Paard voelt de stroom niet bij het schrikdraad...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OomaaikeoO

Paard voelt de stroom niet bij het schrikdraad...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 22:47

Graag wil ik jullie ervaring horen.

Ik heb een haflinger en een fries. Nu is die fries het probleem niet maar die haflinger... _-:(

Ze staan op een afgezet stuk land en natuurlijk is het gras aan de andere kant van het draadje groener :+ . Zo betrapte ik haar erop dat ze gewoon rustig met haar hals onder het draad door gaat en zo ongeveer een meter achter het draad haar groene grasjes aan het verzamelen is... Dus gelijk gekeken of er stroom op stond en dit was dus niet het geval... Het draad wat er hing was wit lint van ik denk 1cm breed. Dit gelijk vervangen voor wit lint van 5 cm breed. Er vanuit gaande dat ze dat toch wel moet voelen. Alles vastgezet, gecontroleerd op stroom. Nou nog geen 5 min later kijk ik weer en mevrouw staat gewoon weer onder het draad door te eten... :? Het lijkt wel of ze door haar dikke bos manen het stroom niet voelt ofzo...

Welk stroomdraad gebruiken jullie? Het moet makkelijk opruimbaar zijn aangezien het draad regelmatig wordt verzet.

tamary

Re: Paard voelt de stroom niet bij het schrikdraad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:51

Hoe hard/zacht is de tik van je stroomapparaat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 22:57

Hoeveel meter moet de stroomklok voorzien van stoom en wat kan ie aan? Heb je een aardpen in de grond zitten?

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 23:02

Hij moet ong. 80 meter stroomdraad voorzien. Dit moet hij ook makkelijk aankunnen. Aardpen zit in de grond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:05

Zit er gras tegen het draad aan?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:07

Als het stroom goed is, zou je een soort van 'atenne' kunnen maken van een stukje ijzer draad/stroomdraad. Aan het halster vast of in de manen.
Waarschijnlijk heeft je haflinger zo'n bos met manen dat ze het niet voelt. Met zo'n atenne zorg je er voor dat ze wel een tik krijgt als ze dr haarbos weer eens in de strijd gooit...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:08

Voldoende prik erop en het meest stoicijnse paard schrikt er voor terug.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:15

koop/leen een meetapparaatje en kijk eerst een of er wel/geen stroom op staat.

staat er meteen aan het begin al geen stroom op, dus waar het apparaat aan de draad verbonden is. dan is er iets mis met je apparaat of je aardpen. heb je daar wel stroom en verderop niet, dan is er iets mis met je draad en/of verbindingen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:00

idd nameten hoeveel er op staat .op een anatal plekken, is er ergens een dip dan zit het voor dat punt niet goed
hoe oud is het draad/cord/lint?
zijn de isolatoren nog in orde(draad niet op ijzer ergens?)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:04

Ik heb ook het idee dat je ergens een draadbreuk/ slechte bevestiging hebt zitten waardoor de spanning onderbroken wordt. Heb je het draad al eens doorgemeten en hoeveel stroom staat daar op?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:53

Wat nog wel wil helpen, als het mogelijk is uiteraard, is om 30 cm achter het normale draad op neus hoogte nog een lijn te spannen met een klap erop. Manen voelt ze misschien niet , maar de kale neus tegen het draad komt vast wel door :))

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:54

Mijn haflinger houd ik alleen achter een stroomdraad waar een apparaat op staat die rechtstreeks op het net aangesloten is. Een batterijapparaat geeft hij helemaal niks om, is trouwens een echt haflinger probleem, mijn vorige haflingers hield ik ook niet achter een klein tikje...

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:55

Ik had ook een haflinger die overal door ging... Staat nu bijna 8000V op en die gaat er echt niet meer door hoor :n . Heb een apparaatje dat tot 6000V meet en de laatste meting zie je het lichtje maar heel lichtjes, maar ik weet dat het apparaat goed werkt en de afrastering is ook professioneel gezet.
Als er écht genoeg stroom op staat lopen ze er niet meer door, maar het is heel moeilijk om een 100% stroomlekvrije weide te hebben, al baat het wel :j .

Edit: Mijn apparaat is ook met een batterij maar geeft erg veel kracht. Ik heb er ongeveer zo 1: http://www.gallaghereurope.com/nederlan ... art=055326
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 11-05-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 11:58

Lante schreef:
Mijn haflinger houd ik alleen achter een stroomdraad waar een apparaat op staat die rechtstreeks op het net aangesloten is. Een batterijapparaat geeft hij helemaal niks om, is trouwens een echt haflinger probleem, mijn vorige haflingers hield ik ook niet achter een klein tikje...

goh...Ik heb zo'n Tinker..... :=

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:52

ohh hier hetzelfde verhaal met ook een haflinger :\ betrap die van mij ook vaak met het hoofd door de draad en ook dat ze een tik van het stroom krijgt. Maar paar minuten daarna hangt ze er weer in. Zo frustrerend..... Terwijl het paard van mijn moeder niet in de buurt van de draad komt.

Toralone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 21:20

Wij hebben een 7,5 joule apparaat op 220V, goed voor 13km wild vee, daarbij hebben we maar een tester gekocht. Wat bleek: de aardepen moet wel in contact met grondwater, dus als het erg droog is, maakt hij niet genoeg aarde en dus geen stroom.

Controleer dus goed je aarde. Mocht dit nog niet werken, heb ik nog een tip: hang losse stukjes schriklint aan het gewone lint. Als ze niets voelt door de manenkam (wat tinkers en haflingers nog wel eens hebben) dan komt ze sneller in aanraking met het loshangende lint, dan leert ze het snel genoeg af. (draadjes op elke 30cm)

Succes!

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:46

Soms zijn paarden rare dieren die van mij ging gewoon tussen de twee draden door.
Hij stapte er gewoon tussen door en voelde geen klap terwel de andere twee braaf achter het draad bleven staan ;)
De meeste tip zijn wel gegeven die ik ook in gedachten had, controleren van het draad is overgens nooit verkeerd en een lager draadje kan soms inderdaad ook een goed verschil maken.
Ik hoop dat je gauw een goede oplossing vind voor het probleem "het gras is altijd groener aan de overkant" :+

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:56

Misschien moet je een zwaarder stroomdraad aanschaffen? Of de stroom wat harder zetten?
Mijn haflinger en de schapen waren ook niet echt gevoelig. Met een zware stroomstoot wil het wel.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:51

Bij mijn uitbrekende haf (ook weer een haf!) heeft een stroomdraadje om dr halster goed geholpen. Plus een goede klap stroom natuurlijk. Ik heb gewoon een stuk stroomdraad om der halster gewikkeld bij dr neus, het gevoeligste deel. Het uiteinde laat je onder de kin los bungelen zodat je geleiding hebt. Zorg er wel voor dat je overal goed stroom hebt en vooral een hele goed klap. Mijn haf staat nu zonder halster en is tot nu toe niet uitgebroken ondanks dat ik aan stripbegrazing doe en er erg dik en hoog gras staat. Ze is ook bang voor een tikkende stroomklok als ik langs het land van de buren rijd, dus bij mij heeft dit super geholpen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:58

is de "aarde" van het schrikdraad apparaat aangesloten ? dwz is er ook een aardepen geslagen ? want anders zullen ze idd niets voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:08

Ik heb dit met 1 van mijn shetkruisings. Het is geen shet, maar wel een dikke bos manen en die past dit trucje ook toe. Gewoon manen onder de stroomdraad, omhoog tillen en over het onderste laagste draadje heenstappen, dat hangt op zo'n 30cm hoogte.

De tips met stroomdraad rond het halster wil ik wel nog even proberen. Mijn andere kruising (wels x shet) heeft minder manen en blijft netjes van het draad af, ook als er geen stroom opstaat. Mijn tinker x haf blijft ook van de draad weg en m'n hengst ook, dus er moet wel genoeg klap op zitten.

Probleem is alleen... de poown steekt zijn neus tussen de draden door en mikt het echt bovenop zijn dikke bos manen, dus dan moet het loshangende draadje toch al redelijk laag komen wil het nog tegen de onderste draad aantikken?

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:09

Ik heb zo'n welsh doe het ook doet, wij hadden er meer volt opgezet dikker stroomdraad we deden er alles aan niets hielp, Toen deden we het stroomdraad wat lager maar dan sprong die der overheen, wij kunnen er helemaal niets tegen doen.het zijn toch nog lastige dieren.....

wianca_ate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:11

heb je er wel stroom op en anders is er niet zo veel aan te doen en je kan misschien em gwn in een klein kampje met wat stroom draat er om heen en zien wat er dan gebeurt probeer es en mail maar terug :)* :)* :)* :)* :)* :wave: :wave: :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:34

Ik heb stroom, dat heb ik zelf al mogen ondervinden :+ Ik heb een shethengst en een warmbloedhengst achter dezelfde draad staan, die denken er zelfs niet aan om in de buurt te komen als ik de stroom heel even afzet als ik de graskanten ga maaien of iets moet aanspannen. 1 fikse stroomtik was voor hen meer dan duidelijk genoeg en 500m verder staan 4 merries.
Als je dan 2 hengsten binnen kan houden met stroomdraad, dan is het toch erg dat zo'n opdonder er alsnog tussendoor piert :')

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:43

Mijn haf deed hetzelfde, die stond vlg mij gewoon te luisteren naar het tikken, en dan tussen 2 tikken door deed hij zijn manen er tegen en weg was hij. Eenmaal de kop erdoor zijn ze gewoon weg, impuls is naar voren.
Wat bij hem hielp was een hengstenvlecht zodat die manen weg waren, en dan aan het halster een stukje ijzerdraad als een antenne. Hij vond het heel erg vals maar het was wel klaar daarna. Heeft een paar dagen geduurd waarin hij steeds pogingen tot uitbraak ondernam.