Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:10

Ik heb even een vraagje...

Wij hebben een landje waar we 2 welshjes (maat C) en een E-pony op hebben lopen.
Het terrein bestaat uit land, een rij-bak en een stuk kale grond waar ze op kunnen lopen. Op dat kale stuk grond hebben we een schuilstal en 2 gewone stallen gebouwd, ongeveer 2 meter van de slootkant af.
Dit hebben we gedaan om achter de stallen de mest te deponeren langs de slootkant, dit doen we inmiddels al 2 jaar zo.

Nu hebben we gisteren ineens een man van het hoogheemraadschap aan de deur, dit mag niet en moet weggehaald worden en voortaan anders gedaan worden,... uhm ok prima gaan we dan maar doen... maar zegt de meneer, je krijgt toch een proces verbaal ... :? ok, ook als we het nu gaan weghalen? ja ook dan.. Voor de gene die het niet weten, dat betekend dus dat we moeten voorkomen :?

Maar goed, nu de vraag.... wat doen jullie met de mest in zo'n situatie?
Je kan het uiteraard laten ophalen en afvoeren, maar hoe sla je het tot die tijd op? Het mag volgens de man nergens op het terrein liggen :? Het liefst kiezen we niet voor een mestput of container dus ik hoor graag andere opties, mocht dit toch de enige optie blijken, dan moet het maar...

Alvast bedankt!

amies100

Re: Waar laten jullie je mest, eigen weiland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:13

Dat is vervelend zeg! Ik lees even mee want ik heb dadelijk hetzelfde probleem.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:20

Je zou kunnen bellen met de gemeente. Lijkt mij dat een waterdichte mestput geen probleem moet zijn voor het waterschap. Ik moet eigenlijk wel zeggen dat het me niet verbaasd dat je er een bekeuring voor krijgt.
Het was ook niet zo erg slim om de gier de mogelijkheid te geven om zo de sloot in te kunnen lopen ;)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:21

Op een karretje deponeren en om de zoveel dagen wegbrengen?

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 10:49

Uryanne, in principe deponeren we de mest al 8 jaar langs alle slootkanten, alleen nu de containers er staan valt het misschien meer op??
Misshien naief, maar nooit bij stilgestaan... de mest ligt ook niet in de sloot, zit nog wel een rand van 30 centimeter tussen, maar het gaat erom wat er gebeurd als het regent... dan spoelen er meststoffen de sloot in en dat mag niet, ok. Waar ik meer verbolgen om ben is dat we aangeven het per direct weg te willen halen, maar dat deze meneer op een erg arrogante en nare toon aangeeft dat we al de l*l zijn en dat ie er hoe dan ook voor gaat zorgen dat we voor moeten komen, de rechter beslist dan over de maatregelen... beetje kinderachtig als we gelijk aangeven mee te willen werken. Bij een milieu-agent die constateerd dat je iets tegen de regels in doet, krijg je ook (wettelijk) een x aantal weken voor herstel, nu krijgen we niet eens 1 dag. maar goed, dat terzijde, dat is gewoon frustratie :+

it_is_me, dat is wel een idee, maar moeten we wel kijken of we het karretje bij de paarden weg kunnen houden, anders blijft er niks van over! En de vraag is nog waar we het weggaan brengen... ik heb een vermoeden dat de lokale brengstations/milieustraten het niet accepteren?

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:53

Is er geen grote manege in de buurt waar je het tegen betaling naartoe kan brengen?
Dat doen wij altijd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:55

Langs de sloot mag je nooit mest "opslaan", dan pleeg je een milieudelict en daar zijn ze (zoals je nu gemerkt hebt) echt niet happig op. Het mag wel (tijdelijk) als het minimaal 5 meter van de slootkant afligt (en dit geldt alleen voor particulieren).

Het snelste is om een loonwerker te laten komen om het op te halen.
Dan ben je het direct kwijt en kost vaak niet zo heel veel. Ook al zou je voor moeten komen is het belangrijk voor de uitspraak dat je direct maatregelen hebt getroffen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:58

mest mag absoluut niet langs slootkanten. Boeren mogen hier ook niet bemesten (vlak bij) mest komt in het water terecht en dat brengt schade aan de waterkwaliteit. Wij rijden het gewoon uit over de wei, vertrappen zodat het verspreid ligt. Wel wisselen wij af met de paarden en schapen, daarden hebben dus nooit altijd dezelfde wei.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:03

Op een aanhanger, dekzeil erover en wegbrengen als de aanhanger vol zit. Je kunt proberen of je het bij een boer mag brengen, misschien is er een composteerbedrijf in je omgeving of eventueel een deal maken met een pensionstal of manege die de mest door een bedrijf af laten voeren.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:12

Ja,dit is een probleem voor veel hobbypaardenhouders...mest langs de slootkant mag niet,en een mesthoop op het land is ook not done. Als je betrapt word zijn de rapen gaar en voel je je een heuse crimineel. Beetje irritant dat zo'n kerel weer een beetje de machtswellusteling gaat uithangen,maarja,dat soort sukkels bestaan helaas. Het beste is je mest wegbrengen of idd een container/wettelijk erkende mestopslag maken. Als je kunt is de mest verspreiden ook een optie,maar dan moet je wel genoeg weide hebben,en i.v.m. wormbesmetting niet ideaal. Maar je moet nu zeker maatregelen gaan nemen want die lui komen in de toekomst zeker controleren of je ook aan de eisen voldoet. Kunnen hele irritante types zijn...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:17

Wij hebben een aanhanger staan die we iedere week legen (6 paarden)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:17

Dit probleem hebben wij ook gehad TS,mest lag jaren lang netjes op een grote hoop in het hoekje van het weiland.De mest werd regelmatig door tuinders weg geschept,nix aan de hand.Tot de millieu regels veranderde,opeens stond er millieu politie,ook gelijk boete gehad [ook voorkomen],boete was 1000,- en als de mest niet binnen 2 weken weg was,kwam er nog 500,- bovenop.
De mest moet in een waterdichte container opgeslagen worden die ook op de bovenkant afgedekt moet worden.Ze zijn heel streng geworden w.b.t. mest opslag.
Ben bang dat je toch een container moet nemen.Die kan je laten ingraven,dan valt die niet zo op.Gewoon afdekken met een donkergroen zeil.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:28

Een paar jaar geleden hebben wij ook zoiets meegemaakt, alleen hadden wij wel een container, maar dmv luchtfoto's was geconstateerd dat er mest naast lag ( was niet helemaal zo, maar is nu te ingewikkeld om uit te leggen)

Wij kregen geen boete maar moesten meteen voorkomen, we werden wel schuldig bevonden, maar zonder strafoplegging en met 3 jaar voorwaardelijk.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:33

Bedankt voor jullie antwoorden.
We gaan de mest sowiezo dit weekend weghalen, die maatregelen worden zeker getroffen, mijn vraag was meer voor in de toekomst :-)

En inderdaad annabell8, beetje jammer dat we dan weer zo'n machtswellustige sukkel tegen komen, maar goed ze bestaan inderdaad en terugkomen doen ze zeker!

Uitrijden over het land is een optie om te overwegen, maar we hebben niet erg veel.
Het is nu verdeeld over 4 vakken (zeg maar vakjes) waar ze met 1 vak, 1 maand doen... ze lopen dan elke dag (behalve bij erge regen of vorst) 6 uur in de wei. Ik vraag me dan af, als leek, of het gras dan wel genoeg heeft aan 3 maanden als we er mest overheen gaan gooien? Ik overweeg dit zeker, vooral omdat het de goedkoopste manier is en we niet steeds met aanhangers hoeven te zeulen of mensen moeten inhuren. Maar het land moet wel goed genoeg blijven natuurlijk, kan iemand daar meer over zeggen?

Verder vindt ik een aanhanger lastig. Het is een terrein waarbij de paarden loslopen, enkel de weide is gescheiden van de bak en de kale grond met schrikdraad. Als de aanhanger daargeplaatst wordt moet deze wel steeds afgezet worden omdat er anders niks van over blijft...
Een container zou ook kunnen, als je hem niet in de grond graaft, hoeft hij ook niet afgezet te worden, mits hij aan vier kanten dicht is, maar mag een container zomaar geplaatst worden? Tegenwoordig is bijna alles vergunningplichtig toch?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:34

Mag inderdaad geen mest langs sloot ivm afwatering door de mesthoop naar de sloot. En de meeste mensen weten toch wel wat de gevolgen van die mesthoop zijn nl. stevige boete zonder enige waarschuwing. Dat zijn de regels, snap dat het frusterend is maar om die mand die zijn werk goed uitvoert nu een sukkel te noemen?
Je hebt van die speciale kleine containers die je kunt huren of kopen en daar kan men niets van zeggen als die maar waterdicht zijn en regelmatig verplaats worden.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:35

Wij hebben al 12 jaar een ingegraven mestbak. Wat vreemd dat jullie niet wisten dat het houden van de mest naar de waterkant enorm verboden is. Dat soort dingetjes hebben wij gelijk opgezocht toen we zo paarden gingen houden.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:36

Container zou ik dan zeker niet plaatsen en ingraven als ze los lopen :n die zijn vaak groot en de kans dat de deksel gaat schuiven, scherpe randen...
Met een aanhanger word het inderdaad afzetten, hebben wij ook gedaan.
Lastig! Uitrijden over het land heb ik geen ervaring mee

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:38

En een container mag je weer niet zomaar plaatsen van de gemeente. :)* en zou houden al die eikels je lekker bezig en mag je op je eigen stuk land gewoon eigenlijk NIETS.

Als je iets plaatst moet het op wielen zijn.

Maar je kunt ook telkens omweiden en de mest uitslepen. In de winter kun je ook de mest verspreiden over je landje.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:39

als je het gaat uitschoppen (wat ik iedere dag doe) even de hoopjes uit elkaar trappen zodat het verspreid is zou ik er wel schapen ofzo bij nemen omdat paarden niet graag gras eten van eigen mest.

container niet ingraven, dan is hij niet meer verplaatsbaar en moet je een vergunning hebben.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:44

Ja dat scheelt, wij hebben een vergunning gekregen voor de container.

En van die groene kliko's? Hier weet ik dat buren het op die manier doen, gewoon elke week aan de weg zetten.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:53

Ook wij hebben gewoon een aanhanger staan waar wij onze mest op dumpen. Iedere week, of wanneer de kar vol is, brengt de eigenaar van de stallen de mest naar een boer toe die het graag wilt hebben.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:01

jury schreef:
Mag inderdaad geen mest langs sloot ivm afwatering door de mesthoop naar de sloot. En de meeste mensen weten toch wel wat de gevolgen van die mesthoop zijn nl. stevige boete zonder enige waarschuwing. Dat zijn de regels, snap dat het frusterend is maar om die mand die zijn werk goed uitvoert nu een sukkel te noemen?
Je hebt van die speciale kleine containers die je kunt huren of kopen en daar kan men niets van zeggen als die maar waterdicht zijn en regelmatig verplaats worden.

Niet iedere inspecteur is het zelfde al kan ik deze man wel heel goed begrijpen, je mag al zolang ik me kan herinneren verboden mest zo open op het land te bewaren (dit is ook al meerdere malen op bokt voorbij gekomen en ook op tv is het vaak geweest)
Verder vind ik het ook niet kunnen die man te beledigen (vind ik persoonlijk not done) persoonlijk kan ik niet begrijpen dat jij nooit hebt geweten dat dit verboden is (vind dit wat naief )
Mijn vader is ook milieu inspecteur en ik ken de andere kant van beledigingen tot aan bedreigingen toe

Als ik jou was en die man komt weer eens langs zou ik die man vragen naar meer tip's ed voor evt toekomstige opties on of problemen
Zo kun je een hoop voorkomen
Die mensen zijn er niet om je het leven zuur te maken maar om de natuur te beschermen

Verder maakt het weinig uit hoe je het op slaat zolang het percolaat ed niet kan weg lopen en het afgedekt is
Je hebt bv ook van die compost bakken

Hier staan ook een hoop opties in
[VSW] hoe hebben jullie de mestafvoer geregeld?
Laatst bijgewerkt door rommulus op 09-03-12 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:13

Ik heb geen vergunning voor het ingraven van een container,ik heb hem er gewoon in laten graven en nooit commentaar gehad dat het niet mocht.Die millieupolitie zei zelf dat ik een container moest plaatsen,hij heb nix gezegd over een vergunning aanvragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 12:16

Dat komt omdat de milieupolitie niets met de gemeentevergunningen heeft.
Een betonnen bak mag je ook niet zonder vergunning maken/plaatsen.

Zolang je niets hoort is er weinig aan de hand, maar officieel moet je wel een vergunning hebben.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 12:18

@jury, het "sukkel gedeelte" was meer om de houding van deze man naar ons toe. Is een beetje lastig uit te leggen over de typ, maar hij vondt het maar al te leuk ons dit op te leggen en elke poging van ons om tot een oplossing te komen, werd met een nog vervelendere houding beloond. Toen wij vroegen of het proces verbaal misschien achterwegen gelaten kon worden als wij vandaag alles af zouden voeren zei deze man: Ik kan nu ook gelijk een proces verbaal opstellen maar dan met tegenwerking en dan moest hij de politie even inlichten :?
Een simpele "Nee mevrouw, dat kan ik helaas niet doen" had echt vriendelijker overgekomen. Verder heb je gelijk, het is puur frustratie.

LovingTweety, het is geen kwestie van niet weten, meer van niet bij stilstaan. Van vroeger zijn we dit al gewend, bij mijn vorige stal deed de eigenaar dit ook. Toen wij dit stuk konden kopen zijn we dat ook gaan doen en dat is 8 jaar goed gegaan.