Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn paard staat op een zeer fijne privéstal waar ze binnenkort terug lekker de hele dag op de weide mogen. Nu is er ook de mogelijkheid om de paarden 's nachts buiten te laten... Alleen ben ik hier een beetje bang voor. De weide is namelijk niet afgemaakt met schriklint, maar met 'gewone' ijzeren draad. Daarbij komt dat mijn paard niets liever doet dan àlles eens in zijn mond steken en hij is gewoon echt een kleine boef soms. Ik ben dus bang dat hij 's nachts dingen zou uitspoken en dat niemand hem in de gaten kan houden.
Is het dan zoveel slechter om hem voor enkele uren op stal te hebben? Dan kan hij toch lekker rustig en droog staan tussen zijn maatjes. Als het stormt of extreem hard regent komen de paarden die hele dagen op de wei staan overigens wèl steeds naar binnen...
Ik zou het doen omdat ten eerste iedereen weet dat dit normaal gesproken paard's keuze zou zijn en omdat hij binnenkort weer zwaarder getraind gaat worden en hij dus zoveel mogelijk bewegingsvrijheid heeft, ook 's avonds en 's nachts. Maar ik ben dus bang dat er wat mis zou gaan en ook een beetje dat hij het niet goed gewend zou geraken. Hij is 'de hengst' van zijn kudde momenteel en zou dus in een nieuwe -tijdelijke- groep gezet moeten worden. Ook gaan ze vanaf pakweg oktober weer gewoon de stal in.
Wat is de beste keuze denken jullie?