In de zomer 24/24u buiten VS 's nachts naar binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

In de zomer 24/24u buiten VS 's nachts naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 15:30

:wave:

Ik zit een beetje met een dilemma. Mijn paard staat op een zeer fijne privéstal waar ze binnenkort terug lekker de hele dag op de weide mogen. Nu is er ook de mogelijkheid om de paarden 's nachts buiten te laten... Alleen ben ik hier een beetje bang voor. De weide is namelijk niet afgemaakt met schriklint, maar met 'gewone' ijzeren draad. Daarbij komt dat mijn paard niets liever doet dan àlles eens in zijn mond steken en hij is gewoon echt een kleine boef soms. Ik ben dus bang dat hij 's nachts dingen zou uitspoken en dat niemand hem in de gaten kan houden.

Is het dan zoveel slechter om hem voor enkele uren op stal te hebben? Dan kan hij toch lekker rustig en droog staan tussen zijn maatjes. Als het stormt of extreem hard regent komen de paarden die hele dagen op de wei staan overigens wèl steeds naar binnen...

Ik zou het doen omdat ten eerste iedereen weet dat dit normaal gesproken paard's keuze zou zijn en omdat hij binnenkort weer zwaarder getraind gaat worden en hij dus zoveel mogelijk bewegingsvrijheid heeft, ook 's avonds en 's nachts. Maar ik ben dus bang dat er wat mis zou gaan en ook een beetje dat hij het niet goed gewend zou geraken. Hij is 'de hengst' van zijn kudde momenteel en zou dus in een nieuwe -tijdelijke- groep gezet moeten worden. Ook gaan ze vanaf pakweg oktober weer gewoon de stal in.

Wat is de beste keuze denken jullie? -O-

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:33

Die van mij ging vorig zomer ook voor het eerst s nachts naar buiten. Ik vond (vind) het ook altijd nog een beetje spannend, onze weides zijn overigens wel netjes afgewerkt. Maar deze zomer gaat hij gewoon weer 24/7 naar buiten, hij vindt het heerlijk! En als je paard s nachts vast ligt in zijn stal is er ook niemand die het ziet denk ik dan maar..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:34

Als een paard vriendjes en gras om zich heen heeft dan is de kans dat ze echt iets gaan uitvreten niet zo heel groot. Sterker, aanwezig, maar bijzonder klein...
Tel daarbij op dat ie dan flink meer vrij kan bewegen ('s nachts op stal is vaak toch meer dan acht uur, soms zelfs twaalf uur)...
Het is nu pas maart, oktober is nog vér!

Ik zou het wel weten! :)

Je moet misschien zelf nog even aan het idee wennen, maar dat komt uiteindelijk wel in orde, denk ik. :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:48

normaal zou ik zeggen... buiten laten staan.
maar als de omheining niet echt fatsoenlijk is, zeg ik. snachts binnen.
overdag is er ook niet altijd overzicht, maar dan kun je bijspringen mocht er iets gebeuren.
tenslotte hoor je wel of er iets 'mis' gaat met een dier.
snachts hoort niemand het paard.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:42

ik zou gewoon als je het niet vertrouwd het niet doen.
anders slaap je straks slecht en ben je bang als je de volgende dag weer komt dat er iets is gebeurd.
als je er niet zeker van bent zou ik het niet doen.

Tellie

Re: In de zomer 24/24u buiten VS 's nachts naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:44

Ik zou voor 24/7 buiten kiezen.

xKwenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:52

Ik zou voor buiten kiezen, maar als je het niet vertrouwd gewoon niet doen al denk ik dat hij niet zo veel uitspookt als er voldoende gras is :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:53

Lekker buiten laten :)
Er kan altijd wat gebeuren, ook overdag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:56

TurdusMerula schreef:
Als een paard vriendjes en gras om zich heen heeft dan is de kans dat ze echt iets gaan uitvreten niet zo heel groot. Sterker, aanwezig, maar bijzonder klein...

Dat hangt volledig van het paard af. Is je paard zelfstandig? Dan heb je best een kans dat je paard wat uitvreet. Ik heb bijv. een 2-jarige merrie die ´s nachts binnen en overdag buiten staat. Ze is de kleinste van de groep (veel KWPN-ers en zij is een Paint), en wandelt doodleuk onder de draad door als iemand er ook maar 10 seconden de stroom vanaf haalt, waarna ze dus bij de koeien en/of bij de stier staat. Nou is dat niet zo heel erg, maar het zegt dus wel dat je nergens vanuit moet gaan. Mijn paard kan, hoe jong ook, prima zonder vriendjes en is erg zelfstandig, staat ook regelmatig aan de ene kant van het land als de rest aan de andere kant staat.

Ik denk dus dat je het beste zelf kan inschatten hoe jouw paard zich gedraagt. Kijk anders of je het niet een nachtje kan proberen met wat extra toezicht, misschien dat het goed gaat en je genoeg vertrouwen krijgt? Overigens is het waar wat hier gezegd wordt, er kan altijd wat gebeuren.

Overigens is ijzerdraad wel een erg slechte omheining, is dat normaal daar? Hier staat er gewoon breed schrikdraad.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:26

Uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:08

Omdat ons groepje de enigste op stal zijn die met de nacht buitenblijven (de rest gaat wel op stal) gaan ze als de rest op stal gaat weer terug naar de paddock met onbeperkt hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:12

TurdusMerula schreef:
Uitzonderingen bevestigen de regel. ;)

Nee, dat betekent alleen maar dat er geen 1 op 1 advies te geven is maar dat TS gewoon zelf moet inschatten hoe het zal gaan :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:08

Mijn keuze zou gebaseerd zijn op de omheining. De omheining moet stevig en liefst dubbel zijn.
Als je met ijzerdraad omheining zoiets of zoiets bedoeld, zou ik er mijn paard niet permanent in willen hebben. Zeker omdat er geen stroom opstaat. Je weet dat je paard een boef is, dus ik zou het risico niet willen lopen. Daar zou ik mijn paard overdag zelfs niet in willen hebben eerlijk gezegd.
Is de omheining van iets steviger aard, dan is er geen probleem.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 17:11

Kan er niet overlegd worden met de staleigenaar of misschien de omheining vervangen kan worden?

Mijn paard gaat deze zomer ook 24/7 buiten (vind het zelf ook best spannend, en ze is dit niet gewend) en staat naast een sloot. Heb zelf een paar paaltjes gekocht en een rol lint dan zet ik het gewoon af. Nu scheelt het wel dat mijn paard alleen staat en ik zodoende zelf kan beslissen hoe ik mijn wei versier :D

Lint heb je al vanaf een tientje (dun 10 mm lint). Ik was 28,- kwijt voor 40 mm lint (200m). (Stalhouder gebruikt overal draad dus heeft geen lint liggen en ik wil graag lint omdat mijn paard draad nog wel eens over het hoofd wil zien).

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-12 19:01

Ik heb even een foto opgezocht om de omheining te tonen... Het zijn dus slechts 2 draden en blijkbaar is de bovenste zelfs nog prikkeldraar op de foto's te zien! :wow: Dat was me eerder nog niet opgevallen. Ik denk dat we inderdaad maar eens moeten laten horen dat we een fatsoenlijke omheining willen.
Afbeelding
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:09

Dat is idd een belabberde omheining. Zelfs overdag zou ik met een ongerust hart rondlopen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:11

Inderdaad, ik zou er niet gerust op zijn!!

mar10tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:37

Lekker naar buiten zou ik zeggen, maar inderdaad een goed idee om even een verzoekje in te dienen mbt de omheining.
suc6!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:47

Hier nog zo'n muts. Ik heb mijn paarden snachts ook binnen staan. Waarom? Omdat ze, als ze overdag uitbreken ze in ieder geval goed zichtbaar zijn. 's nachts is dat niet het geval, dus de kans op ongelukken groter. En we hebben best een goede omheining, maar al spelend knapt er soms ook best eens een stroomdraad. ( is op zich veilig: minder risico op draadwonden), maar dat wil je snachts toch ook liever niet.

En ik wéét dat ik me ongeruster maak dan nodig... maar ook ik durf het eigenlijk gewoon niet. Mijn paarden gaan dus sochtends tegen 7 uur naar buiten, en gaan naar binnen als het donker wordt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 21:51

riagr, jouw paarden gaan vroeg naar buiten, da's fijn. :)

Citaat:
Omdat ze, als ze overdag uitbreken ze in ieder geval goed zichtbaar zijn. 's nachts is dat niet het geval, dus de kans op ongelukken groter.

Maar uitbreken staat niet meteen gelijk aan ongelukken... Zeker niet als je bang bent voor verkeersdingen ed, 's nachts is er minder drukte. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:28

Ik weet het, ik weet het..

Ik probeer er nog een logisch verhaal aan te breien..
Maar de werkelijke reden is natuurlijk dat ik op momenten een tobberige muts ben... dat snachts binnen voor míj beter voelt.............. en ik dan smoezen kan bedenken als:
- Het is voor mijn snel dik wordende paardjes niet goed om 24/7 in de wei te staan

Enz enz..

Ter verdediging van mezelf : paardjes staan snachts in ruime buitenboxen, zeer ideaal stalklimaat ( buitenlucht eigenlijk)

En ter verdere verwarring en het verhelderen van de (enorme) mate van mijn onlogica:
De veulens worden pas om 22 uur binnen gezet... Dat kan de binnenzetter van mijn ruin namelijk niet in haar eentje....... dus doe ik dat zodra ik kan... Om 22 uur dus.
Maar mijn ruin dan ook binnen zetten...... euhhh........liever niet.. die dan toch echt liever voor het donker..

Nou ja.. staat mijn veulen ( bijna jaarling) in ieder geval zo minimaal mogelijk binnen, met maximale gemoedsrust van haar eigenaresse

Wie zei ook al weer dat mensen redelijk denkende wezens waren _O- _O- _O-

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:08

Gini schreef:
Dat is idd een belabberde omheining. Zelfs overdag zou ik met een ongerust hart rondlopen.

Wat een onzin, wij houden onze paarden hier al jaren achter prikkeldraad, niks mis mee.
Ooit wel eens een paard gezien wat echt vast raakt in gewoon stroomdraad?
Ik wel, en het is geen fijn gezicht om pezen uit benen te zien bungelen....:n
Breed schriklint is het natuurlijk beter maar ik heb geen bewzaar tegen prikkeldraad...ze raken er lang zo snel niet in verstrikt omdat het niet zo slap is en mochten ze erin vast zitten(hier 2 keer gehad) dan houden ze er over het algemeen alleen wat schrammen en krassen aan over.

On topic: Indien jouw paard goed in de groep ligt TS dan zou ik hem gewoon lekker buiten laten!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:04

Wildgirl schreef:
Wat een onzin, wij houden onze paarden hier al jaren achter prikkeldraad, niks mis mee.
Ooit wel eens een paard gezien wat echt vast raakt in gewoon stroomdraad?
Ik wel, en het is geen fijn gezicht om pezen uit benen te zien bungelen....:n
Breed schriklint is het natuurlijk beter maar ik heb geen bewzaar tegen prikkeldraad...ze raken er lang zo snel niet in verstrikt omdat het niet zo slap is en mochten ze erin vast zitten(hier 2 keer gehad) dan houden ze er over het algemeen alleen wat schrammen en krassen aan over.

Mijn mening afdoen als onzin omdat het jouw mening niet is, is niet zo netjes.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:06

riagr schreef:
Ik weet het, ik weet het..

Ik probeer er nog een logisch verhaal aan te breien..
Maar de werkelijke reden is natuurlijk dat ik op momenten een tobberige muts ben... dat snachts binnen voor míj beter voelt.............. en ik dan smoezen kan bedenken als:
- Het is voor mijn snel dik wordende paardjes niet goed om 24/7 in de wei te staan

Enz enz..

Ter verdediging van mezelf : paardjes staan snachts in ruime buitenboxen, zeer ideaal stalklimaat ( buitenlucht eigenlijk)

En ter verdere verwarring en het verhelderen van de (enorme) mate van mijn onlogica:
De veulens worden pas om 22 uur binnen gezet... Dat kan de binnenzetter van mijn ruin namelijk niet in haar eentje....... dus doe ik dat zodra ik kan... Om 22 uur dus.
Maar mijn ruin dan ook binnen zetten...... euhhh........liever niet.. die dan toch echt liever voor het donker..

Nou ja.. staat mijn veulen ( bijna jaarling) in ieder geval zo minimaal mogelijk binnen, met maximale gemoedsrust van haar eigenaresse

Wie zei ook al weer dat mensen redelijk denkende wezens waren _O- _O- _O-

:')

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:13

je moet naar je paard kijken en naar de vaste weidemaatjes.

Mijn paard gaat winter en zomer overdag buiten en 's nachts op stal, dit geeft een zenuwlijder als die van mij structuur en op deze manier is alles vrij ok.
Als de persoon die normaal onze paarden binnen en buiten zet een keer op vakantie is en mijn vriendin en ik moeten dit zelf doen. Dan is mijn paard al helemaal van slag als ze pas bij het vallen van de avond binnengehaald wordt. Ondanks dat de anderen er rustig onder blijven. Is het extreem warm, dan gaan ze 's nachts buiten ipv overdag. jeetje dat is een drama, na een half uur buiten wil ze terug binnen, want het wordt donker 8)7 Dus voor mijn paard zou het geen goed idee zijn om haar dag en nacht buiten te laten, omdat er minimaal 2 weidemaatje zowieso 's avonds binnen moeten, al is het alleen maar om apart te kunnen voeren. 's nachts is ook de enige mogelijkheid om mijn paard te laten "bijeten" gezien het niet zo'n goede eter is en wel maagzweren heeft.