Voeren zonder strikte regelmaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NoorW

Voeren zonder strikte regelmaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 18:13

Kan het kwaad om je paard ene beetje onregelmatig biks te voeren? Hij krijgt de ene dag het een paar uur eerder dan de andere maar is dat erg?

Splash_

Re: Voeren zonder strikte regelmaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:14

Is niet erg, die van mij krijgt het zelden op dezelfde tijd.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:18

Erg is het niet, maar ze vinden het niet fijn.
Paarden eten in de natuur ook 'vaste tijden'.
Ik zou op vaste tijden gaan voeren, is ook beter voor de darmen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:21

Die van mij krijgt ook maar 2-3x per week brokken, en nooit op dezelfde tijd. Maar hij staat wel de hele tijd op de wei, dus hij vind het gewoon een lekker extraatje.
Beetje zien wat voor paard je hebt ook, een drukke die gemakkelijk maag/darm problemen kan krijgen, ja die beter op vast tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:22

Sjors schreef:

Dan zouden ze toch van slag raken met de verschilende daglengtes door het jaar heen. Het is meer een vaste volgorde die ze erg fijn vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:24

Een beetje variatie kan nooit kwaad, met de nadruk op een beetje. Iedere dag te grote verschillen lijkt mij niet aangenaam voor het paard.

DoranneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:45

Ik voer bijna nooit op dezelfde tijd.
Wel rond dezelfde tijd, de ene keer een uur eerder, dan andere keer een half uur later etc

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:48

Voor biks maakt het niet uit, zolang je het maar niet vlak voor het rijden voert.

Ik voer hooi ook onregelmatig, wij willen niet dat paarden wennen aan een vast ritme :) (afgezien van dat ze s ochtends en begin van de avond worden gevoerd natuurlijk. Maar geen vast tijdstip, kan best een uur verschillen elke dag). Ze krijgen wel stro bijgevoerd, dus hebben vaak wel wat te knagen als het hooi op is :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:53

Juist voor biks maak het imo wel uit, en dan juist het wél op strikte tijdstippen voeren wat negatief kan uitpakken. Paarden gaan hun stal verbouwen in afwachting van, maar gaan ook maagzuur produceren 'in afwachting van'. Ben je dan wél een keer te laat (en wie kan er tegenwoordig garanderen altijd op tijd thuis te zijn, met weigerachtig OV of files?) dan heb je kans op blessures door het trappen tegen stalwanden, en gebeurt het vaker, ook verhoogde kans op maagzweren.
Dus ik zou zeggen: voer krachtvoer vooral op momenten dat het jou uitkomt, bij voorkeur zelfs echt zonder regelmaat, om ongewenst gedrag te voorkomen. Zorg er wel voor dat het hooi niet al te lang tussen de voerbeurten door op is. Geef méér als je denkt/verwacht dat je 's avonds later bent bv.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:59

Ben ik mee eens ibbel :j

(ik bedoelde er mee dat het juist niet erg is om dat onregelmatig te voeren, alleen had dat niet neergezet wat ik wel dacht :') )

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:03

Sjors schreef:

hoe kom je hier bij??

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:06

Ook hier wordt ''krachtvoer'' (tussen haakjes, het is strucomix sensitive) zéér onregelmatig gevoerd.
Ik voer het vooral als tractatie en extra's. Ik merk nergens aan dat mijn paard daarvan van de wijs raakt!
Kan me wat dat betreft heel goed vinden in wat Ibbel typt.

xx_bente_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:27

dat is net erg de pony die iik rij krijgt voer als we klaar zijn dus kan om 1uur zijn of 6uur dat hangt er vanaf..

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:11

Ik voer ook niet altijd op een vaste tijd, ligt eraan wanneer ik naar school moet. Op dagen dat ik naar school moet krijgt mijn paard 's morgens voer om 7 uur ongeveer en in het weekend is het vaak rond 9 uur pas.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:19

celano schreef:
Sjors schreef:

hoe kom je hier bij??

Ik wou net hetzelfde zeggen.
Dat klopt dus écht niet.
Een paard in de natuur eet als er eten is.

Dat paarden het niet fijn vinden, dat klopt, ze zijn vreselijke gewoonte dieren, maar dat is heel anders dan hun eetpatroon in de natuur.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:25

Nou, het ligt eraan.
Staat je paardje op stal of niet? Alleen of met anderen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:09

Denk dat het eerder aan de manier van huisvesten ligt. Staan ze gewoon op de wei waar wel iets te knabbelen is of ze hebben ruwvoer is het niet zo'n probleem als het een paar uur later is gebeurt hier ook de ene keer om 4 uur 's middag en de andere keer om een uur of 9 's avonds. Voor hun maakt het weinig uit want ze staan toch op de wei. Staat je paard nu op stal te wachten op z'n eten en staat die tot die tijd zonder is het wel erg.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 00:28

TessaM schreef:
Ik voer ook niet altijd op een vaste tijd, ligt eraan wanneer ik naar school moet. Op dagen dat ik naar school moet krijgt mijn paard 's morgens voer om 7 uur ongeveer en in het weekend is het vaak rond 9 uur pas.

met zon schema zul je problemen krijgen (ongewenst gedrag, en maagzuur produceren)
want je paard is gewend dat die iedere dag om 7 uur zen korrels krijgt, en moet dan in het weekend plots 2-3 uur langer wachten ...

ik voer erg onregelmatig.
in de zomer krijgen ze eens in de 2-3 dagen een beetje biks. in de winter iedere dag, maar ik werk onregelmatig (ma enkel snamiddags, dinsdag niet, woe,don vrij hele dag, zat om de twee weken hele dag, zondag niet)
de dagen dat ik hele dag werk krijgen ze sochtends of savonds voer, de dinsdag en zondag wanneer het me past, maandag meestal svoormiddags ...
wel altijd zelfde volgorde (ik kom toe, geef ze hun korrels, geef de katten voer, mest de stal, en haal hun hooi/voordroog)
in principe staan ze op onbeperkt ruwvoer, dus geen probleem met lege magen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:07

Hier krijgen ze ook erg onregelmatig , ergens tussen de vroege ochtend en late avond krijgen ze een keer hun brokjes. Inderdaad omdat ik niet vast wil zitten aan een bepaalde tijd / gewenning. Ook omdat we niet altijd op dezelfde tijd iets met de paarden doen of hetzelfde werk-schema hebben.

Maar ze kunnen dan ook wel de hele dag hooi of gras eten dus dan vind ik het geen enkel probleem, de brokjes zijn dan gewoon extra :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:21

Ik heb er nog nooit iets negatiefs van gezien, eerder omgekeerd, totaal geduldige paarden die eten als ze wat krijgen en ook gewoon niet zeuren als de buurman op een andere tijd wat krijgt.
Als ik brok in de bak van mijn paard kiep is er echt geen enkel ander paard op stal dat er van opkijkt.

Ik kan me wel voorstellen dat als je altijd heel regelmatig bent en dan ineens niet meer dat ze daarvan van slag raken. Als ze niet beter weten kan het ze weinig schelen heb ik de indruk.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:31

Sjors schreef:

Dat is niet waar, paarden eten in de natuur wanneer ze eten vinden en daarbij kijken ze niet op hun horloge.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:38

Hier ook niet op vaste tijden... Wel rond dezelfde tijden, maar in het weekend blijf ik toch echt wat langer liggen dan wanneer ik ze voor mn werk buiten zet :+
Pas als ik op stal kom en ze me opmerken weten ze dat er voer komt (dat is natuurlijk ook de gewoonte die erin zit. 's Ochtends mens op stal = voedsel) en dan nog blijft het bij wat gebrom en gedraai. Schoppen tegen deuren etc hebben we hier geen last van, paarden kunnen keurig op hun voedsel wachten en met Umoyax train ik zelfs dat hij wacht tot ik hem toesta te gaan eten, valt ie ook niet van om :+

Hooi hebben ze altijd tot hun beschikking en krachtvoer krijgen ze gewoon tweemaal daags op dus iets wisselende tijden maar altijd rond hetzelfde tijdstip, dat wel :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:38

De mijne krijgt ook op onregelmatige tijdstippen haar krachtvoer, meestal nadat ze gewerkt heeft, wat ofwel in de namiddag, ofwel 's avonds is. Dinsdagen en donderdagen werkt ze doorgaans niet, en krijgt ze ook geen krachtvoer.
Ze heeft wel zo goed als altijd ruwvoer beschikbaar, dus altijd iets te knabbelen.

Van een paard met extreme voedselnijd is ze veranderd naar een paard wat rustig op haar emmertje kan wachten en zelfs andere paarden in de directe omgeving kan verdragen.
In mijn ogen is het enkel positief om onregelmatig te voeren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 01:46

Ik heb ook een paar paarden van andere mensen op stal en merk dat iedereen het toch wel prettig vindt dat het krachtvoer er iedere dag op ongeveer dezelfde tijd ingaat, zodat ze daar rekening mee kunnen houden met rijden.

Ik merk trouwens nooit dat paarden onrustig worden als het wel eens afwijkt - ze worden pas onrustig als ze een deur horen, of mijn stem...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 11:06

Sizzle schreef:
Als ik brok in de bak van mijn paard kiep is er echt geen enkel ander paard op stal dat er van opkijkt.

Goh, gek. Ik heb echt een totaal tegenovergestelde ervaring.
Stal 1 : staleigenaar voert (tussen 7 en 9 uur), alle paarden krijgen dus tegelijkertijd eten. Paarden waren kalm, rustig (ook de laatste in rij) want ze wisten dat ze toch iets te eten krijgen.
Stal 2 : doe-het-zelf stal. Paarden worden allemaal op andere tijdstippen gevoerd, nl wanneer de eigenaar er is. Iemand moet nog maar een voerton opendoen of er is lawaai van jewelste. Tegen de staldeur trappen, rondjes draaien, oren in de nek, tanden langs de spijlen... dit blijft lang aanhouden omdat zij natuurlijk geen eten krijgen. Pas wanneer de kauw- en smakgeluiden van het gelukkige paard ophouden, keert de rust terug...tot de volgende eigenaar komt.

Ervaringen kunnen dus duidelijk verschillen. ;)