afmeting rijbak 20x20?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

afmeting rijbak 20x20?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:34

Hallo,
ik ben me wei een beetje aan het veranderen omdat er als het goed is dit jaar een pony gaat komen! ik heb nu alleen nog een shet! dus ik wil in de wei een schuilstal + bak(ook als wei) maken en nog een deel wei (3 delen dus). nou heb ik het allemaal wel een beetje uitgemeten. en dan zou ik een bak kunnen krijgen van 20x20 m. is dit goed om met een pony in de rijden? of is het echt te klein? ik kan altijd nog een plattergrondje van de wei sturen zodat je het idee kan zien en hoe de wei eruit ziet! ;)
Laatst bijgewerkt door MachoXRuby op 18-03-12 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re: afmeting rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:35

met 20 x 20 zou ik een roundpen maken op die plek voor grondwerk :j

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:36

20 bij 20 is wel erg klein
de mijne is 20 bij 40 en die vind ik al ontzettend klein

MachoXRuby

Re: afmeting rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:43

ik zou hem ook wel graag groter willen, maar ik moet al blij zijn dat ik een stuk heb waar ik misschien zou kunnen rijden! anders als ik het nog groter ga maken blijft er niet veel meer van de wei over..

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:49

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UAECP3TQ.jpg
dit is de wei, de stippellijn is hoe de wei is afgezet (schaam me diep voor de slechte tekening). het deel met de R zou de rijbak+wei moeten worden. in het onderste deel naast de rijbak zou een grote schuilstal moeten komen. en dan is het bovenste deel nog over als wei. (die soort van vlek was een hooiruif met hooi erom heen, die er nu niet meer staat)

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:50

Je kunt toch in de wei rijden ?
Maak je een wei van 20x40, kunnen je daar gewoon in rijden.
En tijdens het rijden, zet je de andere pony even ergens anders neer.

Dan is het een gewone wei, en heb je ook geen gezeur met regels voor vergunningen van een rijbak.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 16:52

Peerke_ schreef:
Je kunt toch in de wei rijden ?
Maak je een wei van 20x40, kunnen je daar gewoon in rijden.
En tijdens het rijden, zet je de andere pony even ergens anders neer.

Dan is het een gewone wei, en heb je ook geen gezeur met regels voor vergunningen van een rijbak.

we willen ook in de wei rijden. alleen we willen de wei wel opdelen in 3 stukken; 1. wei+ruibak 2. wei 3. stuk met schuilstal. ik weet alleen niet hoe ik het moet gaan indelen!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:58

Afbeelding
Zoiets ? en dan bovenaan de rijbak ?

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:00

Peerke_ schreef:
Afbeelding
Zoiets ? en dan bovenaan de rijbak ?

waar de rijbak?
ik stuur even een makkelijkere plattegrond!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:01

deze plattegrond is makkelijker! ik weet alleen nog niet precies de afmetingen van de wei!
ik zal het morgen wel even meten!
ik weet wel dat de linker zijde 20m is.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MachoXRuby op 18-03-12 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:02

Bovenaan, de kleinste wei, deze zal ook net geen 20x40 halen, maar is voor ponys ruim genoeg :)

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:05

Peerke_ schreef:
Bovenaan, de kleinste wei, deze zal ook net geen 20x40 halen, maar is voor ponys ruim genoeg :)

de kleinste wei die jij hebt getekend is een stuk kleiner dan die ik had getekend met die R erin! en dat stuk met die R erin is rond de 20x20 meter, zal op die tekening natuurlijk net precies zijn!

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:05

Als je in de wei wilt gaan rijden, kan je 's winters bijna niks. Ook nu moet je weer dagen wachten voordat het land goed droog is, anders wordt het een grote drab.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:06

van rechtsboven naar rechtsonder, kijk eens hoe lang dat in het echt is?
Heb je een plek waar het het handigst is om de schuilstal te plaatsen (ivm opslag van hooi, of aanvoer van water/stroom), want dat gaat natuurlijk voor.
En anders rijd je gewoon in de wei zonder hem af te hebben gezet, gewoon los rijden in de wei en je oefeningetjes doen, kan ook prima in een andere vorm dan een rechthoek toch, als het niet anders kan?

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:06

Okee, ik dacht dat je het stukje rechtsonder wou gebruiken als wei,
Dan zijn er geen mogelijkheden om een 20x40 bak te maken,
Het is maar een klein stukje grond.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:07

Chantal511 schreef:
Als je in de wei wilt gaan rijden, kan je 's winters bijna niks. Ook nu moet je weer dagen wachten voordat het land goed droog is, anders wordt het een grote drab.

dat klopt! maar we laten de wei nu groeien, zodat hij al wat voller van gras is! maar ik zal niet zo vaak in de wei gaan rijden! misschien neem in de pony mee na de manege iets verder op! en ik wil vooral veel buitenritten maken. maar een kleine rijbak vind ik ook wel fijn!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:08

Peerke_ schreef:
Okee, ik dacht dat je het stukje rechtsonder wou gebruiken als wei,
Dan zijn er geen mogelijkheden om een 20x40 bak te maken,
Het is maar een klein stukje grond.

het zou wel kunnen, alleen dan houd ik niet veel meer over!
maar om af en toe eens in een 20x20 bak te rijden kan denk ik ookwel!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:09

buiten dat, is het stuk land uberhaubt wel groot genoeg om twee pony's in te zetten, als je al niet eens een afmeting van 20 x 40 kwijtkunt? Investeer in ieder geval in een goede wei, dus een stuk bestraten voor je schuilstal enz. zodat ze bij winterdag niet in de modder hoeven te lopen. Dat is belangrijker dan een 'bakafmeting' in je weiland. Daarnaast zorgen voor voldoende ruimte voor hooiopslag want met alleen het gras ga je het waarschijnlijk niet redden in een kleine wei.
Bekijk dus eerst goed al je mogelijkheden en kijk daarna hoe je daarin het beste alles kunt plaatsen zodat je zoveel mogelijk ruimte overhoudt.

Chantal511

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:10

MachoXRuby schreef:
Chantal511 schreef:

dat klopt! maar we laten de wei nu groeien, zodat hij al wat voller van gras is! maar ik zal niet zo vaak in de wei gaan rijden! misschien neem in de pony mee na de manege iets verder op! en ik wil vooral veel buitenritten maken. maar een kleine rijbak vind ik ook wel fijn!

Ik zou toch voorstellen om er of zand of houtsnippers in te gooien. Heeft mij oom ook gedaan, dun laagje zand en daarover houtsnippers. Hij kan over het algemeen altijd rijden, behalve bij hele erge regenval niet.

Elles

Re: afmeting rijbak 20x20?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:14

Geen rijtechnische discussie.
Verplaatst van RT-D naar VSW.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:17

opisop_shop schreef:
buiten dat, is het stuk land uberhaubt wel groot genoeg om twee pony's in te zetten, als je al niet eens een afmeting van 20 x 40 kwijtkunt? Investeer in ieder geval in een goede wei, dus een stuk bestraten voor je schuilstal enz. zodat ze bij winterdag niet in de modder hoeven te lopen. Dat is belangrijker dan een 'bakafmeting' in je weiland. Daarnaast zorgen voor voldoende ruimte voor hooiopslag want met alleen het gras ga je het waarschijnlijk niet redden in een kleine wei.
Bekijk dus eerst goed al je mogelijkheden en kijk daarna hoe je daarin het beste alles kunt plaatsen zodat je zoveel mogelijk ruimte overhoudt.

we hebben een schuilstal en stuk stoep (foto is oud). daarnaast is dit de wei, dus buiten de wei hebben we stallen en grote hooiopslag enz. er is wel meer wei ter beschikking, alleen dit is vn mijn opa. en ik mag dit stuk al gebruiken. ernaast ligt nog zn 2x zo groot stuk! en daarnaast ook! dus eigenlijk 3 grote weien. en ik mag deze wei gebruiken/hebben. in die andere 2 weien lopen herten! ik heb eigenlijk nog nooit echt gevraagt of ik meer wei mag geruiken. want ik mag deze wei al gratis gebruiken en ik weet ook niet of het kan vanwege de herten..

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:22

dit zijn de weien. het stuk met de M is mijn wei. op de andere 2 lopen herten!

Afbeelding

opisop_shop

Re: afmeting rijbak 20x20?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:24

ah oke dus dit is echt puur voor de weide, omdat je het ook had over schuilstal namelijk, vandaar mijn vraag. Gaan de pony's ook naar binnen of blijven ze het hele jaar door buiten?
Anders kun je ipv een schuilstal (wat je ook niet overal mag plaatsen trouwens) ook kiezen voor een paar dichte wanden (dmv stukje schutting of begroeiing) zodat ze uit de wind kunnen gaan staan, scheelt jou weer ruimte in de wei.

Maar ik zou zeggen; meet alles even op en plaats een paar duidelijke foto's dan kunnen we beter meedenken :)

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 17:28

opisop_shop schreef:
ah oke dus dit is echt puur voor de weide, omdat je het ook had over schuilstal namelijk, vandaar mijn vraag. Gaan de pony's ook naar binnen of blijven ze het hele jaar door buiten?
Anders kun je ipv een schuilstal (wat je ook niet overal mag plaatsen trouwens) ook kiezen voor een paar dichte wanden (dmv stukje schutting of begroeiing) zodat ze uit de wind kunnen gaan staan, scheelt jou weer ruimte in de wei.

Maar ik zou zeggen; meet alles even op en plaats een paar duidelijke foto's dan kunnen we beter meedenken :)

ja het gaat er vooral om waar ik de weide kan maken. we vinden altijd wel een stuk om de schuilstal op te zetten dat is vast geen probleem! ik kan niet zn duidelijk fotos vinden.. de afmetingen zal ik wel eens meten! maar de wei die ik nu ter beschikking heb is gewoon indd niet heel groot de andere 2 weien zijn zekker 2x zo groot! als ik daar nog een stuk van mocht was alles opgelost! maar ik denk niet dat dat kan/mag!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:38

ik heb drie opties bedacht voor je !

1 je zet je pony`s tussen de herten, als weiland en zorgt dat de stal daar vlakbij wordt gebouwd zodat ze makkelijk naar de stal kunnen, en dan kun je een "grote" rijbak van 20 x 40 maken (dat is opzicht ook nog best klein) wij kunnen er goed in dressuur rijden maar er past bij ons geen heel springparcours in )

2 je houd het bij je eigen weiland zet je stal op een logische plek en met een klein stukje wei er voor (de overgebleven grond) en maakt een rijbak van 20 x 40 waar je evt. een hooi ruif in kan plaatsen zodat het ook een soort paddock/wei is, jawel ik bedoel dus een multifuntionele bak haha!

3 je zet je stal ergens neer maakt een bak van 20 x 30 of 25 x30 of een ander tussen maat en dan houd je ook nog een redelijk weiland over.

ik zou inieder geval proberen je bak wat groter te maken dan 20 x 20 maar ik zou het zeker niet in ruilen voor een stuk weiland, want dan zou ik liever een kleine rijbak hebben. wij gaan nu ook een bak aan leggen want rijden in een weiland in de winter is echt geen doen!!

ik hoop dat je er wat aan hebt, want er is meer met de "best kleine" ruimte te doen dan je denkt, je kan er best iets moois van maken! veel suc6 er mee!