Hoe shetlander apart te voeren (dominant paard)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Hoe shetlander apart te voeren (dominant paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 12:44

Sinds kort staat mijn merrie lekker op de wei met schuilstal. Als weigenootje heeft ze een scheet van een shetlander en dat gaat heel goed samen. Klein probleempje: mijn merrie heeft een beetje moeite met delen (het is haar stal, de plek waar de shet staat te grazen is van haar, ik ben ook van haar, het hooi is van haar en last but not least: DIE BROKKEN ZIJN OOK VAN HAAR :+ )

We leggen op meerdere plekken hooi zodat de shet (als mevrouw even niet oplet) toch bij het hooi kan, maar ze krijgen ook wat brokjes bijgevoerd en ik vind daarnaast ook dat die shet gewoon ff rustig moet kunnen eten zonder meteen door 800 kilo paard getorpedeerd te worden dat meteen alles opvreet :D .

We hebben geprobeerd een apart weitje te creeeren voor de shet door een hoger lintje te spannen waar zij wel onderdoor kan en de merrie niet, maar daar maakte ze geen gebruik van. Zijn er nog andere handige oplossingen om "de underdog" ook rustig te laten eten? Ik zat al aan een soort veulenvoerbakje te denken of zo'n kalveriglo heb ik ook voorbij zien komen.

Of maak ik mij te druk en red de shet zich ook met wat ie zo bij elkaar scharrelt?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:34

hoe lang staan ze al bij elkaar?

hier was het in het begin ook drama toen er twee shetten bij kwamen, maar nu zijn we een maand of 3 verder en staat alles samen te eten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:40

Bij ons is het zo; op moment dat wij weglopen, staan de draken gewoon lekker samen te eten haha :D

Als wij er bij blijven vinden ze het veel leuker om stoer te doen, staan wij uit zicht is er net of er nooit wat is gebeurd :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:42

Ik heb helaas het zelfde probleem, een nieuwe merrie staat er nu bij.En die laat zo vreselijk of zich heen lopen.Wij hebben 2 hooibakken ver uit elkaar dat scheelt wel.

daffodil

Re: Hoe shetlander apart te voeren (dominant paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:44

Ik voer mijn shet helemaal niets....die eet alleen maar restjes en is vet zat. Denk je niet dat ie met de restjes eten voldoende binnenkrijgt? Vergis je niet, die kleintjes hebben niet zoveel nodig.....

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:47

Er is hier ergens toch ook zo'n topic dat een (voer)emmer d.m.v. een touwtje achter de oren langs bij het betreffende beesie wordt omgehangen
(natuurlijk wel zónder oorspronkelijk hengsel!)
Dat schijnt prima te werken. Ieder zijn eigen voer en ja kunt er makkelijk een spelletje van maken dat ze de emmer weer bij je terug komen brengen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:49

kun je niet een hoek van de wei afzetten, waar je je shet even brok bij kunt voeren? een touw zo hoog dat je shet eronder door kan, maar je paard er achter moet blijven?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:49

Normaal heeft een shet alleen een beetje hooi nodig.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:51

Is het niet mogelijk om je stal onder te verdelen in 2 stukken, waarbij je 1 deel met een lage ingang maakt?
Zodat de shet er onderdoor kan maar je merrie niet? Zo is het bij ons op stal opgelost.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:53

marleen_usar schreef:
Normaal heeft een shet alleen een beetje hooi nodig.

Ligt er nogal aan wat je doet met je shetlander. Als je om de dag 2 uur gaat mennen, mag ie toch echt wel wat brokken hebben hoor

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:54

Brok eten duurt niet lang, dan kun je er toch gewoon bij blijven? Of bij het grote paard schep luzerne gooien zodat zij langzamer eet en dus de shet met rust laat.

Als ik 1 pony brok voer, heeft de ander maar gewoon uit de buurt te blijven. Ik blokkeer hem dan gewoon, want de paarden weten echt wel dat ik het eten bepaal.

Zelfs met hooi eten kan ik prima tussen de paarden instaan zodat ze elkaar met rust laten (gedonder begint pas als ik op een afstand sta haha, maar stopt ook als ik volledig uit beeld ben verdwenen)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-04-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:55

Ik zet het paard waar ze bij ons van afpakken altijd even apart achter het draad.

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:57

Ik zet onze pony's gewoon apart, tot ze klaar zijn, duurt niet zo lang. Vooral voor mijn eigenste is dat nodig, want als haar eten af word gepakt, wordt haar voernijd erger. Ik heb 't idee, dat als ze rustig d'r eten op kan eten, dat het dan een stuk minder word.:j

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:58

Wij hebben nu voor onze a-pony een aparte stal gemaakt met verlaagde ingang. naast de stal van de haf.
daar krijgen ze ieder hun 1e portie voer. daarna buiten in een trekkerband hooi/kuil.
Doordat ze beide al wat op hebben en de haf altijd sneller klaar is met eten. en dus eerder bij de hooiband is. gaat dat goed.
eerder haalde ik de a-pony uit de padock zodat deze rustig de brok kon eten. het kuil is vaak zo`n berg dat redden ze wel.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:13

loulou schreef:
hoe lang staan ze al bij elkaar?

hier was het in het begin ook drama toen er twee shetten bij kwamen, maar nu zijn we een maand of 3 verder en staat alles samen te eten.

Ze staan net 2 weken bij elkaar :o maar merrie kennende blijft dit zo, ze is altijd een van de meest dominante paarden op de kudde geweest (en stond normaal 's nachts gewoon op stal, dus "stal delen" zegt haar nog niet zoveel :+ )

Paard eten geven en dan de shet laten eten helpt niet, zodra ze in de gaten heeft dat de shet iets interessants aan het eten is komt ze aangerend en begint het opnieuw... Even apart houden is een optie, maarrrrr de paarden staan bij mijn ouders en die wil ik niet met dat gedoe opzadelen! Ik heb het liefste dat ze gewoon gevoerd kunnen worden zonder ge-emmer!

Het is inderdaad zo dat als wij uit beeld zijn dat het dan rustiger is, maar dat is volgens mij meer omdat de brok dan ook al op is :Y)

De pony heeft wel zwaar werk, wordt geregeld gepoetst door 4 kinderen tegelijk en wordt soms zelfs toegetakeld met roze elastiekjes. Als klap op de vuurpijl moet ze dan ook nog een half uurtje stappen met die blagen op haar rug... Dus eigenlijk heeft ze ook niet zoveel nodig natuurlijk, maar het gaat mij ook even om het principe :P
Aparte stal maken is helaas niet mogelijk in de bestaande stal, die is ruim zat maar niet zo ruim qua ingang dat we hem kunnen opdelen. Maar het betreft een grote schuur, wellicht kunnen we ergens aan de buitenmuur een hokje maken...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:17

Zelfde probleem... ben dus gewoon tijdens voertijden politie agent.

Fjord krijgt iets minder en eet 10 x zo snel als mijn zwarte.
Dus gaat na haar eigen eten daar ruzie zoeken.
Staat ook nog een haflinger, hebben we geen last van, die heeft niets te vertellen en krijgt ook geen krachtvoer.
Maar moet dus echt wel politie agentje spelen met voertijd, danwel ze even ieders aan andere kant van het draad zetten tot het eten op is.

Als er kuil in de wei wordt gevoerd is dat over een afstand van zo'n 20 meter eten verspreiden, zo krijgt iedereen wat.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:19

Probleem had ik hier ook.......... dominante shetmerrie, en pony's die elkaars voer graag op willen eten. + een Welsh merrie die een hóop meer brok krijgt dan de rest, en ook heel ander voer.

Zie dat iemand hiervoor het al iets over mijn topic heeft gehad, maar hier even de link, wie weet toch een ideetje voor wat betreft het voeren van krachtvoer:

[ITP] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:22

JoyCiej007 schreef:
Probleem had ik hier ook.......... dominante shetmerrie, en pony's die elkaars voer graag op willen eten. + een Welsh merrie die een hóop meer brok krijgt dan de rest, en ook heel ander voer.

Zie dat iemand hiervoor het al iets over mijn topic heeft gehad, maar hier even de link, wie weet toch een ideetje voor wat betreft het voeren van krachtvoer:

[ITP] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

heb jouw topic toendertijd ook gezien, geniaal! Handig als je zo'n hele hoop paarden hebt.
Ben blij dat ik er maar 2 uit elkaar hoef te houden.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 22:24

Hihi ja dat is wel een oplossing natuurlijk, maar ik wil dus liever niet dat mijn ouders er steeds naar moeten omkijken! Dus ik dacht meer iets aan bepaalde bakken waar mijn allerliefste merrie met d'r grote hoofd niet in kan of zoiets. Ik heb ook ooit al eens iets gezien dat er een soort stellage met buizen was gemaakt waar dus alleen de kleintjes onderdoor konden, maar dat kan ik niet meer terugvinden...

De bedoeling is dus echt dat mijn moeder ergens voer kan neerleggen en dan weer verder met d'r eigen ding!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:58

Een hoekje van de weide afzetten met draad hoog genoeg dat ponylief eronder door kan, maar paardlief erachter moet blijven.

Ik geef mijn pony overigens niets, handig muesli, en thats it. Dat voer ik gewoon uit de hand. Qua voer is het precies hetzelfde bij ons, maar ik zie het niet als een probleem, pony krijgt meer dan genoeg. Het is alleen een beetje sneu dat ze moet toekijken.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 20:44

Ja, dat heb ik ook gedaan, maar daar maakte ze geen gebruik van (had ze eigen hooi en water). Maarrr dat draadje was wel wat aan de lage kan, we kunnen misschien ook wel iets creeeren waar ze niet onderdoor hoeft te duiken. Uit de hand voeren zou voor dat beetje misschien ook nog kunnen, maar als de merrie dat doorkrijgt komt ze dus weer aangeraced, en als je dat niet gewend bent (zoals mijn moeder) dan is dat ook niet fijn...

Maar iedereen bedankt voor het meedenken tot zover, ik zal mijn creabrein eens laten kraken!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:51

Hmm ja dat is lastig... Als ze flink dominant zijn, dan lopen ze 'vreemden' misschien ook omver ja...

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:59

Stalgenootje van mij heeft in de paddock een 'hokje' voor haar shet.
3 kanten dicht en de 4e kant heeft een houten plank waar shet onderdoor kan (zonder bukken) en
paard niet. Kan me voorstellen dat onder een draad door niet werkt idd.
Pony had associatie met stroom en ging daar niet onderdoor.
Plank had ie geen moeite mee. Werkt ideaal en ziet er leuk uit!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 23:14

Tancreda4 schreef:
Hmm ja dat is lastig... Als ze flink dominant zijn, dan lopen ze 'vreemden' misschien ook omver ja...

Ik denk niet dat ze echt iemand omver zou lopen, maar je schrikt je gewoon het apelazerus, 't is nogal een imposant beest en ze komt echt in oorlogshouding op de pony af (maar verder is het echt een lief paard hoor... :(:) )

Shettepret schreef:
Stalgenootje van mij heeft in de paddock een 'hokje' voor haar shet.
3 kanten dicht en de 4e kant heeft een houten plank waar shet onderdoor kan (zonder bukken) en
paard niet. Kan me voorstellen dat onder een draad door niet werkt idd.
Pony had associatie met stroom en ging daar niet onderdoor.
Plank had ie geen moeite mee. Werkt ideaal en ziet er leuk uit!

Dit lijkt me wel iets, heb jij misschien een foto?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 07:30

Heb nu geen foto, maar zal even kijken of ik er 1 kan maken.