paard in groepsstalling gooien, risico's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

paard in groepsstalling gooien, risico's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:46

in theorie gaan we vanaf 22 april verhuizen waar mijn paard op een hele grote stal komt te staan. Daar komt hij in een groep van +/- 50 paarden, enorm veel ruimte en onbeperkt hooi.

Een week later gaan ze het weiland op, maar een stalgenootje vertelde me dat er wel een behoorlijke risico aan hangt om hem nu bij de groepsstalling te zetten. Mijn redenering om hem erbij te zetten voor mezelf is onder andere dat hij alvast een beetje kan wennen, gelijk met de andere paarden het land op kan en alvast kan wennen aan het hooi en het onbeperkt voeren wat hij daar krijgt. Daarnaast is het handiger voor mij als hij er al staat maar dit valt natuurlijk in het niet als het niet veilig voor hem is.

Maar uiteraard realiseer ik me ook dat er wel degelijk een risico aan hangt. Hij hoeft maar 1 keer een rake trap te krijgen en hij loopt kreupel, en er zijn toch 50 paarden in zo'n paddock, je haalt hem er niet zo eventjes tussenuit als het mis gaat.

Hoe schatten jullie de risico's, ik hoor graag ervaringen van andere hoe dit bij hun verlopen is. Is het handiger als ik hem toch een weekje later zet?

Elin_

Re: paard in groepsstalling gooien, risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:49

Als ik het goed begrijp gaat ie nog niet direct het land op ,maar eerst in een soort paddock?
Ik zou toch 1 weekje wachten tot hij/zij in de wei mag.
Dan is voor iedereen weer even de weide ''nieuw'' + dat ze dan meer met eten bezig zijn dan hem/haar

Caira

vraag het aan de stalhouder, die kent de groep en weet hoe ze reageren

Christiene

een weekje later is denk ik wel slimmer.

in de wei is alle ruimte, tenminste ik mag hopen dat die groot is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:50

Ik zou ook een week wachten en nu het paard al naast de anderen zetten (indien mogelijk) zodat zij een week kunnen neuzen en kennismaken, en zodra de groep op het land gaat er bij doen. Nieuwe omgeving voor allemaal als al eenling in een gesettelde groep op hun terrein.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:51

Ik zou ook het paard erbij doen, als ze het land op gaan.
Dan is het voor alle paarden nieuw en zijn ze ook meer bezig met het gras.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:54

De stalhouder heb ik gemaild inderdaad. Hij komt eerst in een huge paddock (echt ongelooflijk groot) en daarna in een nog grotere wei :') Dus ruimte hebben ze allemaal genoeg inderdaad.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:46

Beter de eerste week wennen naast de bestaande groep en dan samen met de groep de wei op. Dan is het allemaal even rennen en vliegen omdat het nieuw is en meestal gaan ze dan gelijk eten.
50 paarden in 1 paddock is wel erg veel, hoe groot is die paddock?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:08

Ik zou hem erbij doen als ze het land opgaan. Eerst ernaast even wennen met alleen de leider of een ander paard kan ook.
Houdt er wel rekening mee dat hij ook op de wei wat wondjes, krassen en blauwe plekken op kan lopen de eerste weken. Weet niet wat je paard gewend is?

Er kwam heir een paard bij op de wei die was alleen een mini-paddock en stal gewend, beest rende eerst door het draad, heeft toen gevochten en vervolgens zich een peesblessure gerend. Je kan helaas niet alles voorkomen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 08:48

Hoeveel meter het bij elkaar is weet ik niet maar er is nog zat ruimte over voor alle paarden om een flinke sprint te trekken en even een momentje voor zichzelf achter in de paddock te nemen. Voorin staan 3 hele grote balen hooi, waardoor het er aan de voorkant heel erg vol uit ziet. Daarnaast is er een hele grote inloopstal en een afdakje waar ze kunnen schuilen, achterin nog een soort 'extra' paddock waar ze heen kunnen.

Toen we gingen kijken vond ik het er erg vol uit zien en was ik wat sceptisch tot ik het aan de achterkant zag, zoveel ruimte dat ze nog hebben :)

Wondjes en krasjes kunnen er inderdaad komen, vorig jaar hebben we ergens anders gestaan en hebben we hem in een andere kudde gezet. Het was wat gejaag en geren en 10 minuten later stonden ze allemaal vredig te eten, dat was wel met maar 3 andere paarden.

Hij is nu ook een mini-paddock en stal gewend maar ik heb er vertrouwen in dat hij zich prima kan handhaven in zo'n kudde. :)

Ik heb hem liever niet nog een week ernaast, als dat het zou worden wacht ik wel nog een week en zet ik hem er in de wei erbij, ik weet zeker dat dat goed gaat.

sirkand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 08:55

Waar kom je te staan Milanka? Ik woon vlakbij jouw en ik heb het idee dat ik op de stal sta waar jij ook komt...

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:05

Ik heb mijn paarden ook in een (hele grote) loopstal staan maar bij ons komen er pas nieuwe dieren in de groep als ze het land op gaan. We hebben 2 x gehad dat een nieuwe wel in de loopstal werd gezet bij de bestaande groep maar die werd finaal in elkaar getrapt. In het land gaat het wel goed omdat ze dan veel meer ruimte hebben.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 08:26

Sirkand @ ik heb je een pb'tje gestuurd. Stal 's Gravenweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:41

Als ik de foto's zie op internet van die stal, is de paddock groot en de stukken wei groot, maar of dat groot genoeg is voor een nieuw paard in de kudde om zich zonder kleerscheuren ver genoeg af te zonderen om zo rustig aan steeds dichter bij te mogen komen....vraag ik mij af....vind de groepen te groot voor de stukken waar ze op staan....half zoveel per gedeelte zou ik het aandurven...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:47

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:13

jeetje, het houdt niet op met aantal pony's.... hoeveel staan daarin? Stuk of 50?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:16

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:19

ik persoonlijk vind dat geren maar niets, zeker niet met zo'n grote groep. Veel te bang voor blessures, botsingen of de draad over het hoofd zien...
Nee, dan liever rustig wennen met een kleiner groepje, of toevoegen aan de groep als ze al even gewend zijn aan de wei en de rust terug is.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:26

Ik ga mee met het antwoord van Joyce. Het ziet er wel heel spectaculair uit, maar ik zie liever de rust ivm enige blessures.
Omdat het weideseizoen bijna daar is zou ik nog even wachten en je paard in de weide laten wennen aan de groep. Daar heeft je paard veel meer de ruimte en is er meer dan voldoende afleiding in de vorm van gras.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:27

inderdaad, rennen is leuk. maar zo'n grote kudde die aan de kletter gaat richting weiland..... het zou mijn keus ook niet zijn :n

als ze zich verstappen gaan ze waarschijnlijk ook gewoon door, omdat de hele kudde gaat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:39

Wacht tot ze de wei op kunnen. Dan hebben ze wat te doen naast het rennen. De honger naar gras zal dan op den duur overheersen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:41

Ik zou ook liever gaan voor safe maar moet eerlijk zeggen "het ziet er wel super gaaf uit". Zeker in het volgende filmpje op de weide.
Mijn paard staat in een groepje van 3 en die hadden ook een super actie toen ze het land weer opmochten. Drie stappen draf en vreten maar -O- Maar dat ging bij alle paarden bij ons op stal trouwens zo :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:34

Beste optie zou zijn: paard eerst een paar dagen/weekje samen zetten met een sociaal paard uit de groep, die wat te zeggen heeft in die groep. Daarna weer samen aan de groep toevoegen. Jouw paard heeft dan al een maatje/vertrouwd paard en zal makkelijker worden geintroduceerd in de groep. Het hangt ook erg van je paard af. Ik denk dat mijn paard het niet grappig zou vinden om zo in het diepe te worden, ze zou zich erg onzeker en verloren voelen. Maar er zullen er zeker ook zijn die het prachtig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:55

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:00

Ik vind het voor 50 paarden ook niet heel groot eerlijk gezegd