Weide goed voor sportpony's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zavanellixx

Weide goed voor sportpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:01

Ik heb en echte sportpony. Hij heeft 1.60 gesprongen, en ik heb nu elke week wel een wedstrijd (bijna altijd springen, soms dressuur). Bij zijn vorige eigenaar stond hij twee uur per dag buiten,, de ene dag in de bak de andere dag in een klein weitje. Maar ik heb hem nu op een pensionstal staan, waar hij elke dag van ongeveer 9-10 uur tot 5-6 uur in een grote weide met redelijk veel gras staat, ligt eraan welke temperatuur. De eigenaren vand pensionstal zijn eigenlijk best lui, ze willen bijna niks veranderen, dus zavanelli kan niet wat eerder weer binnen worden gezet. kan dit erg schadelijk zijn voor het springen en dressuren enzo? Ben ik wel benieuwd naar. :)

Quebelle

Re: Weide goed voor sportpony's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:02

Je pony kan niet genoeg buiten staan naar mijn mening :+

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:04

kan volgens mij echt geen kwaad, sportpony of niet maakt volgens mij ook niet uit. wel opletten dat hij niet te veel aankomt, maar dat geld bij iedere pony.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:04

Natuurlijk niet!

ps. we zitten op dezelfde school, of er moet nog een paard zijn die zo heet :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:08

Er bestaat niet zoiets als 'teveel buiten' hooguit zoiets als teveel gras. Maar als je pony niet extreem vet wordt (let op, niet hetzelfde als een grasbuikje!) dan is het alleen maar heerlijk voor je paard dat hij buiten staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:10

Vjestagirl schreef:
Er bestaat niet zoiets als 'teveel buiten' hooguit zoiets als teveel gras. Maar als je pony niet extreem vet wordt (let op, niet hetzelfde als een grasbuikje!) dan is het alleen maar heerlijk voor je paard dat hij buiten staat.

inderdaad....gewoon zorgen dat hij zich niet klemvreet...dat is ook voor niet-sportpony's schadelijk ;)
Dus gewoon buiten,op een korte wei.

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:11

mooizo! haha :)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:11

imo kan elk paard (sportpaard of niet) nooit TE veel buiten staan.
als je pony te dik word en dat dus miss een belemmering voor de sport zou kunnen oplevenen zou je nog aan een graasmasker kunnen denken.
je uitspraak over dat de staleigenaren best lui zij slaat imo nergens op, ik weet niet hoeveel paarden er bij jullie staan maar moet je je indenken dat iedere pensionklant aparte dingetjes gedaan wil hebben....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:12

Een sportpony is ook gewoon een pony hoor.. Dus zo veel mogelijk naar buiten!

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:14

Dit maakt niet uit alleen hij moet niet te dik worden nee. Als je pony lijkt mij te kort buiten staat gaat zijn conditie toch ook wat minder worden en word hij heel druk dus gewoon zo houden :)

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:15

barbar schreef:
imo kan elk paard (sportpaard of niet) nooit TE veel buiten staan.
als je pony te dik word en dat dus miss een belemmering voor de sport zou kunnen oplevenen zou je nog aan een graasmasker kunnen denken.
je uitspraak over dat de staleigenaren best lui zij slaat imo nergens op, ik weet niet hoeveel paarden er bij jullie staan maar moet je je indenken dat iedere pensionklant aparte dingetjes gedaan wil hebben....

Dat is ook wel zo, van die eigenaren, maar toen wij ze vroegen of ze hem de ochtend voor een wedstrijd binnen wouden laten, vonden ze dat te veel moeite. Mij lijkt dat juist makkelijker, maarja.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:17

Totdat je pony misschien zijn hele box aan stukken slaat omdat de rest wel naar buiten mag en hij niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat de staleigenaren dat niet willen doen.

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:20

Alleen het was voor een klein halfuurtje, en mijn pony is zo'n beetje de rustigste van de hele stal, en die geeft er niet veel om. en trouwens, iegnlijk ging het hier helemaal niet om.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:21

Lekker voor je pony dat hij nu lekker veel buiten kan, is juist goed. Wat ik wel merkte aan mijn paard toen ze langer buiten ging staan dat ze ook meer energie verspilde en iets meer krachtvoer moest. Bij mij staat er buiten ook geen gras trouwens.

Maar een vraagje, 1.60m gesprongen? Ben ik wel benieuwd naar! 1.60 is voor paarden internationaal geloof ik, nog nooit een 1.60 parcours voor een pony gezien haha

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:23

Zavanellixx schreef:
Alleen het was voor een klein halfuurtje, en mijn pony is zo'n beetje de rustigste van de hele stal, en die geeft er niet veel om. en trouwens, iegnlijk ging het hier helemaal niet om.

Dat jij graag op concours wilt hoeft je pony niet onder te lijden. Lekker zoveel mogelijk naar buiten, blijven ze ook nog eens fris van in 't koppie.

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:24

ik zal waarschijnlijk tegen heel veel schenen nu aanschoppen, maar teveel weidegang of beter gezegd teveel warmte/zon kan zeker effect hebben op de sportprestaties van een paard. we hebben het nu niet of het beter voor het paard is en/of paardnatuurlijk (dat is een andere discussie)

bij ons op stal staan er zat sportpaarden die als ze de dagen ervoor in de brandende zon buiten hebben gestaan minder presteren, ze zijn minder heet en voorwaarts. sommige presteren beter als ze op de dag zelf of de middag ervoor op een koele stal hebben gestaan als in de brandende zon. maar ook hier geldt, alles kan maar met mate..

heb je een paard wat daardoor minder loperig wordt, kan je hem nog steeds weidegang aanbieden alleen voor minder uren of op het heetst van de dag binnen halen.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:25

Mijn pony is ook een sportpony en staat in de zomer zelfs 24/7 buiten =) Omdat het 's nachts koud is voorlopig nog van 06.45 (mijn vader brengt haar buiten voor het werk) tot een uur of 16.00 (afhankelijk van of ik ga rijden of niet)

noukie175

Kan prima hoor! Is toch juist heerlijk voor je pony hele dag naar buiten? Zou er niet aan moeten denken dat mijn pony hele dag maar in de de box moet staan wachten totdat ik kom. Alleen idd oppassen met te dik worden.. Dat van je staleigenaren voor half uurtje is wel beetje onzin, vooral als jou pony er geen probleem van maakt. Snap wel dat ze niet allerlei aparte dingen willen doen want dan moeten ze dat voor iedereen doen. Maar binnen laten omdat jij half uur later komt lijkt me geen moeite..

barbar

het kan zijn dat jou pony braaf is als hij even binnen moet blijven, maar als de staleigenaren dit bij jou toestaan moeten ze dat ook bij de rest van de pensionklanten, anders zouden ze jou voortrekken ;)

Zavanellixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:25

nouja, hij is zo'n 2 mm kleiner dan een paard, en het was volgensmij niet een heel parcoursje hoor :) zijn hoogste parcours was rond de 1.30 volgnsmij :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:27

kr1985 schreef:
ik zal waarschijnlijk tegen heel veel schenen nu aanschoppen, maar teveel weidegang of beter gezegd teveel warmte/zon kan zeker effect hebben op de sportprestaties van een paard. we hebben het nu niet of het beter voor het paard is en/of paardnatuurlijk (dat is een andere discussie)

bij ons op stal staan er zat sportpaarden die als ze de dagen ervoor in de brandende zon buiten hebben gestaan minder presteren, ze zijn minder heet en voorwaarts. sommige presteren beter als ze op de dag zelf of de middag ervoor op een koele stal hebben gestaan als in de brandende zon. maar ook hier geldt, alles kan maar met mate..

heb je een paard wat daardoor minder loperig wordt, kan je hem nog steeds weidegang aanbieden alleen voor minder uren of op het heetst van de dag binnen halen.

Op stal kunnen ze hun energie niet kwijt. Dat is dus geen normaal energieniveau, maar overtollige energie.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:28

kr1985 schreef:

brandende zon is ook niet zo lekker nee, maar dan is er nog een andere oplossig: snachts naar buiten! Bij ons gaan ze altijd naar buiten, en als het over dag 30 graden is gaan ze savonds op de wei en smorgens weer naar binnen en staan ze overdag lekker in een koele stal ipv snachts.
Maar dit verschilt per paard. Sinds ik mijn pony elke dag hele dagen buiten heb is ze juist veel vrolijker en dat is ook belangrijk, heet in de mate van vrolijk of heet in de mate van verveling dat ze eindelijk wat mogen doen is ook een verschil..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:28

Zavanellixx schreef:
nouja, hij is zo'n 2 mm kleiner dan een paard, en het was volgensmij niet een heel parcoursje hoor :) zijn hoogste parcours was rond de 1.30 volgnsmij :)

Ah kijk, das al wat logischer ja :)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:30

dit is natuurlijk per paard/pony verschillend, je zal als je je pony op een gegeven moment kent wel aan kunnen voelen of ze een mindere dag heeft en of dat met buiten zetten te maken heeft. bij ons op stal hang je je halster aan de deur als ze naar buiten mogen, hangt je halster er niet, dan mag je hem voor 12 uur nog zelf erop zetten daarna is het pech hebben. dit om onrust in de kudde te voorkomen.

zo kan je wel 's ochtends rijden, zonder dat je je paard eerst van de wei moet plukken. geloof mij een paard vind het ook niet leuk om er net een half uur op te staan en er alweer af te moeten.

bij ons op stal staan er een stuk of 5 paarden die de wei niet opgaan, vanwege medische redenen/snel hoefbevangen/rennerige paarden die voor het hek blijven heen en weer lopen en de kudde blijven opjagen/paarden die de wei niet leuk vinden (geloof me, we hebben er 1 staan)
deze paarden staan soms wel een uur of 6 zonder andere paarden in hun stal, niks zieligs aan, kwestie van gewenning en zorgt ook voor rust.

HorsePower96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:31

Kan geen kwaat, heb ook een sport pony en renpaarden die staan ook zo lang buiten en presteren gewoon goed. Juist lekker voor ze om even lekker paard te zijn.