rondom nieuw schrikdraad. neem ik wel de goede?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

rondom nieuw schrikdraad. neem ik wel de goede?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 17:25

hoi
ik sta op het punt om 3 a 4 nieuwe rollen schrikdraad te kopen.
deze: http://www.agradi.nl/afrastering/schrik ... 00mtr.html

er moet een haflinger shet en 3 schapen achter blijven.
de haf is nogal uitbrekerig.

het land is ongeveer 300 meter breed en 200 lang ong.
zou dit draad geschikt zijn?
het is namelijk nogal een hoop geld, (is niet erg, als het dan maar wel goed is)

en wat betekent de 0,15 ohm per meter? dat heeft met de stroom te maken toch..?
maar is dat goed? of is dat een doodsklap?

ik hoop dat iemand me kan helpen.
alvast heel erg bedankt.

Teteltee

Re: rondom nieuw schrikdraad. neem ik wel de goede?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:28

Ik vind 't nogal duur eigenlijk haha! Als je er het geld voor hebt, prima, maar dit draad kun je gebruiken voor omheiningen tot 13.000 meter terwijl de omtrek van jouw weiland 1000 meter is..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:31

Als de haf nogal uitbrekerig is dan kun je dat alleen maar verhelpen door behoorlijk wat stroom op de draad te hebben. De draad zelf kan een paard nooit tegen houden en als hij werkelijk nooit kan breken kan zelfs gevaarlijk zijn voor je paard. De draden zul je dus 30 - 40 com van elkaar moeten doen dus in plaats van twee lijkt me dat je er drie boven elkaar nodig hebt. Je hebt de normale hoogte nodig voor de haf, maar je hebt smalle tussen opening nodig voor de shet en de schapen. Wel weet ik van hier dat schapen binnen houden nog lastiger is dan paarden en zelfs hier in Frankrijk waar niemand schrikdraad gebruikt hoor ik tikkende draden waar schapen binnen gehouden moeten worden. Over je vraag en het merk kan ik dus niets zeggen. Zoveel garantie is lang dus zal wel goed zijn lijkt me.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-04-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:31

wow die prijs :oo
gallager (ofzoiets) is ook goed hoor, en dat scheeld je toch zo weer 60euro (ik dacht dat die rol 80.- is?)

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:33

Kijk eens bij http://www.macrovet.nl Ruim assortiment en bij vragen krijg je hele goede hulp en uitleg.
Als je er schapen , shetlander en een haflinger achter wil laten lopen moet je wel rekening houden met meerdere lagen draad boven elkaar. Anders gaan je schapen en shetlander er zo onder door. Je hebt ook bvb schapen gaas deze is speciaal voor schapen bedoeld.
Maar als ik jou was zou ik het eens proberen bij macrovet.nl.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:37

Ik zou ook gewoon even goed informeren ja, het Ohm verhaal snap ik maar half maar wij hadden een 12V accu 65 Ah op ongeveer een even groot weiland en daar kreeg je een flinke tik van. Volgens mij wil de 0,15 Ohm zeggen dat het draad een hele lage weerstand heeft en dus heel goed geleid wat de stroom nog sterker maakt, maar pin me er niet op vast :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:44

Kies altijd cord/lint met zowel RVS als koperen draden. RVS voor de sterkte, koper voor de geleiding.
Lage Ohm-waarde betekent weinig weerstand en dus weinig stroomverlies over langere afstanden, waardoor je geen verzwakking van je 'klap' hebt. Dit cord heeft zo te zien alleen RVS, wat de lage Ohm wel verklaart (koper geleidt beter, maar heeft dus ook meer verlies), maar ook minder geleiding geeft.
Kies vooral bij lint als het mogelijk is lint waar dwarsverbindingen in de geleidende draden zitten, zodat een draadbreuk geen verlies van geleiding oplevert. Cord met dwarsverbindingen heb ik nog nooit gezien, en cord is dus kwetsbaarder voor draadbreuk.

De 'klap' zelf wordt uitgedrukt in kJoule. 3 kJoule wordt voldoende geacht voor paarden, maar ga rustig naar de 10 kJ als je uitbrekers hebt. Je hebt nl toch altijd wel verlies door slijtage van lint in de isolatoren en aangroei van onkruid.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:12

Ik lees even mee, want ik heb ook draad nodig. Ik heb net een klok met batterij gekocht en heb bij het draad staan te kijken. Persoonlijk zou ik liever voor band gaan dan voor koord, maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.
Viel me iig op dat er band/ koord is is veel verschillende soorten en maten en met verschillende soorten metaaldraad erin (koper, rvs).

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 18:18

dank je wel voor de snelle en nuttige reactie's.

wil wel even melden, dat de meeste rollen die op de site staan 200 meter is, en deze rol 400 meter vandaar dat de prijs ook hoger is.

Marall@ dank je wel, ik ga even op die site kijken.

wat betreft het lint, dat heb ik al eerder gehad en niet zo goede ervaring mee.
waaide iedere keer kapot.

ik heb 2 lijnen 1 onder zo'n 40 cm van de grond en nog ong 50/60 hoger.
ook zit er rondom gaas om het land heen aan de buitenkant van de palen/land.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 18:24

Persoonlijk heb ik gemerkt dat bij lint de isolatoren ook erg belangrijk zijn.
Goedkopere zonder rubber waaien/schuren door.
Met rubber die je goed aan kan klemmen dat gaat wel heel goed.

Schapen en een shetlander. Succes :D

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:18

nu zit ik weer erg te twijfelen of lint niet beter is?
als ik tenminste de goede isolatoren heb, deze? http://www.macrovet.nl/lint-hoekisolator-p-1997.html
wat al eerder is gezegd, dan heb je minder kans op breuken. dat geloof ik zeker wel.
en je kan het netjes in de geleiders leggen.
maar dat kapotwaaien houd me erg tegen.

zoveel verschillende soorten en maten.
maar de 20 mm lint heeft 7 RVS draden en de 40 mm 11 RVS draden.
maar de 40 mm waait eerder kapot dan de 20.
maar 40 heeft wel weer meer draad erin..
pff erg lastig hoor,
wat denken jullie dat het beste is?
er staat op de site van macrovet niet heel veel bij, maar met de prijs scheelt het zeker wel.
hoop alleen dat het geen goedkoop duurkoop is dan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:27

kijk ook even op www.boerenwinkel.nl daar staan ook veel draden op, zijn vaak redelijk gunstig geprijsd meen ik.

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:38

Waar ik woon waait het veel zelf heb ik altijd draad. omdat de ervaring leerd dat lint erg wappert en snel stuk waait. Draad gaat bij mij jaren mee en als ik 2 stukken aan elkaar moet verbinden dan vlecht ik ze aan elkaar. http://www.macrovet.nl is echt een goede web winkel met service. Je kunt zo bellen met al je vragen zijn erg deskundig hebben zelf ervaring met paarden en schapen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:41

als je ook goed draad goedkoper wilt...in duitsland halen/bestellen! is vaak goedkoper ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:43

Het loont zeer zeker de moeite om de prijzen te vergelijken van de div. leveranciers!
Het kan echt euro's schelen!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 19:59

dat vergelijken doe ik wel als laatste.
wil eerst weten wat voor lint/koord het beste is.

wat denken jullie van deze? http://www.boerenwinkel.nl/index.php?it ... 82&lang=NL
ik vind 4 draden vrij weinig, maar daarintegen is het gevlochten inplaats van gedraaid en mocht er 1 draad breken dan wordt deze opgevangen door een andere.

en er zitten 2 LMD draden in. is dit hetzelfde als koper? mischien stomme vraag, maar heb er niet zoveel verstand van.

het geld maakt me niet zo heel veel uit. (het is leuk als het goedkoop kan)
maar ik doe het liever in 1 keer goed. dan volgend jaar nog is een keer overdoen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:31

Ik bestel mijn afrasteringsspullen altijd hier, hebben prima kwaliteit, veel keus en een veel gunstiger prijs. Levering is binnen paar dagen.
http://www.weidezaun.info/

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:46

voor dit geld zou ik liever gallagher kopen.

ik ben zelf ook niet zo'n fan van koord, maar dat is persoonlijk. zelf heb ik 40 mm lint van gallagher en dat bevalt erg goed. ik merk het verschil wel met mijn wei waar ik gewoon agradi lint heb, dat klappert veel meer terwijl de palen dichter op elkaar staan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 00:22

just_kiki schreef:
als je ook goed draad goedkoper wilt...in duitsland halen/bestellen! is vaak goedkoper ;)

Jep dat scheelt vaak een heel stuk. Zelfs met de hogere verzendkosten naar Nederland. En Ako is ook daar te krijgen.
http://www.loesdau.de/Elektroseil-%27Pr ... i=12-seile

Ik heb zelf deze Is wel goed, maar als ze er een keer doorheen gaan zijn wel vaak de stroomdraadjes kapot (omdat ze bovenop liggen) Deze goedkope heb ik ook, en die bevalt me zeker zo goed (en is veel minder snel kapot als ze er een keer doorheen gaan.

Vanwege dat door de draden vliegen, krijg je met een 60% blind paard ;) heb ik nu bijna weer overal een combi van draad en lint. boven en onder draad en de middelste (3e) is lint, zodat die half blinde ziet dat er wat hangt :+ De rest speelt overigens bij tijden ook dom/blind hoor, die ouwe is niet de enigste die erdoor vliegt. Met name in het donker zien ze het toch slecht met alleen draad.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:12

Voor een paard dat het slecht ziet zou ik wit nemen.
Ik heb ook een combinatie van dik (4 centimeter) en dik koord.
Mijn ervaring is dat het dikke koord wel wat sterker is, en de begeleiders ( hoe noem je die dingen ook weer?) zijn een stuk goedkoper.
Ook het bevestigen is makkelijker met koord.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:27

De levensduur van breed lint wordt vooral bepaald door de manier waarop je het verwerkt :)

Als je het lint goed strak op spant en in goede klem-isolatoren doet, dan gaat het niet klapperen. Wanneer je het wel ziet klapperen dan moet je het na-spannen. Dat is wel jammer, wat extra werk, maar een afrastering met alleen koord vind ik gevaarlijk. Lint dat zien ze tenminste :)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:30

pmarena schreef:
De levensduur van breed lint wordt vooral bepaald door de manier waarop je het verwerkt :)

Als je het lint goed strak op spant en in goede klem-isolatoren doet, dan gaat het niet klapperen. Wanneer je het wel ziet klapperen dan moet je het na-spannen. Dat is wel jammer, wat extra werk, maar een afrastering met alleen koord vind ik gevaarlijk. Lint dat zien ze tenminste :)

en daarn zie je dan toch het verschil tussen duur en goedkoop lint. dat lint van gallagher is goed op te spannen, maar dat goedkope lint van agradi klappert iedere keer opnieuw. hoe goed ik het ook opspan.
en ze hebben allebei dezelfde klemmen dus daar ligt het niet aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:42

Het Gallagher lint heeft ook extra versterkingen volgens mij :j

Mag ook wel ook voor die prijs :P

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:13

haha ja de prijs is minder fijn :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:20

As je kijkt hoe vaak je goedkoper lint kunt vervangen voor de prijs van Gallagher :=

Ik heb rolletjes bruin lint van 15 euro per 200 meter, die doen het ook wel een paar jaar als je ze goed opspant en na-spant. En je krijgt er een beste klap van, oef :oo

Stel dat over een paar jaar overal de gaten er in vallen en het moet vervangen worden....misschien doe ik dan wel weer gewoon een goedkoop lintje. Staat zo veel lint hier dat het echt ene vermogen zou kosten met Gallagher :=