Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Humphry

Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:26

Hoi Hoi,

Ik wil graag op zeer kort termijn weg op mijn huidige stal.
Dit omdat er opeens overal gezeik om is, waar mijn paard de dupe van is.
Dat wil ik dus niet.
Naast mij zijn er meer die al weg zijn gegaan of nog weg gaan.
Dit allemaal om dezelfde redenen.

Nu komt mijn 'probleem'.

Ik heb nu pas een nieuwe stal gevonden, waar ik overigens per direct te recht kan.
Maar het is pas de 7de.. en we hebben een maand opzegtermijn op stal, per kalendermaand.
Conclusie, ik zeg nu op, dan moet ik maand Juni ook nog betalen.
Zolang kan en wil ik er echt niet meer staan, is er een manier om onder het 'contract' vandaan te komen?
Het is overigens geen officiele stal of iets, gewoon bij een boer op het erf welke zelf iets opgesteld heeft.
Maargoed, hij houdt zich tenslotte ook niet aan de afspraken die er gemaakt zijn
waardoor ik besloten hebt om daar te gaan staan.

iemand een tip waardoor ik alsnog snel met mijn paardje naar een nieuw plekje kan?

Kriel

Re: Staleigenaar houdt zich niet aan de afspraken en nu??? Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:28

Wat dacht je van: in goed overleg?
Ga met je huidige stalbaas om de tafel en overleg of je hier samen uit kunt komen.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:28

Deze maand betalen, en direct wegaan met je paard..
Heeft hij iig wel stalgeld voor deze maand, ondanks dat het paard er niet meer staat..

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 13:29

Wij betalen vooruit, dus deze gehele maand is al betaald.

Betreft in goed overleg, helaas valt er met deze man niet te communiceren,
1 van de problemen die dus spelen :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:35

Gewoon vertrekken en die extra maand betaling voor lief nemen :)
Je hebt geen verbod om te vertrekken, als je die maand maar betaalt :)

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:35

Dan je verlies pakken inderdaad...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:44

overleggen op je per direct weg kan. stalling is deze maand nog betaald.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:38

Wat al eerder is vermeldt.
De extra maand (Mei) is al betaald. Vertrek je vandaag nog dan zou ik zelf een rekensom maken wat er voor 7 dagen gerekend wordt. Zo heb je je hele maand opzegtermijn gewoon betaald.
En ja volgende keer wat beter opletten bij het zoeken naar een stal en luisteren naar de klanten die er al staan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:40

Roadracer schreef:
Gewoon vertrekken en die extra maand betaling voor lief nemen :)
Je hebt geen verbod om te vertrekken, als je die maand maar betaalt :)

Precies :)
Gewoon je paardje verhuizen naar de nieuwe stal en die maand die je bij je huidige stal hebt betaals als je evrlies nemen.

LotteEnRypke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:45

heb je het 'contract' getekend? Toen ik aangaf weg te willen was er ook 'opeens' een maand opzegtermijn. Dat stond echter nergens zwart op wit, dus daar ben ik dan ook niet verder op ingegaan...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 14:51

Als je de afspraak (schriftelijk of mondeling maakt in principe niet uit) hebt gemaakt dat er op deze manier een maand opzegtermijn is dan dien je je daar gewoon aan te houden. Natuurlijk kon je het van tevoren ook niet weten, maar zo gaat het nu eenmaal op de meeste stallen.

Vanuit de kant van de stalhouder gekeken: hij rekent op inkomsten voor biks/hooi/stro/onderhoud/vulzelfin. Als iedereen zomaar op zou stappen dan zou een stalhouder failliet gaan. Natuurlijk is het niet netjes wanneer hij zich niet aan de afspraken houdt, maar de enige optie in zo'n geval is inderdaad samen om de tafel. Dat had je misschien al veel eerder moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien lastig is. Maar in deze heb je gewoon geen andere keus. Plan een afspraak in oid ;)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:02

Gewoon boeltje inpakken en weg wezen
je hebt vooruit betaald en voor derest zou het me niks kunnen schelen wat de stal eigenaar vind of wat er gezegt zou worden..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:08

staat er iets zwart op wit dat jullie beiden getekend hebben? Zo niet zou ik lekker m'n spullen pakken en vertrekken!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:09

Heb je een contract? Dus alles op papier?
Zo niet heeft hij geen poot om op te staan en kan je vertrekken wanneer je wil, dat het niet netjes is tja.....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:13

Jitske schreef:
Als je de afspraak (schriftelijk of mondeling maakt in principe niet uit) hebt gemaakt dat er op deze manier een maand opzegtermijn is dan dien je je daar gewoon aan te houden. Natuurlijk kon je het van tevoren ook niet weten, maar zo gaat het nu eenmaal op de meeste stallen.

Vanuit de kant van de stalhouder gekeken: hij rekent op inkomsten voor biks/hooi/stro/onderhoud/vulzelfin. Als iedereen zomaar op zou stappen dan zou een stalhouder failliet gaan. Natuurlijk is het niet netjes wanneer hij zich niet aan de afspraken houdt, maar de enige optie in zo'n geval is inderdaad samen om de tafel. Dat had je misschien al veel eerder moeten doen, maar ik kan me voorstellen dat dat misschien lastig is. Maar in deze heb je gewoon geen andere keus. Plan een afspraak in oid ;)

Als pension eigenares, weet ik dat je niets kan beginnen als ze opstappen zonder de laatste maand te blijven staan, zeker niet als het niet zwart op wit staat.
Wil je achter je geld aan gaat dat meer kosten dan het stallingsgeld.
Borg laten betalen of een maand vooruit als een nieuwe pensionklant binnen komt, is veiliger.

Maar netjes is het niet om zo te vertrekken.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 15:17

Ik heb een contract ja..
maar ik heb me ook laten vertellen wanneer iets niet officieel is, er best een 'contract' opgesteld mag
worden maar dat deze helemaal geen wettelijke functie heeft.
Daar deze man niet officieel een stal is, gewoon een boer met ruimte voor paarden.

Ik kon toch van te voren niet weten dat na een paar maanden 'goed handelen' de regels opeens
niet meer zouden gelden er opeens zowat niets meer mag, paarden bijna geen eten meer krijgen en
er onveilig te werk word gegaan met de paarden.

De mensen die er stonden, stonden er allemaal ook nog maar net dus deze wisten 'ook niet beter'

Nogmaals, wil even duidelijk hebben dat ik deze man hier niet in een kwaad daglicht wil stellen of
wat dan ook, ik ben het gewoon ( met meerdere andere ) niet eens hoe hij te werk gaat.

Maar wil niemand een poot uitdraaien of met een rot gevoel weg gaan.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:19

Een rot gevoel zal je toch wel even hebben, daarom gewoon de extra dagen naast deze maand Mei betalen en wegwezen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:20

Kan je het nog een paar weken uithouden? Dan blijf je staan. Anders vertrek je, als je dat financieel aankan ;)
Ik vind het altijd erg belangrijk dat alles netjes wordt afgesloten, iig vanuit mijn kant. Altijd de eer aan jezelf houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:22

Ik denk dat dat het meest "nette" is.
Nu weg en aankomende maand niet betalen lijkt me de beste oplossing.
Ik denk eigenlijk niet dat de boer je gaat aan klagen of wat ook, zo wel kan je altijd nog betalen natuurlijk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:25

je zou het kunnen gooien op contractbreuk van zijn kant indien de pensionhouder zich niet houdt aan afspraken die in het contract staan. Als hij dat nl niet doet zou ik hem daarmee om de oren slaan.

Anders is het verlies nemen en gaan, zo snel mogelijk. Zorg dat je je spullen nu al zoveel mogelijk mee naar huis neemt, als het nl erg vervelend wordt en je wil a la minute weg dat ook kan en hoef je je geen zorgen om je spullen te hoeft te maken en je alleen je paard maar hoeft mee te nemen.

Edit, veel stallen hanteren deze regels, maar in praktijk doen ze vaak niet zo moeilijk. Mijn PH is er iig mee gestopt klanten aan de opzegtermijn te houden, als iemand weg wil en niet kan komt dit sfeer vaak ook niet ten goede, dan kan de persoon maar beter gelijk weg gaan.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 07-05-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:26

Het is normaal om een "maand opzegtermijn te hebben"... Echter "verkoop" etc zijn vaak uitzonderingen op deze regel. Ik ben het ooit ergens zo beu geweest (pony kwam nauwelijks buiten, terwijl dit wel beloofd was, zei je er iets van, dan negeerden ze het "nee ze komen genoeg buiten, je hebt er geen verstand van" (hooguit 4 uur op een mooie dag) Pony helemaal chagrijnig, steeds stijver, fysio en alles erbij "meer bewegen, niet in stal staan als advies" en dan horen "fysio is overdreven, deden we vroeger ook niet" + qua rijden zat ze me zo af te kraken/bang te maken dat ik niet eens meer durfde te rijden) toen werd mijn paard ook spontaan "verkocht". Vriendinnetje kwam "proefrijden" en wilde het paard kopen... Stalgeld dat ik al betaald had, heeft ze gehouden, en ik heb niet die maand opzegtermijn betaald zo.

Het is niet netjes, maar het idee dat ik mijn paardje en mezelf daar nog een maand langer had zitten kwellen... Was het zeker wel waard...

Als het voor je paard beter is om te verhuizen vind ik dat je best een smoes mag gebruiken. Als het puur voor jezelf is, probeer het nog even vol te houden.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:37

Schrijf een nette brief waarin je meld dat er vanwege contractbreuk van hem, je er per direct weggaat.

Ik vind het keurig dat je heel mei nog hebt betaald en als ik jou was zou ik zeker juni niet meer doen.

Let wel dit is niet officieel, maar geen haar op mijn hoofd geloofd dat je er dan verder nog wat van hoort.

Enne, snel weg daar!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:30

Aangezien er een 'contract' is zou ik betalen en zo snel mogelijk weg gaan om het nog netjes te houden. Je kan wel zo snel mogelijk willen vertekken zonder te betalen maar als de pensionhouder in de gaten krijgt dat jij weg wilt en misschien wel meerdere pensionklanten met jou kunnen er vervelende situaties ontstaan.

Heb verschillende dingen meegemaakt op stallen waar ik heb gestaan omdat mensen ineens weg wilden gaan. Van slot op de staldeur tot auto voor de auto+trailer gooien zodat de persoon niet meer weg kon rijden etc. Wil niet zeggen dat dit gaat gebeuren maar het zou kunnen natuurlijk.

Is het tegenwoordig niet wettelijk vastgesteld dat er 1 maand opzegtermijn is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 18:50

Een contract is wel degelijk rechtsgeldig als het een redelijk contract is dat van beide kanten is ondertekend. Dat zijn gewoon de afspraken die je met elkaar maakt.

Verder kun je, als iemand zich niet houdt aan het contract, het contract ontbinden.

Als de stalhouder zich niet aan de afspraken houdt, en je hem daar al op gewezen hebt en er veranderd nog niets, dan houdt hij zich niet aan het contract, en mag je gewoon vertrekken zonder je opzegtermijn in acht te nemen. Ook in het geval van prijsstijging kun je je stal opzeggen. Indien het ver van te voren is aangekondigd heb je nog wel je opzegtermijn, maar als het binnen je maand opzegtermijn valt dat die stijging in gaat zou je per direct in die lopende maand kunnen vertrekken.

Die verkoop truck vind ik nog best tactisch als je zonder ellende en gedoe toch graag weg wilt O:)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 19:30

Weggaan en die maand als verlies nemen. Je zou kunnen kijken of je alleen de kale stalhuur hoeft te betalen. Weggaan en de laatste maand niet meer betalen is echt niet netjes, en je hebt kans dat andere stallen dit ook te weten komen en jij een slechte naam krijgt (ook al is het heel onterecht) en je straks niet meer welkom bent op een andere stal. Het paardenwereldje is maar klein en er wordt wat afgekletst.
Maar goed, je kan ook weggaan zonder die maand nog te betalen, dikke kans dat hij er niets meer aan doet omdat het teveel moeite is en teveel geld kost. Je loopt alleen wel de kans dat dit door verteld wordt, zonder jouw kant van het verhaal.