maura schreef:Hoe lang staan ze al op de nieuwe plek?
Stonden ze op de vorige plek ook samen of hadden ze daar een grotere kudde?
Heb jij iemand die je om hulp kunt vragen of ben je altijd alleen met de paarden bezig?
3 weken nu, ze stonden op de vorige plek niet samen fjord stond niet in een kudde de andere kent dat wel.. ik ben vaak samen met mijn moeder of een vriedin die ook paarden heeft dus ben gelukkig niet alleen 
Jette schreef:staan ze de hele dag binnen of komen zo ook buiten? misschien gaat het beter als hij op het weiland staat, afleiding van het gras?
Ze staan allebei samen van sochtends tot in de middag buiten
Het is ook geen optie om hem buiten te laten en dan de fjord te gaan doen buiten doet hij net zo gek en gaat door de omheining heen.. 
annibel schreef:Misschien moeten ze gewoon even wennen aan het alleen zijn, mijn welsh merrie werd een paar jaar geleden ook helemaal gek als ze alleen in de stal of wei stond maar nu is het geen probleem meer..
En anders misschien een vriendje erbij kopen? Heb nog wel 2 leuke shetlanders in de aanbieding hihi.
Iig succes en hoop dat het op te lossen is

Het is inderdaad wennen waarschijnlijk, maar wat moet je als het gewoon gevaarlijk word voor de pony zelf?
haha nou 2 shetlanders erbij word me wel erg veel, 1 is een ander verhaal 
Suzanne_J schreef:Herkenbaar probleem.. Onze paarden hadden het ook heel erg, met 1 van de paarden kon ik de stal ook niet meer verlaten. Constant stakingsgedrag, en het andere paard sloopte terwijl zijn stal. Ook op wedstrijd, als 1 van de paarden wegging, ging de andere de trailer verbouwen. Toch is het iets wat wel steeds beter wordt, maar wel heel lastig. Je moet zeer consequent zijn, en het vervelende gedrag (trailer/stal verbouwen) compleet negeren. Ze moeten gewoon leren dat de ene soms weggaat, maar uiteindelijk wel weer terugkomt. Niet te veel aandacht aan het gedrag besteden, en zo vaak mogelijk 1 van de 2 meenemen. Je zult zien dat het na een tijdje steeds beter wordt. Misschien kan op het begin iemand bij het achtergebleven paard blijven? (of de eerste 10 minuten, daarna houdt het meestal op, totdat ze het paard weer horen terugkomen)
Ja.. we hebben gisteren de fjord buiten laten staa nen hem vast binnen gezet.. en we zijn er bij gebleven maar na een half uur gaf die nog niet op..