Hoe een weide mooi groen gras te krijgen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CouCou

Hoe een weide mooi groen gras te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:49

Wie kan mij helpen met tips of produkten om mijn weide een beetje mooi groen te krijgen voor mijn paardjes.

30 april as gaan wij verhuizen naar zuid-frankrijk en ik heb daar zo'n bijna 2 hectare land tot mijn beschikking.
Dit gaan we natuurlijk netjes in stukjes hakken, maar nu vind ik de weide nog niet echt mooi groen.
Kan dit natuurlijk ook niet zo vlak na de winter, maar ik zie hier soms al echt groen gras en bij mij nog niet.
Er zitten van die gele pollen tussen.

Hier een paar foto's, maar ik weet niet of het goed te zien is:
Dit was nog wel in september vorig jaar, nu is het inmiddels wel een stuk korter, maar je ziet dat gelige pollen er nog steeds tussen zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie o wie kan mij tips geven hoe het land goed te behandelen.
Ik doe dit ook voor het eerst, en alle begin is moeilijk zeggen ze wel eens. Maar hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Bedankt!

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:42

als het er zo uitziet, kan het misschien eerst even maaien en het onkruid dood spuiten, later als het nodig is opnieuw inzaaien en dan kunstmest of koeien mest strooien? zeg ook maar wat :o

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 09:13

Onkruid is al gemaaid en minder hoog dan op deze foto's.
Maar wij dachten ook om eerst de onkruid alleen weg te maaien, dan mesten met wat graszaad erover strooien....

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:59

Dat gelige kan ook door de droogte komen. Hoe is het klimaat? En hoe hoog staat het grondwater onder je perceel? En welke grondsoort is het? Misschien handig om een grondmonster te nemen en te laten analyseren? Dat kan in Nederland bij het BLGG in Oosterbeek.

Maaien is inderdaad het eerste wat ik zou doen. Dan de echt schadelijke onkruiden (JKK, boterbloemen e.d.) uitspitten of doodspuiten. De kale plekken kun je inzaaien. Als je gras gaat zaaien, dan moet je dat goed nat houden, anders kiemt het niet.

Bemesten kan, maar als het weinig regent, dan wordt de mest niet goed opgenomen door het gras en dat is zonde van je mest. Bovendien verbrandt het gras dan snel. Gras wordt o.a. mooi groen van magnesium. Dit zit in kunstmest (afkorting Mg of MgO).
Maar magnesium wordt ook niet goed opgenomen als de pH (zuurgraad) van je grond niet optimaal is. Uit de analyse van je grondmonster blijkt de pH van je grond. Afhankelijk daarvan zul je misschien eerst moeten bekalken om de zuurgraad goed te krijgen. Als de zuurgraad goed is, dan worden meststoffen beter beschikbaar voor het gras en heeft bemesten meer zin.

Als de pollen door het maaien niet weg gaan, dan denk ik dat je het beste het hele perceel kunt laten ploegen en opnieuw laten inzaaien.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 13:02

agnes, thanx!

Ik weet dat we op vulkaan-grond zitten.
We zitten in de Cantal. Dus niet extreem droog daar.

Gelukkig zit, tenminste heb ik nog niet gezien,er geen JJK. Maar ik zal over 2 wkn eens goed gaan spitten.
Wel aan de zijkant wat varens.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:12

Vulkaan- grond, dat klinkt als erg vruchtbare grond. Het kan best dat de voedingstoestand van de bodem goed is, maar dat het grassenbestand niet helemaal is wat je wilt. Het lijkt alsof er verschillende soorten gras staan en vaak vinden paarden dat soort grassen wel erg lekker. Vergeet niet dat dat groene gras wat je hier in Nederland ziet, vaak een mengsel met Engels raaigras is, en dat is een echt productiegras. Als je paarden houdt, dan zijn die hoogproductieve mengsels vaak veel te eiwitrijk voor een paardenwei. Met als risico dat je paarden makkelijk hoefbevangenheid kunnen oplopen. Dus staar je ook niet teveel blind op die groene kleur.

Weet je hoe oud het gras is wat daar staat? Ik heb zelf een weitje waar al in geen jaren veel mest op gekomen is, maar je wil niet weten hoe dik de paarden er al van werden afgelopen zomer.....
Op zich ziet het er vanaf de foto's juist uit als een lekker paardenweitje, als ik eerlijk ben, een beetje als hooiland. Misschien kun je eerst eens een jaartje proefdraaien met je paarden, en kijken hoeveel voeding ze er uit halen? Dan kun je altijd nog dingen gaan veranderen. Een beetje bemesten is vaak wel goed om de onkruiden weg te krijgen, maar dan zou ik inderdaad wat koeienmest laten uitrijden in het voorjaar (maart/april).

Kijk wel uit met varens, als je deze gaat maaien dan kunnen de sporen zich makkelijk verspreiden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:20

Ik denk dat het goede gras is voor de paarden, het hoeft niet perse koeiengras te zijn en of te rijk zijn (te groen en van koeiengraskwaliteit), alleen misschien al wat giftig is verwijderen met wortel en al, maar niet gaan maaien hoor, dan versnipper je het juist en verspreid je het.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 13:23

Hi Agnes,

Thanx, dit geeft de burger moed :D

Volgens mij hebben er vorig jaar nog een keer koeien opgestaan.
Dit was vlak voordat wij het huis kregen, want er lagen koeienvlaaien in, mjam :P

Ik vind je advies eigenlijk heel goed.
Laat ik het idd dit jaar gewoon aankijken. Tis natuurlijk niet de bedoeling dat we ze hoefbevangen gaan maken.
Ik wist eigenlijk niet dat vulkaangrond best wel een goede voedingsbodem was...

en ik zal het in de gaten houden betreft de varens. Die zitten maar in 1 gedeelte en dat is echt aan de zijkant. Misschien moeten we die dan maar gewoon laten staan. Nog gezellig ook :D

Tja, zo zie je maar weer, moet nog veel leren over het land....
Dat is echt nog wel nieuw voor me en idd wat je eigenlijk zegt, in nederland zie je altijd dat groene gras, dus dan denk je gelijk dat dat het goede gras is....

Ragdol, thanx.
Hier wordt ik blij van :D

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:29

Hebben je paarden neiging om snel dik te worden? Zo ja dan zal ik het beter laten. Er zitten veel meer suikers is vers groen gras.

PS: Ik woon zo'n 70 km bij jou toekomstige adres vandaan. In de Corrèze (licht ten weste van de Cantal), Argentat.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:06

kalken :j
wij hebben eind januari 9 hectare weiden gekalkt ( met de vorst toen )
je wil niet weten wat een verschil we al hebben met bvb de buurman bij ons echt al mooi groen , bij hem grauw geel nog ..deze week bemesten en dan kan het groeien :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:15

je kan trouwens nu nog kalken
tweetal weken wachten en dan bemesten ..later op het seizoen zou je echt dan je weiden eens moeten laten sproeien tegen onkruid( met bofix ) dan heb je al die viezigheid niet meer ..heel in het begin hadden wij ook barslechte weiden maar nu echt voetbalvelden met hoog gras ..zo mooi in de zomer en genieten , geen onkruid oid
éénmaal je weiden netjes zijn doen wij om de 2 jaar kalken en om de 2 jaar sproeien ( want het is allemaal niet goedkoop als je het goed wil doen ) en tijdens het weideseizoen bloten, slepen en bemesten na de graasbeurten

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:38

DeSprinkhaan schreef:
Hebben je paarden neiging om snel dik te worden? Zo ja dan zal ik het beter laten. Er zitten veel meer suikers is vers groen gras.

PS: Ik woon zo'n 70 km bij jou toekomstige adres vandaan. In de Corrèze (licht ten weste van de Cantal), Argentat.

jep, die kunnen er zo uit zien als een tientonnertje :D

Woon jij in argentat??!!!!!
Dat vind ik ook zo'n schattig stadje. lekker eten bij m. moustache :9

Waar woon je? Heb je ook paardjes?
meeten?? :D
Ben gek op het ontmoeten van nieuwe mensen daar :j
Ben ook nog ernstig op zoek naar een baantje daar. Wil naast onze eigen bedrijf ook wat doen voor onszelf.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 14:40

besita schreef:
je kan trouwens nu nog kalken
tweetal weken wachten en dan bemesten ..later op het seizoen zou je echt dan je weiden eens moeten laten sproeien tegen onkruid( met bofix ) dan heb je al die viezigheid niet meer ..heel in het begin hadden wij ook barslechte weiden maar nu echt voetbalvelden met hoog gras ..zo mooi in de zomer en genieten , geen onkruid oid
éénmaal je weiden netjes zijn doen wij om de 2 jaar kalken en om de 2 jaar sproeien ( want het is allemaal niet goedkoop als je het goed wil doen ) en tijdens het weideseizoen bloten, slepen en bemesten na de graasbeurten

Dat zou voor volgend jaar een optie kunnen zijn.
Ga dat nu niet meer redden. Ga pas over 2 wkn weer terug naar frankrijk voor een weekje, en dan mogelijk 3 week april nog een keer en dan 28 april de paarden vervoeren.

Ragdollcat

Re: Hoe een weide mooi groen gras te krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 23:17

Als jouw paarden al snel van niks te dik worden, dan zou ik het gras gewoon zo laten, maar wel goed verzorgen zoals giftig onkruid, als dat er is, verwijderen met wortel en al.

Van al dat bemesten enzo, worden ze juist suikerrijk van en gaat het soort van rijke koeiengras worden.

Dit soort gras met wat kruiden is geschikt voor de paarden, Ik denk dat jouw paarden wel weten wat ze wel en niet moeten gaan eten, zeker als ze niet uitgehongerd is en graatmager zijn.

Alleen dat van die varens, ik zou maar eens gaan informeren hoe en wat en of het schadelijk is.

En vooral rondkijken in de omgeving hoe de andere paarden erbij staan, ik denk dat je zult gaan zien dat ze op deze gras staan zoals die van jou en dat ze er goed op doen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:15

thanx ragdoll.
Ik ga volgende week het hele land nalopen of ik er echt onkruid in zie staan. St jacobskruid in ieder geval niet.
Daar had ik al naar gekeken en ik zie in de verste verte geen gele bloempies :)

Varens weet ik idd ook niet. Ze staan aan de kant, dus wrs komen ze daar niet, want ik ga het daarvoor afzetten met schrikdraad, maar ik zal eens googlen gaan. +:)+

Al die andere paarden daar zijn allemaal dikbillen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:32

Cantal? Waar ligt dat? Het beste wat je kunt doen is een graszadenfabriek bellen en vragen naar de rassen die gekweekt zijn voor jouw bodem en klimaatstruktuur.

Dan krijg je vast ook informatie over welke bemesting je nodig hebt...

Wij kunnen je alleen maar adviseren over de rassen die hier gebruikt worden en die voor deze weersomstandigheden en bodemsoorten gekweekt zijn.

Er worden zelfs grassoorten gekweekt voor extreem droge omstandigheden, die hier never nooit zullen ontkiemen.

Je zult wellicht helemaal nieuw moeten inzaaien, want er zullen ook aangewaaide wilde grassen/straatgrassen in groeien en die zijn vaak behoorlijk hard in omstandigheden aan te kunnen, maar voor je paarden hoeft dat niet erg te zijn....als je paarden er van moeten leven, kan je analyse laten doen en dan weet je welke voedingswaarde het gras heeft en wat je te kort komt, dan kan je ook weer een heleboel toevoegen in de juiste mineralenverhouding met meststoffen of met kunstmest...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:48

Hi russel,
Cantal ligt in de auvergne in frankrijk, beetje midden-frankrijk, vlakbij Le Lot en de Dordogne ligt ook in die hoek.

Dat is ook altijd nog een idee idd.
Ze hoeven er niet van te leven, want ze krijgen nog biksjes toegediend.
Ik denk zelf dat ik dit eerste jaar, net wat andere al geopperd hebben, het dit jaar aankijk, onkruid weg haal en dan even zien hoe de paarden erop reageren.
Kan ik volgend jaar altijd nog wat maatregelen nemen als het dit jaar niet goed is bevallen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:00

En dan misschien eerst beginnen met kleine stukjes af te zetten voor begrazing en daar telkens een strookje gras aan toe te voegen. Vooral omdat je juist niet weet hoe "fel" het gras is wat je nu hebt, en je paarden het land in gaan in een periode waarin het gras enorm groeit en eiwit- en suikerrijk kan zijn, is het wel aan te raden om rustig te beginnen met de beweiding! Als je een seizoen gedraaid hebt, dan weet je beter hoe het gras zich houdt, hoe snel het weer aangroeit, hoe de paarden het er op doen, etc. Dat is iets wat je ter plaatse bekijkt en moet ervaren. Zo leer je vanzelf of je je paarden eerst een stuk helemaal kaal laat eten, of dat je ze na een paar dagen gaat omweiden om het gras de kans te geven weer bij te groeien. Sommige grassen kunnen er niet goed tegen om helemaal tot de grond toe afgegeten te worden, omdat de hergroei dan heel traag weer op gang komt. Andere grassen kunnen dat weer beter hebben, dus dat merk je dan vanzelf.

Verder eten de paarden ook altijd eerst het voor hun lekkere gras op, en wat ze minder vinden, dat eten ze als al het andere gras op is. Dus zo kun je ook weer "pollen" krijgen etc. Als dat gebeurt, kun je een keertje wat hoger maaien nadat er beweid is "(zgn. "bloten", de topjes van het gras afmaaien).

Ik laat ze in het najaar al het gras tot de grond toe af eten. In het vroege voorjaar kan ik dan heel makkelijk bemesten (ik strooi dan kalk die de bodem ontsmet) en groeit het gras mooi gelijkmatig weer aan. Mijn paarden staan in de winter niet op het gras, dus ik heb in het voorjaar altijd een mooie grasmat.

*Edit* Volgens mij bloeit JKK nu nog niet, toch? Dan is het zoeken naar rozetten....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:11

Ik denk dat je deze vraag beter bij franse boeren kunt neerleggen dan bij de bokkers in Nederland :)
En misschien ook het mooie groene weide idee zoals we dat in NL kennen, een beetje moet laten varen.
Je zit op totaal andere grond, waarschijnlijk zijn de grassoorten ook geheel anders dan hier waar de weides voornamelijk uit koeiengras ( Engels raai) bestaan.
Ik vermoed dat jouw 'natuurlijke' gras wel eens heel wat beter voor de paarden is dan onze kunstweides!
Gewoon goed opletten of er giftige planten staan en die zsm verwijderen en het voorlopig aanzien hoe je paard(en) het op hun nieuwe stek doen.

Wat giftige planten en landonderhoud betreft: bokker "Geerke" woont al jaren in Zuid-Frankrijk ( komt oorspronkelijk ook uit NL) en houdt daar ook paarden.Misschien moet je haar 's PBen en raad vragen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:37

Agnes75 schreef:
En dan misschien eerst beginnen met kleine stukjes af te zetten voor begrazing en daar telkens een strookje gras aan toe te voegen. Vooral omdat je juist niet weet hoe "fel" het gras is wat je nu hebt, en je paarden het land in gaan in een periode waarin het gras enorm groeit en eiwit- en suikerrijk kan zijn, is het wel aan te raden om rustig te beginnen met de beweiding! Als je een seizoen gedraaid hebt, dan weet je beter hoe het gras zich houdt, hoe snel het weer aangroeit, hoe de paarden het er op doen, etc. Dat is iets wat je ter plaatse bekijkt en moet ervaren. Zo leer je vanzelf of je je paarden eerst een stuk helemaal kaal laat eten, of dat je ze na een paar dagen gaat omweiden om het gras de kans te geven weer bij te groeien. Sommige grassen kunnen er niet goed tegen om helemaal tot de grond toe afgegeten te worden, omdat de hergroei dan heel traag weer op gang komt. Andere grassen kunnen dat weer beter hebben, dus dat merk je dan vanzelf.

Verder eten de paarden ook altijd eerst het voor hun lekkere gras op, en wat ze minder vinden, dat eten ze als al het andere gras op is. Dus zo kun je ook weer "pollen" krijgen etc. Als dat gebeurt, kun je een keertje wat hoger maaien nadat er beweid is "(zgn. "bloten", de topjes van het gras afmaaien).

Ik laat ze in het najaar al het gras tot de grond toe af eten. In het vroege voorjaar kan ik dan heel makkelijk bemesten (ik strooi dan kalk die de bodem ontsmet) en groeit het gras mooi gelijkmatig weer aan. Mijn paarden staan in de winter niet op het gras, dus ik heb in het voorjaar altijd een mooie grasmat.

*Edit* Volgens mij bloeit JKK nu nog niet, toch? Dan is het zoeken naar rozetten....

Thanx!

Ben toch blij om dat ik jullie om advies heb gevraagd!

JP: ik ga geerke even pb-en betreft de giftige dingen in de wei. Daar heb ik OOk al geen kaas van gegeten.
Ben dus een echte beginner met eigen weide, dat zien jullie maar weer :o

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:19

hier ben ik :D
Ik zou het land even laten 'platmaaien' door een boer met een gyrobroyeur...(klepelmaaier?)

En niet teveel moeite doen om een weiland net zoals je in nederland ziet te creeren ;)
Is niet te doen....msschien dat jij wat vochtiger zit dan de dordogne,waar ik woon....maar dan nog.
Als de zon schijnt fikt hij alles weg.
Zoals nu bijvoorbeeld. ;)
Dan zou je echt in een waterrijk dal moeten zitten met veel schaduw,misschien dat je dan kans hebt op een groen land.

En daar komt nog bij dat het gras niet echt veel voeding bevat,in het voorjaar wel maar daarna niet meer.
Mijn IR paard doet het hier prima :D
Dus spaar je kosten met dure grasmengsel te kopen.
Let wel op teken,bij mij in de buurt stikt het van de besmette teken.

Heb je al een afdak voor de paarden?
Dat is wel belangrijk tegen de zon.

Enne ....bienvenue en France :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:25

Beginnen met slepen, even goed kort afmaaien en gemaaide eraf halen (!), nogmaals slepen, flink bemesten en na een paar buitjes nog eens slepen.
Regelmatig maaien dan hoef je het gemaaide er niet af te halen maar kun je het erna nog eens slepen.

Zo krijgt onkruid geen kans, krijgen de wortels lucht en word het gras lekker opgepord om flink te groeien.
Spuiten zou ik in eerste instantie niet doen, is vaak niet eens nodig.

Maar watvoor grond heb je daar? Is het wel goede grond of vooral stenen?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 17:16

geerke schreef:
hier ben ik :D
Ik zou het land even laten 'platmaaien' door een boer met een gyrobroyeur...(klepelmaaier?)

En niet teveel moeite doen om een weiland net zoals je in nederland ziet te creeren ;)
Is niet te doen....msschien dat jij wat vochtiger zit dan de dordogne,waar ik woon....maar dan nog.
Als de zon schijnt fikt hij alles weg.
Zoals nu bijvoorbeeld. ;)
Dan zou je echt in een waterrijk dal moeten zitten met veel schaduw,misschien dat je dan kans hebt op een groen land.

En daar komt nog bij dat het gras niet echt veel voeding bevat,in het voorjaar wel maar daarna niet meer.
Mijn IR paard doet het hier prima :D
Dus spaar je kosten met dure grasmengsel te kopen.
Let wel op teken,bij mij in de buurt stikt het van de besmette teken.

Heb je al een afdak voor de paarden?
Dat is wel belangrijk tegen de zon.

Enne ....bienvenue en France :j

Geerke, Merci!! :D

Ik denk dat het bij ons idd wel iets vochtiger is dan bij jullie. Maar het kan natuurlijk ook daar lekker droog en warm zijn.
Geloof dat het nu ook een graadje of 20 was daar. Komen volgende week nog een keer heen en weer getufd.

Ik wil het zo maken, dat ik een soort van loopje maak, zodat ze terug kunnen lopen naar hun stal. en dan wil ik het zo doen, dat ik verschillende ingangen heb naar de weides, want die wil ik in stukken maken. Dan gooi ik een weide open en dan kunnen ze daar heen wandelen en als ze op stal willen staan op stal. Ook heb ik wel 2 bomen staan, 1 den, waarvan we de onderkant af willen hakken, zodat de paarden eronder kunnen staan en de andere is volgens mij een kastantje, maar eerlijk gezegd weet ik het niet meer.
Teken heb ik al vaker gehoord, maar die zitten meer in boomrijke gedeeltes toch? Mogelijk dat ik daar te weinig bomen voor heb staan.

Hebben ze verder hier in frankrijk nog gevaarlijk onkruid??

Anneliesdj: het is daar vulkaan grond. Cantal is het vulkaan gebied van frankrijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:48

je ziet hier wel veel jacobskruiskruid,maar of dat bij jullie ook groeit weet ik niet.
Teken kunnen ook in hoog gras zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:57

Geerke, nog een stalknaapje nodig...? :P

Dordogne, is waar ik later als ik groot ben, naar toe zou willen.....