paard wassen in dit weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milly_

paard wassen in dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:30

Even een vraagje.. Ik woon in gent in belgie, het zou vandaag 17graden worden.. Zou het warm genoeg zijn mijn paard te wassen?
We hebben alleen koud water en geen solarium( hmm nu ik het uittyp lijkt het me plots geen goed plan :+ )

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:32

Zelf vind ik het nog een beetje fris (in NL) voor een volledige wasbeurt.
Misschien kun je volstaan met even goed afsponzen? Dan een fleecedeken erop en uitstappen. :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:35

ik heb mijn merrie gisteren gewoon afgespoten na het rijden
Hals en waar het zadel ligt verder de staart wel gewassen en dat was het de rest daar vind ik het persoonlijk ook nog te fris voor.
Ik herb haar erna de wei opgegooid waar ze zich heeft gerold dan is toch al het meest natte weer weg.
Hier was het overigens 15 graden gisterenmiddag in de zon.

JJenniferxxx

Re: paard wassen in dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:52

ik zou het paard nog niet helemaal wassen. Ik vind het nog net iets te fris hier.
Soppen met een sponsje kan wel, maar dan echt op de plekken die heel vies zijn en niet helemaal afspuiten..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:56

Hier worden vanmiddag waarschijnlijk de manen en staart wel al gewassen. Daarna een eind stappen en met voldoende hooi op de wei. Lijf wassen vind ik het persoonlijk nog te koud voor :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:01

Voor het hele lijf vind ik het ook nog te koud, zeker met koud water. Kun je niet de erg vieze plekken met warm water wassen (thermokan (of 2) met super heet water meenemen, en dat mengen met koud water)?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:09

Ligt eraan wat de verdere omstandigheden zijn. Ik sta op een binnenstal, was hem helemaal en dan maak ik hem zo droog mogelijk met het zweetmes en doe een wollen en zweetdeken met hals op en gaat ie op stal. Maar verder wel alle deuren dicht zodat er geen tocht is op stal.(wel frisse lucht via luchtgaten tussen muur en plafond)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:12

Met warm water, en een warme stal is het geen probleem. Maar niet met koud water in de wind.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:33

Ik heb 3 weken geleden mijn pony geschoren en hem enkele dagen erna (het was toen ong. 13 graden) volledig gewassen (overtollig huidvet verwijderd). Maar ik heb wel met de waterkoker water gekookt en dit aangelengd met koud water, heb hem dus met handwarm water gewassen. Daarna goed nagetrokken met een zweetmes en een fleecedeken erop om verder te drogen.
Met koud water zou ik het nu nog niet doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:36

Met koud water? Nee, dat zou ik niet doen. :n

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:31

Ja hoor, ze is niet gemaakt van suiker ;) hier worden vanmiddag haar benen, manen, voorpluk en staart lekker gewassen.
Wel met koud water, dus erna goed uitstappen met een fleece deken op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:33

@Leslie90, dan was je toch niet je hele paard...
En heb je imo niet zoveel kans dat je paard ziek wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:35

Ik houd zelf altijd een minimum van 15 graden aan om te wassen. Wel kijk ik dan naar de wind. Als het hard waait dan doe ik het niet. Ik ga mijn shetlander ook wassen. Naja zijn zakie dan op aanraden van de dierenarts :') Gebruik overigens wel lauw water dan.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:38

heb na het werk in het zonnetje mijn paard goed afgespoten.. hele benen, hals en singelplek.. was prima te doen hoor.. gewoon droogtrekken en lekker in de paddock in.. wassen vind ik prima kunnen als je erna even een zweetdeken oplegt en in de zon laat staan / droogstapt vind ik het prima kunnen :D
de paddock van mijn paard ligt volledig in de zon en vond het vanmorgen flink warm :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:40

xSCWx schreef:
@Leslie90, dan was je toch niet je hele paard...
En heb je imo niet zoveel kans dat je paard ziek wordt.

Oh ik dacht dat het daarom ging, verkeerd gelezen :o
Je weet maar nooit of ik die ingeving ineens krijg, maar hier is het niet nodig, ze is geschoren en altijd schoon behalve haar manen, benen en staart ;( wat ooit wit was is nu pisgeel.

Je paard helemaal met koud water wassen zou ik nu nog even niet doen. Tenzij je het doet met een kokend water, aangelengd met koud water.. dan wel :j

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:42

Vanochtend toevallig bij mijn paard zijn benen, deel kont en buik en staart gewassen. Hij was enorm vies na de winter en ik kon mooi vol in de zon, uit de wind staan. Stond zelf in een t-shirtje. Hij leek er niet onder te lijden, integendeel ;)
Daarna lekker stapritje gemaakt en toen ik terugkwam was hij helemaal droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:51

Hangt maar totaal af van de omstandigheden...
Toevallig exact 5 jaar geleden op 15 maart een fotoshoot gedaan, toen had het 's nachts nog ligt gevroren.

Die eigenaresse had het paard toen wel helemaal gewassen en daarna onder het solarium laten drogen. Was geen enkel probleem.
Maar was wel verwarmd water, paard met een korte vacht en het solarium stond op een tocht-vrije plaats.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:54

Hier heeft het vannacht ook nog wel gevroren :j Moest krabben op auto. Maar als je in de zon uit de wind kan staan, scheelt dat gewoon heel veel. En heb je idd de luxe van warm water en een solarium, dan maakt de temperatuur al bijna niet meer uit.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:31

Geheel wassen is imo nog iets te koud, maar benen afspoelen dat lijkt me geen probleem.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:35

Ik ben al 3 weken 2 paarden aan het wassen. Zeikenskleddernat moeten ze. Niet vanwege esthetische redenen maar omdat ze luis hebben. Het is niet anders... flink inzepen (met gif, anders heeft 't geen zin :Y) ) en in de bak zetten zodat ze kunnen rollen en elkaar opjutten tot ze warm zijn. Als je een dichte stal hebt kun je ze daar natuurlijk ook neerzetten zodat je ook nog wat aan je werk hebt.
Ze zijn niet verkouden geworden en hebben er niks aan overgehouden. Ze zijn juist wat kwijtgeraakt. En tuurlijk vinden ze het niet leuk, vooral hun hoofden niet en eentje is wat mieperig tussen z'n achterbenen, maar ze ondergaan het gelaten :(:)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:38

Heb je daarvoor niet dat middel gekregen wat je op de ruggengraat druppelt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:41

Als je het tegen mij hebt Leonoor: het gaat om een IJslander en een haflinger met wintervacht en een flinke bos manen. De luis zit overal, op hun hoofden, onder hun buik. Denk niet dat rugdruppeltjes dan veel uithalen }:0

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:13

Ik denk dat ik de mijne zoneven zijn benen en staart ga wassen en daarna lekker een stukje wandelen

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:34

Ik was alleen als het nodig is. Waarom wil je wassen?

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:29

Margaretha89 schreef:
Ik was alleen als het nodig is. Waarom wil je wassen?

De mijne is heel erg vies en modder borstel ik er niet uit want dan wordt het alleen maar erger :o