Paard wil niks anders eten dan gras tijdens weideseizoen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Paard wil niks anders eten dan gras tijdens weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 11:05

Een probleem waar ik vorig jaar tegenaan liep en ik hoop dat ik dit jaar een oplossing kan vinden.

M'n paard wil niks eten tijdens het weideseizoen behalve z'n gras. Hij is altijd gek op gras geweest. Vorig jaar kreeg ik nog met moeite wat pavo vitamine korrels erin, maar dan moest ik hem uit de wei nemen, apart en dan uit de hand voeren want uit de bak, dat liet ie ook gewoon staan. Aan het einde nam ie het ook niet meer zo gretig uit de hand aan.

Hebben mensen tips hoe ik mijn paard makkelijker ander eten dan gras tijdens het weideseizoen aan kan laten nemen? Hij zal toch z'n vitamines naast het gras moeten hebben... Maar hij vind niks aantrekkelijker dan gras :+

Grapjasjes12

Re: Paard wil niks anders eten dan gras tijdens weideseizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:08

...en niks is aantrekkelijk dan gras, omdat paarden ervoor gemaakt zijn om gras te eten :+

Ik denk dat als je paard niets ander wilt, dat het dan wel goed zit met de vitamientjes :j

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:09

Ik zou hem gewoon zijn gras laten eten, zolang je gras van goede kwaliteit is, zie ik geen probleem. Je paard zal het wel tonen als er iets fout zou zijn in zn vitaminen of mineralen... Misschien een mineralenliksteen hangen ergens in de weide (kan paardlief zelf kiezen of hij het nodig heeft...)

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:11

idd, hang een goede mineralenblok in de weide, en het loopt allemaal wel los.
eet hij dingen als appeltjes en dergelijke? of snoepjes? je kunt eventueel vitaminebrok in zijn appeltje verstoppen, of tussen wat brood.
of mss eet hij wel een pavokoek
als hij niet wil eten, en er voor de rest goed uit ziet, zou ik het gewoon zo laten
als hij er echter niet goed uit ziet kun je nog altijd een vitaminespuit rechtstreeks in de mond geven (net zoals de wormenspuiten)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:25

De Nederlandse weide is door het eenzijdige gras en manier van begrazen en bemesten niet geschikt alle behoeftes (en dan heb ik het over voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen, qua suiker en eiwitten zit het goed en meestal zelfs teveel) te vervullen van het paard. Het ene land is dit minder dan het andere.

Mijn paard is een kieskeurige eter en bliefde de Pavo Vital ook niet. Pavokoek ging er wel goed in, nadeel van deze koek is dat hij qua suiker/zetmeel gehalte evenveel bevat als een sportbrok en hij moeilijk te doseren is. Je voert dus bijna altijd of onder of over. Een vitamine brokje is daarom makkelijker en beter.

Ik voer nu Marstall Force (ook een vitamine brok) ook dit krijg ik er niet zomaar in, maar door het te mengen met muesli, beetje brok of lucerne mix eet ze dit graag.

Vitamine spuiten zijn nutteloos, vullen vooral goed de zakken van de fabrikant en leverancier. Tenzij je er ieder dag 1 geeft, doet het niks namelijk. En iedere dag geven wordt een dure grap.
Je zou zelf zon spuit kunnen maken door je vitamine brok lang in heet water te laten weken tot het een fijne pap is, dan mengen met een beetje appelmoes en in de mond spuiten. Spuit zonder naald kost 25 cent bij de apotheek.

Succes!

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:06

Loopt hij maar een paar uur per dag op de wei dan?

DIe van mij lopen zomers 24/7 op de wei en hebben dan echt wel zin in iets anders naast het gras.
Ze grazen daarna gewoon verder ;-)

Als ik ze de eerste dagen van het weideseizoen laat wennen hoef ik ze ook niet met wat lekkers te lokken, dan is gras alles...

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 08:10

ben blij dan bespaart je dat aan extra voer.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 08:18

tijdens het weideseizoen loopt ie uiteraard 24/7 op de wei maar dan nog is hij niet geinteresseerd in iets anders. Anders zou ik hem wel tijdens staltijd voeren.

Ik zal het proberen te mengen met brok.

Bespaard misschien geld inderdaad maar ik heb toch liever dat ie het eet en alle juiste vitamine enz binnen krijgt (ik ben er namelijk ook van overtuigd dat nederlandse grond niet dekkend is voor de vitamine en mineralen).

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:22

waarom van die korrels als ik vragen mag?
me paard krijgt gewoon brok en hooi savonds en sochtends
en de sheties ook aleen geen brok
maar oke, effe on topic : zou hem gewoon lekker gras laten eten ;)
vind al die exstra dingen wat onzinning

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:29

Ik wil hem bijvoeren omdat ik van mening ben dat de Nederlandse grond niet volledig is voor het paard. Voor de zekerheid dat hij geen te korten krijgt, wil ik vitamine/mineralen brok bijvoeren. ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:32

Ik snap het niet.

Waarom is een weide niet geschikt voor een paard ???

In de winter voer je allemaal hooi of voordroog, ook gemaakt van die wei.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:35

Wat je misschien kan doen, grasjes plukken en door het voer mengen dat je wilt dat hij krijgt. Of makkelijker: lucerne of gras-mix van hartog.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 19:41

In de winter voer ik hem ook aanvullend bij. Het probleem is dat hij zomers het niet meer aanneemt omdat hij toch al vol zit (?) van het gras.

Het probleem is niet dat het niet geschikt is maar dat het niet voldoende is om hem tot zijn behoeftes aan te vullen.

Grasmix is inderdaad een goed idee, ik voer hem nu ook grasmix en daar laat hij vrolijk z'n hooi voor staan :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:43

Millanka schreef:
Het probleem is niet dat het niet geschikt is maar dat het niet voldoende is om hem tot zijn behoeftes aan te vullen.

Kennelijk wel anders zou hij juist wel wat anders van je aannemen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:48

Zo werkt dat helaas niet altijd Goof.. slechts voor een paar vitamine en mineralen koppelt een paard behoefte aan smaak/zin in hebben. Onder andere natrium, om een voorbeeld te geven.

Ik ken paarden die via bloedtest een groot magnesium tekort hadden maar geen magnesium willen opeten, omdat ze het niet lekker vinden.

Dit fenomeen werkt wel bij te weinig voedingswaarde van het gras in de zin van suiker en structuur. Als het gras te schraal is komt er een "tekort" aan suiker, waardoor het paard meer honger krijgt/grotere suikerbehoefte. Heeft het gras weinig structuur dan zie je vaak dat ze graag wat hooi of stro eten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:51

Ariebren schreef:
Ik snap het niet.

Waarom is een weide niet geschikt voor een paard ???

In de winter voer je allemaal hooi of voordroog, ook gemaakt van die wei.

Ik neem aan dat in de winter de pony ook een supplement krijgt...
Onze weides zijn inderdaad nogal eenzijdig.... geen gekke zet om dus iets extra's aan te bieden.

Ik geef een multivitamine van de Groene Os, dit is een poeder... ik vermeng het met een handje van iets dat ze smakelijk vinden, scheutje water en hoppekee....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:17

Millanka schreef:
Ik wil hem bijvoeren omdat ik van mening ben dat de Nederlandse grond niet volledig is voor het paard. Voor de zekerheid dat hij geen te korten krijgt, wil ik vitamine/mineralen brok bijvoeren. ;)

Die mening van jouw wordt je aangepraat door diverse voerleveranciers en de sites die denken er verstand van te hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:09

Ariebren schreef:
Millanka schreef:

Die mening van jouw wordt je aangepraat door diverse voerleveranciers en de sites die denken er verstand van te hebben.

Nee, dat is toch niet waar... Levende Have maar ook diverse agrarische bladen hebben heel wat geschreven over de laatste gras-/oogstjaren, en dat het gras veel suikers maar weinig vitaminen/ mineralen bevat...
Nu is ons gras sowieso tamelijk eenzijdig, maar het zijn ook nog eens zeer schamele jaren geweest.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:55

ik kan me trouwens niet voorstellen als je paard bv op weidegrond graast waar ook koeien op staan, dat ze daarmee een volledige voeding binnen krijgen. ofwel dat je zélf je grond inzaait met een vooruit geselecteerd zaadmengsel, dan kan ik het me wel voorstellen (mits het zaadmengsel dan ook juist is )
maargoed, aan de ts: ik denk dat je met een mineraalsteen en een pavokoek al een heel eind komt hoor ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:17

Arme melk koeien die ook van dat gras eten en in de winter de kuil krijgen.
Denk dat de Campina helemaal uit zijn dak gaat met de kwaliteit van zijn melkproducten.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:21

Ariebren schreef:
Arme melk koeien die ook van dat gras eten en in de winter de kuil krijgen.
Denk dat de Campina helemaal uit zijn dak gaat met de kwaliteit van zijn melkproducten.

En jij denkt dat die niet bijgevoerd worden :D :D ?

Overigens is een koe niet te vergelijken met een paard. Voor een koe willen we gras wat veel suiker bevat en veel eiwitten = goed voor de melkproductie en krijg je goede melk van.
Voor een paard willen we gras met geen suiker en zo min mogelijk eiwitten.

Helaas zijn veel van de landen waar wij onze paarden op laten grazen ooit bedoeld voor koeien of ingezaaid door koeienboeren, en staat er op veel land zeer veel raaigras. Wat dus niet (of minder :) ) geschikt is voor paarden (en wel voor koeien). Op deze manier krijgt je paard dus eigenlijk niet het goede binnen.
Gelukkig komt er steeds meer inkering, wordt er inmiddels bij verschillende stallen ingezaaid met speciaal mengsel voor paarden (wat vaak maar tussen de 10 en 30% raaigras bevat, in tegenstelling tot sommig koeienmengsel wat 100% raai is) en heb je qua hooi keuze ook meer keus tussen Engels Raai, Veldbeemd, Rietzwenk etc.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:24

Een koe wordt bijgevoerd op eiwitten voor de melk leverantie.
Het verhaal voor, geen eiwitten en suikers voor een paard, wordt je aangepraat door de diverse internet sites.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:26

Probeer eens de eggersman golden mineral.
Ik heb ook een paard dat niets wil behalve gras en hooi (hele jaar door), maar op die brokjes valt ze echt aan. Je hoeft maar iets van 100 gram te geven (klein handje).

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:29

Je kunt natuurlijk ook een analyse laten maken van het gras, om te kijken of het idd tekorten aan mineralen ed heeft (oa subli doet dit??). Kan me voorstellen dat het meevalt, en dan maak jij je druk om niets.

Met enige regelmaat bloedonderzoek ( midden weideseizoen) zou je ook kunnen doen, dan kun je gericht op eventuele tekorten gaan bijvoeren en hoef je niet het hele grasseizoen, dagelijks te proberen of je paardje de brokken wil eten.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het mee gaat vallen met de tekorten hoor!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 23:31

@ ariebren: het natuurlijk leefgebied van een koe is moeras en moerasbos het paard is een steppe dier. Oftewel koeien en paarden zijn vanuit de natuur zo gevormd dat ze op totaal andere grondsoort leven. Daarom heeft een paard geen goede voeding als het op natte vette weide leeft, terwijl een koe het er prima op doet.
Niks internet site's maar puur hoe de natuur is van het dier.