Pielemuis schoonmaken nou echt nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Pielemuis schoonmaken nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:24

Ik zie vaak collega-paardeneigenaren het geslachtsdeel van hun mannelijke paarden schoonmaken. Ik vraag me een beetje af of dit nu echt nodig is. Ten slotte kunnen paarden in het wild dit ook niet laten doen....
Is het echt noodzakelijk?

dblijham

Re: Pielemuis schoonmaken nou echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:28

Ik heb een pony in de verzorging gehad waarbij een penisamputatie noodzakelijk was omdat zijn eigenaresse het schoonhouden van de geslachtsdelen een overbodige bezigheid vond.
Niet elke ruin of hengst heeft het met dezelfde frequentie nodig maar af en toe even controleren en de troep weghalen is toch niet zo erg als je de gevolgen een keer hebt gezien.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:29

Kort en krachtig: Ja, dit is noodzakelijk. In de natuur reinigt de koker zichzelf door de wrijving bij het dekken van de merrie.
Op stal zul je toch echt af en toe aan de slag moeten. Het smegma en vuil hoopt zich anders op in de koker en dat kan voor lelijke ontstekingen zorgen.

Dus: verstand op nul, wegwerphandschoenen aan, oliedoekjes en wegwerpwashandjes in de aanslag! Dan is het zo gepiept.

Zelf spuit ik ook altijd even in de koer bij het wassen en afspuiten van de benen. Scheelt ook....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:30

Precies, wat dblijham zegt. In het wild gaan ze nog wel eens een watertje in omdat het dras aan de overkant veel groener is :D en door het fabrieken van veulens.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:33

Ok, mijn vorige pony had een altijd schoon piemeltje, dus daar was het niet nodig vond ik.
Eigenlijk best gek dat er nooit over gesproken wordt.
Ik ga het bij mijn Pim-de-man dan toch ook maar doen. Vind het wel een smerig karweitje hoor hahaha

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:34

Hoe vaak zou het moeten gebeuren dit fijne klusje?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:36

Mijn ervaring is juist weer dat als je schoonmaakt dat je sneller ontstekingen krijgt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-12 22:37

Maar ligt het dan wellicht aan waarmee je het schoonmaakt? De enkele keer dat ik het gedaan heb, deed ik het met babydoekjes voor de gevoelige huid.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:41

Ik deed het gewoon met mijn vingers en een spons met lauw water.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:45

Brendaaaa schreef:
Ik zie vaak collega-paardeneigenaren het geslachtsdeel van hun mannelijke paarden schoonmaken. Ik vraag me een beetje af of dit nu echt nodig is. Ten slotte kunnen paarden in het wild dit ook niet laten doen....
Is het echt noodzakelijk?

In het wild zijn er geen ruinen. Smerigheid komt o.a. door verandering in hormoonhuishouding na castratie.
Schoon worden van dekken is bij wilde paarden lang niet altijd van toepassing, lang niet alle hengsten krijgen ooit die kans. Wat wel helpt is het schoonspoelen van koker door diep water over te steken bv. Dus als je de mogelijkheid hebt is het een goed excuus om lekker veel met paard te gaan zwemmen.

Hoe vaak je het schoon moet maken hangt van het paard af, voor de een is 2x per jaar zat en de ander moet elke maand. Er zijn speciale middeltjes voor, maar liefst gebruik je alleen water (en schone handen/handschoentjes).

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 22:50

@Tamary, de pony in mijn geval was een hengst maar verkeerde toch in een dusdanig slechte staat dat hij door de klomp vuil aan zijn penis niet eens meer volledig in kon schachten. De dierenarts had nog nooit zo'n ernstig geval meegemaakt. Toen ze in de kliniek de troep wegbraken(letterlijk) zaten er zelfs maden in.
Ergste is nog dat de eigenaresse de pony er nog rustig mee had laten dekken voor ze hem bij ons dumpte.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:01

mijn (ondertussen) verkochte minihengst had altijd een wond aan de bovenkant van zijn geslachtsdeel (dus als tie uitgeschacht(?) was. Dit moest ik wekenlijks schoonmaken(zijn gehele geslachtsdeel) met een milde shampoo (voor baby's) zoals zwitsal, op verzoek van een DA
Voor mijn andere paard deed ik het gewoon met water, en dan er uit pulken, of eventueel met (schoon) sponsje naar binnen gaan en het vuil mee trekken. Ik doe het pas bij hem als ik zie dat tie vuil is, is een beetje paard verschillend, ken paarden daar hoeft het 1 x per jaar, maar sommige 1x per 2 maanden :)

t is iedergeval geen dagelijks werkje :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:09

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:12

Ik doe als zijn koker eruit hangt even de korstjes eraf pulken.. zoals al eerder: als je ´m te schoon houdt kan er infectie optreden,,

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:13

Vraag ik me toch af of je dan ook de piemel zelf helemaal moet doen en wat letterlijk in mijn kop zit:
"Hoe moet je hem er dan uit trekken"
Vooralsnog vind ik het nog een beetje vreemd!
Komt misschien ook omdat ik altijd van me eigen merries rijd dus nooit van toepassing is geweest op pony's van mezelf.
alhoewel mijn minihengstje komt ie tot bijna op de grond dus wellicht moet ik die wel gaan schoonmaken in de toekomst?
Door al het vuil wat misschien meekomt?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 23:15

jaa je moet er ff aan voelen.. nee joh, gewoon als hij m vanuit ontspanning uit laat glijden ff snel de loshangende stukjes eraf pielen en dat ist goed..

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:21

Ik doe het ook altijd bij mijn ruinen.
Eerst stond ik op een manege en vergat wel eens even dat niet iedereen dit gewend is om te zien/doen, dus dat zorgde in ieder geval voor een boel rare blikken.
En ja het ene paard vindt het helemaal niet erg of zelf leuk, en de ander zal je een trap proberen te verkopen.

Ik gebruik trouwens altijd wegwerp handschoentjes, Cavalor Hygienic Wash en natuurlijk veel water.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 10-05-12 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:23

Tuinslang in de koker (lauw water) en spoelen,. of baby olie.
en smerig of niet, ik was mijn handjes voor en na. hoort erbij.
Zelf maak je de boel toch ook schoon daar beneden? net zo fris als bij een dier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:25

Ik heb dan geen mannelijke paarden, maar ik vis bij mijn merries wel regelmatig de prut tussen hun tepels uit. is echt yuk, maar paard vind t lekker ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:28

tamary schreef:
In het wild zijn er geen ruinen. Smerigheid komt o.a. door verandering in hormoonhuishouding na castratie.
Schoon worden van dekken is bij wilde paarden lang niet altijd van toepassing, lang niet alle hengsten krijgen ooit die kans.

Ruinen krijgen ook geen x keer per dag een stijve piep, ik denk dat een hengst het vooral daardoor schoner houdt ;)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:29

Goh, zo leer ik toch wat.
Ik wist wel dat ik het e.e.a. daar down under in de gaten moest houden, maar dat ik het echt moest wassen wist ik dus niet.
Zo vaak heb ik hem nog niet gezien, die piemel dan hè.
Hij is 4 weken geleden gecastreerd. Ik voel daar altijd wel even, of er geen gekke dingen te voelen zijn ( uitstulpingen, ontstekingen, plekjes ).
Maar goed, ik zou er dus een tuinslang met lauw water in kunnen stoppen?
Want als ik moet wachten tot zijn piemel te voorschijn komt.....
Zal er vanavond even extra op letten. It's a dirty job but someone's gotta do it.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:30

Limonade schreef:
It's a dirty job but someone's gotta do it.

Ja ik denk niet dat dit bij de stalprijs in zit :Y)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:33

justin4ever schreef:
Vraag ik me toch af of je dan ook de piemel zelf helemaal moet doen en wat letterlijk in mijn kop zit:
"Hoe moet je hem er dan uit trekken"
Vooralsnog vind ik het nog een beetje vreemd!
Komt misschien ook omdat ik altijd van me eigen merries rijd dus nooit van toepassing is geweest op pony's van mezelf.
alhoewel mijn minihengstje komt ie tot bijna op de grond dus wellicht moet ik die wel gaan schoonmaken in de toekomst?
Door al het vuil wat misschien meekomt?

ik denk niet dat je paard het waardeert als je m 'eruit trekt' :+
sommige paarden laten hem zelf zakken als je bezig bent, anders kan je met je hand in de koker om hem schoon te maken. penis zelf heb ik altijd alleen de velletjes vanaf gehaald als hij hem aan het luchten was :)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:34

Rambogirl schreef:
Limonade schreef:
It's a dirty job but someone's gotta do it.

Ja ik denk niet dat dit bij de stalprijs in zit :Y)

Ik wil er anders best voor betalen hoor. Zal de staleigenaar leuk vinden :')

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 16:39

Ik kwam er laatst achter dat mijn ruin toch echt een wasbeurt nodig had. Heb daar die speciale shampoo voor gehaald. Nu is ut weer redelijk schoon maar zn jonge heer wou echt niet buitenspelen :-( terwijl die juist zo vies is. (brokjes opgedroogd smegma)
Iemand de gouden tip om dat ding uit zn holletje te lokken? Krijg het anders naar mn idee niet heel goed schoon...