Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninia schreef:Tja, mijn persoonlijke mening, én ervaring, is dat je niet moet willen bezuinigen op je hek. Ik heb al veel paarden dwars door het draad zien gaan, met flinke verwondingen als gevolg. Wij hebben flink gespaard voor een hoog (1.50m) houten hek, met daartussen breed Gallagherband met stroom erop. Rond de paddocks zit er boven op de bovenste ligger nog een stroomdraadje tegen het knabbelen. Niet goedkoop, wel veilig. Laat dat ajb voorop staan.
tamary schreef:Afstand tussen je palen zal denk ik ook een reden zijn dat je huidige draad aan het verslijten is. Hier staan de palen 4 meter uit elkaar en dat is echt zat. Meer palen is wel kostbaarder, maar elke paar jaar je draden vervangen is dat ook.
De onderste draden hebben hier ook een breekkracht van rond de 75-80kg, maar die zijn er voornamelijk om de draad erboven te beschermen ivm onder de draad door grasjes snaaien. De draden die er staan om de pony's op hun eigen stuk te houden hebben een veel hogere breekkracht (345kg), omdat ik ze daar echt niet doorheen wil hebben. Nu heb ik een apparaat op accu's en daar staat soms te weinig klap op (accu's last gehad van de vorst denk ik), maar ook zonder stroom blijven ze keurig op hun stukje.
Angela schreef:Ik zou voor een dikkere draad gaan. Dat geeft zichtbaarheid, veiligheid (het breekt ook als er een paard doorheen gaat, want zoveel is 350 kilo niet hoor..) en daarnaast zal dit draad minder snel snijden als dat hele dunne... zoiets als deze dus: http://www.weidezaun.info/23-Sonderange ... ss-1-.html. Dat dunne draad is echt troep, gaat heel snel rafelen, en lastig te spannen, en zal daardoor snel doorhangen. Daarnaast niet zichtbaar, en geeft het echt hele nare snijwonden als ze daar toch doorheen gaan.
Zelf heb ik goede ervaringen trouwens met deze leverancier trouwens.
Angela schreef:Waarom kies je dan niet voor het maken van zwakke plekken in de draad? Dus 2 stukken goed draad verbinden met daartussen een klein stukje "flut" draad. Dan zal de draad altijd op die plek breken, maar heb je wel de voordelen van het dikkere draad
Angela schreef:Denk meer aan om de paar maanden.. het is echt niks... maar goed. Zie mijn post boven die van jou: gebruik verbindingsstukjes van slecht snel breekbaar draad, en krijg zo het beste van 2 werelden.
Amalarab schreef:ik heb t ook, dat dunne. het jammere is dat het snel verweert.
maar idd ze kunnen er zonder verwondingen door heen rennen. je knoopt het gewoon weer vast.
je kunt er met stukjes plastic zak 'wappertjes' aan maken voor zichtbaarheid.
ik ben inmiddels langzaam aan het overgaan op 10mm lint, tis wit en het wappert een beetje dus lekker duidelijk voor ze.
Homiafortuna schreef:Dit draad dus niet gebruiken voor je paarden. Het shetveulentje van een vriendin van mij is er destijds met zijn beentje in verstrikt geraakt. Het lint heeft zich om het beentje geslingerd en heeft door de huid en spieren tot op het bot gesneden. Er zat helaas niets anders op dan het veulentje in te laten slapen.
Angela schreef:Voordeel van het dikke draad is:
*Zichtbaarheid
*goede geleiding van de stroom, ook als er 1 ijzerdraadje kapot is (dan is het bij het dunne draad bijna meteen over..)
*Goed te spannen
*Blijft ook gespannen (gaat niet wapperen en uitzakken, zoals band wel doet)
loulou schreef:ik heb lint van gallagher (40mm) en mijn palen staan op 6 meter, dat gaat prima.
op de wei van de buurman goedkoop lint van agradi, palen op 5 en dat is eigenlijk te ver uit elkaar. het klappert, hoe strak ik het ook opspan.
kwaliteit van je lint is dus ook belangrijk voor hoe ver je de palen uit elkaar kunt zetten.
arwen21 schreef:bedoel je het draad dat in mijn OP staat? met een breekkracht van 45kg?
ik vind het heel erg voor je vriendin, maar ik vermoed dat bij zowat elke andere draad het risico hierbij nog veel groter is, want dit is echt een extreem lage breekkracht.. een shetveulentje weegt natuurlijk ook echt niet veel, maar bij volwassen paarden lijkt het risico toch wel zeer miniem te zijn..