Paard niet graag op weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lilly_s18

Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:08

Vandaag heb ik iets heel vreemd en onrustbarend meegemaakt met mijn paardje. Ik zette haar op de weide, samen met een ander paard. Ze stond er ongeveer een 3kwartiertjes op toen ze mij kwamen zeggen dat ik haar er beter af zou komen halen omdat ze weer zenuwachtig aan de poort heen en weer stond te lopen. Dit deed ze wel vaker en dan staat ze altijd helemaal in het zweet.

Ik wilde dit voorkomen dus ging ik haar halen. Ze kwam meteen aan de poort staan en begon er zenuwachtig tegen aan te lopen en stampen. Ik geraakte er heel moelijk bij en toen ik eindelijk in de weide was geraakt wilde ik haar vast maken met een halstertouw. Dit lukte niet, en plots hefte ze vanuit stilstand haar voorbenen in de lucht en sprong ze zo over de poort van wel 1m 20cm hoog! Ze raakte met een achterbeen de poort en het slot kwam uit zijn houten staander.

Wat zou de reden kunnen zijn om zo opgefokt te zijn? Kan het dat een paard niet graag op de weide staan? :s

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:12

Hoelang heb je jouw paard al, is dit het eerste jaar dat je haar meemaakt in het land?
Misschien is ze niet gewend dat ze in de wei staat (bij vorige eigenaren?).
Was haar weidegenootje wel een maatje van haar?

boedjang

Re: Paard niet graag op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:14

misschien voelt ze zich niet fijn in de kudde?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:20

Ik heb haar bijna 2 jaar, en ze doet wel vaker zenuwachtig aan de poort maar ze is er nog nooit over gesprongen :s En ze heeft eerder bij het paard gestaan. Het is maar 1 paard waar ze bij staat, soms ook andere, meerdere. Soms blijft ze gwn rustig grazen, maar elke keer als ik haar kom halen komt ze met volle snelheid op me af. Soms helemaal bezweet en heel zenuwachtig en soms gewoon enthousiast :s

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:24

vreemd is het zeker wel

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:25

Last van vliegen??

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:28

Boedjang: Inderdaad! Dat dacht ik dus ook :s ik heb nu bang haar weer op de weide te zetten, maar kan het ook niet maken haar niet buiten te laten he :s

mrie: Deze tijd van het jaar? Het is nog steeds maar gemiddeld 12 graden in België en het word er niet beter op. Dus ik denk dat we van vliegen nog niet veel last hebben.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:28

en als je eens een draadje zou spannen tussen de paarden zodat ze wel contact hebben maar elkaar kunnen ontwijken ?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:35

Maar de wei is groot genoeg voor meerdere paarden, ze doen ook niets naar elkaar en soms staat ze alleen en dan doet ze het ook. Mijn lesgever zei dat er paarden zijn (zoals een paard dat hij zelf traint) die je niet gelukkig kan maken met op de wei te gaan, maar ze heeft als jong paard altijd op de weide gestaan. :s

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:38

hoe laat was dit? rond de schemer kan een paard nu best wel last van vliegen hebben. die van mij gaat nu savonds in de schuilstal staan omdat hij last heeft van vliegjes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:43

Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om iedere keer met een ander paard op de weide staan. En dat paarden niets naar elkaar doen (afgezien van hele subtiele signalen die wij niet eens zien) betekend niet dat ze meteen maatjes zijn.
Het kan dus zijn dat ze op de weide stress ervaart daardoor.

Zorg voor regelmaat en routine in het leven van je paard.
Altijd rond dezelfde tijd naar de wei. Altijd met hetzelfde paard. Niet zomaar eerder van de wei halen. Je paard lijkt er namelijk een soort routine in te zien dat wanneer jij komt, ze weg mag. En raakt in paniek als dat niet gebeurt.
Tussendoor eruit halen om te rijden zou ik dus ook even niet doen, totdat het weer helemaal fijn gaat, dan kun je het rustig opbouwen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:45

Kan ze wel met het andere paard opschieten? Dat ze elkaar negeren wil niet zeggen dat het klikt.
Mist ze een ander paard, stalmaatje uit de box ernaast?
Is er iets in de omgeving waar ze zenuwachtig van wordt? Landbouwvoertuigen, andere paarden die gereden worden, lawaai in de stallen, is het voedertijd?
Staat ze in bosrijke omgeving? Dan kan het goed zijn dat ze last heeft van mugjes.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:49

Ha, dat is zeker interesant maar spijtig genoeg is dit niet de reden, het was nog maar een uur of 6, hier word het pas donker tegen 9uur.

Gypsy: Ze is het gewent dat ze op andere tijdstippen op de weide gaat en er af word gehaald, soms word ze het beu na een uur maar zo niet laat ik haar er wat langer op. Ook stond ze normaal altijd alleen, dat bracht dezelfde zenuwachtigheid en dus raadde ze me hier op bokt op dat ik een weidemaatje zocht.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:51

Ze heeft geen stalmaatje. En ze is gewent van als jong paard met anderen te staan. Geen landbouwvoertuigen, er word ernaast wel gereden maar dat word er ook als ze rustig is. Voedertijd was daarvoor en geen bosrijke omgeving.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:52

Een paard denkt niet in het beu worden. Maar goed, het enige dat je voor je paard kunt doen, is zorgen dat die wei zoveel mogelijk voorziet in alle behoeftes.
Voldoende ruimte, voldoende gras, een vast maatje, drinken, en zekerheid over wanneer ze eraf moeten en er naar toe gaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:53

Is ze alleen nerveus in het weiland, of ook met andere dingen?
Hoe oud is je paard?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:57

ik heb toevallig gister mijn friese merrie op de video gezet...mensen willen soms niet geloven dat een paard echt naar binnen wil...en zij gaat echt rond 4 uur heen en weren...ze blijft maar rennen,en ze staat met andere paarden op een wei waar ze zich tonnetje rond kan eten,maar ze wil gewoon naar stal en daarom gaat ze rennen,ze maakt zich helemaal over de rooie,zeik en zeik nat en buiten adem kan je haar aantreffen...

ze heeft dit altijd al gedaan,toen ik ze eens naar de hengst bracht waar ze ging logeren heb ik die mensen ervoor gewaarschuwd,en die keken me aan dat ik gek was...

maar ze gaven toe dat rond 4 uur ze als een gek ging lopen rennen en zo over de rooie raakte,ondanks hectares weiland met tig andere paarden erin.. dat ze haar binnen haalde..

ik zal binnenkort de filmpjes eens uploaden...

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 23:59

Gypsy: Ik ga naar school en ik kan niet altijd op hetzelfde moment rijden of longeren dus het is niet mogenlijk voor mij haar op een vast tijdstip op te zetten en af te halen, voor de rest is alles er aanwezig. En met beu bedoel ik dat ze er af wil, dat ze aan het hek heen en weer gaat lopen tot ik haar er af haal.

Mika11: Ze is net 5 geworden maar zeer rustig voor zo'n jong paardje. En als ze bang heeft in ze ook heel nerveus en dan gaat ze achter me staan of ik moet haar kalmeren. Voor de rest is ze best wel kalm.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:01

kimmie261 schreef:
ik heb toevallig gister mijn friese merrie op de video gezet...mensen willen soms niet geloven dat een paard echt naar binnen wil...en zij gaat echt rond 4 uur heen en weren...ze blijft maar rennen,en ze staat met andere paarden op een wei waar ze zich tonnetje rond kan eten,maar ze wil gewoon naar stal en daarom gaat ze rennen,ze maakt zich helemaal over de rooie,zeik en zeik nat en buiten adem kan je haar aantreffen...

ze heeft dit altijd al gedaan,toen ik ze eens naar de hengst bracht waar ze ging logeren heb ik die mensen ervoor gewaarschuwd,en die keken me aan dat ik gek was...

maar ze gaven toe dat rond 4 uur ze als een gek ging lopen rennen en zo over de rooie raakte,ondanks hectares weiland met tig andere paarden erin.. dat ze haar binnen haalde..

ik zal binnenkort de filmpjes eens uploaden...

Ja, ik denk dat ik dit ook voorheb, maar soms blijft ze er graag op staan. En soms wil ze niets liever dan er af. Het is ook altijd beter als ik haar eerst beweging geef, dat was vandaag niet het geval.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:02

Het lijkt erop dat je paard nogal een koukleum (schrijf je dat zo?) is. Als ze erop gezet wordt vind ze 't prima maar na verloop van tijd vind ze het wel weer genoeg. En dan blijkt ze best een eigen willetje te hebben.
Ben benieuwd hoe of ze reageert op een echte warme dag in de wei.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:05

Haha, zeer zeker dat ze haar eigen willetje heeft! Maar het is precies zoals je zegt. Soms vind ze het prima en dan wil ze er ineens af. Ik zal er eens op letten op een warme dag :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:06

Maar komt ze dan alleen op de wei als jij haar buiten kan zetten?
Hoelang staat ze dan gemiddeld in de wei overdag?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-12 00:10

Inderdaad en dat is een uur tot 2 per dag, en ik weet dat dat niet veel is maar het zijn de regels van de manege. :s

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:12

Ik denk dat je daar het probleem al hebt :)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 00:12

Die van mij deed dat toen ze de kudde niet leuk vond. misschien wordt je paard onzeker als hij de wei niet gewend is. daar went ie vanzelf aan, paarden horen imo lekker buiten te lopen...