Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 21:15

Waarom hebben wilde paarden goede hoeven, maar komt er geen hoefsmid? Waarom komt er dan bij ons wel een hoefsmid?

* ik vraag dit aan mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan *

Flynn00

Re: Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:17

ik zou het niet weten.. :o

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:17

paarden in het wild sterven meestal aan hoefproblemen
ik bedoel wel paarden 100 jaar terug in het echte wild

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:18

Zij leven niet in gevangenschap, de hoeven slijten vanzelf. Je moet niet perfecte bekapte hoeven voor je zien. De hoeven van wilde zien er verre van perfect uit, maar ze zijn onwijs sterk

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:19

Omdat de paarden in het wild op verschillende bodemsoorten lopen, hard, zacht, zand, steen, nat, droog etc. 'Onze' paarden krijgen dat allemaal niet meer, die lopen meestal op zand of op gras in plaats van veel verschillende soorten grond. Ik ken wel paarden die 24/7 buiten lopen dag in dag uit, die gaan nooit naar de smid, omdat ze dus ook wel eens op steen lopen waardoor de hoeven vanzelf slijten. Het ligt in mijn ogen ook vaak aan het voer, wat onze paarden eten is eigenlijk te eenzijdig.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-12 21:21

Oke bedankt!! :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:56

En omdat wij dingen van een paard vragen die een paard normaal niet hoeft te doen (dressuur/springen) en omdat het paard dan zichzelf kan beschadigen als er uitsteksels aan de hoeven zitten.
Ook willen wij dat paarden er netjes uitzien, en daar horen de hoeven ook bij.

Zelf hebben wij shetjes lopen die maar 1 of 2 keer per jaar bekapt worden, en af en toe een beetje aan de hoeven bijgewerkt worden met een vijl omdat vaker gewoon niet nodig is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:58

Mn vorige pony hoefde ook maar eens per driekwartjaar bekapt te worden.. Liet de smid eens in het half jaar ongeveer komen, maar meer omdat ik me toch niet kon voorstellen dat t nog steeds niet nodig was := Smid haalde er dan een paar millimeter af en was weer klaar :+

Die stond overigens 's nachts gewoon op stal. Maar ene paard heeft betere hoeven dan het andere, hangt van zó veel factoren af...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 21:59

En verrgeet niet dat wilde paarden lang niet allemaal goede hoeven hebben alleen er is niemand zich ernaar kijkt en zich er druk over maakt...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:24

Omdat hoeven van wilde paarden op een natuurlijke manier slijten door de harde ondergrond (ligt er overigens ook maar aan over welke 'wilde' paarden in welk gebied je het hebt) en de vele beweging. Onze paarden staan op zachtere grond en dus slijt de hoef niet af. De natuurlijke slijtage moeten we nabootsen door de hoef te vijlen.

Brittneyx schreef:

Bron?!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:30

En ook door het fokken met paarden.
Geen natuurlijke selectie meer, dat alleen de sterkste, gezondste paarden het overleven.
Er is nu ook gefokt met paarden die niet echt de beste hoeven hadden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:34

mika11 schreef:
En ook door het fokken met paarden.
Geen natuurlijke selectie meer, dat alleen de sterkste, gezondste paarden het overleven.
Er is nu ook gefokt met paarden die niet echt de beste hoeven hadden.

Zal ook zeker meespelen.

Maar die vele hoefproblemen van tegenwoordig zijn toch vooral een gevolg van de manier van huisvesten en voeden van onze paarden.

Met 24/7 buiten huisvesten, geen krachtvoer en natuurlijk bekappen valt enorm veel winst te behalen. :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:37

Dat slijt vanzelf.

Kijk maar naar paarden die nog dicht bij de natuur staan. Die hoeven ook niet vaak naar de hoefsmid. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:42

Dani, dat laatste is persoonlijk.

Alle 3 de dingen die jij daar opnoemt, gebeurt niet bij mijn paard en toch heeft ze geen hoefproblemen.
Lijkt me met ons zeeklimaat en vele natte periodes, ook niet heel gezond voor de hoeven dat ze dan vaak op een natte, zompige ondergrond staan.
Dat paarden veel buiten moeten zijn, ben ik met je eens, maar het kan bv geen kwaad als ze 's nachts op stal staan.
Dat vind ik juist prettig, dat ze dan in een droge stal staan. (zoals nu met het natte land)

Veel krachtvoer ben ik ook niet voor, maar ik geef wel driekwart schep basisbrok per dag voor vitaminen en mineralen.
Ik denk dat het meeste gras in Nederland niet voldoet voor een paard, dat ze alles binnenkrijgen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 16-05-12 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:44

Ze hadden een tijdje terug een documentaire op discovery over mustangs die gevangen werden (om te worden beleerd/geveild).
Die hoeven zagen er vaak niet uit en de meeste werden ook gelijk bekapt.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:32

Omdat een paard in het wild over verschillende ondergronden loopt, meer km per dag af legt, er geen mens op gaat zitten. Ze niet meer eten dan dat ze nodig hebben. Veel uitgebreider menu hebben van kruiden en planten......

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:40

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:53

"Onze" paarden hebben als je het zo bekijkt hele tere hoeven, in het wild lopen ze op alle soorten bodems, ze slijten daardoor veel, ze zien er ook veel anders uit dan onze net bekapte hoefjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:23

Brainless schreef:
Ze hadden een tijdje terug een documentaire op discovery over mustangs die gevangen werden (om te worden beleerd/geveild).

Maar dat ze er niet uitzagen wil toch niet zeggen dat ze niet functioneerden?
Mensen willen alles naar hun smaak mooi hebben, er zijn ook vast wel manen en sokjes geknipt, maar of dat nodig was?
En by the way, mustangs zijn geen echte wilde paarden.Maar ze leven wel in het wild idd.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:26

Mijn paardje is ook driekwart jaar niet meer bekapt..
Met ijzers slijt er niets.. met alleen in een bak rijden ook niet natuurlijk

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:29

mijn oude pony is in die 6 jaar dat ik haar had maar 1 x naar de smid gegaan om alleen even bij te veilen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 17:36

Nikass schreef:
Brainless schreef:

Maar dat ze er niet uitzagen wil toch niet zeggen dat ze niet functioneerden?
Mensen willen alles naar hun smaak mooi hebben, er zijn ook vast wel manen en sokjes geknipt, maar of dat nodig was?
En by the way, mustangs zijn geen echte wilde paarden.Maar ze leven wel in het wild idd.

Hun hoeven worden juist als voorbeeld gebruikt van hoe de hoeven van gedomesticeerde paarden eruit moeten zien....
Helaas zien ze er juist vaak niet florissant uit, dit wil niet zeggen dat deze paarden er last van hebben (daar heb ik geen zicht op).
Wel is het zo, zodra je een paard onnatuurlijk gaat belasten dat de hoeven niet 99 maar 100% moeten zijn.

Maar het idee dat mustanghoeven zo goed zijn en daarom "onze" paarden er ook zo bij moeten lopen, klopt dus niet (helemaal).

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 08:56

Bedankt allemaal! Ik weet nu veel meer!! :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:58

Brittneyx schreef:

Helemaal mee eens!

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:28

Mijn twee paarden staan 24/7 op een betegeld stuk met een zandpaddock en bij mooi weer een weide. Ze hebben allebei geen ijzers, en bij mij hoeft de hoefsmid bijna nooit te komen. Al doe ik het bij een paard wel af en toe bijvijlen, want anders krijgt ze van die 'hapjes' eruit. Ik merk wel dat de hoeven van het andere paard, die ik pas een halfjaartje heb, steeds harder worden, doordat ze vroeger alleen maar in een stal stond en we nu ook vaker buitenrijden over asfalt (waar ik overigens gewoon hele stukke over kan draven zonder dat ik bang hoef te zijn dat de hoeven te kort worden).