52

Ik zou inderdaad nog één keer serieus met alle pensionklanten en de boer om tafel gaan. Er zijn genoeg manieren om een bak te verbeteren terwijl alles nog wel afgevoerd kan worden (dreinage, houtsnippers, misschien cocovezels inderdaad etc.) probeer dus die alternatieven ook aan te dragen. Een beete goede bak kán in bepaalde gebieden gewoon niet goedkoop.
Ik weet niet precies wat je betaald, maar als je bereid bent om iets meer te betalen als er een betere bak ligt kun je ook nog voorstellen dat het stalgeld ietsje omhoog gaat als er een goede bak komt.
Als dat niet werkt kun je ook weer een officiële brief schrijven en door iedereen van stal laten tekenen. Als dat nóg niet werkt kun je een brief schrijven dat iedereen bv minder stalgeld betaald totdat de bak weer goed is met de eerdergenoemde risico's en het risico dat de relatie met de boer erg verslechtert. Dit mag ook alleen als je het stalgeld realistisch verlaagd (dus niet bv opeens halveert) en als de bak écht slechter is geworden sinds je het contract hebt getekend.
zijn er helemaal nergens in de buurt andere paarden? waar rijden die? misschien kun je een deal sluiten.
Het hard spelen kan altijd, maar dat gaat sowieso ten koste van je relatie met de boer en daar wordt meestal niemand beter van.

Mijn ervaring is ook dat de stalhouder vaak als laatste van de problemen hoort, pas als die al lang hebben liggen pruttelen bij de pensionklanten waardoor de pensionklanten oververhit zijn en de staleigenaar zich er niet van bewust was det het probleem zo groot was.
Ik weet natuurlijk hoe dat in jullie situatie is maar realiseer dat van de 10x dat iedereen het onderling over de slechte bak heeft, het meestal maar 1x bij de staleigenaar aankomt.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:56

Tja, hij wil dus niks doen. Dan zou ik toch gaan kijken naar een andere stalling. Maar dat is moeilijk om dat je alle paarden bij elkaar wilt houden. Kun je niet ergens zelf een stuk land huren waar een stal op staat. Jullie doen nu ook alles al zelf zo te lezen.

Vraag eens aan de boer waarom hij niks wil doen. Moeten jullie meer gaan betalen? Het nieuwe zand zelf gaan betalen? Hij wil niks maar waarom niet? Waarom wil/gaat hij niet slepen? Ik zou hem dat op de man af vragen. En dan hopen dat het jullie duidelijk wordt waarom hij niks wil doen.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:57

Zelf hebben we echt al meerdere malen het 'probleem' bij de stalhouder neergelegd, hij is er dan ook wel goed van op de hoogte alleen doet er helaas niks mee.

We willen nu met alle stalgenoten naar de stalhouder en met goede en redelijke argumenten komen. Ook zijn we zeker bereid om er zelf aan mee te betalen en aan mee te werken. De man van een stalgenoot van ons werkt bij een bedrijf met al die grote machines, hij wil ons dan ook helpen met het verbeteren van de bak.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:58

Je kunt het ook mengen met leem(moet je wel informeren of het te krijgen is in de buurt)om de bak wat minder mul te krijgen.Zorg er dan wel voor dat je goed mengt,niet te veel leem,want dan slaat het weer dicht.
Heel vervelend probleem.Ik hoop dat jullie het samen op kunnen lossen.
Anders zit je mooi muurvast,als je er niet weg wil/kan en hij wil er niets aan doen.
Ik zou wel proberen het goedschiks op te lossen.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 12:59

Een andere stalling is eigenlijk niet mogelijk, ook al gaan we alleen met onze eigen paarden, dan zijn we ook al met 5 paarden. En we hebben echt alles al geprobeer aan andere stallingen.

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:00

Van leem ben ik zelf nog niet op de hoogte, zal dit eens uitzoeken.
We hebben wel een drainage onder de bak, weet niet of dit uitmaakt?

We willen dit ook zeker goedschikts oplossen, we hebben verder een heerlijke plek daar alleen heb ik toch echt mn paarden om er mee te rijden. Ik hoop dan ook echt dat met deze laatste poging het allemaal weer op zijn pootjes terecht komt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:00

Is het misschien een financiële kwestie?
Een bak laten renoveren en drainage laten aanleggen is helemaal niet goedkoop.
Ik neem aan dat jullie bij deze boer niet de hoofdprijs voor de stalling betalen, dus wellicht is er in die richting iets creatiefs te bedenken? Je zou bv zelfs 's wat informatie kunnen inwinnen wat het renoveren van de bak kost ( nieuw zand, drainage, afvoer etc.) en aangezien het ook in jullie eigen belang is dat 'hoofdelijk omslaan' en een deel van de kosten op je nemen. Of je accepteert een verhoging van je stalgeld.
Er zijn diverse loonwerkers die ervaring hebben met het renoveren of aanleggen van een paardenbak, die zin ook goedkoper dan de manegebodemleveranciers.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 16-05-12 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:02

Drainage is al aanwezig, en zoals gezegd zijn wij zelf bereid om mee te werken aan een nieuwe bodem of iets van snippers.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:04

Welnu Roo, wat is dan het probleem?
Het afvoeren als jullie er niet meer zouden zijn?
Dan kun je toch een verklaring tekenen waarin staat dat de paardeneigenaren daarvoor zullen zorgen ( lees: betalen) ?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:05

Als het na een jaar nog niet lukt, vrees ik dat het de komende tijd ook niet meer zal gaan lukken. Als ik geen fatsoenlijk gesprek kan aangaan met de stalbaas, dan zou ik er niet met een gerust hart staan. Zo te lezen wordt er nergens toestemming voor gegeven dusja wat moet je daar dan nog?

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:06

@Jannepauli: Het probleem is dat de stalhouder ondanks dat het nog niet wil.

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 13:08

Squawk schreef:
Als het na een jaar nog niet lukt, vrees ik dat het de komende tijd ook niet meer zal gaan lukken. Als ik geen fatsoenlijk gesprek kan aangaan met de stalbaas, dan zou ik er niet met een gerust hart staan. Zo te lezen wordt er nergens toestemming voor gegeven dusja wat moet je daar dan nog?

Dat klopt maar zoals all eerder in dit topic aangegeven hebben we niet zovee keuze als hier blijven staan, er is geen andere stalling waar wij terrecht kunnen met onze dieren.
Verder staan we hier best gerust omdat we wel weten dat ze daar op hun plek staan want het is gewoon veder prachtig.
Ons enige probleem is deze buitenbak en daar zoeken we een goede oplossing voor.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:37

Hebben jullie al gevraagd waarom hij het niet wil? En het ook niet wil als jullie het doen en eventueel betalen?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:37

Tja, dat is vaak het probleem bij boeren, of andere pensionhouders die persoonlijk niet direct belang hebben bij een goede bak. Ik heb er helaas ook ervaring mee. Vaak beseffen ze niet wat een impact heeft. Ikzelf krijg dan het gevoel dat het pensiongeld weggegooid geld is, want ik kan niet rijden, en dus heb ik mijn paard dan voor niks. Lig ik voor niks krom om het pensiongeld op te hoesten...

Boeren denken vaak, dan ga je toch buiten rijden, maar ja, dan kan je niet trainen. Bovendien heeft het niet kunnen trainen grote invloed op de algehele africhting van je paard. Je hele wedstrijdseizoen valt in het water, etc.

Dat soort dingen realiseert een boer zich meestal niet. Die denkt: die bak ligt er en die beesten hebben te vreten, dus het is allemaal prima. En die stadswijven zitten te zeuren dat die bak geen biljartlaken is...

Zelf ben ik vertrokken bij dit soort stallen, maar ik snap dat dat voor jullie lastig is. Toch zou ik het serieus overwegen, want als die boer geen paardenman is, dan is dit niet in één keer opgelost. Ik zou toch overwegen om dan de groep op te splitsen. Dat is niet leuk, maar het is kiezen tussen twee kwaden. In de loop van de tijd kun je langzaamaan weer naar elkaar toe verhuizen. En je hebt ook nog de kans dat de boer eieren voor zijn geld kiest en je kunt blijven.

EDIT: Je kunt inderdaad nog vragen wat nou de échte reden is dat hij het niet wil, maar dikke kans dat je dat er toch niet uit krijgt.