Voor mij nieuwe kost dit jaar. De paarden staan nu aan huis in een lekker ruime paddock, maar zelf hebben we geen land aan huis. Voor weidegang ben ik dus afhankelijk van een ander plekje. Dat plekje heb ik inmiddels gevonden en daar gaan ze 24/7 het land op.
Maar nu komt mijn probleem: De paarden worden op 1 dag ingeschaard en blijven meteen 24/7 staan. Het laten wennen aan het gras zal ik dus zelf van te voren moeten doen. Op dit moment ben ik al wel (bijna dagelijks) met ze aan het grazen aan de hand voor een half uur / uur. Dit moet natuurlijk wel uitgebouwd gaan worden, voordat ze 24/7 op het land gaan. Alleen..ik kan moeilijk uitbouwen tot 8 uur of langer aan de hand grazen in een berm.. Dus hoe moet ik dit gaan aanpakken en zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Mijn grootste angst is namelijk koliek / bevangenheid door ineens klats boem 24/7 het land op te gaan.
Degenen met land hier in de buurt zijn helaas schaars en nogal zuinig op hun land en willen ook pas vanaf half april/begin mei er iets op laten lopen, vanwege de groei van het gras, bemesting of evt. hooiwinning. Vanaf mei gaan ze bij mij ook het land op, dus dan wordt het al lastig. Wij zitten ook in het kassengebied, hier hebben we wel wat smalle strookjes gras langs kassen ter beschikking voor onze schapen, maar niet iedereen zit erop te wachten een paard langs de kas te laten lopen (zowel zij als ik) ivm de glazen wanden waar ze evt. doorheen zouden kunnen schoppen met alle verwondingen van dien en vrij hoge, schuine kanten waar je je paard niet uit krijgt als ze in de sloot terecht zouden komen.
mmmm dat is lastig dan idd ik ben even nog aan het denken ik weet niet of ze heel mak zijn? hier in de buurt staan nog wel eens paardjes aan een paal in de grond. (ze zijn het wel helemaal gewend, lijkt me niet wat voor een schrikkerig paard ) om even eengrasveld voor te"maaien"
Begrijp je bezorgdheid, maar gaan ze op "nieuw/jong" gras of op "oud" gras, kort/lang, op "oud"(dat er van van de winter nog stond of heel hoog uitgebloeid gras, kan het echt geen kwaad om ze 24/7 ineens er op te smijten, jong/nieuw gras daarentegen is wat anders, maar over 't algemeen nu buiten 24/7, tenzij echt nieuw ingezaaid gras, wat ik zo vroeg in 't seizoen wat betwijfel, kan meestal geen kwaad sé
Klein stukje afbakenen (soort paddock idee) op het nieuwe gras zodat ze wel veel in 1x binnen krijgen maar dan is ook echt het gras even op. (volg je't nog?) Dan iedere dag/om de dag een paar meter erbij geven.
Pentax
Geplaatst: 21-03-12 15:09
Opbouwen in het begin, en goed in de gaten houden natuurlijk.
Jibbel
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-12 15:09
Ze gaan pas per 1 mei, dus dan is het gras een flink stuk gegroeid natuurlijk. Het stond nu nog niet echt heel hoog, 5 cm ofzo. Wel al redelijk vol en voor zover ik weet wel onlangs bemest. Het is geen nieuw ingezaaid land.
@ Dav: Ik volg je! Prima idee, dat zou ik eens kunnen overleggen. Het is niet mijn land en ze worden ingeschaard met meerdere paarden op een groot stuk, dus de andere eigenaren moet dat ook wel willen (ivm rangorde bepalen in de kudde).
Laatst bijgewerkt door Jibbel op 21-03-12 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt
DieselVince
Geplaatst: 21-03-12 15:10
zit te denken aan een graasmasker als je het risico wil beperken..!! en die eventueel afbouwen gedurende het weide seizoen..
Jibbel
Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-12 15:13
Pentax: opbouwen is dus geen optie als ze daar het land op gaan. Het is meteen 24/7. Ik zou ze evt. na een aantal uur weer naar huis kunnen halen, maar dat lijkt me ook niet fijn voor het onderling bepalen van de rangorde in de kudde.
@ DieselVince: Graasmasker is wel een idee ja! Dan kan iig de opname beperkt worden.
die van mij gaat ook per 1 mei op het land. Ook meteeen 24/7 dit deed ik vorig jaar ook en ik heb er geen problemen mee gehad. Ik moet zeggen dat onze hele stal 70 paarden er ong 60 gewoon gelijk 24/7 opgaan.
barbar
Geplaatst: 21-03-12 15:26
het enige wat ik kan bedenken is idd een graasmasker. opeens 24/7 in een volle wei zetten moet je niet willen. ik was er nooit zo angstig voor tot mijn paardje 2 jaar geleden hoefbevangen werd, nu denk ik daar heel anders over.
lieverties
Geplaatst: 21-03-12 15:32
Bijna alle mensen die ik ken doen de paarden meteen 24/7 het land op en ik heb nog nooit gehoord dat dit fout ging eigenlijk.
Bbauke
Geplaatst: 21-03-12 15:32
Als het echt jong Gras is en geen andere keus dan meteen 24/7 is misschien een graasmasker voor een paar dagen een idee. Maar misschien niet zo handig voor het contact met nieuwe/andere paarden. De eerste paar dagen je paardjes goed in de gaten houden.
Mijn Fries is er niet gevoelig voor( staat overigens heel de winter ook elke dag 6 tot 8 uur op een kaal weiland, maar in het voorjaar gaan ze altijd in 1x over naar een voller land) , maar ik heb vroeger een Welsh K gehad die overgevoelig was en bij elke verandering in eten koliek had. Helaas uiteindelijk ook aan een koliek overleden.. Dus het is per paard echt verschillend.
twinducklin
Geplaatst: 21-03-12 15:33
Bij ons op stal wordt ook minimaal opgebouwd. Er is ongeveer 1 hectare ter beschikking in kleine weilanden verdeeld waar alle paarden kunnen opbouwen ( +- 35 stuks ) in meestal 2 weken, land is dus naar 2 dagen "op ". Echter paarden gaan in kleine groepjes en als ze in die twee weken een paar keer op het gras hebben gestaan is het vaak veel. Begin een half uurtje, daarna tot max 2uurtjes, daarna gaan ze 24/7 het land op. Allemaal bemeste weilanden waar het gras dan tot kniehoog staat. Niet ideaal maar elk jaar zonder grote problemen ( hooguit wat dunnere mest een aantal dagen ). Bij ons is wel de optie om de paarden zelf in/uit te zetten maar voor het bepalen van de rangorde niet gunstig, dus ik laat mijn paarden altijd met de meerderheid 24/7 naar buiten gaan en probeer die 2 weken dat ik heb om op te bouwen te benuttigen
lieverties
Geplaatst: 21-03-12 15:34
lieverties schreef:
Bijna alle mensen die ik ken doen de paarden meteen 24/7 het land op en ik heb nog nooit gehoord dat dit fout ging eigenlijk.
En dan heb ik het over dressuur/springstallen,fokkers en boeren
Izzy19
Geplaatst: 21-03-12 15:37
Je kan ook stukjes gras afdoen. Mijn papa heeft een grasmachine omgebouwd zodat het gras niet vermalen wordt. Ik rij daar stukken mee af tot ik bv een halve kruiwagen vol heb en ik geef dat naast het hooi. Zo kan je de portie elke dag groter maken. Je kan het gras ook met een bosmaaier afmaaien. Het is wel even arbeidsintensief maar wegens blessure van mijn paard vorig jaar mocht hij enkel op een paddock en aangezien ik wou dat hij ook kon schuilen in zijn stal, lag die paddock aan zijn stal. Ik had echter nog veel weide met veel gras op, beetje zonde om dat verloren te laten gaan en ik heb dat dus telkens af gedaan en dan gegeven. Wel ideaal om zo zelf de porties te bepalen! Gewoon zien dat je dus niet met een gewone grasmachine werkt want dan wordt het gras vermalen, dat is niet goed. Maar een bosmaaier of maaier om hooi af te doen werken prima!
Ine23
Geplaatst: 21-03-12 15:41
Hier staan mijn pony's ook nu weer 24/7 op het gras, ze hebben sinds december geen gras meer gezien. Ze gaan wel op oud gras dat er dus al in de winter stond, maar we doen dit altijd zo en het gaat ook goed. De weilanden zijn zo'n 1500-2000vierkante meter groot per landje en daar staan ze dan met 3'en op. Wij wisselen af waardoor ze altijd op redelijk schraal maar goed te eten land staan. Ik heb haflingers, dus heb wel wat risico op bevangenheid etc, maar heb er nog nooit problemen mee gehad (hou wel de bodem bewust niet vet)
Hoe is de situatie bij jou precies? Zijn het hele vette weilanden? En met hoevelen gaan ze er op?
Wennen kan je wel doen door aan de hand te gaan grazen zoals je nu doet, maar je kan ze moeilijk 4 uur laten grazen natuurlijk aan de hand. Ik zou opteren voor het land in kleinere stukken te delen, maar dat moet natuurlijk mogelijk zijn.
Bij mijn oude stal gebeurde dat ook altijd, was geen probleem, hebben bijna nooit zieke paarden gehad. Mijne had er ook niks van, terwijl ze op biks wel heel gevoelig is
Eerlijk? Ik gooi ze altijd direct op het land al 10 jaar. Ze krijgen wel strookbegrazing, dus op is op totdat wij het opnieuw bijzetten dus het is niet volledig een onbeperkte schranspartij.
Ninx
Geplaatst: 21-03-12 15:49
Ik werk met een graasmasker, maar strookbegrazing is ook een mogelijkheid... Opbouwen is altijd verstandig... en dat kan op bovenstaande wijzen.
@ Ine: Het is een stuk van 1,5 hectare, waar ze met een stuk of 6/7 op komen te staan de hele zomer. Ik weet niet wie mijn mede weidegenoten gaan worden, maar wellicht staan ze wel open voor het afzetten van stukken en steeds meer ruimte geven, maar dat zou ik dan t.z.t moeten vragen. Voor zover ik nu kon zien, was het nog niet super vet, maar ja, het is ook nog maar net aan het groeien natuurlijk.
@ Vuurneon: een onbeperkte schranspartij.. nou idd, zo is het wel te noemen als ze de volledige ruimte hebben. Strookbegrazing zou absoluut een goede oplossing zijn!
Strookbegrazing werkt niet bij mijn paarden. Dan gaan ze net wel schranzen als ze een nieuwe strook gras krijgen en is er constante stress en rivaliteit. Met die kleine weilandjes hebben ze dat niet, dan eten ze veel rustiger omdat ze denk ik zeker zijn dat ze eten genoeg hebben. Daarom doen we het hier nu zonder strookbegrazing (mijn kleinste werd er moddervet van, doordat ze zich echt bijna doodvrat als ze een strookje kreeg ).
Ik zou misschien proberen om het land in 3'en te delen met prikpaaltjes als de eigenaren daar mee voor open staan. Op wat voor grond zit je? En wordt het gemest of geïnjecteerd? Wij mesten niet waardoor het nooit echt vet wordt, maar dat kan natuurlijk alleen maar als je op kleigrond of zoiets zit