hoe doen jullie het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoXRuby

hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 18:46

hallo..!

ik ga deze zomer een nieuwe pony kopen, maar eerst een stal maken!
nou is mijn vraag..
hoe doen jullie het allemaal? ik bedoel dus met je pony waneer in de stal en hoelang, of stal met paddock. en hoe s' zomers en hoe s 'winters? ik heb ook een shetlander, dus wat moet ik daarmee doen? ook een stalletje voor maken? op de zelfde tijden binnen en buiten als de pony? ik heb nog geen idee hoe ik het allemaal wil/moet gaan doen..
dus hebben jullie wat adviesen of tips? of hoe jullie het zelf doen?

Bedankt! :j

Sjors

Re: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:53

Voor een shet lijkt mij 24/7buiten de beste optie

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:16

dacht ik eerst ook. maar ik denk dat hij niet alleen buiten in de wei kan blijven als mijn 'toekomstige pony' naar binnen gaat..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:21

ik heb ook een shet en een paard.
mijn paard krijgt s'ochtend voer (hooi en brok) en met shet ook.
dan na 1 uur om 8/9 uur mogen ze naar buiten, gewoon samen in 1 wei.
licht er aan wat voor weer het is, maar rond 6 uur mogen hun weer naar binnen. in de winter iets eerder, en met slecht weer. in de zomer kan het ook wel iets langer zijn.
dan krijgt hij binnen eten net als s'ochtends.
mij shet heeft een eigen stal, ik denk dat als ik ze ook nog samen in 1 stal ga zetten dat ze dan erg gehecht gaan raken.
mijn paard gaat alleen op de wei, in de padock vinden ze het vaak ook niet zo leuk.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:31

MachoXRuby schreef:
dacht ik eerst ook. maar ik denk dat hij niet alleen buiten in de wei kan blijven als mijn 'toekomstige pony' naar binnen gaat..

Waarom zou je toekomstige pony naar binnen moeten?

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:35

_Dune_ schreef:
MachoXRuby schreef:

Waarom zou je toekomstige pony naar binnen moeten?

nou, ik vind het gewoon fijn als me pony in de winter er ook koude regen dagen lekker na binnen kan! Of er gebeurt iets en hij moet na binnen, je weet het nooit. niet de hele dag en niet elke dag, maat vooral snachts en in de winter! s' zomers en met mooi weer wil ik ze zoiezo 24/7 buiten! :j

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:43

Kan je niet iets van een inloopstalletje maken die je af kan sluiten. Dan kunnen ze tijden dat ze buiten staan zelf kiezen waar ze willen staan en als jij ze op stal wil hebben, kan je ze op stal zetten. En als je de stal groot genoeg maakt, dan kunnen ze best samen in een stal, maar dan moet je wel even opletten met voeren dat ze allebei krijgen wat ze nodig hebben (met name krachtvoer kan wel eens lastig zijn, omdat ze elkaars bak leeg willen eten).

Ik heb ze zelf 24/7 op een grote paddock met inloopstal (groot genoeg voor 3 paarden). Ze krijgen onbeperkt ruwvoer en krachtvoer in een aparte emmer die elk paard met een touwtje omgehangen krijgt (het idee heb ik van iemand hier van bokt, maar ik weet niet meer van wie). Als het in de winter echt heel koud is, dan merk ik dat ie liever op stal staat dan buiten en dan zet ik ze 's nachts op stal (ongeveer van 22.00 uur tot 7.00 uur, ook met onbeperkt ruwvoer.
In de lente/zomer kunnen ze van de paddock 24/7 het weiland in. En in het najaar/winter staan ze overdag van 9.00 uur tot 16.00 op het land (ander weiland dan het zomer weiland) en de rest van de dag dan in de paddock.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:45

MachoXRuby schreef:
nou, ik vind het gewoon fijn als me pony in de winter er ook koude regen dagen lekker na binnen kan! Of er gebeurt iets en hij moet na binnen, je weet het nooit. niet de hele dag en niet elke dag, maat vooral snachts en in de winter! s' zomers en met mooi weer wil ik ze zoiezo 24/7 buiten! :j

Kun je dan niet beter een inloopstal maken waar ze samen in kunnen?

xxdebbbb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:47

m'n fjord staat zomers van 9 tot +/- 4 s'middags op de wei, s'avonds op stal met hooi+peen
s'winters staat ze 24/7 op stal (niet letterlijk uiteraard) s'ochtends-s'middags-s'avonds hooi+peen
verder zou ik ze wel wat gescheiden houden , niet dat het klef en bef worden die niet meer zonder elkaar kunnen :+ zou ook niet alles zijn (hadden wij met monster en hanneke dus ook..) wel leuk voor je!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:53

_Dune_ schreef:
MachoXRuby schreef:

Kun je dan niet beter een inloopstal maken waar ze samen in kunnen?

ik heb al een inloopstal. maar ik ga echt een stal maken dat staat vast. ik wil gewoon de mogelijkheid hebben om de pony's binnen te kunnen doen. het worden ook grote stallen 2 boxen van ieder 3x4. en zoals ik al zei daar komen ze dan met slecht weer te staan. en dan mogen ze met mooi weer en in de zomer gewoon lekker 24/7 buiten met een schuilstalletje. en ik denk dat ik aan de stallen een kleine stenen paddock ga maken zodat ze wat meer ruimte hebben en dat kan ik gebruiken als poets/opzadel plaats.

vinden jullie het niet fijn om de mogelijkheid te hebben je pony met slecht weer binnen te zetten?
Laatst bijgewerkt door MachoXRuby op 15-03-12 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:55

Als ze een inloopstal hebben en daardoor zelf kunnen kiezen waar ze gaan staan, dan vind ik dat nog de beste optie.
Maar als je de toekomstige pony graag 's nachts op stal wilt hebben, dan zou ik toch ervoor kiezen om 2 stallen te bouwen. 3x4 lijkt me dan een mooie grootte. Misschien kun je het zo bouwen dat je 's zomers de deuren open kan laten staan, zodat ze altijd even naar binnen kunnen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:56

xxdebbbb schreef:
m'n fjord staat zomers van 9 tot +/- 4 s'middags op de wei, s'avonds op stal met hooi+peen
s'winters staat ze 24/7 op stal (niet letterlijk uiteraard) s'ochtends-s'middags-s'avonds hooi+peen
verder zou ik ze wel wat gescheiden houden , niet dat het klef en bef worden die niet meer zonder elkaar kunnen :+ zou ook niet alles zijn (hadden wij met monster en hanneke dus ook..) wel leuk voor je!

ja ik wil ze ook zoiezo niet samen in 1 stal, maar gewoon appart in de stal. en als ik dan ga rijden enzo kan ik me shet in de stal zetten!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:58

_Dune_ schreef:
Als ze een inloopstal hebben en daardoor zelf kunnen kiezen waar ze gaan staan, dan vind ik dat nog de beste optie.
Maar als je de toekomstige pony graag 's nachts op stal wilt hebben, dan zou ik toch ervoor kiezen om 2 stallen te bouwen. 3x4 lijkt me dan een mooie grootte. Misschien kun je het zo bouwen dat je 's zomers de deuren open kan laten staan, zodat ze altijd even naar binnen kunnen.

ja de deurtjes lekker open! :D
maar s 'zomers wil ik ze toch 24/7 buiten hebben!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:59

MachoXRuby schreef:
_Dune_ schreef:

Ja precies! 24/7 buiten met mogelijkheid tot schuilen voor vervelende prikbeesten!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 21:59

_Dune_ schreef:

als het echt vriest heeft een (open) inloopstal toch geen/minder zin?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:00

en onweer en regen?

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:01

_Dune_ schreef:

Ja! en dan voor de winter een lekker warm stalletje waar ze snachts in mogen!
Ik zit ook nog te denken om de stallen in de wei zelf te maken, dan kan ik de deuren open laten! alleen dan word de wei weer een stukje kleiner! maar het lijkt me wel super handig!

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:02

nicky_rilana schreef:
en onweer en regen?

ja, met onweer en een flinke regenbui heb ik ze ook liever binnen..

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 22:11

ik heb net iets bedacht! Ik wil graag een stal met 2 boxen gaan maken in een afgezet stuk van de wei. zodat ze zelf kunnen bepalen of ze na buiten/binnen willen en ik ze ook altijd binnen kan doen als ik wil! :D Lijkt met super handig, toch?

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 15:54

zal ik de stal in de wei maken zodat ze zelf kunnen bepalen of ze binnen/buiten willen en ik ze altijd nog binnen kan doen? en wat raden jullie mij aan kwa grootte van de stallen? ik wil graag 2 boxen, 1 voor pony en 1 voor shet welke afmetingen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:10

persoonlijk zou ik gaan voor een schuilstal met een paddock er aan vast , die paddock kun je weer toegang geven naar de wei toe
kunnen ze in principe gewoon lekker zelf zien wat ze doen kwa binnen of buiten staan .
als je dan zorgt dat de schuilstal in geval van nood afsluitbaar is en eventueel in twee delen te scheiden is , kun je ze allebei nog apart binnen zetten indien nodig

maar dan mo0et dit kwa ruimte allemaal wel mogelijk zijn natuurlijk

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 18:08

Sonja_vR schreef:
persoonlijk zou ik gaan voor een schuilstal met een paddock er aan vast , die paddock kun je weer toegang geven naar de wei toe
kunnen ze in principe gewoon lekker zelf zien wat ze doen kwa binnen of buiten staan .
als je dan zorgt dat de schuilstal in geval van nood afsluitbaar is en eventueel in twee delen te scheiden is , kun je ze allebei nog apart binnen zetten indien nodig

maar dan mo0et dit kwa ruimte allemaal wel mogelijk zijn natuurlijk

dan kan ik beter gewoon een stal met 2 boxen neetzetten, die zijn ook afsluitbaar. en onze wei is verdeelt in 3 delen als ik dan in een deel de stal zet met een redelijke stoep ervoor. dan is dat een beetje een paddock! en het andere deel is wei en nog een ander deel is wei+rijbak. lijkt me goed idee! :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:45

MachoXRuby schreef:

Het zijn paarden, die hebben niet perse dezelfde behoefte als mensen. Het ene paard vind opstal 's nachts wel fijn,het andere niet. Je zou een loopstal kunnen maken waar ze samen in kunnen. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze buiten of binnen willen slapen. Ik heb zelf 2 gewone stallen die ik altijd heb openstaan. Kun je ze toch opsluiten mocht dat ooit nodig zijn. Enige nadeel is dat ze soms met zijn 3e (2 shets en een welsh) in een stal van 3x3 gaan slapen.

Overigens gaat het voornamelijk erom dat ze uit de wind/regen kunnen staan. Paarden hebben een flinke vacht en kunnen prima tegen de kou als ze gezond zijn en voldoende ruwvoer krijgen.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 20:31

vanwege de ruimte en omdat we van de gemeente nog geen stal mogen maken, denk ik dat ik een grote schuilstal wil maken. en als we dan een stal mogen maken kan ik doe altijd nog maken. daar kan ik dan ook het hooi en alle spullen in opslaan!

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:34

MachoXRuby schreef:

Waarom laat je je 'toekomstige pony' ook niet 24/7 buiten met schuilstal?