_Zsazsa_ schreef:Ben ik de enige die zo gemeen is op een praam op te zetten? Ik werk op een stal dus dan heb je geen tijd voor lastige paarden. Ze moeten toch netjes voor de dag komen. Ik doe ze voor ik begin een praam op, en dan is het probleem vaak afgelopen hoor.
Soms even iemand nodig om paard en praam vast te houden. Maar meestal lukt dat prima zo.
En je moet het wel snel doen natuurlijk. plukje vastdraaien trekken en volgende. En kleinere plukjes pakken werkt ook goed. Te grote plukken doen ook pijn.
Persoonlijk zou ik nooit of te nimmer een praam voor dergelijke doeleinden gebruiken.
Bij een tamelijk recent onderzoek werd de hartslag van paarden gemeten bij praamgebruik en die gaat enorm omhoog, alvorens hij daalt (als dat al gebeurt) en het paard rustig wordt (0nder invloed van de endomorfine, die vrij komt ten gevolge van heftige pijn), Dit wordt toch gezien als een teken van enorme stress en pijn.
Inderdaad vechten een aantal paarden er (terecht) tegen, maar ontstaat bij een aantal andere paarden learned helplessness omdat ze niet aan de pijn kunnen ontsnappen. V
Beschadiging van zenuwcellen in bovenlip blijkt aanmerkelijk meer voor dan gedacht (maar slechts zelden herkent) en is een zeer groot risico van de praam.
(equitation science-McGreevy and McLean)
Je moet het maar willen...
Laatst bijgewerkt door liljebo op 20-04-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt