opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ubimone

opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:04

Na aanleiding van het lezen van het topic over waardeloze pensionstalling dit topic.

Ik ben bezig een bedrijfsplan te schrijven en te kijken of ik zelf een pensionstal van de grond kan krijgen.
Locatie is al gevonden nu de rest nog rond zien te krijgen...

Graag zou ik van jullie weten wat jullie belangrijk vinden in jullie keus of jullie van een pensionstal gebruik gaan maken.
Wat zijn de dingen die je graag aanwezig ziet??
Wat vind je belangrijk om qua service van de pensionhouder te krijgen??
Wat wil je graag in je contract terug zien?

Wat zijn de dingen die je laten afknappen om voor een stal te kiezen??
Alvast bedankt voor de moeite!
Brand maar los!!

joyce B

Re: opstartende pensionstal. Wensen/Eisen klanten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:26

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:41

Ruime stallen van 3,5 bij 3,5, binnenbak 20 x 60 en buitenbak 20 x 40, stapmolen altijd handig, doe dan wel meteen overdekt en met longeercirkel erin, longeercirkel buiten, paddocks van 10 bij 15, voor ieder paard 1 en ook wat grotere zodat ze evt. ook samen kunnen.
2 grote weides waar ze op kunnen (afwisselen) en een paar kleine voor hengsten etc.
Poetsplaats met warmwater en solarium is ook fijn :D
Kantine met verwarming is ook op prijs gesteld :))

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:43

Dank je voor je reactie.
een buitenbak die overdekt is zou je daar een probleem mee hebben?? Dan wel 1 van 20 x 60...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:50

ga je voor luxe of voor betaalbaar?

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:54

Wat voor mij erg meetelt is dat het ruim en licht is. De meeste stallen zijn gebouwd met krappe gangen, weinig licht en overal staat troep. En vergeet de kantine niet!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:55

Droom stal, maar onbetaalbaar.
Stallen met uitloop eventueel koppelbaar zodat meerdere paarden bij elkaar kunnen.
(van verschillenden dan wel dezelfde eigenaar)
Goed geventileerde stallen, alle paarden dus uitloop als dat er niet is minstens luik!!
Tevens het liefst tussen de paarden geen dichte muren.
Mogelijkheid tot 24/7 weidegang in groepen van max. 5 a 6 paarden, die niet zomaar wissellen.

bodembedekking stro of hennep afh. van de wensen van het paard.
Keuze voordroog of hooi en altijd meer dan voldoende ruwvoer, zeker voor de paarden die niet op stro staan.
Minstens 5 x per dag ruwvoer voeren.
automatische drinkbakken (verwarmd zou leuk zijn, scheelt hoop gedoe in de winter).

Buitenbak 20 x 60, binnenbak 20 x 60, longeer circel (hoeft niet overdekt, wel goede bodems.)
Indien hele grote stal, dan 2 longeer circels.
Paddocks (meerdere afh. van aantal paarden op stal) minstens 15 x 30 meter zodat je je paard los kan gooien.
Stapmolen, zodat niet iedereen bij de eerste 2 regendruppels in de bak komt wandelen.
Wasplaats (of meerdere afh. van hoeveel paarden op stal staan) met warm water.
Poetsplaatsen zodat niet alle paarden midden in het gangpad geparkeerd worden.

Trailer stalling en menwagen stalling (mag onoverdekt, maar moet wel mogelijk zijn.)
Voor de ruiter, kantinetje of koffie hokje (oke, thee/chocomelk), toilet en wasbak voor je handen.
Zadelkast die ruim genoeg is in goed afgesloten betonnen kluis.

En dan ook nog heel belangrijk, betrouwbare stalbaas, die aan de paarden ziet als ze anders zijn dan anders
en dan ook contact opneemt met de eigenaar. Stalbaas die afspraken nakomt en voldoende kennis in huis heeft.

Kortom.. utopie... maar blijven dromen kan en mag.

(sta nu zonder bak (alleen losgooi bakje) zonder toilet, zonder kantine, met 1 paard in stal met uitloop en vriendje
en andere paard in gewone stal met tralie zijkanten en open luik aan voorkant. Sta dus niet op de ideale plek,
maar concessies moet je doen in het leven. Stond voorheen met mijn ene paard in stal met bovenluik (buiten),
met binnen en buiten 20 x 60 bak, kantine, toilet, paddock etc. maar ben blij dat ik verhuisd ben, paarden er stuk
op vooruit gegaan. Zeker in de zomer, dan kunnen ze 24/7 buiten.)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:55

ubimone schreef:
Dank je voor je reactie.
een buitenbak die overdekt is zou je daar een probleem mee hebben?? Dan wel 1 van 20 x 60...

Dat vind ik ook een goeie :j Met van dat groene zijl tegen de wind.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 17:03

@Joyce ik wil graag luxe en betaalbaarheid kunnen halen. Heb zelf redelijk wat kennis op zak wat paarden betreft. Voldoende kennis op zak door stages op verschillende bedrijven waardoor ik inmiddels ongeveer wel weet wat ik zelf als klant zijnde zou willen zien en ook zeker wat ik ZEKER NIET zou willen zien.... Ben gewoon nieuwsgierig naar de wensen en eisen van mensen die op zoek gaan naar een pensionstal.

@Sjolvir Dank je wel voor je reactie! Fijn om de dingen zo bij elkaar te zien staan. Over de ruimte maak ik me niet druk. Het pand wat we op het oog heeft bied meer dan voldoende mogelijkheden. Meer dan voldoende weidegang en kan het zelf indelen zoals ik dat graag wil. Dus ook inclusief paddocks en een buiten rijbaan.

@Amigo je bedoelt groen zijl langs de zijkanten neem ik aan?? Heb zelf een overdekte bak gezien maar heb daar geen groen zijl aan kunnen ontdekken maar is misschien wel een idee. Thanks!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:22

Realistisch gezien ben ik al blij met mooie buitenbak, voldoende weidegang en stallen met uitloop liefst koppelbaar.
Longeercirceltje erbij is behoud van je bak, dus meer praktische aard.

Maar denk dat veel mensen toch wel binnenbak willen in de vorm van dak en windgaas lijkt mij overigens ook al ruimschoots voldoende.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:26

-Ruime stallen, het liefst met luik waardoor ze naar buiten kunnen kijken
-Binnenbak/Overdekte buitenbak, of eventueel buitenbak met een zeer goede allweatherbodem (Denk aan Agterberg)
-Weidegang(/Paddock in de winter) met goede kwaliteit omheining
-Dat de paarden de wei in worden gezet en er uit worden gehaald
-Springmateriaal

Dit zijn toch wel de dingen die mij prettig lijken bij een pensionstal :j

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:43

Ruime stallen, en ook grotere voor bijvoorbeeld drachtige merrie's ;)
Weides (en genoeg zodat elk paard, als de eigenaar dat wilt) heel de dag buiten kan staan (niet 24/7 maar wel 7 uur oid)
Ruimte om je paard los te gooien
ruimte om je paard te longeren
Wasplaats met warm water
solarium
Goede bodems in de bak!! ( en dan ook onderhouden doormiddel van sproeien en slepen)
dekens wisselen
en keuze voor onbeperkt hooi (graszaadhooi oid)(in de stal en paddock) vind ik erg belangrijk , mijn paard valt snel af en moet veel hooi hebben dit is lastig op de meeste stallen (dan wel extra bij betalen)
en ook mogelijkheid hebben voor vlas/houtkrullen

En wat ik erg belangrijk vind is dat ik niet voor elk dingetje extra moet betalen(muntjes) zoals solarium,warm water. (dus ofterwel, het zit in je stalgeld verekent) dat vind ik toch zó irritant :o

En als je ruimte zat hebt, is rondom de weides een renbaan wel leuk als extra'tje :D (heb ik nu ook haha :') )

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:01

*Ruime stallen met buitenluik, dagelijks uit gemest door stalpersoneel;
*Binnen en buitenrijbaan met goede bodems die goed onderhouden worden, waarvan minimaal 1 van 20 x 60;
*Stapmolen;
*Longeercirkel;
*Wasplaats;
*Ruime kasten en zadelkamer;
*Kantine of zitplaats met toiletten;
*Mogelijkheid tot trailerstalling;
*Weilanden en paddocks en de mogelijkheid om een paard indiviueel buiten te laten lopen, dus niet verplicht alle paarden in een koppel;
*Paarden buiten zetten en binnenhalen door stalpersoneel, op en af doen van beschermers daarbij inbegrepen;
*Verstrekken van goede kwaliteit strooisel en ruwvoer;
*Verstrekken van goede kwaliteit basis krachtvoer, mogelijkheid tot bij laten voeren eigen voer van eigenaar;
*Stalhouder met verantwoordelijkheidsgevoel, oog voor de paarden als individu, en verstand van zaken;
*Fatsoenlijk en verantwoordelijk stalpersoneel;
*Een niet al te gemeleerd gezelschap aan pensionklanten. Of een sportstal, of een recreatiestal. Teveel diciplines/visies in 1 bak/stal geven alleen maar onnodig frictie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:01

Ruime frisse en lichte stallen evt. keuze uit uitloopstal met paddock.

Zowel nette hele jaar droge paddocks (ruim en voldoende in aantal zodat de paarden de hele dag naar buiten kunnen, liefst met schuilmogelijkheid als het gaat om groepshuisvesting) als weidegang. Dat je ook kunt kiezen voor dagdeel weide en de rest van de dag als je paard niet de hele dag op het land mag/kan, maar je hem wel de hele dag buiten wilt hebben.

Goede ligging direct aan ruiterpaden/stille zandwegen etc. zodat je ook met een niet 100% verkeersmak paard vanuit stal een aantal veilige en leuke rondjes kunt rijden.

grote buitenbak met goede bodem en verlichting, netjes onderhouden.

overdekte bak of binnenbak met goede bodem

longeercirkel met goede bodem.

toilet en plek om even te zitten om wat te drinken

Wasplaats binnen met warm water, voldoende plaats om te poetsen binnen en buiten.

keuze uit meerdere soorten strooisel

eigen krachtvoer

Goede kwaliteit ruwvoer, keuze hooi of voordroog, evt met bijbetaling duurdere soort.
Bij geen weidegang 4x per dag ruwvoer voeren, ook buiten in de paddock, niet vanaf het zand!.

buiten en binnen zetten en voeren wordt gedaan of er is een rooster waar je op in kunt schrijven wanneer je kunt helpen.

keuze zelf uitmesten of laten doen tegen meerprijs.

Deken wisselen op/af doen
Medicijnen geven als dit vaker dan 1x per dag moet bij het voer.

En een stalhouder waar je mee kunt overleggen over eventuele aanpassingen of mogelijkheden

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:20

Met de wensen van iedereen kan je geen rekening houden denk ik, iedereen wilt weer wat anders en dan krijg je het als pensionhouder praktisch nooit geregeld. Ik denk dat de meeste mensen het hier vooral over luxedingen hebben. Maar als je zelf uit het niets een bedrijfje uit de grond wil stampen is dat heus niet zo gemakkelijk. Dingen als een solarium etc. zijn idd leuk, maar echt niet noodzakelijk. De gemiddelde pensionklant is vast tevreden met heel wat minder. De basis faciliteiten die voor de meeste mensen wel noodzakelijk zijn, zijn volgens mij;

- Ruime, lichte boxen
- Regelmatig uitmesten, schone stallen
- Goed en consistent voedingsschema
- Voldoende weidegang
- Rijbaan met een goede bodem (buiten is ok)
- Evt mogelijkheid tot gezamenlijk inenten/ontwormen
- Pensionhouder die aan te spreken is om dingen mee af te spreken, om bv. paarden zelf binnen en buiten te zetten, medicijnen te geven, dekens te wisselen oid.
- Een duidelijk contract (waarin de opzegtermijn besproken word, wat de regels zijn ivm paarden binnen en buiten zetten, de beschikbaarheid van de rijbaan,...en ook voldoende algemene regels duidelijk uitgelegd zoals bv. mest uit de piste halen na het rijden, gangen schoon achterlaten, verantwoordelijkheid over je eigen spullen igv diefstal, etc.)

Poets/wasplaats, zadelkamer, binnenrijbaan en kantine is mooi meegenomen maar absoluut niet noodzakelijk. Luxeproblemen :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:28

Wat jij zegt Tatt_x klopt zeker wel, al vind ik een toilet (niet een kantine maar alleen toilet) toch geen luxe maar basisfaciliteit.

Tatt_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 01:11

Oja die was ik vergeten! Beetje vanzelfsprekend wel he, haha :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:26

De accomodatie kan ik zelf bekijken of die aanstaat en als dat zo is mag een pensionhouder die zijn afspraken nakomt niet ontbreken.

Verder wil ik een veilige stal niet kleiner dan 3x3 maar nog belangrijker heel veel uitloop (weidegang/ paddock)
En altijd water, daar ga ik geen discussie over voeren.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 09:03

Dank jullie wel voor jullie inbreng. De dingen die jullie noemen komen veel overeen. Tuurlijk staan er ook luxe dingen tussen die misschien niet direct realiseerbaar zijn. Maar zoals het perceel er nu bij ligt zou ik aan veel wensen van de klanten kunnen voldoen. Met een kleine aanpassing hier en daar....
Ik kan het gehele perceel zo indelen als ik zelf wil. Grond genoeg....

Heb zelf ook meerdere pensionstallen gehad waardoor ik me wel in jullie wensen kan vinden.
aan kennis geen gebrek. Heb zelf een paardenhouderij opleiding gevolgd en meerdere jaren op stallen gewerkt.....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:41

belangrijk(ste) is voor mij:

*Weidegang, minimaal hele dagen en een zo lang mogelijk weideseizoen. Grote stukken land geschikt voor groepjes paarden.
*In de winter ruime paddocks met hooiruif oid
*Rijbaan met goede bodem, overdekt is leuk, maar geen noodzaak
*Lichte, open stallen met buitenluik of uitloop, stro als bodembedekking - zelf uitmesten geen probleem -
*Goede uitrijmogelijkheden (ruiterpaden)
*Voldoende, kwalitatief goed, ruwvoer

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:54

Nikass schreef:
belangrijk(ste) is voor mij:

*Weidegang, minimaal hele dagen en een zo lang mogelijk weideseizoen. Grote stukken land geschikt voor groepjes paarden.
*In de winter ruime paddocks met hooiruif oid
*Rijbaan met goede bodem, overdekt is leuk, maar geen noodzaak
*Lichte, open stallen met buitenluik of uitloop, stro als bodembedekking - zelf uitmesten geen probleem -
*Goede uitrijmogelijkheden (ruiterpaden)
*Voldoende, kwalitatief goed, ruwvoer

Dit zouden voor mij ook de belangrijkste punten zijn om voor deze stal te kiezen! :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:58

Wat ik voor mijn zomereczemer belangrijk zou vinden is dat ze in de zomer overdag op een zandpaddock zou kunnen
met een schuilstal en wat hooi gedurende de ganse dag :j

En in de winter is het ook enorm belangrijk dat ze een paar uren per dag (liefst heel de dag overdag) buitenkunnen!

Hier in de omgeving (Waasland, België) is er geen enkele pensionstal die iets heeft voor zomereczemers :n

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:01

Ik ga voor volpension. :)

Huisvesting paard
- Ruime buitenboxen
- Lekker veel strobedekking
- Veel en goed hooi
- Weidegang en paddocks

Faciliteiten
- Grote binnenbaan
- Grote buitenbaan
- Voldoende uitrijmogelijkheden
- Wasplaats met warm en koud water
- Poetsplaats
- Toilet (en een kantine zou leuk zijn)

Service
- Er wordt gevoerd, uitgemest en iedere dag opgestrooid
- Paard wordt iedere dag binnen en buiten gezet, deken/bescherming wordt op- en afgedaan
- Ruime openingstijden
- Er zijn georganiseerde lessen en elke maand een KNHS wedstrijd

Dit zou voor mij echt ideaal zijn :) Helaas is het lastig te vinden in Rotterdam e.o.

Edit: TS, over welke regio hebben we het? :)
Laatst bijgewerkt door MRIIIS op 19-04-12 16:11, in het totaal 2 keer bewerkt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:06

* Weidegang, zo lang mogelijk. Met andere paarden, maar bij voorkeur niet in een al te grote kudde
* Paddocks voor in de winter, liefst de hele dag
* Goed te rijden bak, niet te zwaar, niet snel nat
* Frisse ruime stal (dus voor een groter paard > 3x3), contact mogelijk met andere paarden.
* Uitkijkn mogelijk via luik naar buiten of opening naar gangpad. Vind het zo'n treurig gezicht al die paarden achter de tralies.
* Binnen en buiten zetten
* Voeren
* Vlas
* Ruim ruwvoer

Twinkelsstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:55

Binnen en buitenbak met goede bodem
Paddocks en weiland, zelf kunnen bepalen of paard alleeen of met maatje mag
Ruime stal, liefst met luik
Goede kwaliteit voer en goed voerbeleid
Longeercirkel
Wasplaats/ solarium