nadelen aankoop weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

nadelen aankoop weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 11:50

Ik en mijn vriend gaan waarschijnlijk binnenkort een weide kopen.
Deze weide is ongeveer anderhalve hectare groot. geweldig dus. Water aanwezig en heel dichtbij huis (3km) .
Het enige dat me wat bang maakt is dat van het rijden niet veel meer in huis gaat komen. Ik ben een dressuur/spring ruiter. Zou graag wedstrijden gaan rijden als mijn paard er klaar voor is, maar is het wel te doen om enkel de weide als oefenterrein te gaan gebruiken ? Ik kan occasioneel wel vervoer hebben, maar voor bvb wekelijks te gaan trainen op locatie heb ik geen vervoer. Ik zie het ook niet zo zitten om in de week te gaan trainen op locatie, paard inladen, trailer terug uitkuisen en wegbrengen enzo.
Hoe doen jullie het ?
Naar de toekomst toe zou ik wel een eenvoudige piste willen aanleggen, maar ik weet haast zeker dat ik daarvoor geen vergunning ga krijgen.

Hoe doen jullie het ?
Laatst bijgewerkt door betadine op 12-03-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:02

Je kan toch ook een gedeelte van de wei afzetten en dit gewoon als bak gebruiken?
Okey bij regelmatig gebruik zal het geen gras blijven. Maar je hebt toch lekker een afgezette ruimte om te werken. Is het officieel geen bak maar kan je toch rijden. Gewoon met stroomdraad gewoon simpel kan je toch lekker trainen.

HorseTopShop

Re: nadelen aankoop weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:04

Zodra het even goed geregend heeft, valt er in de wei niet meer te rijden.
Ik had hetzelfde probleem met het inrijden van 1 van onze paarden. Dat ging in de winter niet dus heb ik hem tijdelijk in pension gezet.

Je zou altijd kunnen kijken of je een bak aan kan/mag leggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:05

in de zomer kun je gewoon op gras trainen. in de winter zal het lastiger zijn omdat gras dan toch snel glad wordt. als je paard ijzers heeft kun je dan natuurlijk ook gewoon kalkoenen indraaien. ik heb in het verleden heel vaak op een grasveld in het bos getraind omdat mijn bak te zwaar was. en ik weet hier in de buurt ook iemand die heel vaak gewoon op de wei traint en toch gewoon M2/Z ? rijdt.

is er ook stroom aanwezig? dat is iets waar ik dan juist niet zonder zou kunnen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:06

Ja dat ben ik van plan, maar zoals je zegt, bij regelmatig gebruik zal het geen weide blijven, dan word het waarschijnlijk een modderbad of is dat prima te doen om op een stuk afgezette weide "intensief" te rijden ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:07

Ligt helemaal aan de grondsoort.

Een (vlakke) wei op de klei kun je prima gebruiken om qua rijden alles in te doen....zolang het droog is.

Wanneer het regent gaat het bovenste laagje al snel los zitten en glibber je zo de toplaag eraf... paard glijdt dan alle kanten op en je grasmat gaat aan gort....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:07

Zodra het regent (en wat te denken van vorst) kun je inderdaad niet meer rijden tenzij je op zandgrond zit misschien. Is er geen bak op loop/rijafstand die je mag gebruiken? En anders van tevoren bij de gemeente navragen wat de mogelijkheden zijn voor vergunnning voor een bak? En als een bak niet mag vragen of je er wel bijv. zand zou mogen storten?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:08

ik heb zandgrond en een betere rijbak kan ik me niet wensen
met kleigrond kan dit wel problemen opleveren

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:09

@ loulou; nee geen stroom, maar er komt wel stroomdraad door of een generator of batterij. de weide is eigenlijk al omheind, maar de schrikdraad moet grotendeels terug aangespannen/vervangen worden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:11

De weide ligt in natuurgebied dus eigenlijk mag je zo goed als niets. Volgens mij zelf niet de moeite om het proberen legaal et doen.
Zand storten is mischien wel een optie, daar kunnen ze denk ik toch wel weinig van zeggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:16

betadine schreef:
@ loulou; nee geen stroom, maar er komt wel stroomdraad door of een generator of batterij. de weide is eigenlijk al omheind, maar de schrikdraad moet grotendeels terug aangespannen/vervangen worden.

bedenkt je wel vooraf hoe vaak je stroom nodig hebt?

ik gebruik het om:
- de waterpomp voor mijn elektrische waterbakken
- de waterpomp om te sproeien
- de waterpomp om je paard te wassen/benen af spuiten bij blessure
- schrikdraad
- boormachine/ander gereedschap als je iets moeten maken op stal
- bakverlichting/stalverlichting/buitenverlichting
- scheerapparaat als je je paard wilt scheren
- enz enz

misschien is het mogelijk om een verlengsnoer vanaf de buren te leggen ofzo? ik zou hier echt goed over nadenken, want ik zou echt niet zonder stroom op stallen willen.

wij zitten hier trouwens op zandgrond. op klei grond zal het inderdaad nog moelijker worden om in de wei te rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:23

Eerlijk? Heerlijk om eigen weide te hebben als je weinig met je paard doet, of hoofdzakelijk buiten rijdt. Om serieus te trainen? Kwam niks meer van. Paard uiteindelijk verhuisd naar een pensionstal met bakken en het rijden ging vanzelf weer.

Het probleem was dat ik geen stuk wei kapot wilde rijden (1,5 ha is helemaal niet groot, zeker niet als je een hoek kapot gaat rijden), de bodem vaak ongelijk is, met regen of vriesweer kun je het vergeten (kortom, de hele winter doe je geen moer), ze moeilijkheden kunnen veroorzaken als je ook maar een lamp ophangt om 's avonds nog wat te kunnen zien. Dat soort dingen. Na 5 jaar fijn naar mijn paardjes gekeken te hebben, heb ik besloten naar een pensionstal te gaan. Waar ik vanaf dag 2 weer heerlijk gereden heb :)

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:30

Als de ondergrond klei is, is het geen goed plan: zomers keihard, kan je niet lekker op rijden en zodra het nat is, is de ondergrond glad...
Weet je welke ondergrond het is?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:32

Ik dacht mischien een zonnepaneel te kopen. Mijn broer plaatst er en kan dit voor mij mischien wel in orde brengen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:33

loulou schreef:
betadine schreef:

bedenkt je wel vooraf hoe vaak je stroom nodig hebt?

ik gebruik het om:
- de waterpomp voor mijn elektrische waterbakken
- de waterpomp om te sproeien
- de waterpomp om je paard te wassen/benen af spuiten bij blessure
- schrikdraad
- boormachine/ander gereedschap als je iets moeten maken op stal
- bakverlichting/stalverlichting/buitenverlichting
- scheerapparaat als je je paard wilt scheren
- enz enz

misschien is het mogelijk om een verlengsnoer vanaf de buren te leggen ofzo? ik zou hier echt goed over nadenken, want ik zou echt niet zonder stroom op stallen willen.

wij zitten hier trouwens op zandgrond. op klei grond zal het inderdaad nog moelijker worden om in de wei te rijden.

Ik heb ook geen stroom

Waterpomp heb ik op benzine
boormachine ed kan ook op accu, en desnoods aggregaatje
verder heb ik een lamp met ledlampen op accu die ik alleen in noodgevallen gebruik
stroomdraad op accu/ batterij

zonnepanelen zou ik te bang voor diefstal voor zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:35

betadine schreef:
Zand storten is mischien wel een optie, daar kunnen ze denk ik toch wel weinig van zeggen.

Ja dat kunnen ze wel. Zeker als je bij een natuurgebied zit. Ook van licht trouwens... ik zou er nog heel goed over nadenken, en anders misschien deze wei als zomerwei gebruiken en in de winter je paarden ergens in pension zetten? Is er iets van bebouwing (stallen, hok om je hooi op te slaan)?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 12:41

Het is volgens mij kleigrond.
Gamblerscup: je bevestigt waar ik al een beetje bang voor was. Ik wil echter niet terug naar pension waar ik telkens weer als openstaande portemonnee word behandelt en dat als ik weg ben niet word gedaan waarvoor ik betaal. In omliggende stallen in mijn regio is het dus zo. De enige optie is dus om een piste aan te leggen. Aan zand kan ik normaal vrij goedkoop geraken, maar zal toch eens moeten navragen wat de gevolgen hier zijn als ze je piste opmerken en je geen vergunning kunt voorleggen :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:47

kleigrond zou ik zowieso niet willen als weiland
1 en al modder in de winter
is er wel een stal oid op het terrein, anders wordt het echt moeilijk, ook met hooi opslag ed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:56

Op alleen een wei gaat het met het serieus rijden echt niets worden. De helft van de tijd zal het gras niet goed genoeg (droog) zijn om te kunnen rijden. Je moet dan toch echt een -soort van- rijbak gaan aanleggen van zand, of houtsnippers. Ga in overleg met de gemeente wat legaal mogelijk is zonder het te omheinen. Noem het daarnaast geen rijbak, maar een plek waar je paarden zonder modder kunnen staan. Rijbakken worden gemeentes niet blij van, van een stuk zand of een stuk met houtsnippers zijn ze misschien minder bang, al komt het op precies hetzelfde neer..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:05

Omheinen mag dan wel weer met prikpaaltjes en touw/stroomband/etc. Heb je voor jezelf toch meer het idee van een bak.

Ik begrijp waarom je niet meer op een pensionstal wilt staan TS, als dat je ervaring is. Heb ik ook jaren gezegd, vandaar een weide en stalling gepacht. Maar ik was het op den duur zat, ik had er geen lol meer aan. Hele winters niks doen met je dieren behalve het werk wat je aan stalling en weide had, na 5 keer een fikse stortbui op je kop te hebben gehad bedenk je je de 6e keer wel in de herfst (terwijl ik altijd als eerste weer buiten rij, kou en wat gewone buien maakt me niet uit) en bovendien werd het land glad en kreeg je bobbels en kuilen. Maar ik heb er nooit aan gedacht een stuk als rijplaats te maken, met zand of snippers (dat laatste wordt een enorme vieze zooi, dat gaat rotten en is spekglad in de herfst). Daarvoor waren die "maar" 1,5 ha me te kostbaar als wei, want het is niet veel. Ik weet niet hoeveel dieren je er op gaat laten lopen, maar ik had 1 paard, 1 veulen, 2 ponies lopen en ik had die 1,5 ha hard nodig.

Edit: ik geloof niet dat alle pensionstallen zo zijn als je verteld. Sommige mensen zijn ook gewoon netjes, houden van paarden en vinden het leuk om een pensionstal te runnen. Ik had er echt wat tegen, maar ik ben er inmiddels achter dat er ook gewoon goede en gezellige stallen zijn ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:22

Ik wil maximum 3 paarden op het stuk. het is tevens iets groter, het stuk is 1,62 hectare ofzoiets dus qua grote valt dat wel mee denk ik. Zou ze eventueel 's nachts op stal zetten om de weide een klein beetje te sparen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:25

GamblersCup schreef:
Omheinen mag dan wel weer met prikpaaltjes en touw/stroomband/etc. Heb je voor jezelf toch meer het idee van een bak.

Ik begrijp waarom je niet meer op een pensionstal wilt staan TS, als dat je ervaring is. Heb ik ook jaren gezegd, vandaar een weide en stalling gepacht. Maar ik was het op den duur zat, ik had er geen lol meer aan. Hele winters niks doen met je dieren behalve het werk wat je aan stalling en weide had, na 5 keer een fikse stortbui op je kop te hebben gehad bedenk je je de 6e keer wel in de herfst (terwijl ik altijd als eerste weer buiten rij, kou en wat gewone buien maakt me niet uit) en bovendien werd het land glad en kreeg je bobbels en kuilen. Maar ik heb er nooit aan gedacht een stuk als rijplaats te maken, met zand of snippers (dat laatste wordt een enorme vieze zooi, dat gaat rotten en is spekglad in de herfst). Daarvoor waren die "maar" 1,5 ha me te kostbaar als wei, want het is niet veel. Ik weet niet hoeveel dieren je er op gaat laten lopen, maar ik had 1 paard, 1 veulen, 2 ponies lopen en ik had die 1,5 ha hard nodig.

Edit: ik geloof niet dat alle pensionstallen zo zijn als je verteld. Sommige mensen zijn ook gewoon netjes, houden van paarden en vinden het leuk om een pensionstal te runnen. Ik had er echt wat tegen, maar ik ben er inmiddels achter dat er ook gewoon goede en gezellige stallen zijn ;)

Helemaal mee eens. In de zomer is het heerlijk, in de herfst en winter een nachtmerrie.
Minimaal 2 keer per dag erheen. Jezelf 2 keer per dag doorweekt laten regenen met voeren, mesten etc. En dan moet je ook nog wat met de paarden gaan doen.

En waarom ik het toch vol hou? Omdat ik alles zelf kan bepalen en alles zelf onder controle heb. Maar leuk is het absoluut niet in de herfst/winter.
Zonder discipline zal je het niet vol gaan houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:25

GamblersCup schreef:

Ook dat mag niet overal. Juist als je bij een natuurgebied zit kunnen ze over alles "moeilijk" gaan doen...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:26

betadine: Had ik ook, die paar meter maakt dan echt niet uit. En ze stonden 's nachts op stal. Al had ik een pony meer, je merkt het snel genoeg ;)

Je vroeg letterlijk naar de nadelen, en die kan ik genoeg noemen uit ervaring. Ik begin er niet meer aan. Tenzij het direct aan huis is, maar zelfs dat hoeft van mij niet zo heel nodig (aan huis kun je toch een beetje sjoemelen door het een beetje in te bouwen). Mijn weiland en stallen waren 2 minuten rijden vanaf huis.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:38

HorseTopShop schreef:
En waarom ik het toch vol hou? Omdat ik alles zelf kan bepalen en alles zelf onder controle heb. Maar leuk is het absoluut niet in de herfst/winter.
Zonder discipline zal je het niet vol gaan houden.

Hier heb je het punt, waarom ik dit 5 jaar lang volgehouden heb. Alles zelf in de hand, toch prettig. Zeker wat voer betreft, maar ik wilde ook niet dat mijn paarden om 17 uur binnen gehaald zouden worden zoals bij pensionstallen waar ik voorheen heb gestaan. En dat ze pas de volgende dag om 9 uur weer naar buiten gingen, dus 16 uur op stal en maar 8 uur buiten. (het klinkt altijd zo "normaal" he, bij ons gaan ze om 8 uur al naar buiten tot een uur of 5! Om vervolgens uit te rekenen dat je paard dus gewoon 15 uur op stal staat. En die mensen zijn tevreden en doen dit hun beest aan :roll: -O- )
Ik heb uiteindelijk ook een open stal op het land laten bouwen. 24/7 buiten, tenzij het weer eens zó stormde dat de halve bomen je om de oren vlogen.

Maar de laatste winter van die 5 jaar was ik het ineens grúwelijk zat. Daarvoor heb ik een te intensieve, meer dan fulltime baan en ik had echt géén zin meer om nog tot aan mijn knieeen in de blubber te waden en te ploeteren, laat op de avond, met het idee "cool, nog maar 2 maanden en dan gaat het dooien en kan ik misschien weer wat met de beestjes gaan doen!"

Uiteindelijk sta ik nu op een stal waar het voerbeleid besproken wordt, je zelf kunt bepalen wat er gevoerd wordt (aanbod is brok, haver, muesli, slobber en als je wat anders wilt kun je het neerzetten, wordt op het voerschema gezet en wordt gevoerd zoals pensionklant wil), staan de paarden het grootste deel buiten of 24/7 (kun je voor kiezen) en hebben we een kleine, gezellige "stalgemeenschap".
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 12-03-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt