boterbloemen: maaien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arwen21

boterbloemen: maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:01

Op mijn weide staan al jaren boterbloemen en ik heb er eigenlijk nooit iets aan gedaan (paarden eten er niet van).
Maar daardoor is het natuurlijk steeds erger geworden. Dit jaar is het dramatisch! Stukken van zowat 100 vierkante meter groot waar enkel boterbloemen staan. Tijd om er iets aan te doen dus.
Ik wil eigenlijk helemaal niet spuiten. Is het mogelijk om ze weg te krijgen door ze regelmatig te maaien en verder gewoon een paar keer goed te kalken? Volgende week wordt er een bodemonderzoek gedaan, maar ik ben er van overtuigd dat de grond veel te zuur is (heel natte weide ook).
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ariebren

Re: boterbloemen: maaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:05

Je kan ze een voor een uit de grond trekken.
Maaien kan ook, maar de rozet blijft staan en die verstikt het gras.

De beste manier is toch spuiten, dan ben je er vanaf.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:08

Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb nu voor het eerst gespoten met spul van de welkoop, en dat helpt goed, het gras gaat er niet dood van, maar de boterbloemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Het spul heet Dicamix-G.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 14:11

1 voor 1 uittrekken gaat niet meer lukken vrees ik. Dan ben ik wéken bezig. De weide is 1.35ha groot en er staan overal boterbloemen. Op sommige stukken is het nog doenbaar, maar andere delen bestaan alleen nog maar uit boterbloemen.
Als je nu consequent maait (een keer of 4/5 per jaar?) en voorkomt dat ze verder kunnen zaaien, zouden de rozetten dan uiteindelijk ook niet doodgaan? Aaangezien het een kruid is vermoed ik ze maar 1 of 2 jaar leven?
Ik weet dat spuiten effectiever is, maar ik wil het graag op een andere manier proberen. De vraag is alleen of het wel kan..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:14

Maaien heeft echt geen zin, ze groeien gewoon opnieuw. Ik ben ook geen voorstander van spuiten, maar soms moet je wel. Daarna is het een kwestie van bijhouden, dus nieuwe uittrekken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:23

Nat + zuur land = boterbloem. Tuurlijk kun je ze chemisch bestrijden, maar als je de oorzaak niet ook aanpakt, blijven ze terugkomen. Bodemmonster laten nemen en laten onderzoeken voor een bemestingsadvies is dus een goed idee. Daar zal ook idd. vast wel uitkomen dat je moet kalken om de zuurgraad omlaag te brengen. De hamvraag is natuurlijk hoeveel en hoevaak en welke tekorten er in de loop der tijd eventueel nog meer ontstaan zijn in de samenstelling van je bodem.

Kun je eventueel ook nog iets aan de nattigheid doen? Bijv. een loonwerker met een ganzevoet veuren laten maken om de waterdoorlatendheid te verbeteren? Of zit je in een gebied met sowieso een heel hoge grondwaterstand, bijv. een veenpolder?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 16:54

Zijn boterbloemen giftig? Mijn paarden eten er ook niet van maar hier (FRankrijk) met onkruid bestrijden gaat echt niet want de weilanden staan er vol van dus komt toch overgewaaid. Wel ben ik begonnen met uittrekken maar ik vroeg me af of ze giftig zijn voor de paarden en ze het daarom niet eten? En over dat kalken eirikur wil ik ook wel wat meer weten. Hoe doe ik dat en met wat? Daarnaast heb ik als vraag, heeft het zin tijdens het proces van de boterbloemen met wortel en al verwijderen (daarna zaai ik gras of pak ergens anders grasplakken vandaan) de andere te blijven maaien zodat het minder verspreid of werkt dat averechts? Ik krijg namelijk niet alles binnen paar dagen verwijderd want het is zwaar werk. Nog al wat vragen maar tja ik maakte niet voor niets gebruik van de zoekfunctie want daar moest gewoon een topic over zijn. Fijn dat deze recent is.
Sorry hoor, maar deze boerin in Frankrijk geniet van het boeren maar weet er niet zoveel van af.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:22

Boterbloem is giftig, zowel het blad als de bloem.
De hoge versie is t giftigst, de kruipende variant licht giftig. Ze eten ze meestal niet ivm bittere smaak.
Gedroogd zijn ze niet giftig, dus hooien kun je ze wel.

Mijn land staat voor een kwart onder, ga van de zomer MCPP spuiten, ben ik ook meteen van klaver, brandnetel en zuring af.
In het najaar wil ik kalk strooien, land is veenpolder met zure grond.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:36

Focussed schreef:
Boterbloem is giftig, zowel het blad als de bloem.
De hoge versie is t giftigst, de kruipende variant licht giftig. Ze eten ze meestal niet ivm bittere smaak.
Gedroogd zijn ze niet giftig, dus hooien kun je ze wel.

Mijn land staat voor een kwart onder, ga van de zomer MCPP spuiten, ben ik ook meteen van klaver, brandnetel en zuring af.
In het najaar wil ik kalk strooien, land is veenpolder met zure grond.

OK hier kan ik wat mee. Wij hebben hier de hoge en de lage variant. Wat is MCPP en hoe ga je dat spuiten. TEvens hoe kom je aan kalk? Boerenbond? En hoe ga je kalk strooien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:19

MCPP kun je halen bij Agradi.nl of Boerenbond/welkoop. Het is een chemisch bestrijdingsmiddel wat het gras niet doodt maar wel een groot aantal onkruiden zoals klaver, zuring, brandnetel en boterbloem! Flesje kost 20 euro ca, mengen met water en spuiten maar!
Hoe lang de paarden er daarna niet op mogen weet ik zelf ook niet, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Spuiten kan gewoon met een rugspuit die je ook hebt voor achtertuinen voor het onkruid.

Kalk voor weides kan je op internet bestellen en vast ook wel in de winkel. Beste periode om te strooien is geloof ik het najaar, en dan een tijd niet bemesten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:27

Focussed schreef:
MCPP kun je halen bij Agradi.nl of Boerenbond/welkoop. Het is een chemisch bestrijdingsmiddel wat het gras niet doodt maar wel een groot aantal onkruiden zoals klaver, zuring, brandnetel en boterbloem! Flesje kost 20 euro ca, mengen met water en spuiten maar!
Hoe lang de paarden er daarna niet op mogen weet ik zelf ook niet, dat ben ik nog aan het uitzoeken. Spuiten kan gewoon met een rugspuit die je ook hebt voor achtertuinen voor het onkruid.

Kalk voor weides kan je op internet bestellen en vast ook wel in de winkel. Beste periode om te strooien is geloof ik het najaar, en dan een tijd niet bemesten.

OK bedankt! Stuur je PB als je weet hoe lang de paarden niet op de wei mogen? Is namelijk ook wel belangrijk.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:31

de loonwerker laten komen en spuiten die hap.
Anders krijgen jij en je buren er ieder jaar steeds meer!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:17

Knakker schreef:
de loonwerker laten komen en spuiten die hap.
Anders krijgen jij en je buren er ieder jaar steeds meer!

Bedankt voor het advies, maar hier in Frankrijk hebben alle weide het zelfde als wij, dus die loonwerkers kunnen we wel schudden. Ik moet er eens goed over na denken want wij hebben niet zoveel grond dat ik dit kan laten gaan.
Gisteren zaten we in de tuin in het volle stuifmeel van de paardenbloemen van de weien om ons heen. Dus nee knakker dat schiet niet op spuiten. Ik zou niet eens weten hoe dat hier te regelen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:52

Focussed schreef:

Was het maar waar dat je als particulier mcpp / mcpa kan kopen.
Er zijn vervangende stoffen die nog vrij zijn.
Fabrikants advies is na spuiten met mcpp / mcpa, 10 dagen lang geen vee op het land te laten.

Ook de kalk houdende kunstmest, zoals calgomon (??) , wordt niet meer particulier verkocht.
(Kan je vuurwerk van maken)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:05

Huh ariebren, het zit bij Agradi nog in t assortiment. Zag t er gister iig nog op staan. Heb je er een spuitlicentie voor nodig?

Kalk is zeker weten wel zo te koop, heb van t voorjaar rondgezocht voor kunstmest voor paarden (ENTEC) en ben t toen een aantal keer tegen gekomen, kon t ook gewoon bestellen als particulier zijnde!

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:13

Toen mijn paard nog thuis stond spoten we ook altijd gericht (alleen op de planten, niet het overige gras waar het niet nodig was) met een combi van mcpp/mcpa, 14 dagen niet laten begrazen en zodra de planten dood waren ruimden we ze handmatig op, anders viel het zaad alsnog op de grond. Nu is het praktisch uit de wei verdwenen, de enkele boterbloem die nog de kop op steekt halen we er handmatig aan de grond uit, is het spuiten niet meer waard.
En inderdaad kalk erop in het najaar, dat haalden we gewoon bij de voerhandel in grote zakken.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:18

Volgens mij zag ik beide MCPP en MCPA nog staan in een winkeltje.

Focussed, als je aan allebei kan komen is het zeker aan te raden om dat samen te mixen. Is de werking beter.
Klaver in je land is niet erg, paarden eten het en het heeft een gunstige invloed op de stikstof voorziening in je grond.

Ariebren, meestal zijn de consumentenmiddelen iets minder doeltreffend, Roundup is ook niet meer wat het geweest is ;)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:20

nynke55 schreef:
Bij mij hetzelfde probleem. Ik heb nu voor het eerst gespoten met spul van de welkoop, en dat helpt goed, het gras gaat er niet dood van, maar de boterbloemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Het spul heet Dicamix-G.

Dicamix is NIET toegestaan in weilanden!

Overigens is de echte Roundup voor particulieren niet meer te koop.
Enkel kant en klaar, en de werking daarvan is inderdaad niet echt sterk.
Laatst bijgewerkt door Kaja op 05-05-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:24

Ik heb kalk laten strooien en echt veel minder BBloemen dan het jaar ervoor :j

Je zou het zelf ook met de hand kunnen strooien (heb je tijd over?) :D

Let dan wel op dat een regenbui heel handig is anders verbrand het.
Mocht je mest over de weide willen hebben dan moet je daar ook even mee wachten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:44

http://www.czav.nl/nl/ons-aanbod_partic ... culier.htm

Hier staat dus ook de regelgeving in over verkoop aan particulieren.

*Regelgeving met betrekking tot levering aan particulieren

Na 27 juni 2010 is het verboden om aan particulieren ammoniumnitraathoudende meststoffen met meer dan 16% stikstof te verkopen Door een wijziging van een Europese Verordening1 mogen vanaf 27 juni 2010 anorganische meststoffen en preparaten met meer dan 16% stikstof in verhouding tot het ammoniumnitraat alleen nog worden geleverd aan professionals.

debje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:30

ik heb gehoord dat boterbloemen iets zeggen over de kwaliteit van de grond. en inderdaad denk ik dat je alleen nog maar kan spuiten. let wel op dat je hier vaak een spuitlicentie voor nodig hebt!

eleni_vdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:32

ik had het ook heel erg ik heb ze er gewoon uitgetrokken nog voor ze bloemen hadden en ze zijn zo goed als weg

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:42

Focussed schreef:

Als je er aan kan komen dan is het wel handig om het juiste middel in te zetten.
Voor boterbloemen (en o.a. paardenbloemen, distels, weegbree, madeliefjes) moet je MCPA hebben.
Voor klaver, zuring en brandnetels MCPP.

Wij strooien kalk in maart, kan je gewoon bij de boerenbond kopen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 22:54

Kaja schreef:
nynke55 schreef:
Het spul heet Dicamix-G.

Dicamix is NIET toegestaan in weilanden!

Overigens is de echte Roundup voor particulieren niet meer te koop.
Enkel kant en klaar, en de werking daarvan is inderdaad niet echt sterk.

Nou, das lekker! Ik heb bij de welkoop vermeld dat het om een weiland ging. Ik heb nu het spul er bij gepakt en het staat ook niet in de gebruiksaanwijzing. Op de website van Luxan staat het wel. Ik heb ze een mailtje gestuurd.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:01

Ik ga dit topic even volgen, ook hier veel boterbloemen in het land, met de hand eruit halen zou ook kunnen. In elk geval van het najaar kalk strooien dus.