Opscheren van benen ; hoe te doen? Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Henrieke_

Opscheren van benen ; hoe te doen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 19:48

Hallo Bokkers,

Binnenkort ga ik wedstrijden rijden met Blingh.
Nu heb ik bij een paar andere paarden al geoefend met het scheren van de voetjes,
maarrr.. het ziet er niet echt geweldig mooi uit.

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Liefs!

Martine

Re: Opscheren van benen ; hoe te doen? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:49

WD-V -> VSW

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:52

beste het paar dagen voor de wedstrijd te doen. dan zie je ook geen strepen meer. de lange stukken scheer ik met de haren mee dat het korter is en daarna net als de rest met de haren mee. En alleen de witte stukken scheren en de kroonrand+ de sokjes.
(edit toevoeging)
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 15-04-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:53

Men neme een paard. En niet te vergeten een scheermachine. Het liefst zo fijn mogelijke ivm met mogelijke happen. Een praam en een extra hulp voor vasthouden is ook gewenst.

Zet de scheermachine aan, nadat je het ritueeltje heb gevolgd van aandraaien, smeren en ontharen. Begin onder in de koot en dat haal de machine naar boven toe richting de achterkant van de voorknie (tot aan de zwilwratten?!) Lepen de koot helemaal uit. Van beneden naar boven.

De kroonrand. Vaste hand vereist omdat er een kans bestaat dat er happen te voorschijn komen. Lepel de scheermachine over de haren heen van de kroonrand. Alleen het overstekende haar. Verder niets.

Overige lange haren op de benen mogen ook gekort worden. Dit is vaker nodig in de winter dan in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:53

Het is denk ik toch een kwestie van oefenen.. Daarbij zou ik het nooit heel kort voor een evt wedstrijd of keuring doen. Door de vele randen en hoeken aan de benen krijg je nooit een mooi egaal geheel, vaak is dit na een paar dagen wel al iets weggetrokken.
Wat ik in de ring vaak zie is paarden met donkere benen en dan zie je net onder de knie de rand van het scheren, dat vind ik zoooo lelijk.. Ik deed bij mijn paard alleen het witte van zijn benen en stopte op de rand van wit naar bruin.. Dan zag je er niks van..

O ja met de haren mee is een goeie tip om het egaler te krijgen :j

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:01

Relaxed schreef:
Het is denk ik toch een kwestie van oefenen.. Daarbij zou ik het nooit heel kort voor een evt wedstrijd of keuring doen. Door de vele randen en hoeken aan de benen krijg je nooit een mooi egaal geheel, vaak is dit na een paar dagen wel al iets weggetrokken.
Wat ik in de ring vaak zie is paarden met donkere benen en dan zie je net onder de knie de rand van het scheren, dat vind ik zoooo lelijk.. Ik deed bij mijn paard alleen het witte van zijn benen en stopte op de rand van wit naar bruin.. Dan zag je er niks van..

Ja idd. Paarden met grote witte benen zijn mooi lastig want die scheer ik helemaal. Al het witte van de benen gaat er af en idd. stoppen bij de kleurovergang. Met de haren mee doe ik niet. Dan krijg ik niet alles er af.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:06

met haren mee doe ik alleen met lange haren.. gaat net iets makkelijker en sneller vind ik.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 20:08

Ik vind het ook vooral lastig om de hak te scheren, ze heeft verder geen witte voetjes, dus als ik het dan begrijp moet ik alleen het achterste scheren en de kootrand? :)
Dank jullie wel voor de goede uitleg, zal nog eens een proefpaard nemen ;)
xx

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:11

de hak? of de kogel(met dat uitstekende stukje?) ik zou indd de kroonrand en dat sokje bij de kogel scheren.

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 20:16

kiwiwitje schreef:
de hak? of de kogel(met dat uitstekende stukje?) ik zou indd de kroonrand en dat sokje bij de kogel scheren.

Ehm jaa, met dat uitstekende stukje, dat bedoel ik :o.
Moet ik dat dan van beneden naar boven scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:17

kiwiwitje schreef:
met haren mee doe ik alleen met lange haren.. gaat net iets makkelijker en sneller vind ik.

Mijn paard had 3 witte benen die ik dus volledig opschoor, maar zijn bruine been deed ik dan achterlangs met de haarrichting mee. Dan was de dikkere lok rond de kogel eraf en zag je niet heel veel kleurverschil..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:22

ja zo doe ik dat ook altijd. heb ook een met 3 witte benen. en een witte vlek bij zijn zwarte been..

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:50

eenitraM schreef:
Relaxed schreef:

Ja idd. Paarden met grote witte benen zijn mooi lastig want die scheer ik helemaal. Al het witte van de benen gaat er af en idd. stoppen bij de kleurovergang. Met de haren mee doe ik niet. Dan krijg ik niet alles er af.

Dan kom ik ook even met een vraag ik heb een schimmel en vraag me af hoe ik hem het netste en beste kan scheren zonder dat je het ziet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:43

Kroonrand en sokjes scheren is dan het mooist denk ik

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:16

Maar wat ik dan lastig vind, is als je de sokjes scheert, komt er zon lelijk puntje uitsteken, of scheer ik ze dan te kort.

(sorry voor de rare uitleg)!!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:19

dat ding is het zelfde als die zwilvratjes? ja die kom ik bij de meeste ook tegen. maar die kun je weg laten halen/laten knippen door de smid dacht ik. die van mij heeft gelukkig korte!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:29

Wat onder bij het sokje zit? :O Oh dat wist ik niet.. :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:32

ja haha! stond de eerste keer ook te kijken van omg wat is dat:O maar zo heb ik wel vaker iets.. toen ik op een stal ging werken en voor het eerst Nikos ging scheren. ben ik in paniek naar de persoon gerend die hem eerst altijd schoor. want mijn donkerbruine paardje werd lichtbruin en op sommige plekken zelfs grijs zwart. dus ik dacht dat ik iets verkeerds deed..... die kerel heeft me echt uit staan lachen.. want dat was normaal... ugh.. kleinigheidje blijf je houden..

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:38

Maar maakt het uit dat dat zwarte dingetje zichtbaar is? :O

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:39

nee hoor!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:42

kiwiwitje schreef:
nee hoor!

Oh okee, ik ga morgen of overmorgen even wat uitproberen, en dan stuur ik even een foto..
Ben der namelijk niet helemaal zeker over;)
Wel grappig dat ze van kleur veranderde.. doen heel veel paarden ;)

Je hoort van me! Bedankt voor je goede advies!

Dus, gewoon van onder naar boven bij het sokje, tot het sokje eraf is, toch?

Weltrusten alvast!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:43

ja tenzij je een schimmel hebt zou ik het van boven naar beneden doen. want anders heb je een wit been met een hap eruit zegmaar snap je

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:46

kiwiwitje schreef:
ja tenzij je een schimmel hebt zou ik het van boven naar beneden doen. want anders heb je een wit been met een hap eruit zegmaar snap je

Oh, ik heb een bruin paard, dus van boven naar beneden? dus niet vanuit de grond naar de knie? Dacht dat dag het handigste was? Nu snap ik het niet meer :z

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:48

bruin paard zonder witte voetjes? dan kroonrand en inderdaad van boven naar beneden en tondeuse het werk laten doen dus er echt door heen laten glijden dan krijg je het het strakst!

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 21:50

kiwiwitje schreef:
bruin paard zonder witte voetjes? dan kroonrand en inderdaad van boven naar beneden en tondeuse het werk laten doen dus er echt door heen laten glijden dan krijg je het het strakst!

Ja, 1 wit voetje, nou ik ga overmorgen even een proefpaard nemen ;)
Je hoort van me! Bedankt nogmaals!