Hooi inkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hooi inkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:08

Deze winter heb ik voor het eerst hooi ingekocht voor mijn paard. Graszaad was op, en de rest vond ik te rijk. Met de eerste koop mijzelf goed in de vingers gesneden met 'verkeerd' (voor het paard) hooi kopen, maar zo doende leer je... Nu koop ik van die kleine baaltjes, maar dat is best een investering, en ik zat te denken; grote gewone hooibalen zouden misschien ietwat goedkoper zijn. Een hersenspinsel, ik weet niet of dat écht zo is.

Maar is er iets zoals 'grote balen gewoon hooi', dus gewoon weidehooi, liefst niet te rijk, en open verpakt dat in grote balen wordt geleverd? Ik heb wel wat rondgekeken bij fourage handels, en het lijkt er wel op, maar bij hun moet je weet ik hoeveel ton afnemen, en uiteindelijk wordt het maar gevoerd aan 1 paard en een shet. Er gaat misschien HOOGUIT 15 kg per dag door, eigenlijk nog minder bij rijker hooi, dus als je dan weet ik hoeveel ton moet binnen halen, ligt het er over een jaar nog... en dat lijkt mij niet zo handig voor onverpakte balen. Verpakt voordroog wil ik niet, dat vind ik te rijk :o

Het liefst ga ik ook voor graszaadhooi (rietzwenk) en dan in combinatie met 'gewoon' hooi. Dat is nog de fijnste combinatie; hun dagelijkse portie gewoon hooi (rond de 10 kg) en de rest onbeperkt aanvullen met graszaad. Zo deed ik dat eerst ook altijd, maar dan was het gewon voor handen op stal.

Maar IS er wel een mogelijkheid om zulke grote balen, van GOEDE kwaliteit, in niet al te achterlijke hoeveelheden aan te schaffen? Of hanteren ze echt enkel maar die minimale (vaak 5 ton) afname? Het zal ook nog gebracht moeten worden (gelost kunnen we zelf wel). Dus misschien dat ik uiteindelijk dan duurder uit ben....

Iemand tips en tricks voor mij? Ik woon overigens in Zuid-Holland.

vuurneon

Re: Hooi inkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:10

Ik krijg zelf balen hooi van 450 kilo aangeleverd (gewoon per stuk kan het :P ) . Is hooi, maar wel in plastic verpakt. Ik haal dat hooi eruit en leg alles in de stal neer en pak daar gewoon dagelijks vanaf :)
Ideaal!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:12

kan je niet MP in de gaten houden en direct pakjes van het land halen ? scheelt vaak ik kosten dan het ophalen bij een echte fouragehandel.
Wij hebben grote balen vrij droog kuil, daar weet ik wel dat ik met 4 minipony's en 1 groot rijpaard een maand doe met een baal.. enkel kan ik die voeren als het koud genoeg is en niet gaat broeien.
Ik weet alleen niet hoe dat zit met hooi op grote baal.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:14

Ja, gewoon hooi in folie verpakt bestaat wel. Het is alleen wel lastiger aan te komen hier in de regio.
ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie is.

En je kan dat hier ook indien gewenst per stuk kopen ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:14

hier in het zuiden kan ik.grote balen laten
brengen vanaf 1000 kg , dus zou bij jou ook moeten kunnen ...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:16

Bedenk wel dat je grote balen ook moet kunnen hanteren, want die wegen zoveel dat je er met de hand niks aan kunt verplaatsen, daar heb je een heftruck of iets dergelijks voor nodig...

En grote balen voordroog voer je met 1 paard niet snel genoeg op, dan moet je echt op zoek naar balen echt droog hooi, en dat is lastig te krijgen denk ik...

Ik loop er zelf ook tegen aan hoor, heb 1 paard en weinig opslagruimte, dus je koopt steeds een paar kleine baaltjes en dat is behoorlijk prijzig...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 23:19

Ja, voordroog hebben we hier wel, maar dat vind ik te rijk voor mijn merrie. Ik wil echt gewoon "ouderwets" hooi onverpakt. Maar mogelijk in grotere baaltjes. Ze hebben hier op de boerderij ook van die mega mega strobalen op de zolders staan, met de sjofel, dus het lossen en plaatsen zou niet zo'n probleem zijn. Het moet niet groter zijn dan zo'n grote baal stro, want dan past het niet meer door de deur van de hooizolder ;)

Het is lastig dat je het in van die grote partijen vaak moet kopen, iig waar ik nu tegenaan ben gelopen. Maar anders zul je je ook wel blauw betalen aan zo'n baal als je ze apart koopt.
Eigenlijk zou ik gewoon meer paarden moeten kopen :+ :+

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 23:27

Je moet proberen om samen met iemand te doen. Dat doe ik ook ivm te weinig voersnelheid. Zeker met dit warme weer doe ik al gauw te lang met een baal kuil of voordroog. Iedereen noemt het trouwens weer anders :D
Probleem met die grote balen is dat ze super droog moeten zijn met persen. Omdat het met grote druk wordt geperst moet het nog droger zijn dan kleine baaltjes. Anders krijg je schimmel/ broei.
Daarom zie je ze erg weinig in Nederland.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:11

Ik weet nog enkele balen (grote 450/500 kg) voor 35 euro per stuk zelf afhalen. Waddinxveen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:26

ja lastig he, ik herken het probleem, ben ook altijd alleen aan het inkopen, dat is altijd duurder...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:34

Ik heb ook altijd grote balen hoor, kruidenhooi of welk hooi ik dan ook wil.
Ik gebruik 8ton per jaar en dat komen ze brengen, als ik dan soms een baal of wat tekort kom, kan ik het gewoon ophalen met de aanhanger. leggen zij er 1 of 2 op de aanhanger en ik haal het er thuis weer vanaf :j

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:55

Hier in mijn buurt heb ik iemand die zelfs 1 pak komt brengen. Maar dan wel binnen een straal van 25 km
Die heeft pakken hooi van ongeveer 200 kg en incl leveren betaal ik 70 euro (Ja, ik weet het, immens duur, maar het is echt hele goede kwaliteit)

Misschien moet je eens in de buurt rondkijken, bij een boer ofzo?
Die doen dat meestal wel

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 09:00

Misschien een domme vraag maar waarom is voordroog volgens jou rijker ? Ik heb hier nu voor het eerst voordroog liggen maar dat is eind sept/ begin okt geoogst, dit kan toch nooit rijker zijn dan de gewone baaltjes hooi die in de zomer geoogst zijn? Volgens mij is het meeste voordroog erg laat geoogst omdat we toen nog een week knap weer hadden. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:46

Voordroog en kuil zijn over het algemeen juist minder rijk dan hooi.
Hooi bevat tegen de 11% suiker en voordroog maar zo'n 5,5%.
Het aantal "calorien" (EwPa) is ook lager voor voordroog en kuil dan voor hooi.

Het is alleen rijker aan eiwitten en kalium.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 13:51

friesiszwart schreef:
Ik weet nog enkele balen (grote 450/500 kg) voor 35 euro per stuk zelf afhalen. Waddinxveen.

Dat is bij mij om de hoek. Wat voor hooi is dat? Onverpakte balen? Van vorig jaar? Zonder JKK?
Waddinxveen is op een steenworp afstand, zou wel meer informatie willen en eventueel willen komen kijken.

Dan reageert mijn merrie minder goed op voordroog/kuil als dat echt armer is. En mijn pony ook. Ons voordroog is iig rijker naar mijn idee. Mijn paard krijgt bij teveel rijk voer gelijk stalbenen, dat is met hooi niet het geval. Graszaadhooi al helemaal niet. En ze slippen dicht als ik ze voordroog ga geven naar mijn idee in de hoeveelheden die ze vna het hooi krijgen. Het liefst voor ik ze hele dagen door, dus zoek ik armer hooi op. Ik heb nu steeds balen van een 2e snede, doen ze het goed op, maar slippen ze niet op dicht en krijgt ze ook geen stalbenen van of slaat het op de spieren tot dusver.

Ons voordroog komt ook van land af dat intensief wordt bemest, een koeienboer.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:56

Als jou paardjes het beter doen op hooi moet je ze dat uiteraard geven maar ik vroeg het me af of voordroog echt rijker was, zag de logica niet zo. Ik hoop dat je wat kan vinden wat naar je zin is. ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:57

Mijn merrie staat nu op 7 à 8 kg voordroog per dag (pony) en eerst stond ze op 6 kg hooi en nu valt ze zelfs af. Wellicht is jullie voordroog ook rijk omdat het zo veel bemest wordt! Balen anders is het namelijk een mooi alternatief :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:59

www.dierentotaal.nl
hij bezorgd je hooi,heeft mij zelfs voor een mooie prijs bezorgt in belgie(luik)

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:05

Hier (grote) ronde balen,
die we zelf ophalen, van de aanhanger afrollen, en al rollend achterom bij de stallen brengen.
Daar open maken, en we hebben voor ong. 4 weken genoeg aan voor de 3 mannen. Die de hele dag door krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 14:13

Weer wat geleerd, dacht altijd dat voordoog ook veel rijker was. maar vooral dus eiwit rijk? Misschien dat mijn merrie daar zo op reageerd?

En ja, we hebben ook best flink bemest land.
Had eerst baaltjes van natuurland gehaald, maar dat was niets, dus nu heb ik wat meer weidehooi. Naar mijn idee is ze wat aan het afvallen ook weer, en ze krijgt toch ruim 9 kg (stro erbij voor de knabbel, maar toen er nog graszaad was, onbeperkt graszaad erbij) en nu overdag op het land (waar amper wat staat hoor).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:16

ik heb wel eens gewoon 1 groot pak in de trailer gehaald. Als de fourage handelaar hem er met de manitou in kan duwen, past net :-) tip: zorg dat je op de bodem een paar halve weidepaaltjes hebt liggen, dan rol je hem zo van de trailer af.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:33

Hier hebben we vorig jaar moeten inslaan, ook 9 ton. Ik heb via bokt iemand gevonden die 1/3van de balen heeft gekocht. We gaan vaker samen inkopen. Ik heb nu bijna het hele jaar met dat hooi gedaan, erg fijn toen ik de hooiprijzen omhoog zag schieten. Voordroog hebben we van eigen land. Mijn voordroog is getest en het bevatte heel erg weinig suiker, heel fijn voor mijn pony's dus.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:58

ik heb vorig jaar echt een goed aanbod gekregen,
het werd gratis gebracht, maar er zat wel hier en daar wat schimmel plekken in.
en het hooi zag er niet 'mooi' uit.

so what, ik zou eigenlijk 150 kleine pakken hooi krijgen van 20 kg, maar dat waren 'wat' meer pakken.
ik schat dat ik rond de 200 a 250 pakken heb gekregen.
ik zou er in iedere geval met 150 pakken tot ongeveer maart uit komen. ( ong 4 maanden)
was ik van 2 weken trg gaan tellen hoeveel pakken ik nog had,, en toen kwam ik uit op ong 90.
ik kan dus nog zeker 3 maanden vooruit.. plus dat het weiland nu goed aan het groeien is, dus misschien dat ik nog 1 maand langer kan trekken van het hooi.

en raad eens wat ik moest betalen..
150 euro !! haha.. of te wel een kleine 200 pakken x 20 kg = 4000 kg voor 150 euro.
en qua schimmel, wat een lachertje.. er zit amper tot geen schimmel in..

dus als dit hooi weer op is, vraag ik of ze nog 'afgekeurd' hooi hebben. dan kan ik weer vooruit voor een half jaar haha

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 17:27

@ Capopjekop; Jij hebt shetponies toch? En was dat graszaad? Dan zou je dus 6 ton gebruikt hebben in een jaar, voor 2 (?) kleine ponies? Dat is wel netjes. Ik heb wat dingen gezien waar je vanaf 5 ton moet afnemen.

Zal met de staleigenaar nog overleggen, want die gebruikt ook wel graszaadhooi voor zijn koeien. Misschien kunnen we dat samen doen. Maar het gewone hooi zal ik apart moeten doen, de meeste stallen hier in de buurt doen het al voor meerdere paarden.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:35

Wij hebben drie paarden en het is ook altijd een hele klus om goed hooi in te kopen voor een redelijke prijs. Gelukkig ken ik best wel wat paardenhouders hier in de buurt die meer hooi produceren dan ze nodig hebben en dat verkopen. Ook grote balen. Graszaad en weidehooi (dat voeren wij ook)
persoonlijk ben ik wat voorzichtig met fouragehandelaren. Ik weet dan niet exact waar het hooi vandaan komt en ik ben erg voorzichtig met jkkruid in het weidehooi.
Op marktplaats staat ook altijd veel aanbod.