Je droomstal vinden !!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maximale reistijd naar je paard

A : 10 km,s
58 (61%)
B : 15/25 km,s
20 (21%)
C: 25/35 km,s
8 (8%)
D : Perfecte plek maakt km,s niet veel uit
8 (8%)

Totaal aantal stemmen: 94

Zinzi_jewel

Je droomstal vinden !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:21

Oops , zie na posten verkeerde plek geplaatst ...

Mijn Dilemma , nou ja niet direkt een Dilemma maar ik heb contact met mensen waarvan ik verwacht dat ze mijn droomplekje hebben
voor mijn paarden ... Een paddock paradise cq bewegingsstal !
Paarden kunnen 24/7 buiten in de PP met onbeperkt ruwvoer , gaan 2 x per dag even op stal om krachtvoer en/of medicatie te krijgen . De mensen hebben 10 ha grasland , een buitenbak en op een paar minuten stappen mooi buitenrijden ....

Mensen zijn heel erg met het welzijn van het paard bezig en de prijs is zeker reeel ...

MIjn merrie heeft insuline resistentie en door vette pech bijna 2 jaar geleden flinke beschadigingen in Kogel en pees RA9 artrose ook , ze heeft gewoon veel beweging nodig en zoals ze nu gestald staat ben ik niet blij om 10 uur buiten rond 18 weer binnen , ze kan gedosseerd werken , maar minimaal ....
Ik heb 2 paardjes moeder en dochter

MIjn dilemma is het is 50 km van huis ...
Wie zou voor de perfecte plek zo,n stuk willen rijden ?
Ben gewoon beneiuwd naar meningen

bfsunshine

Re: Je droomstal vinden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:23

Als alles gedaan zou worden, zou je niet elke dag hoeven? Wanneer het beter voor je paard is, zou ik het zeker overwegen!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:26

Ligt ook aan je eigen kunnen en willen. Heb je het er voor over om elke dag zo lang en ver te reizen voor je paard? Zou je de benzinekosten die je gaat krijgen ook nog kunnen betalen? weet je zeker dat je niet na een maandje doodmoe word van al het gereis?

Aan de andere kant, hoe staat je paardje nu? En denk je dat hij daar helemaal happy zal worden, zal jij daar helemaal happy worden? Voor hetzelfde geld ga je elke dag fluitend in je auto zitten, wetend dat je paard prinsheerlijk staat te genieten op zijn nieuwe stalletje :) Een droomplekje is nooit om de hoek helaas ;)

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:32

Denk toch dat het een heel eind reizen is elke keer.
Ik weet niet binnendoor of over de snelweg.Het breekt je op de duur op. Even gauw 2 keer op en neer doe je niet.
En vooral denk ik tijden van nu crisis de benzine word stervens duur.
Reken uit als je 6 keer per week naar je paard toe wil wat het je kost bovenop je stalgeld.
En beslis dan realistisch.
Ik heb 2 jaar 35 km enkel gedaan ik vond het op de duur veel te duur worden aan benzine.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:39

Ik zou 50 km persoonlijk ook te ver vinden, wat anderen ook al zeggen. Reken de benzinekosten maar eens uit per maand. Misschien kun je nog iets vinden wat dichter bij huis is wat ook bevalt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 21:41

Zal even vertellen als ze daar komen te staan dat ik n iet dagelijks meer ga ... Is dan ook niet nodig !
Ze staan nu dichtbij , heel dichtbij .
Maar in de winter kwamen ze maar een uurtje of 4 max buiten .
Als ze rond 11 buiten gingen kregen ze ook dan pas hooi :(
Ben op huidige lokatie verre van gelukkig . En weet dat afstand op kan breken , maar wil het mogelijk toch doen omdat merrie niet dagelijks of iig 4/5 keer in de week gewerkt kan worden ....
Ben blij met de reactie,s die al gepost zijn . Dank daarvoor , kan toch helpen beslissingen te nemen .

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:49

Wat je ook zou kunnen doen, je paardjes daar neer zetten, en dan een verzorgster erbij voor de dagen dat jij niet gaat dat ze dan extra aandacht krijgt. Naast de standaard "verzorging". Dat er iemand even met haar wandelt of haar poetst.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:50

Ik kan dat heel goed begrijpen hoor TS dat je daar helemaal niet gelukkig mee bent! Ik heb dat op vorige stallen ook gehad. Maar heb nu wel een stal gevonden wat tussen de 5 a 10 min van mijn huis is. Ze staat dan in de winter niet dag en nacht buiten, maar wel van half 10 tot het donker wordt. Zomers altijd dag en nacht buiten en regelmatig hooi.
Ik zou zeker nog even verder kijken denk ik. Maar het is jou beslissing natuurlijk, kan me ook heel goed voorstellen dat als jij zeker weet dat je paardjes daar helemaal gelukkig zijn je dat er voor over hebt.
Maar persoonlijk vind ik het ook altijd wel prettig dat als er iets zou zijn met mijn paardje dat ik er ook zo kan zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:53

tja, ik ben echt voor 24/7 buiten dus die vraag is een makkelijke voor me, waar in het zuiden woon je precies? is er niet iets dichterbij? of bijv. met een graaskorf waardoor die insuline resistentie 'geen probleem' is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:54

Ik verplaats dit topic van BEH naar VSW.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:57

Zelf verhuis ik mijn paard vanaf begin mei op een uur reizen met het ov en de fiets van mijn huis, om dezelfde redenen als jij. M'n paard zou er prinsheerlijk staan en ik hoef niet meer elke dag te komen, de afstand word dan ook minder een probleem.

Denk er nog goed over na maar doe uiteindelijk wat je hart je ingeeft, ik kan me heel goed voorstellen dat je niet blij bent met maar 4 uurtjes naar buiten en lange periodes tussen het voeren.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:01

Hoe lang ga je over die 50 km doen om er te komen?
Onze paarden staan nu op 13 km, leuke stal, volpension maar over die 13 km doe ik momenteel 20-25 minuten enkele reis (ze zijn gedeeltelijk met de weg bezig en dat stuk is 50 km)
Wij gaan niet elke dag en omdat ze hier 24/7 buiten staan dacht ik "ach wat is nu 13 km" maar ik hik er echt al tegenaan en merk dat ik (mede door het volpension) ook sneller zeg..."ach, morgen wel weer"

Wij verhuizen de pony's dinsdag naar onze eigen stal op een minuut of 5 lopen en ik kan bijna niet wachten om ze weer dichtbij te hebben. Het is dat het zo zonde is van de benzine, maar anders had ik bijna gezegd 'probeer' het eens een week 5 dagen ;), ik denk dat het gaat tegenvallen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:03

maar wat is belangrijker.... lekker fijn voor jou, of lekker fijn voor je paard? ... Ik weet het wel...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:11

Maartje1990 : Mijn paarden staan voorop , dat is een ding wat zeker is ...
Hun geluk is mijn geluk .
Je vraag waar ik zit in het zuiden , ik woon in Luijksgestel( gemeente Bergeijk ) en helaas hier in de regio kan ik niet vinden wat ik zoek , omdat in de zomer 24/7 op gras geen optie is ivm IR.
Graaskorf wil ze niet , die wurmt ze uit ...
De optie om een verzorger te zoeken is een goede , maar verzorgers zijn zeldzaam , bijna allemaal willen rijden en ik wil alleen maar laten rijden als ik 100% zeker ben dat het de juiste persoon is .. Mijn dame heeft haar lichamelijke problemen .
Ik heb een zeer goede fijne verzorgster gehad , die eerder ook reed tot merrie kreupel werd , verzorgster meisje van toen net 16 bleef heel trouw op haar dagen komen , poetsen , voer geven , voer klaarzetten etc , Zij komt terug als ze haar rijbewijs heeft ...
Wat reistijd betreft volgens routenet is het 50 min rijden .... IS wel per keer dik 1,5 uur kwijt in de auto wat betekend dat ik wel minimaal 3 uur tijd moet hebben om te gaan , wil ik ook poetsen en wat spelen met ze ...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:14

Toen ik op zoek was naar een nieuwe stal, had ik alleen een fiets tot mijn beschikking. Max was dus 10 km en ik heb een stal op 6km gevonden. Inmiddels heb ik wel een auto en ik zou eventueel wel iets verder weg willen staan als het echt een perfecte plek is, het liefst dan wel ook gunstig gelegen t.o.v. huis en werk.
50 kilometer van huis zou ik echt nooit doen. Ik wil er gewoon snel kunnen zijn. Mocht er iets aan de hand zijn met mijn paard, wil ik niet eerst 50km moeten rijden om daar te komen. Daarnaast gaat het ook ontzettend veel kosten aan reiskosten met de huidige benzineprijzen.
Mij zou het opbreken in ieder geval.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:15

ik heb mijn paardje op een stal op 16km gehad, was wel een stal waar ik iedere dag naar toe moest.
van mij werk was het 25km wat ik 4 dagen in de week had en die 16km had ik dan de overige 3dagen.
ik heb er bijna 2 jaar gestaan en het brak me echt op om iedere dag die reis te maken en heb mede daarom dan ook besloten om een stal dichterbij te zoeken.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:19

Ik heb m'n paard een half jaar op 50 min rijden (enkele reis) gehad maar ik was ontzettend blij toen ze weer dichterbij kwam staan :j Ik ging toen 2x per week en meer was met die reistijd (en benzinekosten!) dan ook geen optie.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:20

Tja moeilijk.
Ik heb met me paarden 56 km verder gestaan.Ging wel elke dag
Ik staat nu op 25 a 30 km afstand...En bespaar nu al ca 400 euro op benzine.

In de winter maanden met glad weer een crime.
Ja 56 km breekt wel een beetje op den duur...
En kwa tijd ook niet erg makkelijk

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:23

Wat voor graaskorf heb je? Je hebt er ook eentje (ben zo 1,2,3 even de naam kwijt) die je aan 't halster vastmaakt, schijnt ook heel goed te zijn, wel een beetje prijzig.

Maar er moet toch íets zijn dat dichterbij is dan die 50 min? Kan me niet voorstellen dat dat de enige optie is. Hier niemand op bokt in het topic van paddock paradise oid?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:25

Ligt er ook aan hoeveel tijd je te besteden hebt en wat je ritme is. Die van mij heeft 25 km, 30-45 minuten rijden met de auto (rotweg, met veel stoplichten en een spoorwegovergang) van huis gestaan. Stal was goed en vertrouwd, paard kwam veel buiten dus hoefde er niet dagelijks heen. Maar ik kon het zeker afgelopen winter echt maar heel moeilijk opbrengen. Kwam dan bijvoorbeeld rond 18.30 thuis, vriend pas om 19.30 ik had dan gekookt en de afwas van de dag ervoor gedaan, samen eten en om 20.00 nog naar stal. Had ik alleen gepoetst en getutteld en kwam dan om 21.30 thuis. Uiterlijk 22.30 gaan we slapen want de wekker gaat ook weer om 6 uur, dus heel veel tijd was er dan niet meer over.
Rijden ging doordeweeks maar moeilijk, als ik vanuit mijn werk meteen doorging naar stal deed ik er in de spits een uur over ipv 30 min (daar moet je ook echt rekening mee houden als je rond 'spitstijden' vaak wil gaan). En voor alleen poetsen was ik dus al 1,5 uur en eigenlijk de hele avond kwijt. Nu staat hij op 8 autominuten en dat bevalt echt veel beter, heb veel meer plezier van mijn paard. Heerlijk om gewoon even 'hoi' te kunnen gaan zeggen en dan binnen een half uur thuis te kunnen zijn. Laatst wist ik dat ik laat thuis zo zijn en dan kan ik zelfs 's ochtends voor mijn werk even langs. Stal is gelukkig voor paardlief net zo leuk, ook hier de hele dag de wei op, schone stal en goed en veel ruwvoer. Ik heb ook nog een binnenbak en buitenbak met veel betere bodem erbij gekregen, en betaal evenveel als eerst, helemaal goed dus :D. Merk aan mijn paard dat hij het ook prettig vind weer meer aandacht te krijgen.
Heb er wel een tijdje voor moeten zoeken en toen was er nog een wachtlijst. Voor tijdelijk is een flinke afstand op een goede stal goed te doen, maar op langere termijn imo niet. Tenzij je echt de tijd 'over' hebt om zolang in de auto te zitten. Kan me ook bijna niet voorstellen dat er echt dichtbij niks is wat ook fijn is, 20 km over een route die een beetje opschiet is bijvoorbeeld al heel anders dan 50 km.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:33

Ik ga er morgen nog eens heen , zal de snelweg heen nemen en binnendoor terug ...
Dan weet ik zo wat ik van de afstand vindt .
Een PP in de buurt , geen idee of er inmiddels bijgekomen zijn . Mijn merrie is 171 cm en de PP die ik ken zijn
meer op Ponymaten voorzien !
Ik heb ze eerder ver weg gehad , en was daar gebleven als ze niet zonder melding / toestemming haar box van stroomdraadjes hadden voorzien omdat ze schuurde ...
Paard heeft IR , en als ze haar Gluco Balance niet krijgt icm exceemdeken stikt ze van de jeuk ...
Ik geloof dat de afstand niet erg is als het 100% goed is ...
Omdat ik mijn paardje niet echt kan werken moet ik ook niet dagelijks trainen , maar vindt beweging wel belangrijk ... Daarom een PP/Bewegingsstal , super ...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:36

jee kan me voorstellen dat je het beste wil voor je paardjes, maar zoveel reistijd??? nee niet gaaf, ga je ook tegenaan hikken... paarden zijn in mijn woordeboek huisdieren, ik snap dat je niet de mogenlijkheid heb om ze thuis te stallen, maar zover weg? nee gaat je opbreken!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:50

Mijn paarden zijn ook mijn huisdieren , en zou ze het liefst achter het huis hebben . maar ben helaas afhankelijk van pesnionstallen . En daarom moet het echt goed zijn ...
Heb al oproepen gehad hier op bokt oa , maar geen enkele reactie :(
En nu draait mijn maag voortaan echt om , bij de gedachte dat ze meer uren op stal staan als buiten , ook nog eens dat de stallen opzij helemaal dicht zijn . Merrie heel vaak over haar zijwand wil kijken naar haar dochter wat niet gaat ....
Als iemand suggesties heeft dichterbij hoor ik het graag

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:17

50 km is wel heel ver. echt té ver imo.

daarnaast is het ook duur, want je auto loopt ook niet op water. ik zou toch nog een keer proberen of je echt niks dichterbij kan vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 23:22

Klopt , reistijd betekend ook brandstof ....
Moet er maar eens over gaan slapen en kijken wat mijn mogelijkheden zijn .
Hoe vaak ik zou kunnen gaan , en wat mijn paarden het gelukkigste maakt .
De ruimte en veel bewegen of mij dagelijks zien ..
Ze zijn wel blij als ik kom , maar ik betekend ook lekkers ;)